Ik heb een tijdje geleden een clinic meegereden van een lesklant van Christa Laarakkers. Deze vrouw/ meisje rijdt zelf LDR en wilde dan ook dat ik mijn paard ronder in ging stellen. Ik wilde dit natuurlijk wel proberen, daarvoor reed ik mee

Nou wilde zij dat ik bij het losrijden ik steeds iets over het tempo van mijn paard heen reed. Dus een vlotte stap, een zeer vlotte draf en een vlotte galop.
Haar redenatie; Als een paard tempo heeft, kun je het altijd nog terug nemen later in het werk. Hiermee activeer je het achterbeen en krijg je je paard beter over de rug aan het lopen.
Deze clinic heb ik dus gereden (privéles) mijn ervaring zal ik later vertellen.
Gister kreeg ik les van iemand die volgens het duitse systeem rijdt en dus niet de neus achter de loodlijn wil zien. Bij haar moest ik tijdens het losrijden iets onder het tempo stappen, draven en galoperen.
Haar redenatie; Als een paard iets onder het tempo loopt, zal hij/ zij zichzelf eerder en beter gaan dragen. Vanuit dit dragen kun je het paard actiever gaan rijden. Een paard dat over het tempo wordt gereden, heeft meer de neiging op de voorhand te vallen. Let wel op dat de achterhand actief blijft, ook tijdens het langzamere rijden.
Deze twee dingen staan dus haaks op elkaar. Erg leuk, ik heb beide mogen testen en mogen ondervinden wat het resultaat was. Ik rijd een merrie met een zeer sterk achterbeen en een hele fijne gangen. Vooral de draf is erg sterk. Dit is wel een hete merrie die snel over de rooie gaat
Deze 'tactieken' zijn op hetzelfde paard toegepast dus.Wat is jullie manier? Wat spreekt jullie meer aan en waarom? (en kijk daarbij niet naar het stempeltje duits/ LDR)
, ben wel erg benieuwd naar de uitkomst!
Tempo zegt niets over de activiteit overigens.