goeie tip voor headshakende paarden;)

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

hooi

goeie tip voor headshakende paarden;)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-05 20:41

hooi!
wij hebben op de manege een pony die headshaket (hoe schrijf je dat?) sinds ze door een ongelukje een tand eruit heeft. De DA is er al bij geweest en kon niets bijzonders vinden. Het is natuurlijk vooral met rijden heel irritant Verward , en af en toe weet ze zelf ook niet meer waar ze t zoeken moet. Soms gaat ze ook met haar hele lijf erbij rondjes draaien. Ze gaat er ook in de wei nog mee door. Nu heb ik in de BIT gelezen dat je een touwtje met een kraaltje eraan aan de neusriemn moet binden, op zo'n manier dat het kraaltje bijna op de bovenlip hangt. Ik dacht echt van: ja hoor, tuuuurlijk, maar het werkt hardstikke goed!
t ziet er wel een btje idioot uit natuurlijk, maar dat moet je dan maar voor lief nemen.... Haha!

Ik hoop dat iemand er wat aan heeft!

Renske_fjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-05 21:06

echt waar? wat handig! Heb er zelf nooit last van, maar als je paard dit heeft is het wel heel irritant. Heb je er ook een foto van? is misschien wel handig voor mensen die het willen proberen!

NTuinenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-05 21:56

je bedoelt gewoon een dun draadje met een kraatjes eraan? en dan zorgen dat dat kraaltje op de neus hangt? Handig mijn paard beweegt zn hoofd nogal achterlijk vaak Lachen

xxx naomi

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-05 22:56

Hielp geen Reet bij mij!

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-05 13:52

ik had dat ook gelezen, grappig dat het dus inderdaad werkt. Haha!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 13:15

staat er ook bij waarom dat dan werkt?

MeiaLuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 13:17

ellepel schreef:
staat er ook bij waarom dat dan werkt?

Dat wil ik ook graag weten

Mirjammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 13:26

Staat er niet in helaas... Het idee is wel afkomstig van een dierenarts!
Dit staat in de Bit (laatste stuk van de brief):

Citaat:
Neem een touwtje, knoop aan het uiteinde een kraaltje. Knoop het touwtje aan je neusriem zodat het kraaltje ongeveer tussen de neusgaten van je paard hangt. Het kraaltje net langs de voelharen van je paard bewegen (dat is het uiteindelijke doel) Waarom het werkt kan de dierenarts niet vertellen, maar ik ben ermee geholpen en mijn pony is normaal te rijden en het is voor hem ook een stuk rustiger.

Ik denk dat het dus iets met de voelharen te maken heeft...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 13:39

Op de bovenlip zit een acupunctuurpunt, en door het zachte bewegen van het kraaltje op dat punt kon dat weleens masserend werken. Dezelfde acupunctuurpunt werkt ook als je bijvoorbeeld een praam opzet. Massage op dat punt zorgt dat er endorfines vrijkomen die pijnstillend en euforisch kunnen werken. Probeer het maar eens bij je paard en kijk naar zijn ogen. Als je het lang genoeg doet en goed doet, gaan ze er helemaal lodderig van kijken.

Die tip met het kraaltje had ik nog niet eerder gehoord. Is er wel eentje om te onthouden!

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 13:55

ik denk dat het anders werkt; namelijk doordat het kraaltje tegen de voelharen komt is het dier geneigd het kraaltje te ontwijken zeg maar. net als dat als het donker is en het paard staat op stal en voelt via de haren op zijn neus waar de muur en andere obstakels zijn. doordat de kraal(tjes) erlangs gaat blijft het paard rustig laag met het hoofd ipv het schudden om het obstakel ( in dit geval het kraaltje) te ontwijken. zodra het hoofd weer omhoog gaat voelt het paard het kraaltje weer en gaat weer laag om het te ontwijken. tja das mijn idee...kan het mis hebben

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 14:07

@ Klomp, waarom moet het kraaltje dan precies tussen de neusgaten zitten en niet hoger, of niet lager?

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 14:19

@ cassidi; zoals ik al zeg: ik denk...ik weet het dus niet zeker, maar is een idee wat ik er bij kreeg. het touwtje met de kraal moet denk ik daar liggen omdat het anders tijdens de beweging (met rijden dus) niet de voelharen raakt. kijk maar naar een stukje tekst van hierboven. daar staat het stukje tekst van de betreffende dierenarts die het uitgevonden heeft. hij zegt dat het de voelharen moet kunnen raken.

Phynix

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 14:58

Zo, echt een super idee. Ik heb namelijk hier al vaker gevraagd naar tips, omdat mijn paard met zijn hoofd gaat schudden zodra hij voor zijn gevoel te lang nagevelijk heeft moeten lopen.
Ik ga het dus zeker proberen, maar wat moet ik me erbij voorstellen? Heeft iemand een foto??? Denk namelijk dat als je een te grote kraal neemt, het te veel gaat bewegen.......
Super bedankt in ieder geval

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 15:03

Phynix schreef:
Zo, echt een super idee. Ik heb namelijk hier al vaker gevraagd naar tips, omdat mijn paard met zijn hoofd gaat schudden zodra hij voor zijn gevoel te lang nagevelijk heeft moeten lopen.
Ik ga het dus zeker proberen, maar wat moet ik me erbij voorstellen? Heeft iemand een foto??? Denk namelijk dat als je een te grote kraal neemt, het te veel gaat bewegen.......
Super bedankt in ieder geval

gewoon een touwtje zoals al aangegeven is vastmaken aan je neusriem ( in het midden) en aan het uiteinde een kraaltje van ongeveer een halve cm. zorg dat het kraaltje precies tussen de neusgaten valt

hooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-05 19:03

he sorry dat ik niet eerder antwoordde! Bokt deed t gister niet bij mij thuis. Idd geen te grote kraal gebruiken, gewoon iets waar je een armbandje van kan rijgen oid.
@phynix: rijd je je paard al lang nageeflijk? Op onze manege staat ook een pony die gaat lopen schudden als ie te lang nageeflijk loopt. T zou kunnen zijn dat dat is omdat ie spiertjes gebruikt die anders niet gebruikt worden. Soort kramp misschien.
@Cassidy: Die pony waar t bij uitgeprobeerd is op onze manege leek niet echt "high" of zo. Ze keek ook niet anders dan normaal uit haar ogen. Alles wat ze deed is ophouden met hoofdschudden. Maar dat van die praam had ik idd al vaker gehoord, maar dat doet ook pijn, tenminste, dat kan ik me zo voorstellen Knipoog Zo'n kraaltje niet.

Leuk dat er zoveel reacties op gekomen zijn! OK dan!
=xxx=

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 14:18

gaat dat dan niet irriteren in de galop?

newie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 21:58

ik zie ook mijn paard al lopen, die zou echt pisnijdig op dat kraaltje worden als dat steeds tegen zijn neus aantikt

maar als het echt helpt is het een mooie oplossing, misschien kun je dat na een tijdje afbouwen eerst met kraal, dan alleen een touwtje en dan misschien zelf zonder, is het proberen waard toch

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 14:02

Ik kan mij voorstellen dat dat kraaltje alle kanten op tikt. Zo lang niet onderbouwd is hoe het werkt, heb ik er geen goed gevoel over. Ik denk dat dat paard die irritatie van dat kraaltje heeft proberen te voorkomen. Hij heeft toch een reden om zo te schudden?

Sommige dierenartsen zijn niet zo lief met paarden, 1tje iig komt er bij mooi nooit aan m'n peerd.

hooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-05 20:33

ik weet ook niet waarom t werkt, maar dát t werkt zie ik! Ik geloof niet dat t nou echt dieronvriendelijk is.
Die pony op onze manege is begonnen met dat headshaken sinds ze die tand eruit heeft, en volgens mij is dat een tic geworden waar ze niet meer van af kan komen. Ze heeft geen zere mond meer, en het ligt ook niet aan t bit, want in de wei doet ze t ook.

saden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 15:58

heb het ook bij mijn paared gedaan maar dan op stal. maar hij slaat met het kraaltje voor zijn kop. en dat werkt ook. bij de koeien van mn vriend doen z wel eens een stuk ketting aan een halster als ze met voer gooien. en die koeien slaan ook met datm ding tegen hun kop aan. 2 week en ze zijn het afgeleerd.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 16:48

De tastharen zijn een soort verlengde van de hoofdzenuwen eigenlijk. En het schijnt dat headshaken iets te maken zou kunnen hebben met kapotte of beschadigde zenuwen. En dat zou best wel eens kunnen met die tand. Mss helpt dit kraaltje op zo'n manier of zo? Dat het die zenuw constante impulsen heeft of zo?
Zolang je paard er rustiger van wordt kan het volgens mij alleszins geen kwaad.

caro_vt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-05 14:12

En als ie gaat draven en die kraal begint te ketsen heeft ie zo een blauw oog? Blauw oog

Jollybollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 18:37

Het paard van mijn moeder schudt ook heel erg met haar hoofd. Dan is er echt niet op te rijden omdat het hele lijf meeschudt.
Nu blijkt dus dat ze een soort van hooikoorts/allergie heeft, hier heeft ze last van als het wat warmer wordt (en er dus pollen in de lucht zijn). We hebben nu een netje van de Paardendrogist die je aan de neusriem maakt en over de neusgaten doet waardoor ze niet meer schudt met haar hoofd.

Sandy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 22:47

Nienke heeft dus ook last van het hoofdschudden (headsheaking)! En het is een tijdje goed gegaan maar het begint nu weer Huilen Ik zal het eens voorlegen en het zeker gaan proberen!!

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 10:10

Fijn dat het zo opgelost is, maar ik vraag me af of de pijn ook daadwerkelijk weg is? Een paard schudt niet zomaar met zijn hoofd en in dit geval lijkt het me duidelijk dat hij tandpijn heeft vooral met het bit in.