Niet kunnen schakelen..

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

M3isSi3j

Niet kunnen schakelen..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-05 13:54

Een vriendin van mij heeft een Z aangereden ruin van 15 jaar. Dit paard is onwijs flegmatiek en krijg het altijd voor elkaar de ruiter harder te laten werken dan dat die zelf doet.

In februari gaat ze een week op vakantie en heeft mij gevraagt der paardje een week te rijden.. Ik heb er vorige week opgezeten en krijg dat beest niet aan het lopen.

Hij is niet een je been, dus je moet hem constant bijtikken met je zweep om het enkel al aan het lopen te houden dus ga maar na hoe moeilijk het is om hem aan het lopen te krijgen. Hierdoor is het vrijwel onmogelijk om te schakelen, volgens haar moet je hem gewoon een goede lel geven om hem voorwaards te krijgen en van voren je handen ff op het zadel houden om hem na te laten geven.

Het maakt mij niet uit dat zij der paardje op die manier rijdt maar ik wil dat een paar eerst aan mn hulpen is voordat die zn hooft naar benede gaat doen.. maar aan je been is die niet te krijgen..

Hebben jullie tips hoe ik dit moet aanpakken? Of kan ik beter zeggen dat ze iemand anders vragen omdat het mij niet gaat lukken?

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 13:59

In de week dat jij het paard gaat rijden is er nauwelijks wat aan te veranderen. Het lijkt me stug dat een flegmatiek paard de Z aankan, dus misschien ligt het probleem bij de huidige ruiter, je vriendin? Als zij er geen probleem in ziet,is er natuurlijk niets aan de hand.

Je zou natuurlijk voor dit paard kunnen zorgen die week. Waarom niet? Beweging geven kun je zowat elk paard. Het echte trainen zul je toch moeten overlaten aan de eigenaar....

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-05 14:03

Tuurlijk dat is ook wel zow.. maar dat paard zal om de dag dressuurmatig gereden moeten worden omdat die eerder spierbevangen geweest zou zijn en dus anders van top tot teen vast komt te zitten en niet meer los te krijgen is..

Tuurlijk kan een flegmatiekpaard de Z aan.. als die maar goed getraind word. Dit heeft een mannelijke ruiter voor der gedaan en daarna heeft zij hem van hem over genomen. Ze is minder streng voor hem en daarom loopt die de kantjes er van af.. Op die manier verlegt die al 10 jaar lang de grens van hard werken naar niets doen, en dit is het resultaat..

AnneG

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 14:26

Je moet je benen er als het ware een beetje af laten hangen, zodat ie je spoor echt niet voelt. Als ie dan weer terugkomt geef je hem een prikje. Als je namelijk 'ondersteunend'gaat drijven zal ie nog meer tegen je been in gaan hangen denk ik. Je komt met korte prikjes al een heel eind en natuurlijk veel tempowisselingen rijden. Je kunt naar voren rijden en dan niet HEM terug laten komen, maar hem terug laten komen wanneer jij dat wilt. Als ie dus voor de hoek terug wil komen drijf je hem nog een keer extra vooruit. Ik ben het wel met je eens dat een paard eerst goed aan het been moet zien voordat je echtaan de teugel gaat rijden enzow, anders krijg je ook helemaal geen mooie aanleuning.

Danielle01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 15:29

EEJ!
Ik heb het ook wel eens hoor. Paardje totaal niet aan het been. Wat ik dan doe is hem lekker met een lang teugeltje voorwaarts rijden. Dus je teugels als het ware in een boogje en dan je been eraan. Probeer inderdaad alleen been te geven als hij harder moet, dus niet de hele tijd tikken.

Wat ik ook doe is met mijn stem als het ware drijven. Dus duidelijk drrrafff zeggen en als hij terugkomt, terwijl je dit niet wilt, zeg je duidelijk dooorrrrr. Dit wilde bij mij ook helpen.

Is het bij 'jouw' paardje ook zo dat hij op de volte meer en vaker terugkomt dan op rechte stukken. Oefen dan op rechte stukken, het aan het been zijn. Dan neem je rustig de voltes mee.

Veel succes ermee!

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-05 16:39

chalotje schreef:
Je moet je benen er als het ware een beetje af laten hangen, zodat ie je spoor echt niet voelt. Als ie dan weer terugkomt geef je hem een prikje. Als je namelijk 'ondersteunend'gaat drijven zal ie nog meer tegen je been in gaan hangen denk ik. Je komt met korte prikjes al een heel eind en natuurlijk veel tempowisselingen rijden. Je kunt naar voren rijden en dan niet HEM terug laten komen, maar hem terug laten komen wanneer jij dat wilt. Als ie dus voor de hoek terug wil komen drijf je hem nog een keer extra vooruit. Ik ben het wel met je eens dat een paard eerst goed aan het been moet zien voordat je echtaan de teugel gaat rijden enzow, anders krijg je ook helemaal geen mooie aanleuning.

ik ga natuurlijk niet met sporen rijden op een paard wat niet op mn been reageerd. Wat je zegt dat die tegen je been word als je ondersteund drijft dat is wel waar..

Overgangen rijden is dus het probleem, hij is totaal niet te schakelen omdat die niet aan je beenhulpen is of aan je beenhulpen te krijgen is..

AnneG

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 19:24

Daarom moet je dus ook véél overgangen rijden, want als je dat ontwijkt wordt het alleen maar erger en krijg je hem nooit vlotter voor je been.

o_floor_o

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 19:29

chalotje ben het helemaal met je eens!!!

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-05 14:34

dus ik moet hem constant naar vore slaan en dan terug laten donderen om hem weer naar vore te slaan? Ik vind dit echt zwaar onterecht voor het paardje..! ik heb het geprobeerd maar hij gaat enkel in protest door super erg te bokken.. en terecht! Boos!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-05 14:42

chalotje heeft echt helemaal gelijk. En ik zou er dus ook absoluut met een spoortje op gaan zitten. Hij moet leren naar voor te gaan op je beenhulp, niet op je zweephulp. Je kunt dus beter zorgen dat je kuithulpen echt goed doorkomen.

Als je het niet ziet zitten en het toch maar voor een week is zou ik er misschien maar helemaal vanaf zien...

Ik vraag me overigens af of de flegmatiekheid geen medische oorzaak heeft ivm dat spierbevangenheid verhaal.

Piaffe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-05 14:50

Ik ga met Zep mee en verder:

Een spoortje omdoen en een zweep meenemen. Is hij niet voorwaarts, handen naar voren steken en drijven, reageert hij niet, dan een prik met je spoor, reageert hij dan nog niet, een zwiep met de zweep. Dit onwijs consequent volhouden, dan zal het echt beter worden. Je moet er voor waken dat je niet steeds drijft en drijft met een terugwerkende/ tegenhoudende hand. Laat die voorkant maar zitten. De motor aan het lopen krijgen/ houden is veel belangrijker. Dan komt de voorkant vanzelf wel.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-05 15:29

Dit schreef ik al elders en hier kan jij ook wat aan
hebben:
Q schreef:
Scherp maken aan het been betekend dat het paard goed
genoeg op je let om sneller EN om langzamer te gaan. Tijdens een
manegeles, waar iedereen "hetzelfde" moet doen is het wat moeilijk om er
specifiek op te oefenen. Met eigen paard kan je het volgende proberen: Maak
overgangen stap - halt -stap. Gebruik hiervoor geen teugel en alleen
zeer licht been. Terugnemen: maak je naar boven en onderen toe lang (haal
eens diep adem, borst naar voren, schouders naar achteren en gebruik je
buikspieren om die houding vast te houden (zodat je wel door kan
ademen!). Duw je benen iets naar beneden-achter uit). Vertraag de beweging
van je paard door je eigen buikbeweging tegen te gaan. Vooruit: hou je
kuiten letterlijk van het paard af (moet hier niet trager op worden!).
Leg ze vervolgens heel zachtjes aan (klopJE). Geen reactie, dan een kloP.
Geen reactie: dan zweep (zie verderop). Krijg je nu een reactie op de
actie van je zweep, dan belonen en de hele sequentie nogmaals proberen.
Uiteindelijk moet het paard net zo 'electrisch' reageren op het klopJE
als ie in het begin op de zweep deed ('schrik'reactie). Consequentie is
belangrijk: Altijd de hele sequentie afwerken en na het krijgen van een
reactie de benen stil houden. Bij terugval weer benen af, dan weer
klopJE etc. Het kuiten af maakt het verschil tussen niet en wel vragen
groter en je kan het op een gegevenmoment als 'waarschuwing' inbouwen (dan
zal het paard meer gaan werken als je je kuit even snel van het paard
AF brengt) Bij geen reactie op een tikje: Ga op zoek naar iets waar ie
WEL op reageerd. Tot mijn verbazing reageerde verschillende "zweepdove"
paarden wel heel goed op het zwiepgeluid van de zweep. Neem hiervoor de
zweep andersom (dus recht omhoog, boven het paard). Om attentie te
vragen even kort in de lucht zwiepen. Probeer maar eens! (wel voorzichtig,
wees bedacht op eventuele over-reacties!). Enne, kijk uit voor de
andere paarden, die zouden er wel eens op kunnen reageren, dus het liefst
oefenen in een rustige hoek van de bak en mensen even waarschuwen. Succes
ermee!

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-05 15:52

Q, ik heb je een PB'tje terug gestuurd..

Dit is presies het geen wat ik altijd tegen iedereen zeg als hun paard niet aan de hulpen is.. zover was ik al..

Ik heb echt engele geduld maar geen zin om een week lang te moeten vechten met dit paard om zoiets minimaals te bereiken wat vervolgens niet eens benut word omdat die eigenaar er verder toch niets mee doet..

Ik hoopte eigleijk op een tovermiddel wat ik nog niet kende en mij hierbij kon helpen. Dat is er dus niet.. jammer..

thnx anyway all!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-05 15:54

want toveren bestaat niet.... Muziek!

AnneG

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-05 09:53

M3isSi3j schreef:
dus ik moet hem constant naar vore slaan en dan terug laten donderen om hem weer naar vore te slaan? Ik vind dit echt zwaar onterecht voor het paardje..! ik heb het geprobeerd maar hij gaat enkel in protest door super erg te bokken.. en terecht! Boos!

Ik zeg niet dat je hem terug moet laten DONDEREN. En ook niet dat je hem naar voren moet SLAAN. Hij moet gewoon op je beenhulpen reageren en in eerste instantie niet op de zweep. Mijn instructeur laat mij ook heel veel tempowisselingen rijden en daar gaat ie echt wel scherper op reageren.

GoldStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-05 18:13

Er zijn heel wat paarden die flegmatiek overkomen. Omdat ze vaak problemen geven, die verkeerd worden begrepen, reageert een ruiter ook vaak verkeerd. Een paard kan snel spierbevangen raken of tegen de verschijnselen van hoefbevangenheid aanzitten. Het paard kan dan pijn hebben of stijf en stram zijn. Ze staan dan ook liever stil. Als ze al eerder een paar "knallen" gehad hebben, weten ze heel snel wat het zweepje echt betekent. Een paard met een beetje karakter gaat hier tegenin. Ik zou die zweepmethode niet gebruiken. Ik zou die week het paard wel beweging geven, aan de longeerlijn. Dan kun je hem goed bekijken en zien hoe het paard reageert. Het paard heeft dan de noodzakelijke beweging en jij neemt niet onnodig risiko, omdat je een week gefrustreerd op de paardenrug zit. Ik zou dus de training aanpassen, niet rijden, maar longeren. Wissel het af met balkjes, bekijk de reacties van het paard goed. Als het longeren niet gaat, kan het komen omdat het paard problemen heeft of omdat er niet goed gelongeerd wordt. Dat onderscheidt moet wel gemaakt kunnen worden. Het is een hele goede manier om een paard goed te leren kennen en de onderlinge verhoudingen uit te zoeken. Je hebt dan een hele andere kijk op het paard en je kan een veel betere mening geven. Als je het paard zelf niet in beweging kan krijgen, moet je er niet aan beginnen. Zeker niet zonder begeleiding. Ik denk dat het paard iets probeert duidelijk te maken. Nu is het de kunst om de boodschap goed te verstaan..... Je bent een betere ruiter als je je eigen grenzen weet en dus ook kan zeggen dit doe of kan ik niet. Het niet gaan rijden op een paard is geen teken van zwakte, maar het gebruik van gezond verstand. Als je op een paard met verzet gaat zitten, moet je als ruiter weten hoe je het kan voorkomen, het kan herkennen, en als het onverwacht toch gebeurt, zo snel mogelijk weet op te lossen. De "rammethode" is geen manier om een paard aan het been te krijgen.

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-05 22:35

chalotje schreef:
Ik zeg niet dat je hem terug moet laten DONDEREN. En ook niet dat je hem naar voren moet SLAAN. Hij moet gewoon op je beenhulpen reageren en in eerste instantie niet op de zweep. Mijn instructeur laat mij ook heel veel tempowisselingen rijden en daar gaat ie echt wel scherper op reageren.

oww.. sorry bedoelde niet te zeggen dat jij dat zei! MAar zo word dat paardje al 13 jaar gereden dus ik zou niet weten hoe ik daar zo ff 1,2,3 verandering in kan brengen in een weekje..

Dus ik ga het niet doen!

Ragne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-05 23:27

Wat Goldstar hier zegt, is helemaal geen gek punt.

Ik heb zelf een zeer flegmatiek paard en daarbij is zij ook ex-manege. Een paard dat zich goed afsluit om zichzelf te beschermen. Met zweep rijden heeft geen zin, ze zet zich vast en wordt panisch. Zelfde probleem met longeren, ze zet zich vast en zonder longeerzweep valt ze stil. Met rijden, overgangen ed is het allemaal wel goed gekomen, maarr..

Ik vond dat ik al een tijdje niet lekker kon zitten, mijn zit is zo-ie-zo nooit een sterk punt geweest. Dus vorige week vrijdag heb ik zitles gehad aan de longeerlijn. Mijn instructrice longeerde mijn paard en ik zat er zonder beugels op. Een half uur lang liep mijn paard als een trein en reageerde ze bijzonder goed op de zithulpen. Op het einde ging ze zelf nageven aan de longe..ze was bijgezet, maar normaal met longeren zet ze zich vast, dus dit was heel wat. En nu ik mijn goed op mijn zit kon concentreren, liep ze super.
Mijn conclusie: ik heb haar een paar maanden behoorlijk in de weg gezeten! onbewust tegengewerkt met mijn zit. Mijn paard is dan wel flegmatiek en zal altijd gauw vervallen in haar gewoonte om 'sloom' te worden. Maar het ligt puur aan de ruiter, hoe daarmee om gegaan wordt. Ik kan haar nu rijden volgens de methode die chalotje beschrijft, dus been laten afhangen (ik noem dat liever eraan) en alleen ingrijpen (drijven, desnoods een keer spoor) wanneer nodig. En de hele tijd naar voren denken, bevestiging blijven zoeken, dat voorwaartse erin houden. Valt ze een keer terug, dan ligt het dus aan mij.

haa zeer frustrerend maar waar...99,9% fout van ruiter
paarden hebben best zin om te lopen Knipoog

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-05 23:32

Er zijn wel vaker paarden die flegmatiek zijn of graag willen zijn. Die van mij heeft er als je niet oppast wel eens een handje van Scheve mond
Maar dat lost jouw probleem niet op. Allereerst al je vriendin hem zelf niet consequent naar voren rijd verwacht dan geen wonderen in die ene week.

Je moet idd sporen omdoen. Het liefst een paar die hij goed voelt. Rijd bijvoorbeeld die week maar met sporen met een sonnerad. Een man kan natuurlijk met veel meer kracht rijden dan een vrouw maar een paard dat lui is rijd hij er met zijn kracht ook niet door. Hij had hem gewoon wel goed aan het been scherp dus. Je vriendin heeft zich echter laten overbluffen en bedonderen door haar paard.
Ga jij nu rijden met je sporen dan geef je been, geen reactie direct tenen naar buitendraaien en de spoor erin drukken en hak omhoog halen. Ten alle tijden de hand laten staan niks niet afsteken alleen maar openen zodat hij voorwaarts gaat. Is hij voorwaarts dan stopt jouw drijven todat hij zijn gang veranderd jij geeft weer been, geen reaktie tenen naar buiten en spoor. Een zweep is niet perse nodig maar soms wel handig. Bokken is niet erg dan is er in ieder geval reaktie Haha!
Maar bedenk wel als je dit niks lijkt kun je hem beter de week longeren en je niet ergeren door hem te rijden.

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-05 15:11

Kafue schreef:
Ga jij nu rijden met je sporen dan geef je been, geen reactie direct tenen naar buitendraaien en de spoor erin drukken en hak omhoog halen. Ten alle tijden de hand laten staan niks niet afsteken alleen maar openen zodat hij voorwaarts gaat. Is hij voorwaarts dan stopt jouw drijven todat hij zijn gang veranderd jij geeft weer been, geen reaktie tenen naar buiten en spoor. Een zweep is niet perse nodig maar soms wel handig. Bokken is niet erg dan is er in ieder geval reaktie Haha!
Maar bedenk wel als je dit niks lijkt kun je hem beter de week longeren en je niet ergeren door hem te rijden.

dit is en niet mijn methode.. en zo word die gereden en werkt niet..

AnneG

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-05 19:58

M3isSi3j schreef:
oww.. sorry bedoelde niet te zeggen dat jij dat zei! MAar zo word dat paardje al 13 jaar gereden dus ik zou niet weten hoe ik daar zo ff 1,2,3 verandering in kan brengen in een weekje..

Dus ik ga het niet doen!

Op welke manier wou je hem dan in godsnaam vooruit krijgen??

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-05 21:47

Ik denk niet dat het paard op mijn manier of de correcte manier gerden wordt. Er is in ieder geval sprake van het niet hebben van respect voor de ruiter en zijn been. Dus of zij doet het niet goed of het paard is al zo verpest dat....... En dat laatste lijkt me onwaarschijnlijk. Het paard is op niveau geweest hij kan het dus wel, en jouw vriendin?????
Zij doet het waarschijnlijk niet goed.

Maar nu mijn vraag aan jou en die het chalotje ook al gesteld, hoe wil je dan in godsnaam dat paard aan het lopen krijgen?
Je wlt niet met sporen, je wilt niet met zweep, op de benen reargeert hij niet.
Mischien dat je hem kunt lokken met een wortel?

Nee even alle gekheid op een stokje ik zou graag van je willen weten hoe je dit paard aan het lopen denkt te krijgen.

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-05 23:12

chalotje schreef:
Op welke manier wou je hem dan in godsnaam vooruit krijgen??

door te schakelen wat dus niet lukt.. ik wil dus leren dat paard te schakelen op een eerlijke manier.. maar de eerlijke methode die ik ken werkt niet bij dit paard, iig niet in de periode dat ik hem heb om aan te rijden.. ik hoopte op nog zn dergelijke methode die ik niet ken.. die is er niet.. dan ben ik eruit

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-05 23:30

wat is in jouw ogen een eerlijke manier dan?

Kaya

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-05 23:41

M3isSi3j schreef:
MAar zo word dat paardje al 13 jaar gereden dus ik zou niet weten hoe ik daar zo ff 1,2,3 verandering in kan brengen in een weekje..

Dus ik ga het niet doen!

Heel goed! Arm paard, al 13 jaar naar voren geslagen...
Ik vond de omschrijving van Q echt heel goed.
Om zo'n paard weer een beetje lol te laten krijgen in het rijden moet er meer gebeuren dan een weekje rijden. Die week kun je beter besteden aan hem beweging te geven aan een lange teugel en hem heel veel te knuffelen denk ik. Oef, nu zal ik wel voor gek verklaard worden... Bloos!