hoofd omhoog+schudden

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Duhelo

hoofd omhoog+schudden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-05 13:54

sedert dat men lievelingspaardje weg is rijdt ik nu altijd met een paard dat overschiet
de laatste 2 keer was het heidi (ze is nog meer 3 weken weg)
nu is ze een zeer speciale met rijden
ze is lekker voorwaarts,geen zweep nodig,
Maat ze is gevoelig in de mond, en toch niet, ze gooit haar hoofd zo omhoog en schudt er zo mee dat ze zichzelf constant in de mond snakt
dan kan haar mond toch niet erg gevoelig (meer) zijn?
de meeste rijden met elastiek
en ik voorlopig ook nog
deels omdat ik erg onzeker ben op het paard
en ze met elastiek net genoeg controleerbaar is voor mij om prettig te kunnen rijden
maargoed
soms heeft ze van die momenten,ondanks de elastiek, dat ze heel hard haar hoofd omhoog smijt, en ermee begint te schudden, op en neer
dan komt ze plots weer omlaag, en is het weer gedaan
en ze krijgt dat dus om de 3 minuten
nu wil ik werken om zonder rekker te rijden
dus bij het uitrijden maak ik de rekker los, draaf ik een rondje zodat ze haar spieren kan strekken,en stap ik uit
alleen tijdens het dravne gooit ze haar hoofd omhoog, krijg je er geen controle meer over en kun je er gewoonweg niet op zitten
ze drukt haar rug enorm weg
maar ik wil verder in het rijden, ze dus zelf aan teugel rijden, etc
nu houdt die elastiek haar niet alleen in bedwang voor mij
maar ze loopt door die elastiek ook aan teugel, of in de krul beter gezegd
als ik zonder elastiek rij dan kom ik in een straatje zonder einde, vooral nu in de winter, de poort houdt lawaai, dus ze schrikken, met elastiek schrikt ze ook, maar zo erg niet
dus ik voel me erg onzeker zonder die elastiek, maar ik voel me niet comfortabel met elastiek, omdat ik enkel meelift

nuja, men verhaal is wat "raar" geworden, maargoed...
tips om minder bang te worden, of om het hoofdschudden wat op te lossen zijn altijd welkom
hulpteugels mogen en kunnen we niet gebruiken, behalve een elastiek Haha!

Poofje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-05 14:37

Ik vind hulpteugels vaak niet de goede oplossing, zoals je zelf al zegt 'je lift dan mee'. Mijn vraag is krijg je al les van iemand? weet die geen oplossing? dat werkt toch altijd beter dan zo via de computer. Doet het paard ook zo aan de longeerlijn? en is ze weleens nagekeken door een dierenarts of paardentandarts? misschien heeft ze last van haar mond en reageert daarom zo. Ik zou daar eerst naar laten kijken voordat je naar hulpteugels enzo grijpt. Groetjes

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-05 15:02

ik heb les
helaas is het een manegepaard,dus longeren lukt niet echt
de DA en TA komen regelmatig langs,dus daaraan kan het niet liggen, want ze doet het al zolang ik daar ben (3jaar)

Misschien wat "pennyachtig"
maar het paard is enorm kopschuw, ze heeft ook over haar rug zwarte strepen, dunne strepen (ze is zelf schimmel)
het zijn zeker geen "haarkleur"strepen, eerder striemen, zweepslagen oid?
ook geeft ze haar voeten niet, ze begint te steigeren en te flippen
Waarschijnlijk heeft ze geen zon goed verleden, maar of het daaraan ligt?

edit: hulpteugels wil ik zeker niet,
ik vind het al dom dat ik er een elastiek moet aanhangen
daarom begin ik nu met het uitrijden zonder elastiek, en als dat goed lukt om de elastiek na de galop ofzo eraf te doen en de rest zonder te rijden
maar nu vrijdag heb ik een halfuur prive, dus ik ga dan misschien eens proberen zonder
ik rijd toch eerst een hafuurtje in, dus dat kan ik met
en dan de les zelf zonder elastiek

Kel2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-05 15:14

Misschien heeft het paardje een rugprobleem. De reden dat ze haar hoofd zo heftig beweegt kan misschien duiden op een rug of nek probleem.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-05 15:19

maar hoe komt het dan dat ze netjes ontspannen loopt
en plots gooit ze haar hoofd omhoog, begint een paar seconden te sschudden, ontspant weer en loopt weer goed
soms kan ik gewoon 5 keer de cirkel ronddraven dat ze netjes aan teugel loopt
en dan weer kan ik er 1 cirkel geen weg meer mee
en dan loopt ze weer goed
bij een rug/nekprobleem zou ze toch constant schudden, of niet?

Poofje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-05 16:14

Ik denk dat ze inderdaad misschien een slecht verleden heeft. Maar de strepen op haar rug zijn zwart? Meestal zijn littekens (van eventuele zweepslagen) wit. Zou je er niet achter kunnen komen wat er in het verleden met haar is gebeurt? Een paard gedraagt zich namelijk niet zomaar ineens zo raar. Al helemaal als ze wel gewoon ontspannen kan lopen maar dan ineens zo raar doet. Als je haar haar voet vraagt op te tillen, kijkt ze dan ook angstig? of kijkt ze juist heel boos naar je? Je zegt ook dat het een manege paard is, misschien wordt ze door andere ruiters verkeerd behandeld? en ik denk dat je misschien veel met haar om kan gaan, zodat ze vertrouwen in je krijgt. als ze merkt dat ze bij jou 'veilig' is zal ze misschien ook braver zijn met bijvoorbeeld het optillen van haar voeten. Verder is het ook heel belangrijk dat je haar goed beloont als ze iets goed doet. Succes!

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-05 16:47

er wordt zeer goed op gelet of er niets "verkeerds" gebeurt met de paarden, dus dat zit wel snor
meestal als er manegeruiters zijn is er altijd wel iemand bij die ervaring heeft
er zijn niet zoveel mensen die zelfstandig met de paarden mogen bezig zijn, ze losgooien, en zelfs alleen rijden met de manegepaarden.

als je haar voet vraagt weigert ze, en als je ze toch doorvraagt en optilt flipt ze en begint ze te steigeren
het is denk ik pure angst

bij het hoofdstel omdoen zou ze ook durven omhoog doen, maar dat is zuiveruit omdat ze geen zin heeft
want zodra het bit in haar mond zit doet ze netjes haar hoofd omlaag om haar oren in het hoofdstel te stoppen

als je te plots beweegt schiet ze achteruit en zou ze durven hangen of steigeren

tijdens het rijden is ze over het algemeen braaf
alleen wat moeilijk te sturen(gaat wat vierkantig door de bochten)
en zodra je ze helemaal loslaat vanvoor begint ze vlugger en vlugger te draven

haar verleden is een mysterie: ze komt van een handelaar die regelmatig paarden brengt, en als ze niet goed genoeg zijn ze weer komt ophalen
zij was een van de blijvertjes

de "littekens" zijn dunne zwarte strepen, niet erg veel, sommige wat langer dan andere, sommige wat breder
nu heeft ze wel vaag zwarte plekjes, maar je kunt duidelijk het verschil merken tussen die zwarte plekjes en die "littekens'
ik ben niet zeker dat het daadwerkelijk littekens zijn, en ze laat zich zonder problemen overal aanraken
ook bij druk op die zwarte plekken reageert ze niet

Poofje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-05 16:57

Ik denk dat het dan toch angst is van haar, hoe vaak ga je met haar om? Je mag dus wat ik begrijp niet zelf met haar omgaan, dat is jammer want zou zou je meer haar vertrouwen kunnen winnen. Je borstelt haar wel zelf voor de les? als je daar lang de tijd voor neemt raakt ze ook meer aan je gewent. Verder denk ik dat je haar niks moet dwingen om te doen, dan reageert elk paard raar maar zij helemaal. Tijdens het rijden zou ik haar veel zelf laten lopen, wel rustig contact met de mond houden natuurlijk maar niet te veel aan haar mond zitten. Als jij gewoon ontspannen zit en rustig contact hebt kan zij ook ontspannen. Geef haar rustig een paar ophoudingen en ga vooral niet trekken ofzo. Geef haar de tijd om te reageren en haar hoofd naar beneden te doen (aan de teugel dus). Zodra ze begint met schudden zou je kunnen proberen rustig ophoudingen te geven zodat zij haar hoofd weer laat zakken. ik las dat je vrijdag privé les hebt, misschien kan je het er dan eens rustig met instructeur over hebben en weet zij/hij misschien ook nog iets....

Poofje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-05 16:58

Ik denk dat het dan toch angst is van haar, hoe vaak ga je met haar om? Je mag dus wat ik begrijp niet zelf met haar omgaan, dat is jammer want zou zou je meer haar vertrouwen kunnen winnen. Je borstelt haar wel zelf voor de les? als je daar lang de tijd voor neemt raakt ze ook meer aan je gewent. Verder denk ik dat je haar niks moet dwingen om te doen, dan reageert elk paard raar maar zij helemaal. Tijdens het rijden zou ik haar veel zelf laten lopen, wel rustig contact met de mond houden natuurlijk maar niet te veel aan haar mond zitten. Als jij gewoon ontspannen zit en rustig contact hebt kan zij ook ontspannen. Geef haar rustig een paar ophoudingen en ga vooral niet trekken ofzo. Geef haar de tijd om te reageren en haar hoofd naar beneden te doen (aan de teugel dus). Zodra ze begint met schudden zou je kunnen proberen rustig ophoudingen te geven zodat zij haar hoofd weer laat zakken. ik las dat je vrijdag privé les hebt, misschien kan je het er dan eens rustig met instructeur over hebben en weet zij/hij misschien ook nog iets....

Poofje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-05 16:58

ho 2 keer t zelfde.. sorry!!

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-05 17:19

niet erg hoor Knipoog
ik mag er zelfstandig mee omgaan, met ieder manegepaard
maar niet iedereen mag dat, enkel diegene dat ze genoeg vertrouwen,zo kunnen ze er een beetje toezicht op houden dat alles wel "goed" gebeurt
ik borstel haar idd zelf voor de les, ook na de les, mijn zweetdekentje erop, nog wat tutten
dan op stal,en een uurtje later het dekentje er weer af, nog wat tutten (:D)
als ze haar hoofd omhoog doet helpen ophoudingen niet
volgens de instructeur moet ik dan gewoon begrenzen, als ze dan haar hoofd omhoog snakt krijgt ze door haar "eigen schuld" een ruk in haar mond.
ik ben liever voor het ding, als ze haar hoofd omhoog doet even wat ruimte geven, dat ze haar stress er kan uitgooien, en dan weer oppakken.
begrenzen: dan vecht ze nog een tijdje door
geef ik haar ruimte: dan begint ze te lopen
en als je met 7 in 1 piste zit is dat niet echt veilig
(ik heb zondag al iemand geramd, tis pas de 2 de keer dat ik erop zat, en ze draaide iets ruimer dan ikdacht, en ze werd wat onbestuurbaar Haha!)
gelukkig slaan de meeste paarden niet.

Poofje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-05 17:30

ja aan de ene kant denk ik dat het goed is als je haar even laat 'uitstessen' maar aan de andere kant geef je haar wel zo haar zin. En dan kan ze het ook tegen je gaan gebruiken, bijvoorbeeld als ze geen zin heeft om te luisteren ofzo. Het begrenzen zou kunnen werken, dat ze dan leert dat als ze haar hoofd zo omhoog gooit een ruk krijgt, maar dit kan ook averechts werken en dat ze zo alleen maar banger wordt... dan schiet je dus helemaal nix op. En als ze gaat lopen, als je dan eens een ophouding geeft komt ze dan weer terug? of blijft ze lopen?

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-05 17:42

als ze gaat lopen terwijl ze loopt te schudden dan kun je niet veel doen, eens ze stopt met schudden kun je haar makkelijk terug nemen

als ik haar lange teugel geef begint ze ook wat te lopen, maar met een ophouding komt ze netjes terug
om 3 passen later weer te versnellen Haha!
maar langs de ene kant, als ze zo begint te lopen, is het dan niet omdat ze het eens nodig heeft?
het paardje waar ik normaal mee reed kon formidabel lopen
maar dan plots deed ze haar hoofd omhoog, zette zich vast, en dan wist ik dat ik te ver was gegaan
dan gaf ik haar lange teugel, en liet ze een rondje of 2 haar eigen tempo kiezen, in de gang dat ik wilde (meestal draf)
dan liet ze zich openvallen Haha!
liep een beetje, en dan was ze weer gestrekt en ontstresst, en dan kon ik haar perfect weer opemen en verder gaan waar we gebleven zijn

maar uiteraard, ik ken dit paard niet, dus ik moet ook nog een beetje uitvinden wat ze wel en niet nodig heeft

Poofje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-05 18:08

Kan je niet haar eerst een beetje laten rennen, zodat ze haar energie een beetje kwijt is. Zo doe ik het altijd bij de paarden die ik rij, al helemaal in de winter. Dan staan ze natuurlijk de hele dag op stal en het is kouder dus dan willen ze wel even rennen. Als ze dat dan zo'n 5 min hebben gedaan zijn ze meestal wat rustiger. Misschien werkt dat. En je zou ook eens aan andere berijders kunnen vragen wat die eraan doen, misschien hebben ze nog tips

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-05 18:12

laten rennen in een bak met 7 paarden?
nee dank u Haha!
ik ben zeer onzeker op een paard, zeker op een dak niet goed ken
ik begin het liefst in stap, en rustig opbouwen, en eens ze in draf braaf zijn en netjes bij me blijven en verruimen en verkorten als ik het wil, dan zal ik misschien wel eens een pasje galoperen
maar aan het begin van de les, met het risico dat ik ze niet meer kan inhouden en er ongelukken gebeuren? nee, dank u Haha!

Poofje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-05 18:22

tja dat is ook weer zo.. hmmz.. is het dan niet verstandig om op een ander paard te rijden? of vind je het wel zo'n leuk paard dat je daar gewoon op wil?

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-05 18:33

we hebben niet echt veel paarden
de zondag heeft iedereen een beetje zijn "eigen" paard
daar rijdt die ongeveer iedere week op
van te voor had ik hedera, daar kon ik zeer goed me overweg, maar nu ze weg is heb ik geen paard meer he
en heidi en tempo is de enige die overblijven
tempo zou durven gemeen bokken
dus daar kruip ik niet op
dus kruip ik op heidi Haha!

Poofje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-05 12:06

wat heb je trouwens al geprobeert om van het probleem af te komen?

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-05 12:55

ik heb er nog maar 2 keer echt mee gereden, en dat maar 1 keer per week
momenteel hangt er een elastiek aan, dat maakt het hoofdschudden wat minder, ook al dat ze er soms door komt.
meegaan met de handen helpt niet, en dan krijg ik ook onder men voeten dat ik men handen stil moet houden
wat meer ruimte geven tot ze gedaan heeft helpt wel, maar paar minuutjes later doet ze het weer
stilhouden (begrenzen/vastzetten) van men handen: dan geeft ze zichzelf snukken in haar mond, maar schudt toch door
ze schudt niet constant, een keer een pas of 5
en dan isd het gedaan, om een half rondje verder hetzelfde te doen.
ook meer voorwaarts rijden (ruimte geven met men handen en benen eraan)
helpt wel een beetje, maar ik kan maar moeilijk konstant voorwaarts rijden, er zijn nog medebakgebruikers Haha!

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-05 15:27

Ik heb ooit ook op het paard gereden,en toen viel dat hoofdschudden enorm mee! feit is dat je ALLES moet doen om de rust te bewaren in de mond,en dan gaat het nogal,laat haar vooraan haar gang gaan,en werk zachtjes in met de benen,en je zit moet zo onafhankelijk mogelijk zijn.
Het paard heeft volgens mij wel degelijk een medisch probleem,misschien ook wel psychisch..
Ik merkte wel dat het paard durfde proberen met je voeten te spelen door ofwel de snelheid op te drijven,ofwel door te proberen afwenden.
Twas wel een zweetuurtje om ze goed te krijgen ,dat geef ik toe,maar uiteindelijk liep ze zelfs fijn!
Ik denk,eenmaal je ze beter leert kennen,dat het al beter zal gaan.
Ik had die les toen wel gereden zonder elastiek

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-05 17:42

maar dat is het moeilijkste: de handen stilhouden
eens ze begint te schudden kun je je handen niet meer stilhouden, daarom geef ik liever iets ruimte, om als ze dan stopt met schudden men handen were op de goeie plaats te zetten.
ze heeft zij cornage ook zeker éh?
Dat ert iets niet goed is merk je wel, ook als ge der meen bezig zijt op de grond.
afwenden deed ze niet van mij, alleen was ze halverwege plots bang van iemand die daar al constant stond
een keer of 2 gesukked, en de 3 de keer een por gegeven met men binnenbeen en plots was ze niet meer bang Haha!
er zaten ook momenten in dat ze goed liep, maar dat wijt ik meer an de rekker, want toen dak uitstapte zonder rekker, en ze naar beneden probeerde te rijden ging het niet meer Haha! .
Langs de ene kant wil ik diene rekker deraf (ook omdat ik nu alsan moete gaan schooien achter een rekker)
Maar langs de andere kant, in groep die paarden verschieten, en met diene rekker valt dat nog mee, maar zonder lag ik er al lang van Scheve mond
Misschien morgen es proberen zonder rekker...
*ze zit wel zalig in de galop he, vergeleken met hedera Haha! *

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-05 19:47

Dat schudden is naar mijn gevoel puur een medisch probleem. Als de DA niets kan vinden, denk ik aan een verschoven wervel die pijn scheuten geeft. Daarbij vertel je dat ze recht door de hoeken gaat wat ook hierop wijst. Het paard wil zijn rug niet rond maken daar het pijn kan doen. Daarbij brengt het paard zijn wervels dichter bij elkaar bij het hol maken van de rug. Het schudden is om de pijn er uit te schudden die door haar heen gaat.

Haar verleden is zo te horen niet fijn. Het kan heel goed zijn dat deze verschoven wervel ook in die tijd is verschoven door een snelle beweging, vallen enz.

Ik zal er de osteopaat bij halen. Hulp teugels maakt dit enkel maar erger. Het probleem moet opgelost worden en niet bestreden.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-05 22:01

in het begin gaat ze recht door de hoeken.Na een tijd niet meer.

ik geloof heus wel dat er iets medisch aan de hand is, maar wat ik niet snap:
Waarom maakt ze zich dan netjes rond, stapt,draaft en galopeerd ze gelijkmatig, is hte probleem in de 3 jaar dat ik haar ken nit erger geworden, en heeft ze dat hoofdschudden enkel bij vlagen?
Als het haar rug is dan zou het pijn moeten doen IEDERE keer dat ze naar beneden komt, en dan zou ze nooit goed te rijden zijn
of denk ik nu wat eenzijdig?

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-05 22:23

Ik kan er geen echt antwoord op geven. Het is vreemd en waarschijnlijk rijtechnisch moeilijk tot niet op te lossen.

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 11:05

ze kan idd netjes lopen als ze dat wil,heb ik toen goed genoeg gemerkt..ik denk dat ze wel degelijk ook gehinderd is van iets,maar dat je dat kan minimaliseren door je handen stil te houden,weinig druk te geven,en het paard niet te hinderen met je zit..
Ze heeft idd ook cornage,maar dat heeft daar niets mee te zien..
sjah is ook moeilijk he,manege-eigenaren gaan zo gauw geen gekke kosten doen om een probleem op te zoeken die dan misschien nog niet te verhelpen is,ik snap hun ergens wel hoor,maar tblijft lastig voor het paard,en de ruiters.