Looplust - Leeftijd. Relatie?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mulan

Looplust - Leeftijd. Relatie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-05 00:59

Iedereen kent vast het flauwe mopje wel over het blondje dat bij de kapper zit en plotseling stopt met ademen.
Wat was er aan de hand? De kapper had per ongeluk het draadje van de koptelefoon van haar walkman doorgeknipt met daarin het bandje met de ingesproken tekst:
"Adem in, adem uit, adem in, adem uit, adem in.... enz"

Nou heb ik me de laatste tijd al meerdere malen afgevraagd of mijn paard soms een bandje in d'r walkman heeft met:
"Lopen, lopen, lopen, lopen, lopen...... enz"

Ze vindt alles leuk wat we doen en is steeds enorm enthousiast, ik hoef haar nooit aan te sporen tot wat meer actie. Ik probeer de looplust om te zetten in positieve energie en bruikbare actie. Dat lukt de ene keer beter dan de andere keer.

Maar goed, dat terzijde.

Wat ik me afvroeg:
Mijn paard is 4,5 jaar oud.
Zit die looplust 'm nou in d'r karakter, of in d'r leeftijd?Oftewel: komt er een tijd wanneer ik d'r vooruit moet rijden i.p.v terug rijden, of is ze nou eenmaal zo en zal ik het er mee moeten doen?

Overigens, ik heb liever een paard met een teveel aan looplust dan een flegmatiek paard, maar de reacties uit m'n omgeving zetten me aan't denken.
De één zegt:
"Looplust? Tja, da's niet gek want ze is nog maar vier jaar, logisch dus"
De ander zegt:
"Looplust? Tja, da's de aard van het beessie, zo heeft ieder paard wat en wees maar blij met zoveel werklust"

Dus, wat is het nou? Ik snap dat het beiden waar is, maar wat weegt zwaarder?

Leeftijd of karakter?

tenemieken

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-05 01:19

denk dat het wat van beide afhangt of ook te zien is wat voor paard het is.
op de manege staat er een merrie die nu 19 is en nog steeds heeft ze dagen dat ze begint te bokken dus bij deze zit het in het karakter want ze doet het al vanaf dat ze zadelmak was (gewoon uit vreugde hoor)
een ander paard op de manege die kon vroeger geweldig uithalen,kon bijna niemand mee rijden en nu loopt hij mee in de groepslessen,hij is in de 20
denk wel dat de leeftijd het hardst zal doorwegen

muiszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-05 01:42

ik denk dat het niet veel aan de leeftijd ligt, voor het paardje is alles natuurlijk wel leuk, nieuw, spannend, en dat draagt ook bij. Maar ookal wordt het ouder: het kan zijn dat het paard deze looplust blijft onderhouden.
mijn pony van 30 loopt af en toe nogsteeds alsof haar leven ervan af hangt. ze is vrolijk, opgewerkt en loopt graag door. terwijl haar lichaam eigenlijk soms nee zegt. (Zware artrose.)
ik denk dat *de aard*(en daarbij de lichamelijke conditie EN MENTALITEIT) het zwaarst weegt.

esther82

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-05 06:15

Mijn paard is inmiddels bijna 18, en werkelijk niet kapot te krijgen. Voorheen loste ik dat op door een tot twee keer in de week een rit van bijna drie uur te maken door de duinen. Dat zit er na zijn peesblessure van afgelopen zomer helaas niet meer in. Maar die looplust heeft hij dus nog steeds.
Hij wilt en hij wilt en hij wilt maar. Soms behoorlijk vermoeiend, maar diep van binnen ben ik heel blij dat hij zo is. Hij doet het allemaal op karakter, daar zijn we inmiddels wel achter. Lachen

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-05 08:15

Karakter denk ik, maar bij sommige paarden wordt de looplust eruit gereden.

Viennanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-05 08:26

Ik ga ook voor karakter, mijn paard was toen ik hem kreeg (hij was 6) al erg werklustig, en nu is hij 14 en nog steeds werklustig en lekker voorwaarts!

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-05 08:40

beide misschien, maar vooral toch karakter hoor. 1 van mij is nu ergens rond de 15 en die is en blijft gewoon een hete die altijd wil lopen.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-05 09:28

Het karakter bepaalt denk ik of het paard looplust heeft, maar ook de africhting heeft invloed: wordt de looplust aangemoedigd of verhinderd/afgestraft? De leeftijd en manier van houden (stalpaard heeft misschien meer behoefte aan lopen dan een weidepaard) hebben natuurlijk ook invloed.

Ik denk niet dat je bang hoeft te zijn dat hij het voorwaartse verliest naarmate hij ouder wordt. Er zijn zo ontzettend veel volwassen/oudere paarden die heerlijk actief zijn. Lachen

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-05 09:53

karakter. Mijn pride wordt inmiddels 9 in april maar is ook zeer voorwaarts. Voor de endurance is dat ideaal, je hoeft nooit gas te geven en na 3,5 uur loopt hij nog steeds als een trein. Dressuurtrainingen zijn wat lastiger, maar toch moet ik dan opletten dat ik er wel aan blijf komen met mijn hulpen.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-05 09:55

hmm zie het veband tussen leetijd en looplust niet zo. Als een paard als hij ouder wordt leert dat werken saai is kan ik me voorstellen dat de looplust afneemt. Bij mijn paard was het juist andersom. Die was als 3,5 jarige niet vooruit te branden maar nu als 8 jarige moet ik af en toe juist rijden met de rem erop. Denk dat het meer met motivatie en lichamelijke kracht en uithoudingsvermorgen te maken heeft.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-05 10:27

Mijn merrie is 18. Toen ze 12 was, was ze al erg vooruit.

Door de jaren heen is dat niet veranderd, vooral als ze een paar dagen stil heeft gestaan Haha! . Ze kan je nog altijd laten geloven dat ze een getikte driejarige hengst is als ze wil Haha! . Heel fijn voor mij, ik hoef gewoon heel even mijn kuit aan te leggen om een beetje sneller te gaan en hoef niet continue 'gas bij te geven' Lachen

cadmaddie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-05 10:37

Kun je volgens mij niet zo algemeen zeggen. Sommige paarden zijn enorm fris als ze net ingereden zijn en worden braver naar mate ze ouder worden, andere snappen het begrip van vooruit niet zo goed en lopen in het begin met de rem erop en gaat die rem er pas op latere leeftijd af.

wezentjeu

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-05 12:56

denk niet dat het leeftijdsafhankelijk is hoor, want mijne van 4j heeft die looplust niet echt Lachen ze bokt wel ns graag in het bos omdat ze vrolijk is,..

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-05 12:59

Ik denk echt dat het aan het karakter ligt, sommige paarden zijn flegmatiek en andere zijn wat looplustiger. Paarden die veel looplust hebben, zijn voordeliger in de hogere dressuur, daar heb je juist een paard nodig die dat heeft, dus wees er maar zuinig op!

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-05 13:00

cadmaddie schreef:
Kun je volgens mij niet zo algemeen zeggen. Sommige paarden zijn enorm fris als ze net ingereden zijn en worden braver naar mate ze ouder worden, andere snappen het begrip van vooruit niet zo goed en lopen in het begin met de rem erop en gaat die rem er pas op latere leeftijd af.

Ik vind er wel een groot verschil tussen zitten, tussen fris en looplustig. Dat is zeker niet hetzelfde.

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-05 13:33

Ik denk dat het aan allebei ligt.
Milka die is 9 en heeft zoveel pit en die loopt als een sneltrein. Dat heeft ze altijd al gehad.
Daar en tegen zal een paard van 30 dat niet snel meer doen. Dus ik denk dat het met allbei te maken heeft.

Mulan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-05 14:48

Tulandro schreef:
Ik vind er wel een groot verschil tussen zitten, tussen fris en looplustig. Dat is zeker niet hetzelfde.

Ja, dat vind ik ook een verschil.
Looplustig is ze altijd, fris is ze vaak (zeker nu het koud is, maar daar hebben meer paarden last van!)

Al moet ik wel zeggen dat het in hartje zomer als het een dag heel erg warm is, de looplust ook wel wat afneemt.... maar ook dat lijkt me niet meer dan logisch.

spokey

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-05 09:18

Karakter.

Mijn pony is nu 25 en als ik met haar ga rijden heb ik mijn handen ervol aan.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-05 13:07

Ik dacht eerst leeftijd, Andrew werd rustiger naarmate hij ouder werd. Maar dat is een tijd terug toch wel weer omgeslagen (heb af en toe mijn handen meer dan vol) Knipoog
Tegenwoordig denk ik meer dat het met gezondheid te maken heeft. Een paard dat gezond van geest en lichaam is en dus geen pijn, verveling of ander ongemak heeft, zal veel looplustiger zijn dan een paard waarbij er dingen in de we zitten die het plezier in het lopen doen afnemen. bij Andrew verschil het nu van keer tot keer, afhankelijk van weersomstandigheden (o.a. temperatuur) en hoeveel last hij van luchtwegen, hoeven of benen heeft volgens mij... Vandaag had hij een super dag!!!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-05 15:58

mijn pony wordt straks 15 en is helemaal zo gek soms als ik weet niet wat!
andere keren loopt hij als een sloom oudje door de bak te sukkelen..
t is maar net idd hoe hij zich voelt

mobick

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-05 16:03

Rio is 13 en die heeft ook enorm veel looplust. Ik ga voor karakter.
(anders zouden alle jonge paarden alleen maar rennen, en dat is zeker niet zo)

muiszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-05 19:14

Milkaatjuh schreef:
Ik denk dat het aan allebei ligt.
Milka die is 9 en heeft zoveel pit en die loopt als een sneltrein. Dat heeft ze altijd al gehad.
Daar en tegen zal een paard van 30 dat niet snel meer doen. Dus ik denk dat het met allbei te maken heeft.

wel dus. Hyper!
als het echt in het paard zit, zal dit altijd zo blijven. er is natuurlijk wel een ontwikkeling gekomen, waarschijnlijk word een paard wat ouder is wat koeler in het hoofd en blijft het beheerster, maar de looplust gaat er echt niet uit hoor! ik ken genoeg paarden van tegen de dertig die nog gewoon lastiger zijn en veel meer pit hebben dan sommige van 10.

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-05 23:45

Ja hoor ligt echt aan de leeftijd. Hoe ouwer hoe gekker. Ponto is bijna 28 maar van de week gingen we weer als een raket de bak door. Knipoog

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 13:44

Duidelijk karakter ben ik van mening. Nordwind is van 1980 en wordt dus bijna 25 (in maart) en die raced soms nog als een 3 jarige hengst door de wei Knipoog
Daarentegen ken ik ook wel een pony die veeeeeeeeeel jonger is maar die was nooit vooruit te branden...!

figora

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 17:44

Ik ga zeker voor karater. Mijn paard is nu 15, van 1990. Hij is enorm looplustig! Af en to kan ik hem echt niet houden zo hard probeert hij dan te gaan draven of galopperen. Als hij gewoon normaal getraind wordt is er niks aan de hand, maar als ik eens 1 dagje oversla...

1 voordeel hij wordt van zijn 'felligheid' niet vervelend! Zijn eerst bok, steigering of schrikreactie moet nog komen! Hij is de braafheid zelve, maar wel een looplustige brave Lachen