los rijden

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

monsera

los rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-05 19:50

Ik ben benieuwd hoe je je paard losrijdt? Bij mij verschilt dit nog wel eens.Ik ben nu sinds 2 weken heel veel aan het stappen wel 20/25 minuten voordat ik verder ga met andere gangen.Ik rijd dan veel gebroken lijnen , ga veel rechts en links omkeert neem tussen door nog veel voltes mee groot en klein en daar tussen door laat ik hem lekker naar rechts en links inbuigen.Ik houd hem wel goed bezig ga zo weinig mogelijk stukken recht uit.

Verder wordt Ranger erg los van galopperen en dat doe ik dus vaak ook al vrij vroeg in de training.

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-05 20:23

Ik rijd altijd een beetje met lange teugel. Ik zorg wel dat Milka voor de loodlijn blijft. Ik stap meestal 10 minuten en dan 5 minuten losdraven even klein beetje galoperen en dan het echte werk.

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-05 20:25

ik stap eerst een kwartiertje en dan rijd ik gewoon allerlei figuren en ga ik een paar keer van hand veranderen. daarna ongeveer een halfuur draven (tussen door een paar keer stappen) en dan als ze goed los is galopperen, en daarna weer draven en stappen. Ik rijd meestal veel voltes, en die verklein ik dan, en daarna maak ik ze weer groter.

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-05 21:01

Wel, ik stap altijd tien minuten in tegenwoordig, zeker in de winter, daarna draven aan behoorlijk lange teugel en daarbij veel figuren rijden, zoals achtjes, diagonalen, cirkels, slangevoltes,... en daarbij goed doorrijden. Dan op beide handen hem een tijdje goed laten doorgalopperen en dan begint het echte werk!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-05 21:12

Verschilt heel erg per paard. Bij Kojack galoppeer ik al heel snel in het losrijden, andere paarden draaf ik langer.

Ik doe bij alle paarden veel inbuigen beide kanten op en veel controle aan kleine hulpen.

carlijn83

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-05 22:03

Meestal 10 minuutjes stappen, daarna draven en al vrij snel een galopje (is zijn fijnste gang om los te werken) dan ff stappen,daarna weer drafwerk en soms nog een galopje (verzamelder en oefeningen)
Tussendoor vaak na een half uurtje ff stappen. Eerst ontspannen lang, dan pak ik m op en ga bijvoorbeeld wat sluiten in de stap + oefeningen
In alle gangen lekker schakelen en overgangen rijden, voltes, groot en klein, sluiten en openen, slangevoltes, noem maar op.
Vooral veel afwisseling!
Dit werkt voor Nim het best.
Als ik andere paarden rij staat ook afwisseling voorop maar dan doe ik bijvoorbeeld meer drafwerk voor ik aan de galop begin.
Niet alle paarden zijn hetzelfde te rijden natuurlijk.

Teigertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-05 21:53

ik stap altijd 10/15 minuten op de harde weg
Daarna stap ik nog even in de bak wat figuren (vershild per X)
Dan ga ik draven en wissel ik het af met figuren en de afwisseling van de gangen Knipoog

CrOsSgIrL

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 09:23

sorry ik stap nooit zo lang Bloos ,,
meestal paar rondjes op de ene hand stappen met lange teugel,,dan van hand veranderen en aan de andere kant een paar rondjes instappen. *LOL*
vervolgens ga ik draven en rij ik heel veel voltes,,tot ze lekker los is en dan pak ik haar meer op een ga haar goed rond rijden Lachen
met springen is het instappen ongeveer hetzelfde,, alleen met draven rij ik haar meer naar voren dat ze lekker wakker wordt en goed met de achterhand eronder,, zodat ze daarna goed omhoog springt *LOL*

Ninla_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 09:28

Ik stap eerst 10 minuten los, en dan 10 minuten drafwerk, en dan de galop, en dan is ze meestal los... Soms duurt het bij Ninla wat langer, soms een half uurtje, soms 10 of 20 minuten...

Marrepar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 11:15

Ik stap eerst 10 minuten ongeveer.. dan ga ik 5 minuten draven en dan eventjes galoperen, en veel figuren rijden ondertussen

Roofer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 11:31

Ik stap altijd eerst 1 of 2 rondjes door de bak voordat ik hem oppak.
Ik stap werk ik dan wat los met kleine voltes, rechtsom / linksom.
Dan ga ik in draf verder. Ook weer de kleine voltes en vooral veel wisslen in tempo. Voor mijn pony erg belangrijk die tempo wisselingen, dan wordt hij lekker actief, hij is niet zo loperig van zig zelf.
Soms draaf ik maar eventjes en ga ik over naar galop. Dan maak ik ook weer kleine voltes rechtom / linksom, waarbij ik steeds de andere galop aan spring (via stap) als ik van hand wissel. Daar wordt hij meestal super los van.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 11:42

eerst stappen, dan eventjes flink laten lopen, vooral op maandag (andere bak, met lossere grond, heeft ze moeite mee) en dinsdag (weer terug in normale bak) maar ook andere dagen vind ik dat prettig. Dan teugels in de buitenhand, met binnenhand op de rug alle gangen even doen, dan is ze al redelijk los, eventjes inbuigen, wijken en dan begin ik gewoon met het goede rijden. Dan is haar hals nog niet echt los, maar dat duurt vreselijk lang bij haar en dat geeft me dan ook niet zoveel.

Hessiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 11:53

Hoihoi,
Ik vind de manier waarop jij losrijdt helemaal niet slecht hoor, zolang je er de tijd voor hebt. Want 20/25 minuten stappen vind ik erg lang, maar dat hangt ook van je paard af.

Als ik losrijd, stap ik meestal eerst een minuut of 5 met lange teugel, en dan neem ik de teugels op maat en ga ik hem naar voren drijven en nagevelijk rijden. Als dat een beetje lukt ga ik draven en verder met die nagevelijkheid. Ik rij dan niet extreem veel voltes ofzo, af en toe een grote of een kleine volte en van hand veranderen. En op een gegeven moment ga ik dan over op de moeilijke oefeningen en spring ik een keertje aan in galop ofzo.

Nouja, ik hoop dat je er wat aan hebt.

marloe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 11:58

ik stap eerst 10 minuten met Dante, dan ga ik gewoon even draven en maak ik wat voltes een gebroken lijntje, dan wend ik af en oefen ik het halthouden. dan ga ik weer even stappen. daarna de galop, wat voltes in galop en dan nog wat draven. OK dan!

nutiagek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 20:45

10 minuutjes stappen met een los teugeltje maar wel dat ik contact heb.
Dan 10 minuutjes draven veel figuren rijden!
Dan heel eventjes laten uitgalopperen 2 rondjes elke kant op ongeveer!
Dan even stappen en onder het stappen schouder binnenwaards en traver rijden daarna echte werk Haha!

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 21:32

Teugels losjes en eerst alleen maar naar voren rijden. Zo kan hij eerst de Lama uithangen. Daarna rijd ik laag en rond. Na een 1/2 uur pak ik de boel op en rijd ik hem zoals ik hem bv ook op wedstrijden wil rijden.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 21:42

Evita: Eerst een minuutje of vijf stapwerk, wat kleine voltes en achten etc.. daarna wat over de schouder draven en de volte verkleinen, dan terug even wat stappen, beetje schouderbinnenwaarts en middenstap, dan weer draven en over de schouder galoperen

Prima: stappen, draven, eerst voorwaarts maken op beide handen en lekker los over de schouder laten lopen, als ze niet goed vooruit is ook even een rondje galoperen, ben ik wel tevreden over het tempo stap ik even tussendoor en vraag dan pas galop Lachen

Kylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-05 18:25

Eerst een paar rondjes stappen, gelijk ontspannen laag en rond Doet ie makkelijk, zodra je de teugel vast pakt loopt ie laag, rond. Na een paar rondjes ga ik aandraven, veel grote voltes, grote achten. Een paar draf-stap-draf overgangen om hem snel aan het been te krijgen. Daarna een klein galopje. In galop een keer wat verruimen en verkorten (dat doe ik met losdraven nog niet) Dan een stukje stappen. Daarna (na ongeveer twintig minuten rijden) oppakken, rustig bovenin vragen. Veel overgangen, dan ook draftempowisselingen. Nog een paar keer draf-stap-draf en dan gaan we oefeningen doen.

Guust

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-05 21:55

Ongeveer zo:

Als ik losrijd, stap ik meestal eerst een minuut of 5 met lange teugel, en dan neem ik de teugels op maat en ga ik hem naar voren drijven en nagevelijk rijden. Als dat een beetje lukt ga ik draven en verder met die nagevelijkheid. Ik rij dan niet extreem veel voltes ofzo, af en toe een grote of een kleine volte en van hand veranderen. En op een gegeven moment ga ik dan over op de moeilijke oefeningen en spring ik een keertje aan in galop ofzo.

11568

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-05 22:17

Ik stap meestal 10 minuten aan de lange teugel, dan een paar rondjes draf, ook lang, en dan begin ik in stap met het nageefelijk krijgen.

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-05 23:24

Volledig losse teugel beide kanten om stappen. Dan galop rechts en linksom en dan draf.
Pas daarna neem ik de teugels op en begin ik weer in stap lekker los te werken.
Dus eerst warmrijden en dan wat loswerken.

Pattypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-05 19:35

ik stap altijd een kwartier of langer. dan ga ik wat draven en pas als ik minmaal een half uur gereden heb(met veel stappen tussendoor) een klein galopje. daarna ga ik pas echt rijden. ondertussen veel figuren rijden. als de wei droog is teminste. als die nat is kan ik alleen maar voorin rijden. eigenlijk allen voltes (de wei is achterin bijna altijd nat en voorin droog)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-05 19:45

10/15 minuten stap
waarvan in het begin ff lange teugel en hoeft hij alleen maar vlot door te stappen.
Later neem ik hem op en vraag ik hem vwnw
nog wat later, ga ik in stap met hem werken.
Dus hij moet halthouden op de zit, uitgetrekte stap, pasje zigzag wijken, pasje sb omzetten naar travers en andersom
pasjes appuyement
dus veel spelen met de lengte buiging en het gehoorzaam zijn op zit en been.

Bij een net aangereden paard, is het halthouden en weer wegstappen wat braaf moet gebeuren.

milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-05 19:51

ik stap een tijdje, daarna neem ik de teugels op mat en maak ik een aantal figuren (slangenvoltes)
dan ga ik losrijden en maak ik veel voltes (verkleinen, vergroten)

Schatjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-05 20:07

Bij Again merk ik dat als ze een keer in galop is geweest ze helemaal loskomt. Natuurlijk niet gelijk beginnen met galop. Eerst spieren opwarmen met stap en draf afwisselend. Vaak overgangen van galop naar draf en terug houd hem ook losser