Test: Wat doe ik hier fout?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

TurboBoem

Test: Wat doe ik hier fout?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-05 13:54

Hey,

Ik wil graag weten of jullie kunnen ontdekken wat er in het volgende verhaaltje fout is, over het bit, omdat veel mensen denken dat dit te oplossing is (niet echt gebeurd, gewoon 'uit mijn duim gezogen'):

Ik zit lekker rustig buiten te rijden, en ik ga lekker op een goed pad galloperen. Na een tijdje wil ik weer terug naar de draf. Ik hou mijn paard in. Mijn paard wil niet helemaal terug naar de draf. Nou zal hij het voelen ook! Ik ga steviger in het zadel zitten, en trek aan de teugels. Mijn paard gaat alleen maar harder! Ik trek nog harder en harder, tot ik niet harder kan. Mijn paard gaat alleen maar sneller.

Hoe zouden jullie dit oplossen? Na een aantal berichten zal ik het antwoord hierop geven. Clown Hopelijk zijn er een paar die wel het goede op zo'n moment zouden doen, want er zijn er genoeg die het op deze manier doen.

Suc-6 OK dan!

_ilse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-05 14:00

Ik ben tegen trekken dus dat zou ik nooit doen, ik zou ophoudingen geven en misschien als er genoeg ruimte is een grote volte inzetten en steeds kleiner maken, maar nooit trekken want de meeste paarden trekken trug. en gaan dan tege je hand in

martinz2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-05 14:03

in ieder geval eerst maar eens van de teugels afblijven want je denkt toch zeker niet dat jij als ruiter sterker bent in het trekken aan de teugels dan dat het paard terugtrekken kan.
Diep zitten in het zadel en je been lang maken is veel effectiever en op een paardvriendelijkere wijze, eventueel aangevuld met iets achterover zitten.

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-05 14:17

een paard loopt weg voor druk. Op het momend dat jij druk van vore geeft zal die daarvoor vluchten in dit geval door harder te gaan galoperen.

Ik zelf laat ze juist door galoperen zodat ze een voorwaardse druk krijgen en rustiger zullen worden na een tijdje.. dan kan je met een zithulp en een ophouding je paardje terug rijden in draf.. en dan moet je belonen!! iets wat vaak vergeten word..

__Marije__

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-05 15:00

niet aan de teugels trekken iig,... denk maar es na..als iemand continu aan je trekt... zal je dan ophouden? nee tuurlijk niet! dan ga je terugtrekken net zo lang tot ze ophouden!

Ik zou het op mn zit doen, zodat ze een beetje rustiger worden. Als het niet werkt kleine rukjes aan de teugels, dus los vast los vast
En... in draf? belonen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-05 15:06

als ie goed aan de kletter slaat heeft druk opvoeren geen enkele zin. Je kunmt dan beter 1 keer een goede ruk geven zodat ie meteen terugkomt.

Op je zit doen is leuke theorie in zo'n geval...

Jockey_my

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-05 15:23

Als het een goed pad is zou ik hem eerst een stukje ruimte geven en laten door galopperen naar een stukje weer rustig kontakt maken, en diep in het zadel gaan zitten, en niet trekken maar gewoon rustig blijven en ophoudingkjes maken.

Jockey_my

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-05 15:24

En rustig tegen praten natuurlijk.

Als hij weer rustig is belonen.

EstherSi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-05 15:33

jezelf lang en zwaar maken en dan lichtelijke ophoudingen ipv heel hard trekken. vooral zelf rustig blijven.

Chely

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-05 15:33

loslaten...als hij door druk harder gaat en je wilt hem juist rustiger krijgen dan moet je er minder druk opzeten!

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-05 16:48

Ik zou niet aan de teugels trekken, maar mezelf zwaarmaken en doormiddel van ophoudingen terugnemen.

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-05 17:35

M3isSi3j schreef:
Ik zelf laat ze juist door galoperen zodat ze een voorwaardse druk krijgen en rustiger zullen worden na een tijdje..

Dat is niet zo handig als je op een drukke weg af komt galloperen.

loveflash

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-05 19:03

heeey nou ...ik zal als het egt niet nmeeer lukt een tijdjeg een scherper bitjuh ofzo en luistert hij daaar niet naar miscchien een stang en al doet hij het weeer goed dan doe je weer het bit in want als hij egt niet luistert dan ken het natuurlijk gevaaarlijk worden want als er een weg ofzo is dan wort juh dalijk overgereden naja xxxjes francis

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-05 19:23

monsera schreef:
Dat is niet zo handig als je op een drukke weg af komt galloperen.

dat heb ik een keertje gehad.. dat paardje was niet meer te stoppen.. ben toen er scheef op gaan zitten, raakte die uit everwicht en moest die wel stoppen..

krientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-05 19:25

Als een paard echt aan de kletter gaat, dan is het verhaal over het rustig opvangen met de zit wel mooi, maar sorry hoor, dat lukt mij dan echt niet! Bloos En ik zal hiermee wel weer mensen over me heenkrijgen, maar het wil nog wel eens helpen om je ene hand iets boven de andere te zetten en zo een hele kleine volte in te draaien. Je paard kan dan geen kant op! (Als dat niet help stuur ik altijd gewoon tegen een boom aan Schijnheilig )

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-05 19:37

je paard op de volte op een recht ruiterpad is vaak wel lastig.. met zn kop tegen een boom zetten werkt enkel als die aan het dribbelen is.. keihard in galop gaat je dat denk ook niet lukken!

Janneke040

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-05 19:50

Wat doe je hier fout?

Je trekt aan de teugels, waardoor het paard denkt dat je bang bent, en wordt daardoor zelf ook bang en gaat vluchten. Druk van de teugels af, en laat je paard merken dat alles goed is. ga wel achterover zitten, bekken kantelen diep zitten, want dit is de hulp voor de overgang, naar de draf!

sharonalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-05 20:18

druk los druk los druk los druk los druk los druk los, niet gaan trekken, telkens iets druk en dan weer los, werkt volgens mij het betse......

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-05 20:52

loveflash schreef:
heeey nou ...ik zal als het egt niet nmeeer lukt een tijdjeg een scherper bitjuh ofzo en luistert hij daaar niet naar miscchien een stang en al doet hij het weeer goed dan doe je weer het bit in want als hij egt niet luistert dan ken het natuurlijk gevaaarlijk worden want als er een weg ofzo is dan wort juh dalijk overgereden naja xxxjes francis

Boos! ik vraag me hier af denk jij alles op te lossen met zware werktuigen? gebruik maar een scherper bit en als die een houten bek krijgd jammer dan en wat als ze weer met een gewoon bit wil rijden ?????
vijn dat mensen het zo gaan oplossen.
mijn tip is val terug op de dressuur en rij het dier aan de teugel en ga diep zitten en begin optijd met terug rijden wil het niet laat het dier ff door gaan en probeer het opnieuw.
ga absoluut niet trekken hoe vaker en hoelanger je gaat trekken hoe harder hij word in zijn mond hoe erger het word.
wees altijd zacht dan heb je altijd een goede ponny neem desnoods een mee met eem makkere ponny (een stoot bumper die super gehoorzaam is )een knoop ze met een meter tussen tou aan el kaar vast zodat als de een afremd de ander ook moet natuurlijk met gevorderde ruiter .
probeer het een tijdje en als het beter gaat los en dan alleen .
sucses OK dan!

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-05 21:27

Diep gaan zitten in je zadel, dan ophoudingen maken vast,los, vast, los etc... want als je blijft trekken geef je je paard de kans om terug te gaan trekken, laat jij iedere keer snel los kan hij niet terug trekken.

Werkt dat niet dan maar 1x een flinke ruk (alleen in uitzonderlijke gevallen als een paard echt aan de kletter gaat, wat ik gelukkig nog niet mee gemaakt heb met die van mij)

Heb je de mogelijkheid kun je hem ook op de volte zetten of gaan zigzaggen, maar richting boom sturen zou ik nooit doen

Zie het al voor me...boom...vlak ervoor zoef paard erlangs schietend en jij tegen de boom Scheve mond

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-05 22:03

Dieper in mijn zadel gaan zitten, en bij mijne paardje is zachtjes hooo al genoeg! Bloos

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-05 22:37

zowieso niet gaan trekken of wat dan ook.. ik heb dit ook vaak met mijn pony, en dit is wat ik doe.

ben ik aan het buitenrijden met andere erbij, laat ik haar gewoon gaan tot die andere zijn gestopt dan stopt mijn pony ook!

ben ik alleen dan doe ik dit, ik maak kleine ophoudingen ga wat meer naar achteren zitten in het zadel (maar zorg er wel voor dat de teugels niet strak komen te staan), dan geef ik nog wat ligte beenhulpen en werk haar met haar hoofd iets naar beneden.

dit is het moment waarop ze al veel zachter gaat galoperen en ik de controle heb over elke stap die ze zet, vanaf daar kan ik gaan draven. Lachen

pajidin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-05 23:00

dus het paard gaat alleen maar harder en harder, ondanks de ophoudingen en zithulpen..

euuhm misschien dat je bang bent om eraf te vallen, dus je sporen stevig in zn buik hebt geprikt, zit lekker stevig

Bitterbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-05 23:04

Dit is een super topic voor mij want ik zit nog steeds met het probleem dat me paard ervandoor schiet en niet trug wil... ik probeer haar op een volte te "trekken" maar vaak lukt dat niet en schiet ze dr evengoed weer vandoor, ik moet leren los te laten maar dat lukt niet, durf ik op 1 of andere manier niet... zwaarder zitten helpt niet, word het alleen maar erger van helaas....

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-05 23:10

Je hangt achterover--achterovergekanteld bekken= drijvende hulp. Je handen komen daarbij waarschijnlijk ook hoger dan normaal. Je trekt het bit naar de kiezen. Je paard wil van de pijn af.
Persoonlijk ga ik in zo´n geval voorover zitten, hoe raar dat ook klinkt en druk mijn handen laag, zodat het bit weer op de lagen werkt. ik doe net of het mijn keuze was even een rengalopje te doen. Ik geef wat teugel en en neem dan weer terug. En ik zeg met rustige stem : ho maar, drrraf, ho maar...Ze stoppen een renpaard ook zo en mij is het tot nu toe ook gelukt, op rechte stukken (ik durf bergafwarts nog niet echt goed voorover te komen.... )Soms helpt het als je helemaal losse teugel geeft. Schrikken ze zich wild, alle steun weg! Maar als je op een weg af dendert is dat niet iets wat je durft te proberen...