stilstaan en vervelend doen tijdens het rijden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

kim22

stilstaan en vervelend doen tijdens het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-04 01:55

ik rij sind een paar maanden een ontzetten leuk paard, maar als ik met hem ga rijden gaat hij steeds stil staan en wil hij niet meer vooruit.
zodra ik hem wil laten draven gaat hij stilstaan vooral aan de kant van de rijbak waar de rij met stallen paarden staan.
aan de andere helft van de rijbak kan ik hem nog wel eens aan het draven krijgen maar ook daar stopt hij vaak zodra ik hem aanspoor. hij gaat dan met zijn hoofd naar de bakrand staan, tegen de bakrand trappen (hij is er met iemand anders zelfs overheen geklommen met zijn voorbenen) en als ik hem op zn sodemieter geef dan gaat hij met zn hoofdschudden of zelfs (kleine) bokken geven en stijgeren.
hij heeft wel snel last van spierpijn en als hij even niet gelopen heeft verliest hij meteen een hoop spieren (die er wel weer snel aankomen).
als ik maar lang genoeg volhou loopt hij uiteindelijk wel maar dan weer veelste snel. hij loopt ook zeer graag zo dicht mogelijk achter andere paarden aan.
toch kan hij wel goed lopen en als hij een tijdje regelmatig gelopen heeft schijnt het ook minder te worden met het geklooi.
hier heb ik alleen nog weinig van gemerkt ( ik heb ook pas een brommer ongelukje gahad waardoor ik voorlopig niet kan rijden)
ik wil hem alleen niet teveel straffen bijv dmv een zweepje omdat ik denk dat hij dan alleen maar een grotere hekel krijgt aan werken en het nog erger word. dat wil niet zeggen dat ik helemaal niet aanpak, want ik heb ook mn grensen (uiteraard).
wel beloon ik hem heel goed als hij eenmaal loopt.

wie heeft hier ervaring mee en is dit er nog uit te krijgen??

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 10:31

Ja, het kan eruit. Maar je zult doot moeten zetten en hem geen kans geven te stoppen. Schop hem dan gewoon door, vergeet het hoofd en laat hem niet stoppen. Anders moet hij op zn flikker krijgen. Als je er niks aan doet zal hij het altijd en overal gaan gebruiken, niet alleen in die bak.

wildwestwill

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 11:08

Blijf zeker 5 tot 10 mtr uit de de hoefslag daar zogenaamd op de tweede of derde hoefslag en als hij doorloopt ga je steeds dichter naar de hoefslag als tie weer stil gaat staan begin je weer opnieuw , kost veel geduld maar moet uiteindelijk wel lukken

Ptries

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 18:46

Ik denk dat hij stil gaat staan doordat hij de kans krijgt om achter je been te gaan hangen. Probeer hem goed aan je been te houden (makkelijker gezegd dan gedaan). Ik zou veel overgangen en tempowisselingen gaan rijden en dan ook echt eisen dat hij op je been reageert als je hem aandrijft, dus niet luisteren naar been = tik. Wel meteen naar voren = belonen. Probeer het werk ook afwisselen te houden door veel figuren te rijden en bijvoorbeeld voltes te sluiten en te openen. Verder weet ik niet of je les hebt met hem, als je dat niet hebt is het wel een goed idee om een keer een les te nemen van een goede instructrice. Succes.

Femmes86

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 19:59

Ik heb ook es zo'n paard gereden. Deze deed et echter alleen als we achter in de bak reden waar te pony's stonden en niet als we in het voorste gedeelte reden bij de kantine (we hebben 2 bakken). Niet vooruit te krijgen...steigeren bokken draaien gek doen..1 grote rodeo.

Op zun flikker geven heeft in dit geval dan ook niet extreem veel nut. Ik had een paard van 1,75 onder me kont en het was een tuiger, en meneer was een behoorlijke voorstander van eerlijke behandeling als je begrijpt wat ik bedoel Knipoog

Door door te zetten en langzaam aan op te bouwen bereik je met zo'n paard denk ik veel meer. Hou em aan het werk, rijd niet op de hoefslag en ga vooral niet steeds langs die zijkant lopen drammen want daar schiet je niks mee op.

Mocht je et niet aandurven kun je eventueel altijd nog gaan longeren.

Dit soort situaties kost erg veel tijd en nog veel meer geduld! Wees consequent maar wel rechtvaardig.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 22:07

Lijkt mij ook dat je hem misschien eerst eens aan de longe aan het werk kunt zetten. Kijk eens hoe hij dan reageert. Krijg je hem dan wel langs de lastige plekken in de bak waar hij dwars is?

Denk trouwens dat dit iets is waar je met hem doorheen moet, grote kans dat ie je gewoon in de maling neemt. En als ze eenmaal door hebben hoe dat moet, kunnen ze daar erg koppig in zijn. Misschien dat boos worden op zo'n paard dan toch echt nodig is. Maar daarnaast natuurlijk als je vooruitgang ziet belonen.

Andere tip: vraag eens iemand met ervaring om bij je in de bak te komen en te kijken. Misschien dat die je beter inzicht kan geven of het opzet is en hoe dit op te lossen.

Ikzelf heb namelijk ook zeker niet wekelijks les, maar kom regelmatig iets tegen waarbij ikzelf niet de juiste aanpak weet. Dan leg ik dit altijd een vriendin van mij voor en die helpt me dan een beetje. En als mondelinge hulp dan niet op zijn plek lijkt, komt ze eens mee om te kijken wat ik bedoel. Daarbij heeft zij mij veel kunnen helpen (al is het alleen maar bevestiging dat je de goede aanpak lijkt te gebruiken). Daarna wordt het consequent blijven en geduldig zijn.

Succes nog!

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 00:52

Misschien ook eens kritisch naar je eigen rijderij kijken? Voordat je de optie: "dit paard neemt mij in de maling en dus verkoop ik 'em een lel" uitprobeert, zou je eerst kunnen proberen met hele kleine lichte hulpen te rijden. Een van mijn paarden gaat acuut stilstaan zodra er iemand grof op hem inwerkt. Hij wil dat niet en gaat direct in de staak..
En verder: neem les.

TurboBoem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 01:44

Een paard is een kuddedier, en wil bij andere paarden blijven. Bij jou is he geval, dat je paard protesteert, en naar de andere paarden wil, en ook alleen maar denkt aan naar andere paarden gaan. Je moet zorgen dat je je paard voor bent, zodat hij niet naar de bakrand kan draaien. Neem een klein zweepje, en geef een klein tijke als waarschuwing aan die kant. Ga je paard niet verrot meppen, want daar zal je paard alleen maar erger van worden. Hou ook je benen eraan, en blijf op je kont zitten, dat je het paard vooruit drijft. Want het komt voor dat paarden vaak de kansen nemen om achteruit te lopen als jij je zit naar voren plaatst.

TurboBoem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 01:54

Ja, het kan eruit. Maar je zult doot moeten zetten en hem geen kans geven te stoppen. Schop hem dan gewoon door, vergeet het hoofd en laat hem niet stoppen. Anders moet hij op zn flikker krijgen. Als je er niks aan doet zal hij het altijd en overal gaan gebruiken, niet alleen in die bak.

Sorry hoor, maar door SCHOPPEN? Paarden voelen een vliegje op hun buik kriebelen, en schoppen.. kun je je er iets bij voorstellen? Paarden zijn LEVENDE wezens, die je met respect hoort te behandelen. Respect hoor je te verdienen, en niet eruit te schoppen en te slaan! Je paard gaat zo het rijden alleen maar naar vinden, en zal ook chaggerijnig worden als je hem wil opzadelen en opstijgt, en ook onder het rijden zelf. Je moet een paard laten merken wie er de baas is, maar niet op zo'n manier. Je moet het dat paard leren door er met een ander paard daarlangs voor te rrijden. Dan moet je opbouwen dat dat andere paard steeds verder van jouw paard gaat rijden, en uiteindelijk je paard zonder een ander paard kan.

kim22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-04 13:18

tnks er zitten hele goeie tips bij en ben blij te horen dat het er wel uit te kijgen is.
alleen is het enige probleem dat het niet bij mij is begonnen, maar bij zijn eigenares (chantal) en die heeft gewoon altijd les gehad en ze kan ook goed rijden.
bij haar doet ie wel wat minder erg maar zij kent hem dan ook door en door.
als ie het nou alleen bij mij deed dan was het gewoon een stuk simpeler geweest.

aan de longe loopt hij wel gewoon het is alleen het rijden.
als ik gewoon maar lang genoeg vol hou (een uur ofzo) dan loopt hij wel, maar zodra ik dan wat weer meer van hem ga vragen dan draf of galop dan stopt hij er weer mee. (normaal begint het al zodra ik hem aan wil laten draven)
op zn flikker geven heeft weinig zin, want het intresseert hem gewoon niet hij geeft dan een gekke bokkesprong en gaat gewoon weer verder.
en reken maar dat hij ook genoeg keer op zn flikker heeft gekregen door chantal want die laat het natuurlijk ook niet toe.

uit de hoefslag blijven heb ik al geprobeerd soms lukt het wel even, maar anders gaat hij gewoon in het midden van de rijbak staan.

ik vrees trouwens dat hij het rijden gewoon al heel naar vind, omdat hij al erg vervelend is met poetsen en opzadelen.
toch ondanks dit alles lijkt hij het wel heel leuk te vinden als ik er weer ben, want ik rijd nog een pony die tegen over hem sta en als ik die aan het poetsen ben staat hij mij constant aan te kijken en probeert hij aan dacht te trekken door tegen de deur te trappen.

les heb ik trouwens nog niet ik rij ook nog niet zo heel lang op hem, maar ik krijg wel hulp van chantal zo nu en dan en heel veel tips van andere mensen die daar ook rijden daardoor ging het wel steeds beter want hij probeerde niet meer te gaan klimmen en ik krijg hem wel steeds sneller uit de hoek van de bak zonder te veel touwtrekkerij. ik ga zodra ik weer kan rijden weer les nemen.

en ik heb gelukkig een slachtoffer gevonden die hem nu tijdelijk even wilt rijden want heelveel mensen zijn bang voor hem. Clown

VeraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 13:51

mmm het lijkt wel of je stiekem die van mij aan het rijden bent. Dat is net zo'n portret. Schijnheilig Bij ons zijn er geen stallen langs de binnenmanege, maar mevrouw weet waar de deur is naar de stallen en daar parkeert ze zichzelf dan ook regelmatig. Je moet erg consequent zijn, en constant geconcentreerd. Goed bezig houden, elke 20 meter een figuur of een overgang hou hem bij het werk. En idd gaat ie stil staan? Goeie schop. Beter een goede schop dan dat gesteiger. Zo heb ik het opgelost samen met mijn instructrice. Het is wel frapant dat ze het bij mij niet meer doet maar bij mijn bijrijder wel. Die rijdt nog niet zo lang en het is ook een groot deel uitproberen. En echt het is veel minder geworden. Maar ja ieder paard is anders, dit helpt bij die van mij. Er zijn al een hoop goede tips genoemd. Vooral de tip met kleinere hulpen geven, bij die van mij werkte het niet (dat was mijn eerste optie om het gedrag bij die van mij af te leren) maar er zijn zat paarden waarbij het wel werkt. Succes

GoldStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 14:20

Als veel mensen bang voor een paard zijn, dan heb je meestal veel raadgevers, die allemaal kunnen zeggen wat je moet doen. Het paard heeft dit gewoon aangeleerd. Als je niet de controle over een paard hebt, dan moet je er niet op gaan zitten. Dit soort situaties los je meestal snel en effectief op. Been is been, dus voorwaarts, niet reageren op been is een klopje met je been of gewoon meer been, geen reactie dan been direct met een heel zacht tikje met de zweep. Een paard dat verkeerd is bereden, reageert hier al op. De tips die hier gegeven worden over "het paard eens flink op z'n flikker geven" werkt absoluut niet. Ik denk dat dit paard heel goed weet, wat er op zijn rug zit en gezeten heeft. Als je op een lastig paard goed kan blijven zitten, kun je achter de kuit van je been op het moment dat je been geeft een tik met het zweepje geven. Dat is dus geen rammen. Op het moment dat een paard ontdekt dat je dit nodig hebt om het paard voorwaarts te krijgen, heb je als ruiter een probleem. Je moet redelijk tot goed kunnen paardrijden om dit dan op te lossen. Je kan ook een ander laten rijden. Als het paard zijn macht over de ruiter ontdekt heeft (dit komt door de ruiter en kun je een paard niet aanrekenen), komt dit gedrag als het er al lang inzit, meestal weer boven het maaiveld. "Flink op zijn flikker of donder geven" lost het paard niet op. Ik zou een ruiter die dit flikt, het erf afschoppen. Lachen Als het paard stijgert om van de ruiter af te komen, is dit het paard meestal aangeleerd, door verkeerd rijden en verkeerde behandeling. De oorzaak kan ook soms pijn en ongerief bij het paard zijn. Dat kan de DA controleren om daar uitsluitsel over te geven. Als je een paard echt moet aanpakken en corrigeren, moet je daar iemand op laten rijden, die dat gewoon aankan. Bedenk dat dit gedrag, als het er goed inzit, steeds weer terug kan komen bij een ruiter, die minder consequent is en minder goed in het zadel zit. Voordat de ruiter in het zadel zit, weet het paard al wat voor vlees hij in de kuip heeft. Snoepjes, en klopjes op de verkeerde momenten helpen niet.

Femmes86

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 15:38

Hoe lost zijn eigenaresse het probleem dan op?..hint..

AnneG

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 17:39

Je moet hem zeker niet stil gaan laten staan. dan maar met de kop in de lucht, maar hij MOET voorwaarts. Je kunt er anders ook een keer een slof aandoen; weet dat daar een aantal mensen tegen zijn, maar als ie dan vervelend gaat doen, kun je die slof een keer aanhalen, zodat ie niet omhoog KAN gaan. Anders zou het misschien alleen maar erger worden met dat geklooi.

Femmes86

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 19:22

chalotje schreef:
Je moet hem zeker niet stil gaan laten staan. dan maar met de kop in de lucht, maar hij MOET voorwaarts. Je kunt er anders ook een keer een slof aandoen; weet dat daar een aantal mensen tegen zijn, maar als ie dan vervelend gaat doen, kun je die slof een keer aanhalen, zodat ie niet omhoog KAN gaan. Anders zou het misschien alleen maar erger worden met dat geklooi.

Je begon zo verstandig, maar hoezo een paard KAN niet omhoog komen met een slof...?? Neej joh..hij klettert alleen met ruiter en al achterover:S

AnneG

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 19:36

Zo snel klettert een paard niet achterover ne hij gaan echt niet omhoog, maar ieder zijn eigen mening. Met de slof kun je hem een keer door dat vervelende heen laten lopen en met een slof kun je er ook voorv zorgen dat ie niet zomaar omdraait.

Femmes86

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 20:08

Juist, maar wat nou als meneer/mevrouw het paard toch besluit lekker op de rem te gaan bij die bepaalde hoek, denk je dan echt dat een slof dan wat uitmaakt? Juist niet, want je houd em tegen en mochten ze dan omhoog komen ben je helemaal de pizang. Maar inderdaad, ieder zun eigen mening

kim22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-04 12:53

slof wil ik liever niet proberen, dat zou altijd nog kunnen als er echt geen andere oplossing is.

zou het mischien ook helpen om het rijden ook wat leuker voor hem te maken zodat hij er meer plezier in krijgt.

AnneG

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 14:00

Ik denk dat hij er eerder plezier aan heeft dat hij jou kan pesten met dit gedrag! Ik zou iemand vragen om me te helpen, iemand die weet wat je in zulke situaties moet doen.

knightloekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 14:40

ik heb op dit moment ook precies hetzelfde probleem... Ik baal hier zooooo erg van.. Dit is gewoon NIET meer leuk rijden Boos!
In stap gaat het allemaal goed.. dan wil ik gaan aandraven en geef een hele overtuigende hulp, wat gebeurd er: vol op de rem en vervolgens trapt ie richting mijn voet (nee ik prik hem niet constant met mijn sporen). Dan geef ik hem nog een hulp weer trap.. een iets wat hardere hulp bok en nog eens bok.. Ik weet het echt niet meer.. Ik heb er zo ook echt geen zin meer in.. Dus ik snap heel goed wat je meemaakt !! Ik weet dat je alles voorwaarts moet oplossen maar ik KRIJG HEM GEWOON NIET MEER VOORWAARTS Boos! tenminste niet meer op een veilige manier voor mij Schijnheilig En iemand anders er op laten heeft geen zin omdat ik hem rijd en we moeten er samen uit zien te komen..
Dus Kim22 als het je gelukt is hoor ik het graag hoe je dat gedaan hebt, misschien werkt het bij mij ook Haha!

Groetjes ..

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 16:01

NEEM LES!!!!

knightloekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 16:22

Kendra schreef:
NEEM LES!!!!

wat een wijs antwoord van je ! OK dan!

kim22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-05 11:39

eindelijk iemand met het zelfde probleem

in het begin heeft hij ook naar mijn voeten staan strappen (een keer een kwartier lang) en hij heeft zelfs in mn tenen geprobeerd te bijten. (lang leven kisten)
dat heb ik er gelukkig uit gekregen met een hoop geduld.

AnneG

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-05 13:33

Ik heb dit ook met mijn paard gehad. Als ik dan iets meer van hem vroeg ging hij gelijk in verzet: stilstaan en achteruit lopen en klooierig doen. Ik heb toen een paar keer met slof gereden en als ie dan weer in het verzet wou gaan heb ik de slof gewoon wat strakker aangehaald. Dan doet ie het echt niet! Natuurlijk moet je niet altijd met de slof rijden, maar ik heb hem er op die manier wel beter door gekregen. Hij is nu soms nog wat vervelend, maar daar weet ik nu wel beter mee om te gaan. Het is als ie stil gaat staan ook wel eens verleidelijk om het in het stilstaan ut te gaan vechten maar uiteindelijk zal hij dan toch winnen. Je moet dus vooruit blijven rijden, hoe die ook loopt. Ik zou ook een keer een ervaren instructeur erbij halen dan zit je er teminste niet alleen mee te knoeien en die kan ook echt zien wat er nou precies gebeurt.

kim22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-05 14:02

vooruit blijven rijden is dus makkelijker gezegd dan gedaan, want hij gaat gewoon stil staan.
ik rijd hem wel zo actief mogelijk door goed mn benen eraan te houden en dan vooral mn buitenbeen op de plekken waar hij stil wilt staan.
zodra hij weer aan de bakrand wil gaan kleven draai ik mn heup naar binnen toe, leg ik mn buiten teugel tegen de hals en haal ik mijn binnen teugel van de hals zodat ik niet alleen op die binnen teugel rij om hem op de hoefslag te houden.
dit werkt wel een beetje want in het begin stond ik gewoon een kwartier te touwtrekken met hem en stond hij tegen de bakrand aan te trappen, in mn tenen te bijten (toen heb ik hem wel even goed kennis laten maken met de neus van mijn schoen hihih) en naar mn benen te schoppen.

met heel veel geduld en dan bedoel ik echt heel veel geduld is dat nu wel heel wat minder geworden.

ik heb hem zelfs gewoon een uur in de hoek van de bak stil laten staan, net zo lang dat hij daar gewoon echt weg wilde daarna heb ik ook gewoon even met hem kunnen rijden.

elke keer als ik ga rijden ga ik gewoon net zolang door met een half rondje draven tot hij aan de andere kant van de rijbak weer stil gaan. dan probeer ik hem er uit te kijgen zoals hier boven staat. soms lukt dit ook wel vrij snel maar meestal kost het wat meer pijn en moeite.
als ik hem aanpak geeft hij gewoon een bok of gaat hij stijgeren.
en dat gaat het volgende halve stuk van de rijbak zo om de meter verder, want ik probeer hem daar wel gewoon te laten draven anders krijgt hij zijn zin. en dan als ik weer voorbij die kant ben waar de paarden staan dan draaft hij weer een half rondje en gaat het hele gedoe weer overnieuw.
zo hou ik dat dan lekker net zo lang vol en uiteindelijk loopt hij dan wel.

als hij loopt beloon ik hem ontzettend goed en elke keer als hij even een paar rondjes gedraaft heeft dan beloon ik hem met een suikerklontje.

met een zweepje probeer ik al niet eens want hij gaat compleet uit zijn dak!! ik geef hem gewoon een draai om zijn oren met mn hand