Nogal fris, Wat te doen ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Tropico

Nogal fris, Wat te doen ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-04 14:29

Oke vanmorgen weer even lekker zandgehapt Haha!

De paarden zijn in deze tijd allemaal wat frisser is ook begrijpelijk.

Ik rijd sinds kort een 3 jarige, het probleem is hij ziet overal kabouters en gaat er de laaste tijd nogal eens vandoor ik zet hem dan op de volte en neem hem terug, meestal lukt dit wel maar hij heeft volgens mij nu echt de winter in zijn bol. Mijn vraag is nu hoe kan ik hem terug nemen, op de volte zetten heeft niet zoveel nut meer heb ik het idee want hij blijft gewoon doorgaan Scheve mond Ik rijd veel overgangen en figuren maar als hij van een knip met de vingers al gelijk verschiet.. Hij zoekt ook gewoon een aanleiding om ervandoor te gaan het hoeft maar iets heel kleins te zijn en daar ga ik weer Knipoog

Hij staat nu op stal misschien dat ik hem eerst even kan losgooien eer ik erop stap ?

Linda_Fleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 14:51

het enige dat ik kan zeggen is dat je hem/haar goed aan het werk moet houden, door veel overgangen en figuren te rijden. Als jij zelf maar niet rond gaat kijken van O daar kan hij van schrikken.

succes

PS ik ben RoWyGo en niet lintjuuuh ik zit bij haar thuis Knipoog

DunjaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 14:56

ik gooi mijn paard eerst ff los dan is tie zn ei kwijt!!!!

Tropico

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-04 14:57

Ja maar dat is het hem juist stel ik maak een overgang van stap naar draf dan galoppeerd hij aan,
ik houd hem dan in, gaat het weer een rondje goed en dan hebben we weer hetzelfde senario.

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 15:00

Ik zou hem idd even longeren of losgooien voor het rijden, hij kan zo duidelijk zijn energie niet voldoende kwijt. En dat is voor beide partijen erg frustrerend.

Verder, probeer hem voor te zijn. Dus zodra je hem iets voelt versnellen al terug nemen, niet wachten tot hij galoppeert.

Wat zegt je instructeur ervan?

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 15:01

Ik longeer in frisse tijden mijn paardje altijd even vantevoren. Heb namelijk geen zin om op een wandelende tijdbom te zitten. Ik longeer dan niet bijgezet ofzo, en als hij even wil bokken of ontploffen dan laat ik 'm lekker even gaan.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 15:04

Eh, ik heb hier twee paardjes ingereden zonder bak... eentje ging van poing poing poing van stal als ze fris was en dat was ze meestal, daar ik niet alle dagen kon rijden. Wat ik deed was een flink eind fiks draven. In draf zien ze minder kabouters en als ze ze zien zijn ze er eigenlijk al voorbij voordat ze er erg in hebben en vinden het dan minder de moeite om er wat aan te doen, of ze ging even in galop, maar dat is dan niet zoveel sneller als die fikse draf, dus niet eng en zo weer teruggenomen. en ze kunnen niet bokken in draf (of omkeren en al die enge dingen). Okee, er zijn superpaarden die het misschien wel kunnen, maar over het algemeen is een fikse draf redelijk veilig. Dus dat kan ik je aanraden. Ik ben van haar tenminste nog nooit afgevallen. (Die andere was een sloompie onder het zadel).

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 15:42

Je paard even vantevoren 10 minuten longeren, dan is de meeste frissigheid vast wel af Lachen

SanderD

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 15:50

Ja, zou ik ook doen! Lachen Dan issie tenminste wat van zijn frissigheid af.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 15:56

Eerst longeren voordat je er op stapt. Op zulke dagen verder hard aan het werk zetten, en zeker 20 minuten galop meenemen. Wet pads make sweet horses....en hoewel hij pas 3 jaar is, is het niet de bedoeling dat hij je iedere keer er afwerkt.

Tropico

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-04 16:50

Cassidy schreef:
Eerst longeren voordat je er op stapt. Op zulke dagen verder hard aan het werk zetten, en zeker 20 minuten galop meenemen. Wet pads make sweet horses....en hoewel hij pas 3 jaar is, is het niet de bedoeling dat hij je iedere keer er afwerkt.

Hij werkt me er ook niet iedere keer af, dit was de eerste keer, bij hem iniedergeval Haha!
En ik weet ook wel hij moet het allemaal ook nog leren, maar op sommige momenten weet ik nou niet of het nu angst is of dat hij gewoon met mij aan het dollen is.

@ richtje: Ik probeer hem idd zoveel mogelijk voor te zijn, en meestal lukt dit aardig,
maar op sommige momenten lukt het dus gewoon totaal niet.
Maar ik denk dat ik hem voordat ik er morgen opstap eerst even losgooi kan hij zijn ei kwijt.

@ de rest: Bedankt voor jullie reacties Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 17:33

Meer werken en minder krachtvoer eten... Gooi hem maar vol met wat anders waar ie niet te fris van wordt.

En eventjes longeren vantevoren...

sharonalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 18:11

als je pony druk is is dat best lastig, mijn pony heeft ook van die streekjes, ze is al wat ouder, ze leert het al best wel af hoor!

in de winter longeer ik hem meestal even van te voren, dan gaat het bij mij al een stuk beter, verder hem goed bezig houden, maar dat deed je al zei je.

sterkte nog ermee................

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 18:30

Ik zou hem eerst longeren. Dan weet je zeker dat hij echt werkt, terwijl dat met losgooien niet zo hoeft te zijn (die van mij gaat dan stil staan in een hoek) Opjagen ben ik niet zo voor om uit te razen...

Sjel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 21:10

Ik rijd mijnes er altijd doorheen. Je verhaal is heel herkenbaar!
Het eerste kwartier is het aanleidingen zoeken en bokken, zelf vanuit een fikse draf! Scheve mond Fantasiesprongen en ga maar door.
Maar daarna is hij zo fijn bij z'n les! Dan heb ik dat er wel voor over, hij heeft leiding nodig tijdens het rijden, continue bezig zijn.

Longeren kun je proberen, maar voor mij en mijn paard werkt dat niet zo. Hij is gewoon blij dat hij mag rijden, dus aan de longeerlijn doet hij dan 2 sprongen en als je er dan opgaat dan gaat ie gewoon weer overnieuw.

Kimpjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 21:17

normaal dat de paarden fris staan in de winter zeker jonge paarden hebben dat vaak nog erger. dat weet je als je een jong paard rijd , moet je erbij nemen veel is daar niet aan te doen misschien hem eerst even laten rijden door iemand van een hoger niveau, die beter rijd misschien?

mohock

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 21:28

Gaat hij wel naar buiten? Volgens mij worden ze van binnen staan meer hyper van dan van de kou...... Zet hem in de wei/paddock of desnoods binnenbak samen met een ander paard. Ga rijden als je hem net uit de wei haalt. Dat scheelt vaak al een hoop. Is er geen mogelijkheid om hem buiten te zetten : Shame on you!!

En als hij nog fris is even longeren.
Tegen kabouters kijken helpt aan het werk zetten nog het beste.
Als hij tijd heeft om rond te kijken, kan hij gerust een tandje harder werken. Veel overgangen en wendingen. En gaat hij van stap naar galop RUSTIG terug zetten en weer overnieuw. Duidelijk en consequent zijn bij jonge speelse paarden.
Straf hem niet voor het schrikken en ga vooral niet dertig rondjes langs het enge lopen om hem te laten wennen. Been eraan en verder rijden.
Ga zelf ook ontspannen zitten, paarden zijn erg gevoelig voor signalen die jij uitzend (al lijkt dat soms van niet Haha! ). Als je bang bent voor een "ontploffing" ga je vaak terug gehouden rijden wat hem de tijd geeft om die idd te veroorzaken.

pluimpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 22:03

mohock schreef:
Gaat hij wel naar buiten? Volgens mij worden ze van binnen staan meer hyper van dan van de kou...... Zet hem in de wei/paddock of desnoods binnenbak samen met een ander paard. Ga rijden als je hem net uit de wei haalt. Dat scheelt vaak al een hoop. Is er geen mogelijkheid om hem buiten te zetten : Shame on you!!

hoezo moet je je dan schamen? Verward ik heb ook een jonge pony van bijna 4 jaar oud, en die kan ook niet elke dag even de wei in. omdat alles anders vertrapt word. en als ik ga rijden is het ook eerst een kwartier flink scheuren, en je best doen om te blijven zitten, en longeren heeft dan ook geen zin. dus dan maar zo
Laatst bijgewerkt door pluimpje op 27-12-04 22:08, in het totaal 1 keer bewerkt

nobility

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 22:07

Als mijn paard een dagje op stal staat is ze ook heter.

mohock

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 22:15

pluimpje schreef:
hoezo moet je je dan schamen? Verward ik heb ook een jonge pony van bijna 4 jaar oud, en die kan ook niet elke dag even de wei in. omdat alles anders vertrapt word. en als ik ga rijden is het ook eerst een kwartier flink scheuren, en je best doen om te blijven zitten, en longeren heeft dan ook geen zin. dus dan maar zo

Omdat een van de basisbehoeften van een paard naast drinken beweging is. Een jong paard helemaal. Ook vanwege het contact met soortgenoten.
Een dagje overslaan is geen ramp maar ik ken genoeg paarden die in de winter nooit los kunnen lopen.
Deel je wei op in 2 of drie stukken en laat hem in de winter in het achterste deel lopen (minder blubber) of gebruik je bak.

Veel paardne gaan gedragsproblemen vertonen als ze teveel op stal staan. En wie krijgt de schuld? Juist het paard 9 van de 10 keer.
Die krijgt een slof om, op zijn flikker, helemaal geen aandacht meer omdat men bang is of..... vul maar in......

Maar goed daar gaat dit topic niet echt over.
De vraag is gaat het paard wel naar buiten van de TS?
Anders zou dat voor haar een gedeeltelijke oplossing kunnen zijn.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 00:53

Niets mis met kabouters Tong uitsteken

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 00:56

Welnee, alleen kunnen ze plotseling opduiken en daar houden paarden meestal niet van...Persoonlijk vind ik het altijd wel leuk Knipoog

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 00:57

Romkabouter schreef:
Niets mis met kabouters Tong uitsteken

Oh echt wel, die zijn heeeeeeeeeel eng Knipoog

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 01:07

Nou, die kun je in je zak steken, romkabouter!

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 01:12

Het is een algemene misvatting dat paarden kabouters eng vinden, vraag maar aan mijn paarden Haha!

Voor de rest kun je beter het frisse er even af longeren als je steeds zandhapt. Anders zo ik de voorkeur geven om gewoon op te stappen en goed aan het werk te zetten Lachen