Hoe leer je trekken af?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Carli

Hoe leer je trekken af?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-04 12:35

Vaak onder de les trekt mijn pony heel erg.. hoe kan ik dat afleren?

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-04 12:46

Niet terug trekken. Loslaten. Zit en benen goed gebruiken. Veel mensen denken dat een pony aan de kletter gaat als je loslaat. Heb ik nog nooit meegemaakt. ze vechten tegen het bit (de druk ervan, dus eigenlijk tegen je hand), als je de reden tot vechten weg haalt, is er ontspanning. Ontspanning in je hand is dus de oplossing om ontspanning in je pony te krijgen. Hij is altijd sterker, dus terugtrekken heeft geen zin, daar wordt je alleen errug moe van.
Wat zegt je lesgever?

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-04 12:49

Ik zie dat je op je avatar een hulpteugel gebruikt. Die gebruikt hij vast lekker om zijn "trekspieren" op te bouwen! Liever er af dus.

Nano05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-04 13:25

Veel overgangen rijden en veel figuren. En inderdaad als hij trekt, is het beter de hulpteugel er even af te houden. Ik heb persoonlijk niks tegen een hulpteugel als deze goed gebruikt wordt, maar dan nog kan hij een negatieve werking hebben. Succes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-04 13:41

Door zelf los te laten
Jij kan ook niet touwtrekken zonder tegenstander.
je paard kan ook niet touwtrekken als de ruiter loslaat

gaat hij bv te hard, zet je hem op de volte, die je kleiner maakt.
Is rustig, maak je die weer groter.

geen 1 heel rondje over de hoefslag kachelen, maar figuren blijven maken.
En bijv in de volte, terug van draf naar stap, vooral op stem en zit.

Verder zeg je dat het in de les is?
wat zegt je instructrice er dan van?

Astragirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-04 13:48

idd zelf eerst loslaten, hem op zijn eigen benen lapen loipen, en laten terug komen door volte of direct een overgang lager te maken. Dan mag je een heel zacht contact nemen, dan heeft hij iets om tegen te trekken. maar vooral niet op de voorhand laten lopen, want dan begint het weer van voor af aan. Dus veel oefeningen erbij om de achterhand actief te maken. Ik ben ook niet zon voorstander van hulpteugels omdat paarden dan ook niet op eigen benen leren lopen en vertrouwen krijgen in de ruiterhand. succes!

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-04 16:32

Los laten en naar voren rijden.

Miss_Maya

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-04 16:49

Ja het beste ff loslaten en bene bij
soms doen ze dat ook omdat ze het een beetje saai vinden ofzo ! misschien figuren rijden enz zo dingen doen om het intresant te maken

Carli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-04 18:15

oke bedankt allemaal:)

Lindaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-04 19:09

ja idd gwoon los laten(geen bogen in je teugel) maar gwoon licht tot geen contact met de mond, en heel goed van achteren erbij rijden dat die egt goed bij mekaar komt dat die in elk gval niet op de voorhand gaat lopen dus benen erbij houden en gaan zitten,en dan veel figuren rijden en hem goed bezig houden, dan kont hij waaschijnlijk op een gegeven moment zelf wel "aan de teugel", je kan ook proberen hem met zijn neus naar de grond gaan rijden zo ver moeglijk en dit dan ook gewoon in de stap draf en galop, let er wel op dat hij neit op je teugels gaat staan, dan kan je hem na een poosje langzaam opvragen, zo kan hij ook goed ontspannen en jij lekker zitten.
Ik heb hier met mijn pony ook erge problemen mee ghad en soms nog wel eens maar sinds ik haar gewoon los laat van vore en haar goed na voren rij en met haar neus naar de grond rij is dit eigelijk weg, jij wilt denk ik zelf ook dat ze heel los op je hand voelt en niet zo zwaar.
succes ermee.

anja88

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 19:29

misschien moet jij wel iets afleren zodat je pony niet meer trekt..
je geeft echt te weinig informatie om een goed beeld te kunnen vormen

Hilde_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 20:40

Je moet echt niet terug gaan trekken.
Je moet dat met je benen doen.
Als hij trekt moet je benen geven.

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 20:47

Meer drijven. Desnoods een keer een fikse ophouding.

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-04 09:51

Nooit trekken probeer juist je handen stil te houden en naar de hand te rijden, je paard zal stuk rustiger met zijn hoofd/mond zijn. Maar ik zal je zeggen iets wat erin geslopen is/wat je "gewend"bent is moeilijk af te leren, dus je moet zelf erg consequent zijn en er goed opletten, desnoods met een begeleider erbij die je erop wijst. Succes

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-04 09:55

euhmik heb het soms ook
maar dan begint hij WEL veel sneller te gaan, bv hij gaat dan in galop ipv draf of in draf ipv stap...
ik zou hem iets meer vrijheid geven en meer aandrijven...
das eigelijk de enigste optie...

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-04 10:09

Frannie schreef:
euhmik heb het soms ook
maar dan begint hij WEL veel sneller te gaan, bv hij gaat dan in galop ipv draf of in draf ipv stap...ik zou hem iets meer vrijheid geven en meer aandrijven...
das eigelijk de enigste optie...

Als je paard/pony harder gaat en je wilt dat niet, dan maak je je bovenlichaam lang en breng het wat naar achteren, maar probeer zoveel mogelijk van voren niets te doen, reageert je paard/pony er niet op, dan help je voorzichtig mee van voren door even weerstand te bieden en weer los laten en weer weerstand bieden en weer los laten. Zo min mogelijk spanning op de teugels zetten.

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-05 12:19

idd Bets...
ik heb nog een probleempje: mijn pony heeft nog niet 100% door wat een halve ophouding betekent... en die heb ik wel nodig om senlheid op te drijven en minderen

wondertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-05 15:48

alleen maar op je handen letten en laat je paard maar lopen

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-05 12:45

Frannie schreef:
idd Bets...
ik heb nog een probleempje: mijn pony heeft nog niet 100% door wat een halve ophouding betekent... en die heb ik wel nodig om senlheid op te drijven en minderen

Ja dat klopt, duurt ook even voordat ze het door hebben, maar probeer het te herhalen en zo duidelijk mogelijke aanwijzing te geven naar je pony. Probeer sne in te grijpen als je merkt dat je pony dus tempo gaat versnellen terwijl je dat eigenlijk nog niet wil. Niet te lang bij wachten, maar op tijd aangeven, zodat pony ook gaat leren, oh dit is niet juist.

miesie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-05 14:23

Ik heb hier ook last van, ik moet dan van mijn instructrice ertegenaan drijven...
Ik kan er wel redelijk mee omgaan, maar het is en blijft vervelend!
Ook al zet ik er een klein meisje op, ze blijft trekken tot helemaal met haar hals naar voren kan lopen! Ze is ook ongeveer 8/9 jaar manege pony geweest en heeft dat zichzelf lekker aangeleerd...

GoldStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-05 10:29

Een paard of pony kan niet trekken als je het niet toestaat. Dus niet terugtrekken of vastklampen. Je moet goed kunnen zitten, met je lijf kun je zonder de teugels te gebruiken het tempo volledig regelen. Als je goed met het trekken kan omgaan, heb je er geen last van omdat het paard of de pony niet trekt. De oplossing ligt dus in je manier van rijden. Het paard of de pony moet de hals kunnen strekken. Het strekken van de hals moet komen van het ondertreden van de achterhand. Bij het strekken van de hals en het laten zakken van het hoofd, moet het paard of de pony het bit opzoeken. Het strekken van de hals kun je bevorderen door grote voltes te rijden in een rustig tempo. Hierbij moet je stelling vragen. Het paard of de pony moet de onderkaak loslaten en beginnen met kauwen. De rug maak je los met overgangen en tempo wisselingen.
Als je het paard of de pony wilt laten ontspannen, moet je beginnen met een constant tempo.

Ninla_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 09:34

Ninla had hier last van, naar beneden trekken doet ze alleen nog maar in galop, het enigste wat ik dan moet doen van me instructrice is ontspannen en benen, naar voren, en dan is het meestal weg...

Marrepar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 11:14

Bijou heeft er weleens last van na het galoperen, je moet goed aandrijven en idd niet terugtrekken..

Hessiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 12:18

Drijven, als hij even trekt, meegaan en vervolgens weer oprijden met je teugels eraan. Ik hoop dat het lukt.
Succes!

Zazoutje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 14:29

Idd goed blijven drijven en vooral niet terugtrekken! Trekt hij, been geven en ontspannen!