paard zoekt uitgang op

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

GabberGill

paard zoekt uitgang op

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-04 22:49

hallo
ik heb een merrie van 4 jaar die constant naar de uitgang
van de bak rent er valt echt niks te doen ik houd mijn binnen
been er constant bij maar ze pakt het bit beet en gaat steigeren
en bokken ik weet echt niet meer wat ik moet doen de kleinste
hulpen vindtze een reden om te gaan rennen of springen de eerste
paar rondejes doet ze het niet super erg tot ze er genoeg van heeft
ik weet dat ze het bakwerk iet leuk vindt maar ik wil toch dat ze
normaal doet wanneer ik het wil.

nog een probleem

het is een sterre kijker martingaal helpt niet meer de slof helpt ook niet dan loopt ze alleemaar te trekken ik vindt het gewoon niet leuk meer ik probeer haar langzaam aan naar beneden te krijgen maar het lukt gewoon niet

kunnen jullie mij helpen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 22:52

Wat zegt je instructeur ervan?

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-04 22:55

been derinhouden geconcentreerd blijven maar al doe ik
dat ze blijft gewoon puur geintreseert in de uitgang maar
ik blijf proberen maar het lukt niet

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 22:56

Heeft jou instructrice je uitgelegd hoe de martingaal vast moet? (heb ff je profiel gespiekt)
En heb je daarmee in de les gereden?

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 22:57

Longeer haar misschien eens gewoon in de bak en laat haar goed werken.

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 22:59

Geef je paard niet de kans om daar te stoppen, wees je paard voor. Klinkt makkelijk maar is moeielijk.

Voor het sterrenkijker probleem: Zorg ervoor dat je paard eerst goed aan het been is en voorwaarts is. Probeer dan op de volte je paard naar beneden te rijden.

Effe een vraag: Is je instructeur er nooit zelf op gaan zitten???

RuizWish

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 23:00

Je zegt dat je haar absoluut niet gewoon kan rijden, omdat ze dan vlucht voor je hulpen ofzo, of dat ze gaat steigeren/bokken. En ook zeg je dat je haar met hulpteugels rijdt, en dat dat niet werkt. Ik denk dat het enige is dat niet werkt jou manier van aanpak is. Je kan een paard dat zonder hulpteugels niet te rijden is niet gaan rijden met hulpteugels als martingaal en slofteugel, als ze gewoon absoluut niet wil. En het naar beneden willen met het hoofd is al helemaal niet het belangrijkste.

Ik denk als ik het zo hoor, dat jij maar een ding moet doen: De dierenarts bellen en je paard laten onderzoeken, want het zou best wel eens kunnen dat de aard van het probleem niet ligt bij het niet willen. Maar dat het probleem ligt bij het NIET KUNNEN. Misschien heeft je paard wel heel erge last van haar rug!

Dit is niet om jou manier van handelen af te kraken,

Succes Sven-Erik

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 23:02

Ik heb effe in je profiel gekeken. En wat zie ik: Je paard heeft wat onderhals, met dit doort dieren is het moeilijk om die naar beneden te krijgen omdat ze hun onderhals moeten buigen. (als dit het goeie paard is wat je bedoelde).

Nienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 23:04

Wat betreft het naar de uitgang rennen: stap eens wat vaker aan de andere kant van de bak af, eventueel daar ook al afzadelen. Als er ook een andere uitgang is neem je die, of je maakt er een. En als je dan de uitgang uit gaat, niet in een rechte lijn de bak uit, maar eerst even een rondje de andere kant op.
Hopelijk heb je er wat aan.

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-04 00:12

he nienke, je was me voor. Knipoog stap nooit af bij de uitgang. stap altijd op verschillende plekken in de bak af. dan neemt de associatie met uitgang = stoppen met werken zeker af.

ik heb ook even in je profiel gekeken en de foto waar je haar probeert aan de teugel te laten staan viel mij op. ik vraag mij daarbij af of jij ook weet hoe je moet geven met je hand. dit kan ook de basis zijn van je sterrekijk probleem. als jij je hand vast zet, dan zal dit problemen opleveren en zal je pony in protest komen. het is altijd een kwestie van vragen en geven. mocht dit je probleem zijn (vraag het aan je instructeur) dan vind ik het niet eerlijk dat jij je pony met hulpteugels probeert te dwingen niet in protest te komen op jouw hand. succes.

casanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-04 00:47

je paard vlucht voor jou weg uit onbegrip/angst ,daarom wil ze naar de uitrgang omdat zij denkt daar veilig te zijn voor alle stress in de bak..

ze is 4 jaar,hoe en wie heeft haar ingereden?
hoe reaggert ze als je alleen door de bak stapt?
heeft het paard al enig idee wat de hoefslag is?

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-04 01:29

Een vierjarige hoeft ook nog niet aan de teugel. Die moet een goede aanleuning hebben maar aan de teugel neh das niet nodig.

Concentreer je idd maar eens op het van achter naar voren rijden. Ga aan de andere kant van de bak op de volte. En geen hulpteugels en dergelijke eraan gespen. Dan drijf je hem gewoon nu met een lang been voorwaarts gewoon lekker stappen onstpannen verder niks.
Als je pony als zo schrikt van je hulpen waarom er dan een slof aan hangen, dat komt nog beangstigender over en je paard zal nog meer spanning vertonen, kortom jij ook spanning, hij ook nog meer spanning en rent naar de uitgang kip in het bakkie toch?

Zorg nu maar eerst als hij medisch gezien oke is dat jullie weer plezier in het rijden krijgen, gewoon ontspannen, Een vierjarige hoeft nog niet zoveel te kunnen. En wees in dag 1 blij met de ontspannen stap, veel belonen met je stem en een klopje op de hals. Op dag twee kun je proberen wat te draven maar denk erom onstpanning en voorwarts is belangrijker dan de plek waar het hoofd ligt.

Het aan de teugel gaan is jouw beloning die je van je pony krijgt omdat jij hem eerlijk van achter naar voren hebt gereden. Wees blij en wacht die beloning af, hij kan nog lang genoeg aan de teugel gaan maar pas dan als hij sterk genoeg is om zich daar te dragen en in evenwicht te houden.
Sucses, en wees lief voor hem hij is het ook voor jou.

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-04 12:22

mijn instructriese heeft er vaak genoeg op gezeten maar zelfs zij heeft super veel moeite met haar en wilkt er ook niet meer op mijn pony laat zich namelijk achterover klappen omdat ze der evenwicht nog niet heeft met dat steigeren iedereen heeft het over less maar ik volg juist wel gewoon lessen maar het helpt niet ik zie gewoon geen 1 verbetering nu staat mijn pony te koop maar ik ben bang om haar niet te kunnen verkopen wegens haar bak gedrag

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-04 12:24

casanova schreef:
je paard vlucht voor jou weg uit onbegrip/angst ,daarom wil ze naar de uitrgang omdat zij denkt daar veilig te zijn voor alle stress in de bak..

ze is 4 jaar,hoe en wie heeft haar ingereden?
hoe reaggert ze als je alleen door de bak stapt?
heeft het paard al enig idee wat de hoefslag is?

ze vlucht niet ze is gewoon slim wij hebben namelijk geen bakhekken of een andere omheining dus ze weet dat ze der met een paar gigantische rotsprongen zo uit is nu hebben we geprobeert iemand met een longeerzweep daar te laten staan maar ze loopt dwars door die gene heen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-04 14:27

Andere instructrice
Ze weet op de foto te zien al niet eens hoe een martingaal vast moet
dus kundig is ze niet en dan krijg je dit soort onzin.

De oorzaak zieken waarom ze steigert
waarom ze naar de uitgang wil

Zoek aub goede hulp, want de tips van je instructrice je benen erin blijven houden en zoiets, is dus duidelijk niks.
Laat staan het slof gebeuren, als ze niet eens weet hoe een martingaal hoort te zitten. Verdrietig

Zoek aub iemand die wel weet wat paardrijden inhoud
Zeker met een jong dier, nog ff en hij is verkloot voor het leven.

Rachel_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-04 15:15

runningkawa schreef:
Andere instructrice
Ze weet op de foto te zien al niet eens hoe een martingaal vast moet

Laat staan het slof gebeuren, als ze niet eens weet hoe een martingaal hoort te zitten. Verdrietig

ik heb ook even in het profiel gekeken,
maar waar zie jij dat de martingaal verkeerd zit.? Verward
ik kan dat nergens zien, heb hem 2 x gezien met martigaal
en die zat goed voor zo ver ik kon zien

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-04 15:19

Kijk maar eens waar het vlindertje aan de teugel zit Lachen

Zo kan het ringetje om de gesp van de teugel slaan, paard voelt zich vastzitten en komt omhoog, met wat pech.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-04 15:20

De ringen horen tot de schoft te kunnen reiken, dat lijkt hier toch niet echt het geval.

jeanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-04 15:27

runningkawa schreef:
Kijk maar eens waar het vlindertje aan de teugel zit Lachen

Zo kan het ringetje om de gesp van de teugel slaan, paard voelt zich vastzitten en komt omhoog, met wat pech.

Klopt ik heb het ook gezien. Het lijkt mij ook tijd dat een volwassene met verstand van zaken deze pony gaat rijden, daarna goede begeleiding met en voor jou.

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-04 23:25

ik weet het hij zit wel t ekort maar dat komt omdat ze te erg omhoog kijkt het heeft geen nut ik heb vandaag zonder martingaal buiten gereden dat ging wel maar in de bak niet

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-04 23:47

Die martingaal is niet perse te kort. Echter idd wel de vlinders voor de ringen zodat hij niet vast komt bij het bit.
Mss is een vaste stootteugel wat voor je maar liver nog zonder.
Jouw pony heeft waarschijnlijk een slechte ervaring gehad met het inrijden, miscc=hien een beetje dominant ook nog, jij bent onzeker en dat is het verhaal compleet.
Je kunt twee dingen doen, of je laat hem door een ander verder aanrijden of je doet het met begeleiding zelf.
In jouw geval zou ik beginnen met gewoon weg een hele tijd ontspannen in stap in bak. Je pony komt tot rust en jij ook.
Als buiten goed gaat ga je gewoon de komente tijd naar buiten zorg dat jullkie samen tot rust komen voordat je weer gaat trainen in de bak.
Alles langzaam opbouwen en absoluut niet overvragen. Dat kan ook nog een probleem zijn geweest he, dat je te snel teveel hebt gewild een pony gaat dan als je pecht hebt protesteren.
Rustig aan doen, lekker ontspannen.

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-04 23:50

kijk mijn pony vlucht totaal niet voor mijn hulpen want buiten is ze super braaf kan alles met er doen achterstevoren erop zonder zadel alleen halster en halstertouwtje maakt niet uit maar zodra ze in de bak gaat is het een totaal ander paard wij denken trouwens dat er vroeger miss wat in een bak met haar is gebeurt en dat ze er daarom zo`n angst voor heeft we gaan nu gewoon langzaam aan oefenen in de bak tot ze beetje vertrouwen erin heeft en buiten loopt ze ook aan de teugel maar in de bak heeft ze nog geen zelfvertrouwen denk ik

elibeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-04 15:40

hey Stef,
Anders toch proberen haar bij ons in de buurt te stallen want ik krijg de indruk dat dit probleem alleen maar erger wordt.
Begreep ook dat je al men die mensen uit Stad aan t Haringvliet in contact bent.. dus t is wel heel belangrijk dat dit opgelost wordt.

En zeker.. neem een andere instructrice. Misschien dat Bar je les wil geven. Weet alleen niet of ze helemaal naar Hoogvliet wil rijden. Misschien wel, maar dan zal je misschien wat duurder uit zijn dan wij.

En als je in een bak rijdt waar wel een omheining omzit? wat doen ze dan?
PB of mail me anders even oke?

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-04 22:16

dan doet ze helemaal niks dan heb ik ook totaal geen problemen met er maar mijn bak waar ik anders in rijd is stukje verder dan de stal dus heb niet elke dag zin maar ik ben nu voltes achter in die bak op stal aan het rijden en dat gaat goed tot ik tussen de b en de a zit of de e en de a dan rent ze er snel uit maar op dat moment is ze zo sterk

elibeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 09:36

Moeten we anders kijken of ik een keertje bij je langs kan komen.. maar je weet.. dat is moeilijk... ...
En anders toch maar kijken of we haar bij ons in de buurt kunnen stallen... dat zou t een hoop makkelijker maken.. je weet dat wij je daar mee wel willen helpen