bokkend manegepaard

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Snoevie

bokkend manegepaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-04 20:15

bij mij op de manege staat een merrie,Marie genaamd.het is een merrie met een vervelende eigenschap,want ze kan je,zomaar vanuit het niets,echt keihard van dr rug afbokken.en dan staat ze daarna gewoon weer stil met de oortjes naar voren gericht.ze doet dit erg vaak,en is dus heel erg onberekenbaar
en ze bokt er niet alleen lichte meiden af,maar ook een grote volwassen vent die zijn sleutelbeen notabene brak.
ik heb er zelf ook een keer of 3 op gereden,en elke keer heeft ze me eraf weten te gooien,en een keer zat ik zelfs 3 weken thuis met een geblesseerde knieen een kapotte duim.
ik ben nu echt weer als de dood als mijn instructrice me er weer opzet,want er zijn nog maar weinig ruiters die er op willen/durven,en door dat vallen heb ik ook angst gekregen voor andere paarden,er zijn er maar 2 waar ik echt met een gerust hart op ga zitten.bij anderen schrik ik me al een hoedje als ze wegspringen bijvoorbeeld.
ik baal best,want ik ben gek op paarden en paardrijden.........maar ik heb er aanzienlijk minder plezier in dan vroeger................heeft iemand misschien tips?

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 20:18

Mijn pony bokt ook vaak. Maar hij is jong en doet dit gewoon als een grapje(heel lollig). Gewoon ineens of van een geluid kop tussen de poten en bokken maar. Ik ben het nu wel gewend en val er niet zo 123 af. Maar ja als je maar 1 keer per week rijd kan ik me voorstellen dat je dit niet kunt uitzitten. Waarschijnlijk doet het paard dit gewoon als grapje. Eigenlijk zou er iemand op moeten om haar een keer goed de les te leren.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-04 20:23

ja dat gebeurd ook weleens,maar dan gilt de instructrice,als marie een keer flink op dr duvel krijgt,JA ZO IS HET WEL GENOEG!
dus veel kans krijgen degenen die het nog durven er ook niet voor

Follytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 20:35

vraag of je een periode op een betrouwbaar paard mag....eentje die je zelf fijn vind om te rijden, tot je weer zelf zin krijgt verschillende paarden te rijden. doen ze bij ons heel vaak Lachen gewoon dat je zelf zeker op het paard zit...anders heeft het paard er ook nix aan...

Mickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 20:45

PP -> RT

PrietPraat

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 20:54

Bij ons vroeger stond er ook zo een paard: pompidue.
was echt zot, mega erg, hij wist nie dat hij wat verkeerd deed, bokken in de stal bij het opzadelen. in het begin dat hij er was, was hij ook zo, ik heb er toen 1 keer mee gereden en hij was redelijk braaf.
Dan ging ik op kamp en heb ik er 2 maal mee moeten rijden de ene keer braaf de andere keer bokken dat het nier meer normaal was Verward en na de vakantie ging ik er weer mee rijden, kei braaf Lachen hij geeft wel wat gebokt maar heb derect gereageerd en was dan braaf.
Heb hem niet doodgemot of zo eeuh, maar benen er in en vooruit moest hij. vanaf toen heb ik er altijd mee gereden en was hij braaf bij mij, maar niet bij de anderen :s dan hebben ze hem maar verkocht.
Bij shantjuh ging het ook goed *LOL* maar we zijn er toch afgevallen Lachen ik 1 keer shan 2 keer ma dat was heel erge keer. hij was 8 en welsh mountain zwart Tong uitsteken echt duiveltje Tong uitsteken
hij was best cool hoor, kan net aan teugel en goed springen! alleen in zn hoofd nie zo helemaal in orde. Voor kwam bij ons had hij spuiten gekregen...

we hebben al nog zulke,paarden gekregen. bij het testen braaf, koop je dan en dan zijn de spuitjes uitgewerkt en is er geen huis meer mee te houden Verward

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 21:42

Zo´n paard hoort gen manege-werk te doen. A omdat het gevaarlijk is voor de klanten en B omdat het toch aangeeft het werk niet aan te kunnen of pijn heeft of genoeg ervan (en geef ze eens ongelijk).

Gewoon weigeren er op te rijden.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 23:05

In dit geval weigeren op deze pony te gaan rijden. Je betaald voor rijlessen en ik begrijp niet wat je zou moeten leren van een paard dat onberekenbaar is en je er zomaar afbokt.

Voor de manegeeigenaar en de instructrice eens de raad om op zoek te gaan naar de ware reden van het bokken. Dit voor de pony natuurlijk.
En voor dat er uitgevonden is wat er aan de hand is in ieder geval geen lesklanten erop zetten. Voor je het weet heb je een fikse rechtzaak aan de broek.
Ook al hangt er een bordje rijden op eigen risico dan nog is de manege eigenaar en de eigenaar van het pony beest verantwoordelijk

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 23:29

het klinkt ook alsof deze pony een rugprobleem heeft, waar hij of zij last van heeft bij gewicht op de rug. zodra de ruiter eraf is, is de pijn meteen weg.

maar goed, daar heb jij geen boodschap aan. je moet goed onthouden dat jij de klant bent. jij betaald voor een bepaald product (paardrijden) en voor een bepaalde service die daarbij hoort. Als jij niet op een paard wil rijden, dan hoeft dat ook niet. het is voor de instructrice wel fijn als ze dat van tevoren weet zodat ze de les kan indelen. als er wordt verteld dat je op een bepaald paard moet rijden, dan is dat volstrekte onzin en dan moet je daar absoluut niet aan meedoen. je kunt altijd nog op zoek naar een andere manege en dan zijn zij jouw geld kwijt. en dat willen ze zeker niet.

Heike
Mede-oprichtster

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 00:55

Als jij aangeeft dat je niet op dat paard wilt rijden. En van de instructrice moet je er toch op. Dan zijn zij geheel verantwoordelijk voor wat er gebeurt. Dus als je eraf zou vallen en iets zou breken en je zou daardoor je werk niet meer kunnen doen dat moeten zij alles betalen en daar is geen verzekering voor (voor hen)

Misschien als je dit zegt dat ze dan de verantwoordelijkheid nemen om zo'n paard niet in te delen tot dat ze erachter zijn waarom hij zo bokt.

Je rijdt toch voor je plezier. Wij hebben mensen op de manege die liever niet op een bepaald paard gaan. Dat paard verschilt trouwens. Dus het is niet een en dezelfde. Als dat zo was zouden we eens kijken naar het waarom. Maar soms klikt het gewoon niet zo tussen ruiter en paard. Nou dat kan. En dus houden we er rekening mee, als het kan.

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 08:22

Lusitana schreef:
Zo´n paard hoort gen manege-werk te doen. A omdat het gevaarlijk is voor de klanten en B omdat het toch aangeeft het werk niet aan te kunnen of pijn heeft of genoeg ervan (en geef ze eens ongelijk).

Gewoon weigeren er op te rijden.

Dit wilde ik ook zeggen!

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 08:29

Dit doet me een beetje denken aan karel Verdrietig
(was manege paard) was niet zo erg als de jouwe, maar kon wel gaan bokken, was niet goed ingereden:?
eerste les, ging echt super, alleen in de hoeken gedraaid, maar ik zat nog.
2e les (14 febr! nog wel Tong uitsteken ), was best druk. maar wel leuk Haha! de hele les op blijven zitten. maar toen ging ineens het mob. van mn vaderaf, en daar lag ik..... Scheve mond
die les daarna moest ik op Jenny, ook een bokker (toen Tong uitsteken ) en ik durfde niet, en mocht op Oble, snel jong paard. die week daarnam ocht ik op lexia, weer wat vertrouwder.

maar vraag gewoon of je op eenrustig paard mag!

*mist karel ineens weer... *

cadmaddie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 09:45

Als je het niet leuk vind om hem te rijden moet je het gewoon niet doen. Het klinkt erg simpel, maar ind e praktijk is het misschien moeilijk om nee te zeggen. Maar als zo weinig mensen erop willen rijden moeten die mensen misschien accepteren dat ie niet geschikt is voor de manege...

Wij hebben op de manege meestal ook een of twee lastigere paarden zijn die wat meer een uitdaging zijn voor de wat betere ruiters. Maar als het echt zo erg is dat er niemand op wil en mensen echt bang worden erdoor is het gewoon niet leuk meer...

hamadryada

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 15:55

ik dacht het ook al.. het is gewoon onverantwoord om zo'n paard in een manege te laten lopen. er moet maar eens iemand een keer ongelukkig vallen.. niet op rijden! (voor je eigen veiligheid en ook voor het welzijn van het dier)

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 16:13

ik vind het nogal raar dat je instructrice begint te gillen als je het paard eens goed op zijn donder geeft Verward

chita1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 17:57

ik denk dat je het beste je instructrice kan uitleggen dat je niet meer op dit paard durft te rijden. En vraag of je een tijdje op een rustig paard mag zodat je je vertrouwen terug krijgt.

Joyful_amaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 18:37

Het klinkt mij erg als rugproblemen...een niet passend zadel? Een zadeldekje dat knelt...? Doet ze al moeilijk om opgezadeld te worden?

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-04 18:43

hallo allemaal,
bedankt voor de reacties.ik heb eerlijk gezegd geen idee of ze rugproblemen heeft,ze is ook erg braaf op stal en met opzadelen.

en het is inderdaad moeilijk om nee te zeggen,want je wil ook niet al te kinderachtig overkomen.

en @ Bittkitt: het is echt waar,ze deed het serieus

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 19:56

Praat erover met je instructrice.
Angst is iets wat bij paardrijden een grote belemmerende factor.
Ga je weer op dit paard zitten met angst 99% kans dat je er weer afligt.
Zorg eerst dat je weer vertrouwen krijgt op de brave paarden en iig voorlopig niet meer op dit paard (wat imo niet op de manege thuishoort, maar daar heb jij weinig over te zeggen).
Niet zomaar iets doen als je bang bent, daar komen ongelukken van.

Auke07

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 20:40

Nado schreef:
het klinkt ook alsof deze pony een rugprobleem heeft, waar hij of zij last van heeft bij gewicht op de rug. zodra de ruiter eraf is, is de pijn meteen weg.

inderdaad

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-04 20:57

@dieneke en Nado:
ja dat is ook zo,maar het is helaas een manegepaard en meer dan het zeggen kan ik niet doen.
het gekke is,dat ze echt periodes heeft.dan gedraagt ze zich weer een paar weken braaf,en dan is het weer raak..........

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-04 15:39

Ik heb een type reuma dat me heel erg veel pijn geeft en ook belemmerd in mijn bewegingen. dit is als het koud is veel erger. Ook als ik teveel gedaan heb is het veel erger. Met andere woorden, het is soms erger dan andere keren. Ik ben ook supersjagrijnig als ik veel pijn heb en dan wil ik niks. Ik zeg dit evn om duidelijk te maken dat een paard ook wel iets kan hebben wat soms meer opspeelt dan de rest van de tijd, maar dat het niet wil zeggen dat hij dan maar niks heeft als het op sommige momenten liever doet.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-04 16:03

Lusitana schreef:
Ik heb een type reuma dat me heel erg veel pijn geeft en ook belemmerd in mijn bewegingen. dit is als het koud is veel erger. Ook als ik teveel gedaan heb is het veel erger. Met andere woorden, het is soms erger dan andere keren. Ik ben ook supersjagrijnig als ik veel pijn heb en dan wil ik niks. Ik zeg dit evn om duidelijk te maken dat een paard ook wel iets kan hebben wat soms meer opspeelt dan de rest van de tijd, maar dat het niet wil zeggen dat hij dan maar niks heeft als het op sommige momenten liever doet.

natuurlijk daar heb je ook gelijk in,maar je moet toegeven dat het wel vreemd is.
maar dat neemt ook niet weg dat ik er echt niet meer op hoef te rijden.....

SanderD

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-04 16:12

Ik zou gewoon zeggen dat je er echt niet op wilt. Ze kunnen je toch niet dwingen gaan Verward En inderdaad, als het zo extreem is hoeft ie geen manegewerk te doen. Een beetje bokken is niet erg, je wilt tenslotte ook geen superbrave lijkt me maar dat is wel een beetje veel van het goede lijkt me

SanderD

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-04 16:13

Wat Lusitana zegt lijkt me ook wel kunnen