hou leer ik hem piaffe?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

meklabo

hou leer ik hem piaffe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-04 19:31

hoi hoi,,

het gaat nu allemaal heel goed met mijn pony met rijden
hij luistert super enal, maar hoe leer ik hem nou de piaffe?
ten eerste weet ik de hulpen niet dus daarom wil ik het hem
ook niet op een andere manier aanleren. dus tips zijn heel erg
welkom Lachen.

ik hoop op snelle reacties Lachen

doei doei

XxX

roxanne

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 19:31

Les nemen bij Anky!

Sjoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 19:32

welk niveau rij je? ik denk dat je beter de basis oefeningen kan doen

meklabo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-04 19:39

niveau M dus alsk naar de Z wil moet hij die ook wel onder de knie hebben Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 19:41

meklabo schreef:
niveau M dus alsk naar de Z wil moet hij die ook wel onder de knie hebben Tong uitsteken

In het Z wordt nog lang geen piaffe gevraagd (dat zou je ook wel moeten weten als je M rijdt, trouwens).

xdominiquex

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 19:44

hahahah nou aan de piaffe zal ik nog maar niet denken als ik jou was !!!
De wissels misschien eerst ?

meklabo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-04 20:06

galopswissel bedoelje denk ik? die heeft hij al goed onder de knie, om de 2 passen en om de pas kan hij allemaal al. dus ik vroeg alleen maar aan jullie wat de oefeningen waren en niet dat ik daar nog niet aan moet beginnen.

doei doei

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 20:09

Koop maar eens een goed boek bij de Bruna.
Daarna praten we verder. Haha! Haha! Haha!

krientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 20:09

he, het kan nuttig zijn om de piaffe te leren als je in de Z gaat rijden. Ik heb er veel profijt van dat mijn pony zoveel kan terugkomen, na uitgestrekte draf kun je in de training idd gaan piafferen om hem sterker te maken. Ik heb het als volgt geleerd, natuurlijk moet je pony super aan het been zijn en er klaar voor zijn, maar met behulp van mijn instructrice heb ik geleerd te piafferen door jezelf lang te maken, extra been te geven en iets op te vangen in de mond, maar zeker niet aan de teugels gaan hangen! Je gaat nu heel erg meedenken in de bewegingen; 1,2,3,4 enz. dus telkens aan beide kanten been geven in een ritme.Het kan goed helpen als iemand anders met verstand van rijden een beetje bijtikt bij de achterbenen, zodat de pony die echt optilt. Je pony mag zeker niet gaan vluchten! Gewoon stilzetten!! In het begin zijn een of twee pasjes zeker genoeg, veel belonen en maar eens per week doen, want dit is erg zwaar voor je pony. Ik zou zeker iemand vragen je erbij te helpen, want je hebt er nix aan als je het verkeerd aanleert. Sorry voor het lange verhaal.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 20:11

meklabo schreef:
galopswissel bedoelje denk ik? die heeft hij al goed onder de knie, om de 2 passen en om de pas kan hij allemaal al. dus ik vroeg alleen maar aan jullie wat de oefeningen waren en niet dat ik daar nog niet aan moet beginnen.

doei doei

Klinkt toch alsof het meest verstandige om te doen is: jou die info onthouden Tong uitsteken Schijnheilig

talented

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 20:14

Je moet gewoon heeeeeel hard in zijn mond trekken en heeeeel hard schoppen, misschien dat hij dan piaffe doet Haha!

Meisje, meisje, je rijdt nog bij de pony's neem ik aan. Die wissels die jij met je pony rijdt worden zelfs daar niet gevraagd, Je kan je beter concentreren op de oefeningen die wel van belang zijn. Als jij een pony hebt met dusdanige capaciteiten dat hij toe is aan piaffe dan verwacht ik volgend jaar een Z2 KNHS titel op jouw naam te zien Lachen

Piaffe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 20:18

Koop eerst een slof bij Divoza. Doe die om. Stap op je pony. Houd halt. Trek de slof strak aan en schop hem met de sporen recht in de buik. Doe dit een paar keer en tadaaaaaaa, de piaffe.

Zo heb ik het mijn shetlander iig ook geleerd Nagelbijten / Gniffelen

En geen commentaar, want ik weet heus wel hoe ik moet paardrijden

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 20:20

Volgens mij duurt 't nog wel eventjes voordat je toe bent aan de piaffe...

Piaffe schreef:
Koop eerst een slof bij Divoza. Doe die om. Stap op je pony. Houd halt. Trek de slof strak aan en schop hem met de sporen recht in de buik. Doe dit een paar keer en tadaaaaaaa, de piaffe.

Zo heb ik het mijn shetlander iig ook geleerd Nagelbijten / Gniffelen

En geen commentaar, want ik weet heus wel hoe ik moet paardrijden

k hep commutaer! laet r oowk iewmant achtur staen met un longeirsweep!

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 20:27

Mijn moeder rijd zz licht, en die denkt daar nog niet aan.....

RanouK

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 20:31

Ten eerst heeft je paard aanleg nodig om een piaffe uit te voeren. In principe kan elk netjes en deskundig afgericht paard tot op zekere hoogte een piaffe leren, maar dta betekent niet dat dit in de ring ook zo gaat zijn.
De wijze waarop een paard de beweging uitvoert word door de ruiter beinvloed. Het grootste gedeelte ligt alvast aan de bouw en de bewegingsmechaniek van het paard. Een paard met van nature vlakke gangen, zal bijvoorbeeld nooit zijn been zo hoog kunnen opheffen dan een paard dat meer knieactie vertoont.
De verleiding is groot om vroeg in de africhting met de piaffe te beginnen. Het te vroeg beginne met de piaffe zondigt tegen het doel van de dressuurafrichting, het paard dient eerst correct gereden te worden.
Paarden die bijvoorbeeld tot Z-nivo zijn afgericht en dna door hun ruiters een soort stijve piaffe met een gespannen achterhand, zullen vaak hun natuurlijke beweging verliezen. Wat zij doen heeft niets te maken met de piaffe of met een goede africhting. Er zit een opbouwende moeilijkheidsgraad in dressuurproeven, alles word geleidelijk opgebouwd, elke gevraagde oefening past bij een graad van africhting. Niet voor niets komt de piaffe pas in de intermediaire 2 en in Grand Prix aan orde.
Het overslaan van grote of kleine stukjes in de africhting geeft dus altijd terugslag in de training en zorgt dat de ruiter weer verder van zijn ideaal komt af te staan, het ideaal om een volmaakte eenheid te vormen met zijn paard.

Nerwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 20:32

Jullie weten er ook niks van hè...

1. koop iedere hulpteugel verkrijgbaar bij de ruitersportzaak.
2. koop tevens alle verkrijgbare bitten.
3. koop alle verkrijgbare (scherpe) sporen.
4. ga naar je paard.
5. hang met wat creativiteit alle hulpteugels aan je paard.
6. doe hetzelfde met de bitten (eventueel kun je om een stangbit nog wat prikkeldraad doen)
7. doe alle sporen om (plastic sporen kun je met een puntenslijper wat scherper maken)
8. vergeet voor je op je paard stapt je zweep met stroom niet.
9. trek nu je op je paard zit tegelijkertijd alle hulpteugels aan.
10. schop met je sporen in de buik van je paard.
11. geef 'm een tik met je zweep.
12. wedden dat je paard nu in de piaffe zit met misschien nog een mooie salto-schroef erbij.

Succes!

Clown

Edit: even serieus: als je M bent, hoef je nog niet de piaffe te oefenen. Oefen dat maar met je instructrice als jij en je pony daar echt klaar voor zijn.
Laatst bijgewerkt door Nerwen op 21-12-04 20:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 20:34

Amethyst jij bent Anky maar dan met mishandelde Arabiertjes en Zjieraven .

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 20:36

Amethyst! We zouden het geheim houden........ >;)

Nerwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 20:37

Jus_dOrange schreef:
Amethyst jij bent Anky maar dan met mishandelde Arabiertjes en Zjieraven .

Ja oke, daar heb je gelijk in... Clown

(Trouwens, zo'n salto-schroef is een eitje hoor.. Maar ik dacht, ik maak het nog niet moeilijk voor d'r Clown )

Nerwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 20:37

QQQQ schreef:
Amethyst! We zouden het geheim houden........ >;)

Oeps Lips are sealed.

DeSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 20:38

amethyst toch!
je bent vergeten dat je alleen piaffe kunt doen met zielige mishandelde paarden, die groentensoep gevoerd moeten krijgen

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 20:40

Groentensoep? T-zakjes !

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 20:41

LovesSaartje schreef:
amethyst toch!
je bent vergeten dat je alleen piaffe kunt doen met zielige mishandelde paarden, die groentensoep gevoerd moeten krijgen

Nu heb je gewoon 1/3 van ons groentesoep-bakstenen-theezakjes dieet voor mishandelde sportpaarden (zzpennyprix) verklapt! Boos!

DeSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 20:41

QQQQ schreef:
Groentensoep? T-zakjes !

die moeten op de hals

Nerwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 20:42

Zeg hé, ik ben modern hè >;).
Ik ga met de tijd mee... De mijne krijgen iedere dag complete 100-gangen menu's .