stoot...

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

NTuinenburg

stoot...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-04 20:26

Heej, ik heb dus een leasepaard, en telkens als die vanuit draf naar degalop gaat, geeft ie dus een kopstoot, niet raak ofzow, maar gewoon gooit ie zn hoofd de lucht in. Er hangt normaal een martingaal aan, maar die heeft dus geen nut, dus heb ik er gister tijdens het rijden, en vandaag met het proefje een stoot aangehangen op advies van *regirl* zij kent mn paard heel goed, en het hiel dus ook, maar mn medeberijder, was heeeel kwaad en iedereen begon te zeiken alsof het een marteltuig is oid, mijn vraag is dus wat zouden jullie doen in mijn situatie, ben dus vandaag met mn proefje ook gedisqualifiseerd, terwijl hij toch aardig goed ging...

xxx naomi

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 20:29

Misschien dom van mij hoor maar wat is een regirl (je bent tenslotte nooit te oud om te leren)

NTuinenburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-04 20:30

whahaha, dat is iemand hier op bokt, maar het is niet haar schuld hoor, ze is een vriendin van me, enzo en geeft me ook advies en alles voor mn paard... dus geen pbs ofzo gaan struren naar haar:p

xxx naomi

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 20:38

Was de stoot aan het bit bevestigd, dan is het inderdaad een martelwerktuig, want dan snijd het bit plotseling in als het hoofd hard omhoog gaat. Was hij aan de neusriem of een halster onder het hoofdtel bevestigd, dan is het meer een vaste martingaal, en dan kan best als hij dan zijn hoofd nog wel voor de loodlijn kan houden,maar niet extreem omhoog.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 20:39

Je zou je kunnen afvragen waarom het hoofd omhoog gaat bij het aanspringen, en de oorzaak wegnemen. Mogelijke oorzaken, niet genoeg meegeven op het moment van aanspringen, te zwaar zitten, te sterke beenhulp geven, niet meegaan in de beweging met je zit...

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 20:40

Oke dom van me dus.
He maar met een stoot, hoe dan ook bevestigd, mag je in ieder geval geen proefje rijden volgens mij.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 20:42

Nee logish, want hulpteugels zijn teken van onkunde. Ze willen kunde zien.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 20:45

en het was me ontgaan dat ze hem in een proef gebruikte Bloos! Ja, vandaar diskwalificatie.

NTuinenburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-04 21:14

ja, maar pas toen ik de proief heb gereden, de jury vond het goed, en heb mn hele proefje afgelegd, en toen later in stal komt ineens 1 van de instructeurs naar me toe, ik wist niet dat je daarmee geen proefje mocht rijden, dus vind het nogal rot natuurlijk, hij gooit zn hoofd omhoog, omdat dat gewoon makkelijker bvoor hem is, het is erg vervelend want het lukt je natuurlijk nooit zn hoofd beneden te houden zo gewoon, ook niet goed natuurlijk, dus mischien dat ie ietsmeer voorwaarts moet, maar hij gaat alredelijk snel opzich, tenminste voldoende... dus ik zal het maar eens vragen aan de instructeurs, maar het vervelende is dat hij heel erg met zn hoogd schut (heeft ie vroeger nooit gedaan) en dan zeggen ze dat ie zich verveelt maar zelfs als ie keihard door de bak gaat doet ie het nog steeds dus aan voporwaarts heeft het niks te liggen, het gaat er gewoon om dat ie zich gaat ontspannen en alles, ik weet daar zelf niet heel veel vanaf van al die hulpteugels, dus vandaag dat ik hier ff advies vroeg...

xxx naomi

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 21:29

Geen hulpteugels gebruiken. Je hoeft het hoofd niet naar beneden te krijgen met je teugel, dat gaat vanzelf als je genoeg drijft en je zit gebruikt en dan opvangt met je handen. Ik heb je al een pb gestuurd. Zal het hier ook even herhalen, want ik denk dat er nogal wat misverstanden zijn over aan de teugel gaan. Je rijdt een paard aan de teugel, je haalt niet zijn hoofd naar beneden, dan krijg je dus allerlei verzet en loopt je paard op de voorhand etc. Enfin, ga even dat stukje opzoeken en kopieëren. Voor degenen die meelezen.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 21:36

Een paard gaat aan de teugel als het op een rechte lijn recht gaat en in een wending buigt en kalm,gehoorzaam en harmonisch, ongedwongen en met beheerste drang naar voren onder de ruiter gaat. de achterhand is meer of minder ondergebracht, de hals is meer of minder opwaarts gebogen,de nek is het hoogste punt van d ehals, de oren staan even hoog en de neus is meer of minder voor de loodlijn, nooit erachter. de teugels zijn gelijkmatig gespannen, waarbij het paard het bit aan beide kanten evenveel aanneemt zonder knarsen of de mond overmatig te openen. Het paard gehoorzaamd onmiddelijk de kuit-en teugelhulpen, de bewegingen worden licht en verheven.
Dat bereik je niet door het hoofd naar beneden te dwingen, maar door drijven en je zit te gebruiken, mee te gaan met de bewegingen, zorgen voor gelijkmatige spanning op de teugels en je handen mee laten gaan met de beweging. Je paard moet de achterhand goed gebruiken. dat is de motor. Als het paard niet goed loopt, gaat de rest ook niet goed. als je stilstaat met de fiets, val je snel om, er is minder goede balans. ook valt sturen dan niet mee. Dat is ook zo met een paard. Als het niet voorwaarts is, is er geen balans en valt de rest ook niet mee!

NTuinenburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-04 21:41

okeej, nou iedergeval bedankt voor jullie rteacties, he \b het inderdaad geprobeert met voorwaarts houden, en dan handen naar voren etc.. etc.. met naar beneden, bedoel ik gewoon aan de teugel in het snel, zo zeggen wij dat gewoon, het gaat er iedergeval om dat hij zich ontspant, maar ik zal eraan te werken met jullie adviezen Knipoog

xxx naomi

Amazone2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 22:29

maar het vervelende is dat hij heel erg met zn hoogd schut (heeft ie vroeger nooit gedaan) en dan zeggen ze dat ie zich verveelt maar zelfs als ie keihard door de bak gaat doet ie het nog steeds dus aan voporwaarts heeft het niks te liggen
------------------------------------------
Ik denk niet dat je met een hulpteugel jouw probleem oplost. Als ik je verhaal zomlees is er duidelijk meer aan de hand. Jouw paard komt in verzet en dat kan of betekenen dat jij iets niet goed doet of dat hij ergens pijn heeft.
Heb je ook les? Zo ja wat zegt je instructeur daar dan van?

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 22:37

Wat er aan de hand is, wordt wel beschreven..hoofd naar beneden halen...aan de teugel laten gaan in het snel... Er wordt aan de teugels getrokken, het paard wordt niet naar het bit toe gedreven. echt, je kunt een paard niet snel aan de teugel rijden en laten ontspannen, want dat is geen echte ontspanning. Fatsoenlijk losrijden, veel overgangen maken en figuren rijden, niet eindeloos op d ehoefslag blijven plakken in dezelfde gang. voltetje in draf, stukje in stap, S in draf, stap, gebroken lijn in draf, ik noem maar wat. Wendingen rijden, recht over het midden gaan, halthouden, eens een figuur in een figuur rijden, als een volte naar binnen of naar buiten in het midden van de gebroken lijn...etc. als je zo aan het werk bent, komt het wel goed.

Amazone2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 22:55

Ze schrijft dat ie het vroeger nooit heeft gedaan. Hoe komt dat dan nu ineens?

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 23:27

Andere ruiter? anders les, andere rijstijl, in eens hoofd naar beneden belangrijk? noOoMiE, help ons even...wanneer kwam die gedragsverandering?

Amazone2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 23:38

Okay, misschien bedoeld ze met 'vroeger'. Voor dat zij erop reed maar dat kan ik uit haar antwoord niet opmaken, dus ik ben ook benieuwd.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 23:47

In het profiel staat dat ze hem per 1 dec. leased en hij manegepaard is... recent probleem, dus waarschijnlijk sinds zij hem heeft. Ze zegt ook dat hij haar uitprobeert (logish). Kwestie van echt goed benen, duidelijkheid en afwisseling. Denk ik...We horen het wel, ik denk dat ze naar bed is?

Amazone2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 23:49

ik denk dat ze naar bed is?
------------
Hmm, da's trouwens een goed plan! Ga ik ook maar eens doen! Lachen

NTuinenburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-04 15:42

neej, hij deed het al een hele tijd ervoor, het was een heel goed paard, deedalles en toen hij een jaar geleden de manegelessen in moest(egt onbegrijpelijk) was hij nog goed, alleen door al die beginners en alles die erop reden is hij gewoon verslechterd, hij doet het namelijk bij iedereen, dus het zou kunnen datr ik ook iets fout doe, maar ik ga meerdere keren per week de les in, bij verschillende instructeurs en niemand zegt dat iets fout is...

xxx naomi

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-04 15:58

Je paardje heeft geen vertrouwen in de ruiterhand, omdat er zoveel verschillende ruiters met misschien wat onvoorzichtige handen op gezeten hebben. Als jij gewoon met zachte hand rijdt (en veel been en zit) komt dat vertrouwen wel weer, kwestie van wat tijd gunnen. succes.

olafj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 23:19

NoOoMiE schreef:
neej, hij deed het al een hele tijd ervoor, het was een heel goed paard, deedalles en toen hij een jaar geleden de manegelessen in moest(egt onbegrijpelijk) was hij nog goed, alleen door al die beginners en alles die erop reden is hij gewoon verslechterd, hij doet het namelijk bij iedereen, dus het zou kunnen datr ik ook iets fout doe, maar ik ga meerdere keren per week de les in, bij verschillende instructeurs en niemand zegt dat iets fout is...

xxx naomi

Ook manege ruiters moeten de mogelijkheid krijgen om op een goed paard te leren rijden!!! Boos!
Heb jij zelf altijd een eigen paard gehad?!
Zoniet dan was het toch ook fijn dat je de mogelijkheid had om op zo'n paard te mogen rijden!
En eerlijk gezegd vind ik het niet zo slim dat je met een hulpteugel een proef rijd. Dan zou je ook een slofteugel mogen gebruiken!
Bij KNHS mag je helemaal met niks extra's rijden.
Bij FNRS proeven mag je alleen een martingaal gebruiken.
Misschien is dat een idee met dat hoofd schudden, een martingaal, dan kan hij in iedergeval geen kopstoot geven.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 23:28

Dat deed ze eerst dus ook. Iemand heeft haar een stootteugel aangeraden.

olafj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 23:32

Niet zo slim dus. Maar ik vind dat je zelf verantwoordelijk bent over je eigen wedstrijd. Advies van een ander of niet..ze had toch moeten weten dat een stoot niet mag!

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 09:08

Is zijn gebit wel eens nagekeken trouwens, misschien heeft hij wel haken.