Hoe leert ze de galop??

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

LoVeFeMmIe

Hoe leert ze de galop??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-04 21:21

Hey allemaal,
Ik heb een friese merrie van 4 jaar en ik ben haar sinds juni aan het beleren. Zij kan nu al stappen, draven, zijwaarts en aan de teugel lopen. Nou nog de galop!!! Haha! Aan de dubbele longe reageert ze goed op m'n stem en gaat ze dan ook goed in galop. Maar als ik erop zit dan begrijpt ze het gewoon niet ook al geef ik dan dezelfde stemhulpen als aan de longe. Ik heb al wel eens op haar gegaloppeerd maar dat was niet op mijn commando maar gewoon omdat ze heet was. Buiten als iemand voor ons in galop zit en ik geef de hulpen gaat ze wel. Weet iemand hoe ik het haar in de bak kan aanleren? OK dan! Bij voorbaat dank!!!! XXXXX Margit en hoefjes van Femke Knipoog

Kimduursma

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 21:28

Wat dacht je van in middendraf gaan en dan eerst met de hulpen voor de gallop in gallop vallen? Dat doe ik nu met mijn jong paard (3,5 jaar) en dat werkt perfect!

En steeds blijven oefenen.. eventueel bij het aangalloperen een zweepje gebruiken, zacht aanleggen op de achterhand.. wil ook wel helpen ..

Succes!

xx k i m xx

Ing__

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 21:30

aan de longe gooien als je erop zit, dan kan degene op de grond de hulp die jij geeft verduidelijken met de longeer hulp die ze al kent Lachen

LoVeFeMmIe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-04 21:32

OK ik ga het morgen gelijk proberen!!! OEFENING BAART KUNST thank you very much Haha! ik krijg gelijk weer zin om te gaan rijden Knipoog

Kimduursma

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 21:34

ik hoop dat het werkt!

succes!

vertel je ff hoe het gegaan is???

xx k i m xx

LoVeFeMmIe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-04 21:39

Ja zal ik doen ik ga morgen eens ff flink aan het werk Haha! xxxx

Kimduursma

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 22:16

goesso.. veel succes alvast!

xxxxxxxx

bibi76

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 13:03

En is hetgelukt aan de lijn?
Het is een goed begin en dan later wanneer het goed gaat laat je de lijn los en blijf je gewoon in de longeer cirkel rijden.
Als ze het eenmaal door heeft kan je proberen de cirkel groter te maken
Suc6

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 00:44

Op de lange zijde een middendraf of hele snelle draf vragen, op het verkeerde been lichtgaan rijden en in de hoeken veel stelling naar binnen en goede hulpen met been geven en met de stem mischien met tikje op de hals.

LoVeFeMmIe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-04 15:39

HEEEY ik heb gisteren een goed mijn best gedaan en het is ons gelukt Haha! zonder longeerlijn. ik heb een heel rondje en een volte gegaloppeerd op de linkerhand in de goede galop Bloos Ik ben wel trots op Femke hoor Haha! bedankt voor jullie tips dikke kus Margit en likje van Femmes

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-04 14:01

Fijn dat het gelukt is. Jonge paarden moet je eerst in galop laten vallen voordat je echt kunt aanspringen. Het helpt natuurlijk als het paard de stemhulp al een beetje kent....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-04 21:13

jij aan de longe en iemand anders erop zodat ze aan jou stemhulpen went!!

_Marjon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 10:08

Ik vind het ten 1e een beetje een raar verhaal.... zal jeje paard niet eerst alle 3 de gangen laten beheersen voordat je zijgangen gaat rijden en maar gelijk aan de teugel gaat rijden Verward

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 10:14

bliksemluver schreef:
Ik vind het ten 1e een beetje een raar verhaal.... zal jeje paard niet eerst alle 3 de gangen laten beheersen voordat je zijgangen gaat rijden en maar gelijk aan de teugel gaat rijden Verward

Dat is opzich niet zo raar, want als je de zijgangen leert, leert je paard wel goed om voor je binnenbeen opzij te gaan, en dus kan je na een tijdje makkelijker aanspringen. "AAN DE TEUGEL", nagevelijk dus, doet een jong paard vanzelf. Maar ik krijg bij deze berichten nou niet het idee dat je geschikt ben om een jong paard in te rijden, als je zulke dingen niet eens weet? Misschien een idee om iemand er bij te halen die dit vaker heeft gedaan?

_Marjon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 10:23

Dan zal ik het verhaal misschien ook verkeerd begrepen maar ik vind het namelijk raar... want wat ik met 'aan de teugel'bedoel, bedoel ik ook écht aan de teugel.. en neem aan dat het paard dat nog niet kan... en als je daar echt al mee bezig bent een paard goed aan de teugel te laten lopen, denk ik dat je dat beter links kan laten liggen en je paard dus eerst de galop te leren Verward

I_love_noor

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 17:54

ja precies bliksemluver :s

Liesje_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 19:58

bliksemluver"]
[/quote]

[quote="bliksemluver schreef:
Dan zal ik het verhaal misschien ook verkeerd begrepen maar ik vind het namelijk raar... want wat ik met 'aan de teugel'bedoel, bedoel ik ook écht aan de teugel.. en neem aan dat het paard dat nog niet kan... en als je daar echt al mee bezig bent een paard goed aan de teugel te laten lopen, denk ik dat je dat beter links kan laten liggen en je paard dus eerst de galop te leren Verward

helemaal mee eens....

Jeaninee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 20:50

Het klinkt idd logischer dat je eerst de drie gangen leert en dan pas begint met zijwaarts en "aan de teugel"

R0X

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 11:51

Ach iedereen doet het op zijn eigen manier toch? Als ze maar in harmonie is met het paard en beiden plezier hebben.

Princess

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 11:55

ze kan wel zijwaarts maar nog niet in galop Verward vreemd
zou je ze eerst niet even goed aan de hulpen maken en dan zijwaarts pas?

Quarterh0rse

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 12:09

ja zou je haar niet eerst de basisgangen leren dus stap draf en galop, ga over een half jaar als alles perfect gaat maar aan zijwaarts etc werken Knipoog

Astaloca

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 12:30

Ik ga met kim mee Lachen

LoVeFeMmIe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-05 22:38

Ik zal het jullie allemaal wel ff proberen uit te leggen Haha!, zal best een lang verhaal worden. Toen mijn oude verzorgpaard werd ingeslapen op 1 juni 2004 (hij is 24 geworden) vroeg de eigenaar of ik een nieuw paard wilde verzorgen, ik zei: Ja dat wil ik wel. Wie dan zei hij. ik zei Femke. waarom dan? Omdat ik haar zielig vind. zo begon het dus. Femke kwam van een manege waar ze nogal ondervoedt was geweest op die manege stond ze de hele dag op stal, ze heeft kromme voorbenen. niemand deed er wat mee, totdat op een dag een meneer haar zag en het niet meer kon aanzien. die meneer kocht haar en zette haar in zn weiland. na 1 jaar weiland was femke inmiddels moddervet en wisten de verzorgers niet wat ze met femke moesten doen. de meneer bracht Femke naar onze stallen om te kijken of wij er wat mee konden. de meneer is een vriend van mijn 'baas'. toen dus ging ik haar verzorgen. eerst begon ik gewoon rustig met poetsen, toen ging ik erop zitten en af en toen longeren. ik reed wel eens buiten of in de bak, of ik longeerde haar met 2 lijnen. omdat ze soms last kreeg van haar benen in draf ging ik maar niet harder dan draf en omdat de bak die wij hebben nogal behoorlijk klein is, zeker voor een fries lukte de galop dus niet, alleen aan de longeerlijn. maar wat had ik er nou aan om alleen maar te stappen en te draven, ze verveelt zich dood. Omdat ik vanaf het begin femke op mijn zit voorwaarts heb gereden en de figuren ook op mijn zit reed, ging ze meteen zijwaarts toen ik de beenhulpen voor het wijken gaf. ik heb haar dus eigenlijk niks geleerd. iemand van jullie zei: alle jonge paarden lopen nageeflijk. ik denk niet dat dat zo is. Maar ik ben met je eens dat de term aan de teugel niet helemaal klopt. laten we zeggen. toen ik een beetje met mijn teugels ging spelen lukte het om haar voorwaarts neerwaarts te rijden. Toen bleek dat wij gebruik mochten maken van de 20 40 bak op de manege greep ik mijn kans en ging de galop proberen, vandaar mijn berichtje (femke heeft inmiddels niet zo vaak meer last van haar benen). dus mensen ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is en dat jullie het lange verhaal hebben kunnen volgen Knipoog en dat ik niet geschikt ben om een jong paard in te rijden; daar heb je misschien wel gelijk in dit is namelijk de 1e keer dat ik een jong paard inrijd, maar wel een heel bijzonder paard en ik vind dat het goed gaat, maar daarin kunnen jullie natuurlijk altijd van mening verschillen Knipoog doeg dikke kus

Mickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-05 22:42

JVMR -> RT

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-05 22:57

aan de teugel laten lopen is helemaal niet raar hoor, daar krijgen ze balans van.