laten rennen voor het 'werk'?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

eekhoornerik

laten rennen voor het 'werk'?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-04 16:16

mijn bijrijdpaardje is deze tijd nogal fris, en mijn
instructrice heeft me aangeraden haar eerst even te longeren
voordat ik erop stap. ~~}>

maar ze durft zich niet te laten gaan aan de longe, galloperen vind ze erg moeilijk en ze is bang
dat ze uitglijdt...

is het slecht als ik voordat we aan de slag gaan, erop ga zitten
en haar eerst even lekker laat rennen, zodat ze haar ei kwijt
is en ik serieus (zonder gezeur en aanstellerij) met haar aan de
gang kan gaan? Blond

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 16:22

Nee dat is niet slecht, zolang het wel onder jouw controle blijft en ze niet gaat bokken.
Voordat ik ga dressuren moet ik naar de bak rijden en dat heeft mijn pony ook al lekker een stuk gerend voordat we beginnen, is juist lekker voor hem.

Flippertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 16:24

Heb je niet de mogelijkheid om je paardje even los te laten voor het werk? Zodat ze even lekker vrij kan rennen en bokken als ze dat wil! Dit werkt bij mij paard super, maar wij hebben dan ook een speciale 'loslaatbak' daarvoor..

Seventje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 16:26

Lijkt mij geen probleem om je paardje even lekker te laten uitrazen voordat je er op gaat rijden. Je moet je paard alleen niet doodmoe laten rennen natuurlijk. En wel met dit koude weer voordat ze gaat rennen rustig warm laten stappen. Warming-up voor de spieren, banden en pezen zo voorkom je blessures.

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 16:40

Op veel plaatsen in Duitsland laten ze de paarden eerst los galloperen om de spieren op te warmen en los te werken. Alleen in de rijbak valt dat niet zomaar mee. Ga anders als je gaat beginnen met rijden, eerst galoperen in verlichte zit tot paard de rug wat los kan gaan laten. Hou je paard van voren niet teveel tegen, laat gaan en hou spanning op 1 teugel anders spant het paard de rug nog.
Wissel die ene teugel af dus eerst links even vast, laat linkerteugel los en neem het over op rechts en zo blijf je dat volgen. Tot je merkt dat paard wil ontspannen en rustiger begint te worden.

Olympia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 17:37

Ik zou het niet doen, want je paard gaat dat doorkrijgen en gaat het zichzelf misschien aanleren dat hij als jij opstapt steeds mag galloperen, als je het dan toch zo wilt oplossen zou ik er varitatie inhouden en veel afwisseling..

Veel succes

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 17:41

Nou dat valt heel erg mee. Paard kan wel zoveel spanning in de rug hebben, dan hij daarom zo fris is. Doet hem zeer. Proberen kan nooit geen kwaad.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-04 18:04

ja ik doe het wel al vaak voordat ik les heb, zodat we meteen aan de slag kunnen maar vraag me inderdaad af of ze dan niet automatisch denkt
dat ze bij mij altijd maar mag rennen....

en ik kan haar wel losgooien of longeren van te voren maar het zijn 2 hele kleine bakjes waar het paard zich niet kan uitleven.
als ik haar loslaat dan is het enige wat ze doet even lekker rollen en verder staat ze bij het hek te kijken of ze er al uit mag...

als ik haar onder mij laat rennen dan doe ik dat op de volgende manier:
eerst stap ik aan een los teugeltje lekker warm (ze heeft ook vaak al
in de stapmolen gestaan ervoor), dan ga ik draven aan een lange teugel,
zodat ze zelf een beetje de ontspanning opzoekt en daarna laat ik haar
galloperen met een losse teugel (niet al te los natuurlijk).

daarna even uit draven met losse teugel (meestal is ze dan ontspannen en laat haar rug los) en dan even stappen.
daarna gaan we aan het werk.

Flippertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 18:57

Wat je nu beschrijft lijkt me geen slechte manier om mee te beginnen! Maar, zoals al eerder gezegd, probeer er wel afwisseling in te houden bv door figuren te rijden. En probeer ook als je aan het galopperen bent wel het tempo te controleren, dus af en toe even checken of ze nog echt naar jou luistert en niet alleen maar aan het rennen is.

Niemandweet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 19:09

Zoals je het beschrijft lijkt me het inderdaad geen kwaad kunnen.
succes!

spokie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 19:11

Albert Voorn traint ook op deze manier zijn paarden. Hij zet zijn zoon erop op een renbaan en laat ze eerst galopperen totdat ze gaan ontspannen. Daarna gaat hij pas met ze aan het werk.

Je moet alleen oppassen dat dit geen gewoonte wordt en ze dit op gaat eisen. Dus als jij wel een keer normaal wil rijden zonder haar te laten racen, moet dit ook kunnen.

wheezyheart

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 23:39

nou ik zou het in ieder geval noooooooit doen! ga jij ook als je net uit je stal (kamer achter je comp vandaan) meteen buiten een rondje hardrennen? je gaat toch zelf ook eerst even warmlopen lijkt me!! als je een paard stijf wil hebben en snel versleten moet je zulke dingen doen!!

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 00:07

Zeker in de winter lijkt me dit een goed idee. Zelf doe ik het ook wel eens met Twister. Lachen

wheezyheart schreef:
nou ik zou het in ieder geval noooooooit doen! ga jij ook als je net uit je stal (kamer achter je comp vandaan) meteen buiten een rondje hardrennen? je gaat toch zelf ook eerst even warmlopen lijkt me!! als je een paard stijf wil hebben en snel versleten moet je zulke dingen doen!!

Dit is natuurlijk een vergelijking van niks. Lees nog maar eens goed het laatste bericht van de TS.

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 10:24

wheezyheart schreef:

Tussen hard rennen en hard rennen zit een verschil. Maar goed ik weet dat het wel werkt. OK dan!

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-04 10:24

wheezyheart: als je commentaar geeft wel graag eerst even lezen wat ik schrijf (in mijn 2e stukje tekst)
ik schrijf dus dat ik begin met stappen en daarna draven.

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 12:42

Het ligt helemaal aan het type paard.

Een paard wat al druk van zichzelf is zal met "laten gaan" alleen maar drukker worden en dus niet ontspannen (niet moe maar drukker). Ik kijk dan naar bv het type volbloed door dit type te laten uitrazen zullen ze alleen maar drukker worden en in het werk niet ontspannen. Leysander is daar een erg voorbeeld van ik longeer hem dus alleen maar rustig en ontspannen liefst beetje bijgezet hij wordt moeier van rustig en geconcenteerd lopen dan van uitrazen aan de longeerlijn. Vaak is er voor ontspanning meer te zeggen dan voor uitrazen en knallen.

Mijn nieuwe paard is een heel ander type. Hij is nog jong en merk je dat het uitrazen zeker nodig heeft (al doet hij dat niet echt). Met een klein bokje is hij los en kan je er zo op. Dan nog ben ik voorzichtig met uitrazen voor hetzelfde geldt slaan ze naar binnen en raken ze je of bv de omhenning en raken ze gewond. Als je dit een paar keer hebt meegmaakt ga je wel oppassen.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-04 13:39

het is een draver, dus ook vrij hoog in het bloed.
ze is ook wel druk maar ik merk wel dat als ik haar even heb laten gaan dat ze daarna bij de les is en niet continu excuses zoekt om onder het werk uit te komen.

ze bokt ook nooit en gaat er ook niet zomaar vandoor, ze heeft alleen heel veel energie!

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 13:53

gewoon lekker laten uitrazen, in de bak als dat kan.

Judith_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 14:10

laetitia schreef:
het is een draver, dus ook vrij hoog in het bloed.
ze is ook wel druk maar ik merk wel dat als ik haar even heb laten gaan dat ze daarna bij de les is en niet continu excuses zoekt om onder het werk uit te komen.

ze bokt ook nooit en gaat er ook niet zomaar vandoor, ze heeft alleen heel veel energie!

bij mijn draver werkt dit dus absoluut niet. Die laat ik dan ook nooit uitrennen. De mijne wordt heel druk van het rennen en wil dan helemaal niet meer ontspannen. Hij wordt daarentegen wel rustig als ik rustig met hem rijdt. Maar deze staat wel de rest van de dag buiten. (Dan staat ie trouwens wel stil het meeste van de tijd) Ik weet niet of die van jou ook buiten staat?

Naatus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 14:15

bij mijn paard moet ik dit af en toe ook doen. Dan kan ze zich niet concentreren en dan moet ze der ei even kwijt. Ik doe het dus ook regelmatig als IK het wil. Dan gaan we even racen door de bakken en stoppen als ik het wil. Hierna kan ik der weer goed oppakken. Daar oet je natuurlijk wel consequent in zijn. Als jij weer aan het werk wil moet ie ook naar jou luisteren.

Lame

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 14:50

Ik longeer Iris regelmatig 's winters voordat ik ga rijden.. Ze staat vaak dan op stal en moet dan echt even spelen..

Het voordeel hiervan is dat je paard goed loskomt. Waar je wel op moet letten is dat het geen automatisme wordt en je paard begint te klieren op het moment dat hij wel een keer meteen onder het zadel moet..

Rachel_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 15:15

het zou geen kwaad kunnen om dat te doen,
maar ik zal wel uitkijken net zoals hiervoor al is gezegd,
dat ze niet gaat denken dat als jij erop zit dat ze mag rennen.
wel een beetje afwisselen.

RanouK

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 23:31

Misschien gewoon los opjagen in de bak?
Mijne gooit dan alle bokken eruit.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 12:48

Bets schreef:
Wissel die ene teugel af dus eerst links even vast, laat linkerteugel los en neem het over op rechts en zo blijf je dat volgen. Tot je merkt dat paard wil ontspannen en rustiger begint te worden.

Ik krijg hier echt een *sleur* kop links *sleur* kop rechts *sleur* beeld bij, van het bit af "spoelen" noem je dat. Worden ze op de lange termijn niet fijner van.

Maar misschien begrijp ik het wel verkeerd.

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 12:55

Margreet schreef:
Ik krijg hier echt een *sleur* kop links *sleur* kop rechts *sleur* beeld bij, van het bit af "spoelen" noem je dat. Worden ze op de lange termijn niet fijner van.

Maar misschien begrijp ik het wel verkeerd.

Wie heeft het erover dat paard naar links en rechts moet kijken, helemaal niet. Het heeft met aanleuning te maken en spanning. Je hebt verbinding met 2 teugels (dus geen sprake van trekken) waardoor je ene teugel losser laat en met 1 teugel verbinding houd en dat wissel je om.