Springen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sjokkemeule

Springen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-04 13:32

Ik heb sinds enige tijd problemen met springen.
Mijn paard kan het wel. Maar ze heeft nu zoiets van, weet je wat ? Ik ga lekker langs de sprong en ga als een hazewindhond er vandoor. Echt weigeren doet ze niet. Gewoon erlangs.
Zelfs bij balkjes op de grond Verward
Instructie zegt: "Aanpakken, niet toestaan !!!"
Zet ik haar onverwachts voor de sprong doet ze het wel, mits ik het in een vrij laag tempo doe.....

Al het medische is uitgesloten, goed passend zadel op paard gekomen.
Iemand tips om dit enigzins op te lossen? Dat de fout bij mij ligt is overduidelijk.......

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-04 16:36

dezelfde tip als je instruuctie. Heel consequent rijden, goed opsluiten voor en druk erop houden.

vamp

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-04 18:23

ga met Lielle mee... Verder als ze er langs gaat, onmiddelijk halthouden, en weer voor de hindernis zetten!
ook een goede tik doet soms wonderen.
en echt heel erg consequent rijden!

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-04 18:50

Idd, erlangs mag absoluut niet. Er weer voor en desnoods dan een tik. Ze moet even op de plek gezet worden dat dit niet mag met springen.

sjokkemeule

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-04 18:52

allemaal bedankt, we gaan het proberen, want "frustrerend" is het wel. Zeker als je weet dat ze heel goed kan springen......

nirvanahorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 21:04

Anders kun je misschien een dubbel ofzo langs de kant van de (binnen)bak zetten, zodat de sprong in ieder geval al aan een kant is begrensd. Aan de andere kant kun je een balk schuin zetten om die kant ook meer te begrenzen. Of je kunt je instructrice aan de andere kant erlangs zetten Knipoog
suc-6 Lachen

Kimduursma

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 21:31

Goed opsluiten met beide teugels en je benen! En eventueel bij het oefenen een extra balk schuin zetten aan de rand! aan beide kanten.. dat het paard niet weg kan lopen naar links of rechts.

Succes!

xx k i m xx

kniekjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 15:51

Goed aanpakken!! Mep um maar eens goed.. hij zal dr echt geen trauma aan over houden.. en als jou zweepslag niet werkt dan zet je je instructrice er langs met un zweep of bezem.. wedde dat ie het dan doet?!:> en jaa hij springt wel als je um dr kort voor zet.. zoals mijn intructeur zegt.. dan heeft hij gewoon geen tijd om na te denken van zal ik erlangs gaan?? dus ik zou hem ook heel vaak kort laten draaien en steeds iets grotere bocht maken.. maar zoals iedereen ook al zei.. consequent zijn.. en een zweep doet wonderen.. ghehe.. veel suc6 en laat weten hoe het is gegaan!!

Lindaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 15:58

Sla je pony niet meteen!, hoe hem zeker goed tussen 2 benen en zorg dat hij nergens anders heen kan en alleen maar over de sprong kan gaan. en wat nirvanahorse zei je kan dat eens proberen dan zal die waarschijnlijk sneller springen. Hou hem goed aan JOUW been en twijfel voorals zelf niet. Hij moet naar jouw luistere maar je lost dit waarschijnlijk niet op door slaan als de fout ook bij jou ligt. En dan los je jouw fouten niet op door je pony te gaan slaan.
Succes ermee!

Effy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 16:07

kniekjuh schreef:
Mep um maar eens goed..

en als jou zweepslag niet werkt dan zet je je instructrice er langs met un zweep of bezem..

en een zweep doet wonderen.. ghehe..

Klinkt niet bijzonder vriendelijk. Een zweepje is een hulpmiddel, geen strafmiddel.

In ieder geval ben ik het eens met wat je instructie en de meesten mensen hierboven hebben gezegd: consequent blijven en niet toestaan dat ze erlangs gaat. Goed opsluiten tussen je handen en benen en gaat ze er dan alsnog langs dan neem je d'r terug en zet je d'r weer voor de sprong. En daarna dan weer opnieuw aanrijden, niet vanuit stilstand proberen te springen Tong uitsteken

xtvax

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 16:30

De adviezen hier zijn op zich wel goed, maar als ik het zo hoor, krijg jij niet de kans om je paard voor de hindernis te houden. Misschien handig om (zowel bij balkjes op de grond als bij een sprong), steun balken te gebruiken. Deze zet je dan schuin op de staander, daardoor kan zij er moeilijker langs. Succes!

sjokkemeule

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-04 17:39

We gaan het met haar eerst dressuurmatig oplossen, immers dressuur is de basis, en laten springen voorlopig even voor wat het is.
Ik kan haar wel met "geweld" over de sprong jagen, maar zij moet er plezier aan beleven, en geen gevoel krijgen dat het een "moeten" wordt .....

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 17:51

Eerst zorgen dat je zonder hindernissen goede controle hebt.
Daarnaast wil het wel eens helpen om de hindernis eerst aan te leunen. Zodat ze er niet langs kan vliegen, als is het natuulijk geen blijvende oplossing.

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 21:03

Heel goed dat je eerst dressur matig haar beter voor elkaar wilt hebben.Wat nog wel eens wil helpen als ze er langs vliegt gelijk stil zetten dus binnen een paar meter en niet eerst de halve bak door vliegen.Daarna weer opnieuw aanrijden en als ze er weer langs wil gelijk stil zetten en weer proberen.

Patriesja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 00:23

ik vind het helemaal goed, dat je de dressuur beter voor mekaar wilt hebben!!!! das echt heeeeeeel belangrijk, daar heb je later profijt van!!

kniekjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 18:25

Jaa ik snap dat het niet echt vriendelijk overkomt als ik zeg mep um.. ik zou dit vroeger ook niet gezegt hebben.. maar ik heb uit ervaring geleerd dat 1 goede tik wel helpt.. ik zeg ook niet da je hem moet blijven rammen natuurlijk.. ik heb vaak zat ruiters uitgescholden die hun paard 5x hard mepte omda ie weigerde.. vind ik ook niet normaal.. en met mep um bedoel ik dus gwoon 1 tik.. daardoor zal ie echt zijn plezier in springen niet kwijtraken.. en een paard dat het al niet leuk vind zal het ook niet leuk gaan vinden om hem er met lieve woordjes overheen te helpen.. Als je weet dat je paard al goed springt waarom zou je dan eerst dressuurmatig gaan traine?? Ik maak iig op dat je al vaak met hem hebt gesprongen dus dan los je het probleem niet op om maar dressuur te gaan rijden.. maar misschien is het wel een dressuurbeestje en houd ie niet van springen.. Die zijn er natuurlijk ook he!! Wij houden ook n iet allemaal van voetbal en ook niet allemaal van dansen.. dus bekijk het maar goed.. ik hoop iig niet dat jullie nou slecht over mij denken omdat ik heb gezegt van mep um maar us goed want ik denk dat ik zelf soms juist te weinig mep.. haha.. maargoed.. veel suc6 iig.. laat wete hoe het gaat!! Lachen

Amazone2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 18:37

Je schrijft dat hij wel goed kan springen.
Springt hij met anderen of los wel goed?
Weet je zeker dat jij zelf wel over de hindernis wilt of houd je hem onbewust zelf in omdat je eigenlijk zelf niet goed durft???

NWDynamite

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 19:33

dat deed mijn oude pony ook, gaat ie telkens aan Een kant erlangs of verschillend, hou goed je benen erbij en sluit hem op; vlak voor de sprong.

Patriesja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 19:39

sjokkemeule schreef:
We gaan het met haar eerst dressuurmatig oplossen, immers dressuur is de basis, en laten springen voorlopig even voor wat het is.
Ik kan haar wel met "geweld" over de sprong jagen, maar zij moet er plezier aan beleven, en geen gevoel krijgen dat het een "moeten" wordt .....

is ze dressuurmatig wel goed te rijden of zijn daar ook wat dingen die 'beter' kunnen zeg maar....??? Scheve mond ???en doet ze dit al vanaf het begin af aan met springen??? (sinds dat je er mee begonnen bent)??

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 20:48

kniekjuh schreef:
Mep um maar eens goed.. hij zal dr echt geen trauma aan over houden.. en als jou zweepslag niet werkt dan zet je je instructrice er langs met un zweep of bezem..

MET EEN BEZEM:S:S

een bezem is om je stal schoon te houden niet om je paard zijn hersens in te slaan..

sorry hoor :S

Amazone2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 20:52

Haha had de reactie van kniekjuh niet eens gelezen. Was ook niet de moeite waard. Inderdaad Promessa, ben het helemaal met je eens.

Het probleem van een weigering ligt (wanneer je een gezond paard hebt) overigens altijd bij de ruiter!

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 22:19

Amazone2 schreef:
Haha had de reactie van kniekjuh niet eens gelezen. Was ook niet de moeite waard. Inderdaad Promessa, ben het helemaal met je eens.

Het probleem van een weigering ligt (wanneer je een gezond paard hebt) overigens altijd bij de ruiter!

haha bedankt ben altijd blij als mensen met steunen Tong uitsteken

maar het blijft een feit die reactie slaat nergens op zo ga je niet met een paard om.
soms een TIKJE met een zweep oke... maar een bezem.

hoever kunnen mensen zinken

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-04 00:15

kniekjuh schreef:
Goed aanpakken!! Mep um maar eens goed.. hij zal dr echt geen trauma aan over houden.. en als jou zweepslag niet werkt dan zet je je instructrice er langs met un zweep of bezem..

Met een BEZEM ben je wel goed bij je hoofd.Wat een verstand zeg ik hoop maar dat niemand je hier op het forum nog serieus neemt.

sjokkemeule

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-04 11:52

Er wordt niet met bezems en dat soort dingen gehannest.
Dressuurmatig is ze op een niet onaardig niveau. Ze heeft altijd wel gesprongen, toen wij haar net hadden, maar toen zij doorkreeg dat ze erlangs kon, vond zij dat ook prima. En ik mis de inzicht en de kennis om haar dus aan te pakken op dat gebied. Rest doet ze wel braaf. Kan ook zijn dat ze nog jong is, en dat ze loopt te puberen, zij is net 6,5 jaar.

Rachel_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-04 16:50

Kimduursma schreef:
Goed opsluiten met beide teugels en je benen! En eventueel bij het oefenen een extra balk schuin zetten aan de rand! aan beide kanten.. dat het paard niet weg kan lopen naar links of rechts.

als je die 2 balken aan beide kanten legt van de hindernis,
heb je kans dat ze al voor de 2 balkjes er langs gaat lijkt me niet echt slim.
en dat met die bezem zal ik ook maar niet doen.
misschien dat je springleeraar hem er een keer door rijd
en daarna jij als het aan jouw ligt die probleem leer je er veel van.
succes