niet aan het been.. TIPS!!!!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

suppiej

niet aan het been.. TIPS!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-04 19:13

ik heb een probleem met suprise...
dit is er al van af het begin dat ik op hem rij..
hij is niet aan het been, zo erg dat je hem ook niet in draf of in galop kan krijgen. Ik rij niet met zweep op hem omdat hij bokt en steigerd op de zweep...

toen ik op hem begon te rijden heb ik wel met zweep gereden maar de laatste keer met zweep is hij bijna achter over geklapt dus is het ook gewoon niet veilig met een zweep.
na deze keer rijden ben ik een tijdje gestopt met rijden en heb ik heb alleen gelongeerd omdat ik geen vertrouwen meer had in hem & hij ook nog niet in mij, ook had ie spierpijn gekregen (hij is een tijd niet gebruikt en is nog al dik)

inmiddels heeft ie wel vertrouwen in me en ik in hem..
dus laatst heb ik er weer op gereden, gewoon even 5 minuutjes gestapt, dan stapt ie nog wel door. maar na die paar minuutjes krijg je hem niet in stap op draf meer..

TIPS???
ik zou echt heel blij zijn met wat tips

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 19:52

Been aanleggen en steeds harder duwen, als hij sloom blijft zal je hem moeten laten wennen aan de zweep.
Longeerzweep tegen hem aanzetten met borstelen, met longeren het slag over zijn rug heen leggen etc.

Rosa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 21:23

Ja, inderdaad goed je been eraan leggen. Steeds iets meer doorduwen. Wil hij dan nog niet dan klein bij tikje geven. Dan steeds iets meer druk erop leggen en inderdaad ook aan de zweep laten wennen. Succes

hafdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 22:30

Dj was ook helemaal niet aan het been ik moest hem vooruit schoppen en hij wou echt niet harder.

En mijn intructrise heeft toen gezegd elke keer als hij niet reageerd moet je hem een schopje (dus niet super hard schoppen) geven dus benen los en laten vallen.

Dan weer alleen drukken weer geen reactie nog een keer een schopje geven.

Na 3 keer wist dj het al nu is ie super aan het been.

Groetjes

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 22:40

hafdj schreef:
Dan weer alleen drukken weer geen reactie nog een keer een schopje geven.

Dan zou ik hem liever een tikje geven met mijn zweep, aangezien dat eerder geaccepteerd voor tijdens een wedstrijd, waar je toch hetzelfde qua straffen moet doen.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 22:52

Als je je been stil houd kun je een paar sporen proberen.
Of een stemhulp, hij reargeert toch ook aan de longeerlijn.

Sporen, teen naar buiten en druk hem er maar in ondertussen commando draf geven.

hafdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 23:00

ja maar als het daar paniekering van wordt en het gaat nu toch niet om wedstrijd maar om dat ie naar het been gaat luisteren

Als hij dat eenmaal doet is het probleem weg alleen kost het wel wat tijd

AnneMieKe_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 23:30

Als hij niet reageert na een een klein schopje, hem een "schop" met de sporen in zn buik geven.. Dan vliegt hij als het goed is vooruit.. Dit doe je een aantal keer achterelkaar, en dan zul je zien dat hij voortaan ook op een beetje druk reageert..

Maar met schoppen bedoel ik geen echt schoppen. Dus niet je pony/paard kapot gaan trappen, maar dat snap je wel denk ik

benneton

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 23:40

Met losrijden overgangen stap-halt stap-halt en daarna draf-stap draf-stap en dan draf-halt draf-halt?

Iedere keer als ie niet reageert: been, dan nog niet schop, dan nog niet spoor, dan nog niet: tikje met zweep (?).
Of idd stemhulp.

Ohja, en niet blijven duwen met je been, daar wordt je zelf alleen maar moe van (uit ervaring Tong uitsteken ) En je pony reageert er voor geen meter op, valt alleen maar tegen je been aan. Dus korte schopjes achter elkaar zeg maar.
Weet je wel zeker dat ie genoeg conditie heeft om lang te rijden? (krijgt ie bv. brok, staat ie op stal/ in de wei?)

suppiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-04 12:40

benneton schreef:
Met losrijden overgangen stap-halt stap-halt en daarna draf-stap draf-stap en dan draf-halt draf-halt?

Iedere keer als ie niet reageert: been, dan nog niet schop, dan nog niet spoor, dan nog niet: tikje met zweep (?).
Of idd stemhulp.

Ohja, en niet blijven duwen met je been, daar wordt je zelf alleen maar moe van (uit ervaring Tong uitsteken ) En je pony reageert er voor geen meter op, valt alleen maar tegen je been aan. Dus korte schopjes achter elkaar zeg maar.
Weet je wel zeker dat ie genoeg conditie heeft om lang te rijden? (krijgt ie bv. brok, staat ie op stal/ in de wei?)

met dat los rijden, die overgangen, dat wil dus niet.
stemhulpen gaat wel, maar ook daar reageert ie ooki niet geweldig op Schijnheilig

zijn conditie is niet geweldig maar hij is wel zo goed dat ik er gewoon op moet kunnen rijden, niet echt zwaar aan het werk zetten of zo maar gewoon rustig opbouwen moet kunnen.
hij staat dag en nacht in het land, en krijgt op het moment hooi & mais erbij.
ik ben het hier niet helemaal mee eens want hij is al dik genoeg (zacht uit gedruk Knipoog )

Fun_Fun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-04 12:59

Tja..

kan een probleem zijn. Ik heb er zelf neit meer last van, maar eerder nog wel is. Mischien ben je nog iets te klein voor hem/haar, en dat je voorzichtig sporen moet gaan dragen, of zweep, helpt bij mij beter. Einglijk nog nooit met sporen gereden. Als ik een zweep heb, voelt mijn pony dat, heel raar, maar dan heb ik daar totaal geen last van, dus het is ook een beetje de conditie en het rijden van jouw, hij kan het eerder wel heel luxe hebben gehad, en dat hij hier gewoon meer moet werken, en dat hij/zij gewoon lui is om aan 'het' werk te gaan!

suppiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-04 14:54

love_sander schreef:
Tja..

kan een probleem zijn. Ik heb er zelf neit meer last van, maar eerder nog wel is. Mischien ben je nog iets te klein voor hem/haar, en dat je voorzichtig sporen moet gaan dragen, of zweep, helpt bij mij beter. Einglijk nog nooit met sporen gereden. Als ik een zweep heb, voelt mijn pony dat, heel raar, maar dan heb ik daar totaal geen last van, dus het is ook een beetje de conditie en het rijden van jouw, hij kan het eerder wel heel luxe hebben gehad, en dat hij hier gewoon meer moet werken, en dat hij/zij gewoon lui is om aan 'het' werk te gaan!

ik ben denk ik niet te klein voor hem, k ben zelf nog al lang Tong uitsteken
maar hij is misschien idd wel lui, hij is een heletijd niet gebruikt en eigenlijk alleen door mensen die een keer zin hadden om op een paard te rijden uit het land gehaald en daarna er gewoon weer in gedumpt en er is niet meer naar omgekeken. dus hij moet ook gewoon weer wennen denk ik

LiisA

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-04 16:22

Misschien is het handig om eerst een even te kyken, hoe het zadel en hoofdstel zitten, dit is namelijk één van de meest voorkomende problemen. Misschien zit zn zadel wel niet goed waardoor die het niet fijn vind om te lopen. Zo kan dat ook aan het hoofdstel liggen. Zelf zoals ik het hoor heb ik dat idee eigelijk niet want waarom reageert hij dan wel zo heftig op de zweep, dat betekend dus dat hij wel op de zweep reageert. Ik reed zelf op een Friesche ruin en die was ook HELEMAAL niet aan het been. Na het rijden had ik gewoon het gevoel of ik hem dood had geschopt ofzo. Hy had nergens last van, door dat benen geven. Het was gewoon ZO hard werken voor mij, en niet voor hem, dat hoort dus omgedraaid! Ik heb er bij mezelf over nagedacht en beseft dat als ik verder ging, het waarschijnlijk alleen maar erger werd ( want doordat je teveel been geeft, reageert hij natuurlijk steeds minder op been). Dus dacht ik bij mezelf, misschien moet ik nog wat strenger zijn. Ik ben weer op hem gestapt en begon met stappen en halthouden, gewoon bij elke letter halthouden en weer stappen, NIET steeds bv 3 tellen halthouden, maar wissel de tijd af, dus de ene keer 2 tellen halthouden, de andere keer bv 5. Als je daar weer overgaat naar stap, leg je je kuiten en aan en geef met je kuiten een knijp. Daar zal hij natuurlijk niet op reageren, dus geef je hem meteen al een tikje met de zweep,dat hoeft niet overdreven hard. en als je dat eng vind, doe het dan op zn schouder. Zo blijf je continu aan de gang en zul je merken dat hij begint te reageren op de zachte kneepjes met de kuit in plaats van de harde schoppen. Dus gewoon bij elke overgang dat je geen reactie krijgt, zul je toch echt de zweep erbij moeten gaan houden, jammer genoeg. Tenzij je een niet-aan-het-been paard wilt! maar zo is de fries nu voorwaarts geworden en is hij zeer aan het been. maar dit moet je echt een tijdje aanhouden, het zakt namelijk makkelijk weer weg ! ik hoop dat je hier iets aan hebt, ik zelf heb het in ieder geval wel gehad! , en anders, sterkte Lachen

LiisA

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-04 16:25

AnneMieKe_89 schreef:
Als hij niet reageert na een een klein schopje, hem een "schop" met de sporen in zn buik geven.. Dan vliegt hij als het goed is vooruit.. Dit doe je een aantal keer achterelkaar, en dan zul je zien dat hij voortaan ook op een beetje druk reageert..

Maar met schoppen bedoel ik geen echt schoppen. Dus niet je pony/paard kapot gaan trappen, maar dat snap je wel denk ik

ik zou hem niet keihard schoppen met de sporen in zn buik of je sporen moeten wel HEEL bot zijn. Het idee alleen al , maar ja das mijn mening, Lachen

LiisA

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-04 16:28

Oh sorry Annemieke, ik had die onderste 2 zinnen niet goed gelezen, sorry ~!!!!!! en niet onnodig been geven, dan geef je het probleem alleen maar de ruimte!

Fun_Fun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-04 19:25

suppiej schreef:
ik ben denk ik niet te klein voor hem, k ben zelf nog al lang Tong uitsteken
maar hij is misschien idd wel lui, hij is een heletijd niet gebruikt en eigenlijk alleen door mensen die een keer zin hadden om op een paard te rijden uit het land gehaald en daarna er gewoon weer in gedumpt en er is niet meer naar omgekeken. dus hij moet ook gewoon weer wennen denk ik

ja kijk daar zit het probleem al, je moet er neit te veel heiza om maken. Komt wel goed, je moet zijn conditie weer opbouwen! Dat kan even een tijdje duren, en je moet ook wel geduld hebben! Succes!

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-04 20:53

benneton schreef:

Of idd stemhulp.

Leren ze je zo paardrijden tegenwoordig? Ik weet niet hoe jij drijft, maar een schop is in mijn ogen geen drijven, maar overdrijven. Drijven is het aanleggen van de kuit, de kracht die je uitoefend maak je groter. Als hij hier niet op reageerd kan je je voet iets draaien zodat je spoor gaat inwerken en als hij dan nog niets doet een tikje.
Ik snap niet dat ze tegenwoordig durven leren dat je moet schoppen als hij niet vooruitkomt....

Mim11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-04 21:29

Ja daar ben ik 't ook mee eens! Zoals ik je probleem lees suppiej, is ie gewoon helemaal ontwend aan het hele rijden (geef je zelf ook al enigszins aan) Ik zou beginnen met longeren, bijzetten aan de longe, goed op je stem maken, en dan bedoel ik echt goed, dus ook kunnen schakelen op je stem, en aan de longe en met grondwerk laten wennen aan de zweep. Geef 'm aan de grond maar 's een tikje, dus niet slaan of iets, maar gewoon licht aanraken. Flipt ie daar al op, begin je met langzaam de zweep aan z'n lichaam leggen, of laat 'm er maar 's aan ruiken. Als je een tikje kunt geven, en hij reageert normaal (dus gewoon ineens opletten, ipv wegvliegen of juist helemaal niet reageren) dan goed belonen. Ook aan de longe goed belonen als ie goed reageert op je stem en zweep.
Succes!

Oranje007

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-04 14:35

Heb ik ook soms ,
je moet eerst met je been lichtjes vragen om naar draf te gaan bijvoorbeeld , reageert ie niet dan sjees je hem de bak rond !
Dan terug rustig opvangen en opnieuw en opnieuw blijven proberen tot ie aan je been is . Sporen zjn soms wel aan te raden
veel suc6 !!

Fun_Fun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-04 15:24

BessjeDatje schreef:
Heb ik ook soms ,
je moet eerst met je been lichtjes vragen om naar draf te gaan bijvoorbeeld , reageert ie niet dan sjees je hem de bak rond !
Dan terug rustig opvangen en opnieuw en opnieuw blijven proberen tot ie aan je been is . Sporen zjn soms wel aan te raden
veel suc6 !!

Jij hebt een gekke rijstijl. Je moet gewoon rustig blijfen. Ik had Sander vandaag super lopen, eerst er stijf..Dan ga ik hem ook neit opjagen. Soms moeten ze ook nog loskomen!

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-04 15:29

BessjeDatje schreef:
Heb ik ook soms ,
veel suc6 !!

zo doen bij ons de Z ruiters t ook en werkt prima, als je m maar wel beloond als ie uiteindelijk weg word getikt, dit moet je waarschijnlijk eerst elke dag zn 10 x herhalen maar uit eindelijk snapt t beestje t wel.
die van mij was toen ik m kreeg ook erg lui voor t been!
dus ik heb dit in t begin ook vaak moeten doen, maar nu hoef ik maar iets mn been aan te drukken en gaat ze netjes weg

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-04 15:30

love_sander schreef:
Jij hebt een gekke rijstijl. Je moet gewoon rustig blijfen. Ik had Sander vandaag super lopen, eerst er stijf..Dan ga ik hem ook neit opjagen. Soms moeten ze ook nog loskomen!

nee als een beest stijf is moet je dat ook niet doen, dat word ook niet beweerd

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-04 15:44

Waarom reageerd hij dan zo vreemd op de zweep? Als het nare ervaringen zijn ofzo zou ik eerst proberen iets aan dát probleem te doen!

frunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-04 17:41

Sjonniej schreef:
Dan zou ik hem liever een tikje geven met mijn zweep, aangezien dat eerder geaccepteerd voor tijdens een wedstrijd, waar je toch hetzelfde qua straffen moet doen.

Zo word je paard niet aan het been, maar aan de zweep. Op het moment dat je dan je zweep aan de kant legt sta je weer gewoon stil.

Naar mijn idee word een paard aan het been door veel overgangen en schijnovergangen te rijden. Verder ook door zijwaartse hulpen te geven en je paard scherp te laten wijken. Vooral goed belonen als hij netjes voorwaarts gaat, zorgen dat je zelf een stille beenligging hebt en niet iedere pas drijven. Als je een overang voorwaarts wilt rijden en hij reageert niet op kuitdruk mag je hem in mijn ogen best een keer een schopje geven, maar dan moet je ook wel zorgen dat je reactie krijgt en hem belonen voor die reactie. Stemhulpen kun je ook gebruiken om je paard te leren goed de link te leggen tussen jou voorwaartse hulp en voorwaarts gaan, maar dan moet je paard ook de stemhulpen wel goed begrijpen!!!
Ik zou dus ook veel longe werk doen, hierbij veel overgangen maken en zorgen dat je paard vlot reageert op je hulpen. Dan kun je ook weer beter gebruik maken van je stemhulpen tijdens het rijden.

Dit is wel iets wat niet met drie rondjes je sporen in zijn buik schoppen is op te lossen Er gaat tijd in zitten en je zult consequent moeten rijden en eerts je eigen zit eens kritisch moeten bekijken. Je paard kan pas makkelijk voorwaarts reageren als jij zelf netjes zit *LOL*

Succes in ieder geval OK dan!

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-04 18:25

Kun je je pony niet de eerste weken alleen longeren en wandelen, dus niet erop gaan zitten?

Dmv longeren kun je je pony weer rustig laten wennen aan de zweep en het effect ervan.
Je zegt dat hij steigert en zelfs achterover valt als hij de zweep voelt, dat is verreweg van normaal en triest natuurlijk. Verdrietig
Het lijkt mij dan ook gevaarlijk om een zweephulp te geven met jou erop.
Leer je pony dat de zweep iets is waar hij niet bang voor hoeft te zijn, maar hem er vertrouwd mee!

Als je pony wat beter op conditie is en aan jou gewent is en niet meer panisch reageert op de zweephulp zou je er weer op kunnen gaan zitten.
Wat je met het longeren geoefent hebt kun je nu onder het zadel verder gaan uitwerken.

Het ligt voor een deel aan je pony, maar veel ponys reageren goed op Lichte beenhulp(druk), geen reactie meer beendruk (nooit schoppen, schoppen zijn imo geen hulpen), nog geen reactie dan versterken met zweephulp.
Daarbij kan je stem een belangrijke rol laten spelen, de ene vind dat prettig en het paard reageert daar dan ook goed op, het andere paard gereageert daar minder op.
Gebruik altijd hetzelfde woordje voor iedere aparte hulp, dus termen als Uhhh, arhggg hebben weinig geen zin, bv Drrrraf of Kalm Aan kan je aan paard goed aanleren. en daarmee je hulpen ondersteunen.
Mijn paard is te rijden op alleen op stemhulp (wbt overgangen en tempo- wisselingen), dat is iets wat ik hem aangeleerd heb omdat ik dit zelf prettg vind, aangezien hij dit goed oppikt en voor hem veel rust geeft laat ik dat zo.
Voor aan ander paard kan dat weer heel anders werken.

Je pony actief houden en hem verschillende oefenigen aanbieden waarbij hij moet opletten wbt, slangevoltes, veel overgangen, zig-zag oefeningen en cavaletti lopen.