Doorzitten in uitgestrekte draf

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

marina1998

Doorzitten in uitgestrekte draf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-04 23:06

Ik vroeg me af of jullie tips hebben om goed en stil te kunnen blijven zitten in uitgestrekte- / middendraf. In arbeidsdraf en ook tijdens verzamelen kan ik wel gewoon doorzitten, maar zodra mijn pony gaat strekken gooit hij me zo hoog op dat ik bijna niet normaal kan blijven doorzitten. De eerste meters lukt het nog, maar daarna ga ik mijn bovenbenen aanknijpen waardoor hij (natuurlijk) terugkomt. Ik vind dit heel vervelend, want ik weet dat ik hierdoor mijn pony stoor in zijn bewegingen en dat deze beweging nog onmogelijk door kan swingen, terwijl hij dit wel kan. Dus daarom deze vraag om tips om beter in het zadel te blijven "plakken" zonder te gaan knijpen. Alvast bedankt!

Heureka

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 23:50

Nou ken ik jou en je pony niet.... maar weet je zeker dat hij/zij zich na een paar meter niet op de voorhand gooit? Het kan zijn dat dat gebeurt en daardoor geen goed ruggebruik meer heeft en dat je daardoor niet goed meer kan blijven zitten. Probeer eens weg te draven, van arbeidsdraf naar midden of uitgestrekte en weer terug te komen, deze overgang bij iedere letter rijden. Op deze manier wordt je pony sterker en kan je waarschijnlijk beter blijven zitten.

Zelfs in de Grand-Prix zie je soms amazones/ruiters die het niet uit kunnen zitten. Het kàn dus ook een andere oorzaak hebben. (Wil niet zeggen dat alle zware tour paarden correct lopen Scheve mond ) Wat deze mensen doen is gewoon gaan staan, min of meer.

succes!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 23:59

Goed je bekken achterover kantelen en proberen op iets anders te concentreren, zodat je niet gaat knijpen. En er gewoon een beetje scheit aan hebben hoe het eruit ziet (dat ontspant het best).

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 01:34

Handen goed laag houden, op je zitbeenknobbels blijven zitten en dan kleine stukken beginnen.

Wil je het snel leren dan moet je je beugels wegdoen, leer je het zo.

Zodra je niet meer kunt zitten valt je pony lichtelijk uit elkaar, die moet je dus iets minder sterke middendraf laten rijden zodat je haar wel bij elkaar houd. Kun je niet meer zitten direct weer opvangen en naar verzameling en van daaruit weer vertrekken. Wordt je pony ook sterk van

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 08:47

Meid, ik ken het hoor! Mijn ruin gooit ook zo verschrikkelijk hoog op, maar ook in de arbeids en verzamelde draf.
Mijn tip en die van mijn instructrice is: gewoon meestuiteren. Je moet er inderdaad schijt aan hebben hoe het eruit ziet. Ik neem aan dat je de meeste moeite hebt met het tweede deel van een lange zijde of diagonaal en dat het het zwaarste is bij met name het terugrijden?
Zo ja, dan geldt bovenstaande tip.

Zonder beugels rijden heeft geen nut want bij hoog opgooiende paarden c.q. pony's ga je toch alleen maar je knieën optrekken dus dat is ook niet bevorderlijk voor je houding.

Let er inderdaad wel op dat je niet gaat 'staan' in je beugels, hierdoor verlies je de controle om elke pas van je pony te regelen.

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 08:50

Oh ja, kijk er ook voor uit dat je het rijtechnische deel gewoon goed blijft doen, Dus zoals je wegrijdt, het hele stuk volhouden en niet verslappen in je aandacht.
Dus niet opeens het tweede deel losser gaan worden in je handen of je benen opeens gaan afsteken.

Blijf zitten zoals je zit en probeer je pony 'onder je uit' te rijden bij het wegrijden.

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 11:18

Probeer je zitbeenknobbels links, rechts, met de beweging mee te laten gaan, dus als het ware meedraven cq. dansen met het paard, begin met kleine stukjes, als je het ritme kwijt bent, dan ga je weer lichtrijden, op die manier kan je elk paard uitzitten. (ik spreek uit ervaring)

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 11:19

P.S. meestuiteren is lekker makkelijk gezegd, maar het slaat natuurlijk nergens op.

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 12:22

shan schreef:
P.S. meestuiteren is lekker makkelijk gezegd, maar het slaat natuurlijk nergens op.

Graag je motivatie hierop?

Heb jij wel eens onder de dressuurrokken van Anky of Coby gekeken? Bij echt moeilijk zittende paarden, vliegen die ook wel eens uit het zadel hoor!

Het gaat erom dat je het ritme van de beweging te pakken krijgt en die kunt volgen met je bekken.
Als het gaat om het terugrijden dan kun je wel uit alle macht proberen te blijven zitten (= 'plakken') aan het zadel, maar dat lukt je tóch niet. Tenminste, niet zonder dat het ten koste gaat van de tact, ritme en regelmaat. Om deze punten te bewaren tijdens het terugrijden naar de verzameling of arbeidstempo kun je beter wat meestuiteren dan bv te gaan staan in je beugels, onrustig worden in je benen etc. etc.

Enne... ik spreek ook uit ervaring en rij niet voor niets ZZ-licht en behaal écht geen onvoldoendes voor mijn houding en zit en voor de uitgestrekte draf!

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 12:27

Als in instructrice zegt: Gewoon meestuiteren dan bedoelt ze volgens mij: Ik weet het ook niet.
Heb je trouwens mijn berichtje wat er boven stond ook gelezen? Misschien heb je er wat aan.

marina1998

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-04 12:30

Hallo!

Allemaal heel erg bedankt voor de tips. Ik ga het zeker uitproberen!

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 12:33

Hahaha het ligt er maar aan van wie je les krijgt toch? Cool

Het ligt er ook maar aan op welk paard je zit.
Je bent van harte welkom om eens op mijn paard een uitgestrekte draf netjes te komen uitzitten hoor!

Daarna mag je me nog een keer vertellen hoe je dat doet, ik wil eerst zien, dan geloven...

Tot nu toe is het alleen een bekende Young Rider gelukt om redelijk netjes om mijn ruin te blijven zitten....

Enne, je heupen links en rechts meebewegen vind ik heel knap als je dat lukt in een hoger ritme en ten tweede stoor je het paard in zijn beenzetting omdat het paard de diagonale beenzetting niet kan afmaken. Dit zou best lukken in de oefeningen tot en met M maar vanaf het Z wordt het toch iets lastiger hoor. Probeer op de heupwiegende (links-rechts beweging) maar eens een vloeiende volte 8 m te rijden zonder tactfouten!

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 12:52

Je hebt niet het enige paard in Nederland dat slecht uit te zitten is.
Die zijn er meer.
Het ritme in een uitgestrekte draf wordt als het goed is niet hoger maar dan nog maakt dan niets uit.
Integendeel, je stoort het paard juist veel minder in zijn beweging, want je beweegt met hem mee.
Wat is het verschil tussen doorzitten op een M-paard en doorzitten op een Z-paard trouwens volgens jouw?

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 13:12

shan schreef:
Je hebt niet het enige paard in Nederland dat slecht uit te zitten is.
Die zijn er meer.
Het ritme in een uitgestrekte draf wordt als het goed is niet hoger maar dan nog maakt dan niets uit.
Integendeel, je stoort het paard juist veel minder in zijn beweging, want je beweegt met hem mee.
Wat is het verschil tussen doorzitten op een M-paard en doorzitten op een Z-paard trouwens volgens jouw?

pfff zeg! Als je goed leest, begrijp je wat ik ermee bedoel: storen in de beenzetting. Vanaf het Z worden er oefeningen gevraagd waardoor je gewoon door de mand valt als je 'verkeerd' of anders zit.

Als je van links naar rechts meebeweegt in de draf, stoor de voorwaartse vloeiende beweging van de diagonale beenzetting van het paard, je beinvloedt het paard door meer te gaan walsen naar de zijkanten dan naar voren.
Bij een voorwaartse zit (dus van achteren naar voren rijden) heb je dit 'geslinger' niet.

Ik zou trouwens ook jouw achterliggende motivatie wel eens willen horen, ben erg benieuwd. Gewoon iets stellen kan ik ook wel namelijk, nu graag even jouw uitleg.

Voor de TS: er is hier al eerder een topic over geweest, daar staan ook vele goede tips en adviezen in!

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 13:24

Mijn motivatie was: want je beweegt met hem mee.
Het is niet de bedoeling dat je je zitbeenknobbels meer gaat belasten links rechts. Het is moeilijk uit te leggen maar je brengt ze als het ware in een opwaartse rol naar voren, in het zweefmoment is je bekken naar voren gekanteld.
Mijn paard gaat er niet van slingeren maar is gewoon mooi, strak voorwaarts.
Maar goed er zijn meer wegen die naar Rome leiden.

Cat_e72

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 13:48

shan schreef:
Probeer je zitbeenknobbels links, rechts, met de beweging mee te laten gaan, dus als het ware meedraven cq. dansen met het paard, begin met kleine stukjes, als je het ritme kwijt bent, dan ga je weer lichtrijden, op die manier kan je elk paard uitzitten. (ik spreek uit ervaring)

Dit werkt voor mij ook !

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 14:04

Tenen een beetje naar buiten draaien, staat wel kapstokkerig, maar het zit beter. Later kan je dan daar wel weer aan gaan werken Knipoog

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 14:18

randy01 schreef:
Citaat:
Vanaf het Z worden er oefeningen gevraagd waardoor je gewoon door de mand valt als je 'verkeerd' of anders zit.

welke oefeningen zijn dit dan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 17:34

Ik was op Sven een keer een proef aan het trainen zonder beugels, en ik was het rijden in het algemeen behoorlijk zat voor die dag, dus ik zat er met zo'n Boos! bek op. Schreewt mijn trainer op het moment dat ik de diagonaal opknal voor de uitgestrekte draf:

SHOW ME THE CELLULITE!!!!
Clown Clown Clown

Uitgestrekte draf uitzitten is een kwestie van het ritme vinden, soepel kunnen blijven in je onderrug zodat je daar de 'schok' opvangt.

shan schreef:

Dit is imo vragen om een douwerige zit waarbij je ook teveel gaat werken met je bovenlichaam.

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 17:40

Nee, je duwt niet, je zet nl. je zitbeenknobbels niet in de rug maar ze gaan in een opwaartse voorwaartse boog mee met het paard. en je bovenlichaam blijft juist optisch heel stil. (als je het goed doet)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 17:46

Ik merk bij leerlingen dat als ze teveel op hun zitbeenknobbels gaan concentreren het meestal alleen maar erger wordt. Ik laat iedereen dus werken aan het loslaten van de onderrug en goed leren aanvoelen van het ritme, en dan pakken ze die drafversterkingen meestal vanzelf wel mee zonder al te veel problemen.

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 17:51

voor alle duidelijkheid zep: we hebben het over paarden die zeer slecht zijn uit te zitten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 17:57

daar heb ik ook ervaring mee shan Knipoog

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 18:37

Scheve mond Rechtzitten, bovenlichaam terug, benen lang,. handen laag en laat je meenemen door de beweging van het paard zittend op je zitbeenknobbels.

Mijn paard gooit ook hoog op maar dat hoeft van daar uit nog niet te betekenen dat ik maar mee moet gaan stuiteren. En de top dressuurruiters, die stuiteren echt niet hoor.
Verkijk je niet op een dressuurrok dat die dat zou verbergen.

Ik kon ook slechts met moeite in middendraf zitten, nou het rijden zonder beugels heeft wel geholpen want als je klemt stuiter je eraf en dat willen we niet dus gaan we onspannen en zonder beugels. Eerst is dat niet leuk maar je leert er wel van.

Dat je gaat zeggen maar op mijn paard kan het niet want die gooit hoog op zoals onze ZZ amazone beweert is onzin. Ieder paard is uit te zitten tenzij die niet swingt in zijn rug, maar dan moet je juist daar aan werken. Veek schijnovergangen en korte stukken om hem sterk te maken.

Iedere beweging en iedere oefening valt en staat bij de zes basisbegrippen en de houding van de ruiter. Een ruiter met een slechte houding kan best in de dubbel ZZ komen, er zijn beduidend weinig juryleden die daar goed op kunnen beoordelen en het is ook een kwestie van smaak.

Als je je hele proef zonderbeugels kunt rijden zonder klemmen van achter naar voren dan kun je onafhankelijk zitten en rijden en ben je op een hele goed weg.
Het kost tijd, training, spierpijn en geduld maar eens komt die middendraf over die hele diagonaal waarvan je aan het einde denkt YES YES YES ik heb hem uitgezeten en naar dat gevoel kun je dan weer naar toe werken.

Sucses.

O ik wil trouwens niet banketstaaf overkomen hoor maar dubbel Z zegt me dus helemaal niks, ik ken B ruiters die beter zitten dan Z ruiters gewoon omdat die een instructeur treffen die werkt aan juitste houding en onafhankelijke zit.

Solitair

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 19:22

probeer voor het wegrijden naar de midden/uitgestrekte draf je pony/paard op het achterbeen te 'zetten', hierdoor kan die nog beter midden/uitgestrekte draf. en achterin het zadel gaan zitten zodat je het meeste gewicht op het achterbeen krijgt en daardoor blijf je ook beter zitten. wat ook makkelijk is, zijn paardrijbroeken met leer aan de binnenkant. die 'zuigen' zich vast aan het zadel.