Buitenrijden met scherper bitje?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

griebels

Buitenrijden met scherper bitje?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-04 12:23

Ik heb een ex-renpaard waar ik ook graag mee buiten wil rijden.
Hij vindt racen het leukste wat er is, dat merk ik aan hem. Maar heb het nog niet gedaan omdat ik hem zomaar ineens kwijt kan zijn.
In draf of galop, maakt niet uit ik kan hem ineens kwijt zijn. Hij loopt dan nog niet eens harder, maar wel in ZIJN tempo en ik kan er dan niets aan doen.
Achterover zitten, gaat hij alleen maar harder, dus dat doe ik al niet meer. Een slof buiten heb ik slechte ervaringen mee en is dus absoluut geen optie.
Ik wil heel graag met hem naar buiten, miss ook wel een keer een flinke galop, maar wil niet het risico nemen dat ik hem niet meer terug kan pakken.

Ik zat dus te denken aan een scherper bitje (passoa) voor het buitenrijden. Ik heb daar eerder mee gereden en weet hoe het werkt. Maar zou het in dit geval helpen?
Of heeft iemand een ander idee?

Theake

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 15:15

Hai

Als je paard zijn bit vastneemt en ervandoor gaat, zal een ander bit niet helpen.
Met vechten kan je niets oplossen, je paardje is sowieso sterker. Gemakkelijk gezegd natuurlijk hé Knipoog
Ik zou eerst maar goed trainen en oefenen in de piste in het terugrijden. Als dat goed lukt zou ik pas naar buiten gaan, om ongevallen te vermijden.
succes!

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 15:34

Ik ben geen voorstander van scherpere bitjes.. in de meeste gevallen zou ik helemaal mee gaan met het antwoord van Theake maar in dit geval denk ik dat niet dat het probleem aan jou basis ligt.

Ik heb zelf heel erg gehad met mn merrie dat ze omdraaide en terug rende.. ik heb het opgelost door haar voor de zijn.. voordat zij eraan dacht om om te draaien en terug te race gaf ik haar het comando en als ze dan uitgerend was draaide ik weer om en ging ik rustig verder rijden.. na een tijdje is de lol er min of meer van af en vind ze het wel ok om gewoon rustig om te draaien en terug te stappen naar huis..

Misschien moet je gewoon een plekje zoeken waarbij je hem ene paar keer rustig kan laten gaan zonder dat die zn been breekt in een kuil of de rijksweg oversteekt met jou erop.. hij zal het geen uur volhouden en als je merkt dat die rustiger gaat galoperen kan je hem op je stem terug nemen.. op die manier krijg jij vertrouwen in hem en hij in jou.. dat is hierzow heel belangrijk..

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 15:38

Hoe rijd je buiten? Heb je de teugel contant aangenomen of wat losser en pak je hem alleen op als het nodig is?
Als je de teugel niet constant aangenomen hebt kun je IMO best voor iets scherpers gaan buiten (er van uitgaande dat het in de bak wel gewoon goed gaat op een normaal bitje).
Pessoabit (gebroken) ben ik niet zo weg van, omdat het eigenlijk een scharenbit is zonder kinketting, en dus heel onduidelijk in kan werken.
Ik rijd zelf met een hackamore met lange scharen, en dat bevalt prima. Door de hefboomwerking en kinketting heb ik een goede rem, en hij heeft niets in zijn mond wat hij vast kan pakken.
Mijn paard kan namelijk ook ineens vanuit het niets vol aan de kletter gaan buiten, en een trensje neemt hij dan echt niet meer serieus.
Ik heb ook een tijd met Pelham gereden, beviel ook prima. Voordeel van een pelham is ook dat de bovenste teugel inwerkt als een ongebroken trens, en je de hefboomwerking pas krijgt zodra je de onderste teugel erbij pakt.
Bij een bit met hefboomwerking zou ik je wel aanraden om altijd een ongebroken versie te nemen, een gebroken versie van die bitten kan wel erg hard inwerken, zeker een gebroken pelham bijvoorbeeld is IMO gewoon een martelwerktuig.

Ik kom liever 1x hard in met een scherper bit, dan dat ik constant aan een trensje moet sjorren.

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 15:40

M3isSi3j,
Daar krijg je hele fijne paarden van.... eerst laten rennen en dan zelf terug laten komen.... niet dus. Zomaar gaan rennen buiten mag pertinent niet, punt.

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 15:49

Supertje schreef:
M3isSi3j,
Daar krijg je hele fijne paarden van.... eerst laten rennen en dan zelf terug laten komen.... niet dus. Zomaar gaan rennen buiten mag pertinent niet, punt.

Ik laat mn paard bijna altijd een keertje gaan als we buiten zijn.. zij en ik vinden het allebij heerlijk.. maar ik zal het nooit 2x achter elkaar op de zelfde plek doen en weet echt wel waar ik het doe.. ze zal niet zelf terug komen.. ik neem der terug.. maar ik weet ook wel dat het geen zin heeft om met je volle gewicht aan je teugels te moeten gaan hangen terwijl zij het nog in der hoofd heeft.. ik wacht dus af tot de frisheid er vanaf is en dan neem ik der op mn stem terug..

Gaat altijd super.. mijn paardje is super te rijden buiten en als ik der een keertje niet laat gaan is he took goed.. ze zal nooit meer zelf aan de ren gaan!

Theake

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 15:57

Ik zou daar toch maar mee opletten hoor.. als het paard al niet rustig is, waarom dan nog eens extra laten rennen?
Ik zou dan eerder met stapwandelingetjes beginnen..rustig aan.

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 16:11

het enige wat werkt is een goed fijn pad uitzoeken, dan bepaal JIJ dat je dus in galop gaat, en dan laat je hem gaan, dan merk je vanzelf wel wanneer hij stopt wil hij langzamer, dan bepaal JIJ dus weer dat hij toch nog harder moet, en dan utieindelijk laat je hem dus teruggaan naar draf, maar pas als jij het wil, en als je hebt gemerkt dat hij eigenlijk langzamer wil, dan dus eerst nog een keer naar voren rijden, en dan pas zelf terugnemen.
dit is t enige wat ik fijn vindt werken want 9 vd 10 paarden die buiten erg graag heel hard willen bepalen toch hun eigen tempo, of je nou een pessoa of ander scherp bit in hun mond hangt, slof eraan etc dat maakt niets uit, 1x laten gaan en je kan de rest van de rit fijn rijden

zo heb ik t altijd gedaan, en zo doe ik het nogsteeds buiten

Theake, alleen maar blijven stappen, daar los je het probleem al helemaal niet mee op Knipoog
je kan wel blijven stappen en zodra je draaft en hij loopt onder je uit meteen weer gaan stappen, maar daar worden ze alleen maar drukker on onrustiger van....

moniek bedoel je trouwens liekie hiermee, want ik weet niet hoe erg hij aan andere paarden plakt, bv Quentin stopt buiten pas als een ander paard ook stopt dus ik rij meestal buiten in het tempo van bv mieke en haar crossfries Clown
maar anders neem je een paard mee naar buiten wat wel een vlot tempo heeft, maar wel goed terug te nemen is, dan kan jij liekie laten gaan, wordt t te gevaarlijk of wil hij gewoon echt niet meer stoppen en kom je dus in de burt van een weg ofzo, dan kan je doordat t andere paard wel stopt, liekie wrsch ook terugnemen, maar verder zou ik zeggen laat hem op een veilig pad lekker gaan en dan kan je de rest van de rit wel in jouw tempo rijden.

Theake

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 16:40

Ja, ik bedoel niet 'alleen stappen', ik zou gewoon daarmee beginnen. Het blokje eens rond, geen uur he, maar gewoon in stap.
daarna opbouwen.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 16:40

Waarom rijd je buiten? Waarom moet het tempo van jou zijn? Dan ben je aan het dressuurrijden, maar dan buiten de bak. Relax! Gun je paard toch wat vrijheid. Ook een renpaard kun je gewoon terugnemen na een galop. Galoppeer waar je flink de ruimte hebt en maak je geen zorgen. Reken er op dat je hem terug kan nemen. Dan lukt het. Achterover hangen helpt niet om dat je dan een drijvende hulp geeft en meestal gaan de handen dan ook omhoog. Gebruik je een martingaal? Vergeet niet hoe een jockey op zijn paard zit. Zijn handen staan laag als hij een paard terugneemt. Dat kun je imiteren. Als je een scherper bit wilt om constant te remmen, vraag ik me af waarom je buitenrijd. Ben je bang om controle te verliezen? Waar komt dat vandaan? Heb je dat ook op andere paarden? Ik gaf de drukste paarden een vrij los teugeltje. En niet een ging er vandoor. Meer vertrouwen is wat je werkelijk nodig hebt.

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 16:59

Lusitana, jou stukje is voor Griebels bedoeld, maar toch wil ik er even op reageren.
Mijn paard mag inderdaad redelijk zijn eigen tempo bepalen, maar ik moet hem wel op ieder door mij gewenst moment terug kunnen nemen. Hij mag ook niet ineens zomaar besluiten om een sprint te trekken, dat levert nogal gevaarlijke situaties op. Mede omdat er hier hele stukken zijn waar dat gewoonweg niet kan, daar is de ruimte er simpelweg niet voor. Er zijn hele stukken waar het wel kan, en daar mag hij ook op mijn aanwijzing, en dan mag hij zo hard als hij wil.
Mijn paard besluit nog wel eens om zomaar ineens te gaan rennen, en dat is niet de bedoeling, een kilometer of 2/3 over het asfalt kletteren (eventueel met kruispunt o.i.d.) vind ik niet zo'n strak plan.....
Bang ben ik zeker niet, geloof me, dan had ik dit paard nooit gekocht Haha!
Ik rijd ook vrijwel de hele rit met een losse teugel, maar als het nodig is, kan ik hem stoppen.

bleuberta

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 01:29

moniek bedoel je trouwens liekie hiermee, want ik weet niet hoe erg hij aan andere paarden plakt....

Vergeet niet dat het hioer om een renpaard(pony) gaat.
Die zijn getaind om door tegaan tot ze voor het andere paard zijn.
Ze vertrekken (vaak) ook als een andere paard vertrekt en dan heb je dus al weinig te vertellen erover.

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 09:56

Ik rijd buiten ook altijd met een goede rem. Een enkele keer ben ik koppig, neem ik een simpel bitje en gaat het altijd verkeerd. Ik rijd met een schaarbit en de teugels hangen los. Maar als meneer vind dat hij nog best wat harder en langer mag rennen zet ik de rem erop.
Meer vrijheid? Midden op de hei mag hij van mij best een fijn eind rennen. Maar niet hier langs boerderijweggetjes en 80/100 km wegen. Mijn veiligheid gaat nog altijd boven zijn plezier.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-04 11:30

Het gaat indd om Liekie. Zoals ik al zei, ben ik hem soms kwijt in draf of in galop. Hij gaat niet echt aan de kletter, maar ik ben hem wel kwijt. Het is een paard wat het liefste galoppeert. Dat merk ik aan zijn gedrag. Hij kleeft niet aan andere paarden dus het verhaal om een makkelijk terug te nemen paard mee te nemen is niet van belang hier. Ook niet omdat hij getraint is om er toch voorbij te gaan.
Hij pakt het bit zo vast dat een martingaal of een andere hulpteugel geen zin heeft. Dan kan hij nog het bit vast pakken. Ik zoek dus echt iets waarmee ik hem nog steeds terug kan nemen ook als hij het bit vast heeft. Vandaar dat ik aan een passoa bit dacht.
In de bak heb ik geen problemen hiermee, dus aan de basis ligt het gewoonweg niet.
Ik rijd buiten ter ontspanning, dressuren doe ik in de bak wel.
Het gaat er ook niet om dat ik het tempo wil bepalen, hij mag van mij gerust zijn eigen tempo lopen buiten, MITS ik hem weer terug kan nemen. Denk aan mensen die in het bos wandelen, loslopende honden, fietsers etc... Dit is dus de veiligheid die ik graag wil.

@Lusitana: Ik hoef hem niet constant te remmen, alleen als ik hem terug wil nemen en dat dus niet gaat omdat hij het bit vast heeft. Hij gaat er ook niet zomaar vandoor. Als ik wil draven, gaan we draven, maar dan ineens ben ik hem kwijt. Kwijt is niet in de zin van 'hij gaat aan de kletter', maar 'ik heb niets meer te zeggen'. Zo ook in de galop, hij gaat dus niet aan de kletter... Tenminste NOG niet Knipoog

@Renske: Jouw manier werkt miss voor Q maar niet voor Liekie. Ik kan hem namelijk ook kwijt zijn in draf, of als hij niet eens versneld maar toch het bit vast pakt. En de paden zijn in het bos veel korter als de afstand die hij op de renbaan heeft gelopen. Dus hij zal langer doorgaan als ik wil, of als kan...

@Bleuberta: Hij gaat ook door als hij voorop loopt, of het andere paard voorbij is.

En nee, ik heb dit niet bij andere paarden...

Malkesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 11:57

Ik heb een draver die onwijs hard kan galoperen, maar ik doe hem buiten wel een scherper bit in. Heb heeft met mijn paard niks te maken met mijn angst, maar met zijn energie! Mijn paard pakt ook het bit vast, maar ik rij hem buiten met een scharenbit voor western rijden. Ik laat hem los in de galop en als ik wil dat we stoppen dan stoppen we, ik laat hem dan weer met een los teugeltje lopen en hou dan geen contact, alleen als ik dat wil. In de bak rij ik met een super zacht bitje, maar buiten met een scherper bit. Nou moet ik er ook bij vertelen dat mijn paard met de vorige eigenaar, zo ongeveer 3 kilometer aan de kletter is geweest. Een draver houd het wel even vol!!!!!! Maar met zo een bitje voel je je wel wat zekerder!!!!Je moet ook wel weten waar je mee rijd!!!!!!!!

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-04 11:57

Overigens is Liekie niet loperig of rennerig, luisterd goed en kan met lang teugeltje gereden worden... Tot we dus gaan draven of galoperen Haha!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 16:28

dus het werkelijke probleem wat je hebt is dat het bit vastgepakt wordt. Waarom denk je dat het paard en pessoabit niet vast zou kunnen pakken? ik denk (maar misschien hebben anderen andere ervaringen) dat een paard alleen een bit waar een kinketting aan zit niet vast kan pakken daar de kinketting voorkomt dat het bit naar achteren (de kiezen) gewerkt kan worden. En een pessoa heeft toch geen kinketting of zit ik er nu naast?

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 16:40

als hij het bit echt vastpakt, pakt hij ieder soort bit vast, ook een pessoabit of een scherpe stang oid.

maar hij is toch niet zo lang renpaard geweest?en bij de vorige mensen reden er toch kinderen op? wrsch heeft ie gewoon zn eigen ding kunnen doen bij die vrouw en haar kinderen en is dit het resultaat Knipoog

kwestie van consequent blijven en uitproberen wat er t beste werkt bij hem.
ik zou hem toch helemaal laten gaan en net zolang doorgaan tot hij het echt NIET meer leuk vind, werkt bij ieder paard, zelfs bij een draver die er ook op getraind was....
in t bos bij eersel lukt t misschien niet qua ruimte maar het bos richting bokkenrijder wel, daar wordt ie echt wel moe, en kom je ook niemand tegen Knipoog

maar wat doet ie precies buiten? hij gaat in zijn tempo lopen terwijl je er niets over te zeggen hebt, omdat hij het bit vastpakt? dan ligt het er volgens mij niet echt aan dat hij graag hard wil gaan want je zegt dat hij het ook doet in draf en zonder dat hij harder gaat, maar gewoon dat ie eigenwijs is en gewend is zn zin te krijgen/door te drammen.

ik weet niet hoe onrustig hij er van wordt, maar anders kan je nog proberen om zodra je merkt dat hij het overneemt, meteen terug te gaan naar stap, als je hem weer bij je hebt weer draven en voel je dat je hem bijna kwijt bent weer gaan stappen, werkt bij sommige paarden ook wel, maar niet bij paarden die er graag vandoor willen gaan, die worden er nml wel erg onrustig en opgefokt van.

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 19:58

1 goede tip van een kennis gekregen die veel heeft gewerkt met renpaarden.............

NOOIT , maar dan ook nooit een ex renpaard wat je als recreatiepaard gaat gebruiken, voluit laten gaan.
Het blijft een renpaard en zal er voor gaan. Een gewoon galopje best, maar nooit meer voluit laten gaan. Krijg je ongelukken mee.

En een scherper bitje? Ik ben daar niet zo'n voorstander van, dan maar een martingaaltje of tiedemann.

Succes!

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 20:10

scherper bit werktnooit als ze het bit vast pakken!
Het beste gewoon EERST in de bak alles onder controle hebben, en er daarna mee naar buiten gaan. Zonder basis wil het nooit!
En achterover hangen met trekken werkt nooit, kleine ophoudingen maken, en eventueel zigzaggen rijden werkt meestal beter.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 22:10

wil even kwijt dat een bit met kinketting niet per definitie scherper hoeft te zijn, het heeft even een andere inwerking (denk aan een Kimblewick, dat heeft geen scharen) en hoe scherp een bit inwerkt zit ´m in het gebruik van de handen, niet waar? Ik durf het niet met zekerheid te zeggen, maar het kan volgens mij niet naar achteren gewerkt worden, wat nodig is om het vast te pakken. Niet dat ik een voorstander ben...
Ik heb eerlijk gezegd niet het idee dat TS een zwaar probleem heeft dat haar veiligheid in gevaar brengt. Ik denk dat een beetje bezighouden met schouderbinnenwaarts, wijken etc tijdens de buitenrit ook goed kan helpen.
Ik heb wel bewondering voor TS om een ex renpaard een goed tehuis te geven. Het zijn niet de makkelijkste paarden.

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 23:11

je kan met een bit met kinketting erg hard inwerken hoor, denk maar aan een gewone stang&trens, wat je daar wel niet mee kan als je er ff flink aan trekt...

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 00:40

Lusitana schreef:
wil even kwijt dat een bit met kinketting niet per definitie scherper hoeft te zijn, het heeft even een andere inwerking (denk aan een Kimblewick, dat heeft geen scharen) en hoe scherp een bit inwerkt zit ´m in het gebruik van de handen, niet waar? Ik durf het niet met zekerheid te zeggen, maar het kan volgens mij niet naar achteren gewerkt worden, wat nodig is om het vast te pakken. Niet dat ik een voorstander ben...

Een bit met kinketting kan net zo goed worden vastgepakt als zonder ketting. Bij een bit met kinketting en scharen werkt de ketting dan echter nog wel in, en krijgt het paard ook nog druk achter de oren.
Een bit met kinketting werkt wel scherper in, maar er is een groot verschil in de manieren waarop het gebruikt kan worden.... Een Kimblewick (Thiedemann-bit) is eigenlijk de mildste vorm van een bit met kinketting.
Afbeelding
Een Kimblewick heeft overigens wel degelijk een hefboom (schaar) werking, de ringen kunnen werken als korte schaartjes. De kimblewick is gemaakt om verschillende inwerkingen te kunnen geven, de teugels kunnen namelijk op en neer door de ringen bewegen. Bij veel kimblewicks zie je echter (ook degene hierboven) 2 gaten om dubbele teugels te bevestigen, wat weinig zin heeft. Een kimblewick kan het beste gebruikt worden met 1 teugel, zoals hij oorspronkelijk ook bedoeld is. De teugel moet namelijk op en neer kunnen bewegen, is de teugel hoog in de ring, werkt het bit als een ongebroken trens, wordt de teugel laag gehouden werkt hij als een stang met korte scharen en werkt de kinketting in.
Een kimblewick heeft ook niet altijd zo'n tongboog als het bit hierboven trouwens.

Een pelham heeft trouwens een vergelijkbare werking, wel een sterkere werking. Een pelham moet echter wel met 2 teugels gereden worden, bovenste teugel werkt als trens, onderste als stang met hefboom en kinketting. Je ziet vaak ook pelhamriempjes en 1 teugel, dat is echter een bit als breekijzer gebruiken....

Een bit met ketting is dus zeker wel scherper, maar het ligt er erg aan hoe het gebruikt wordt.... Als je er constant aan hangt is het gewoon grof geweld. Maar dat is hetzelfde geval met een trensje.
Ik gebruikt liever een wat scherper bit in zo'n geval, waar ik als het nodig is even goed mee in kan komen, dan dat ik constant aan een trensje zit te plukken omdat het niet gelijk duidelijk is.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 00:40

Dan heb je het over een stangbit met kinketting. Een kimblewick heeft geen scharen, dus de hefboomwerking is minimaal. Ik zoek een plaatje.
Het si niet de bedoeling dat je aan welk bit dan ook trekt...

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 00:56

In hoeverre is het mogelijk om het bit weer 'los te werken' als je merkt dat hij het bit vast heeft?

Wat ik nog wel doe (maar dat werkt alleen bij paarden die zich niet zo sterk maken) is stelling vragen naar hun 'moeilijke kant'. Tsja, dat is moeilijk dus dan is het lastiger om een hoog tempo vol te houden. Na verloop van tijd is de lol er dan wel vanaf Haha!.

Ik heb veel gereden op een draver. Zij wilde ook continue harder. Enige wat hielp was 'inhouden' 'toestaan' 'inhouden' 'toestaan' en dat de hele rit lang totdat je er zelf doodmoe van werd. Ze had wel een martingaal zodat het voor haar iets moeilijker was het bit vast te pakken. Als ze dat toch deed dan was het meestal wel mogelijk om met een duidelijke eenzijdige ophouding het bit weer los te krijgen (ik weet het, niet helemaal rijtechnisch correct, maar wel effectief). Zij was dan ook niet zo sterk, maar vooral druk.