Maar goed... het is een leuk beestje en in de bak best braaf. (al is het best moeilijk haar verzameld te houde, ze wil alsmaar harder.)
Met buitenritten is ze opzich ook wel braaf maar als ik aan het draven ben wilt ze alleen maar galloperen en als ik eenmaal in galop zit is ze niet meer terug te krijgen. Veel mensen verklaren me voor gek dat ik toch met haar naar buiten ga. Maar ik hou nou eenmaal meer van buitenritten dan in de bak rijden. Mijn eigen paard (3 kwart arabier, 5 jaar) Is ook best druk buiten, maar hij is makkelijk in de mond en luisterd goed anar de hulpen. Geweldig beest.
Maar ik wil dus toch wel met Tamara (paard van me vriendin) naar buiten en nu zei iemand tegen mij dat ik een slofteugel moest gebruiken. Ik heb er 1x mee gereden om te kijken hoe ze erop reageerde. Ze reageerde er erg goed op. Was braaf, goed te houden en had het gevoel dat ik meer macht over haar had. Maar nu weet ik dat de slofteugel niet echt paard vriendelijk is. (of valt dat wel mee?) En daarbij vind ik het niet zo lekker rijden met 4 teugels in de hand. Maar daar valt aan te wenne. Ook heeft mijn vriendin zo'n elastiek dat aan de ringen bij de zweetbladen vast moet, door het bit en over het hoofd. Maar dat lijkt me al helemaal niet lekker voor het paard.
Kan iemand mij helpen met wat ik moet doen, wat voor hulpteugel ik kan gebruiken? Zou zonde zijn als ik niet meer met Tamara naar buiten kan, want het is gewoon gevaarlkijk op deze manier.
Alvast bedankt
).
Een Thiedeman is niets meer dan een soort van martingaal en veel kwaad kun je er niet mee doen. Het is zeker een veel vriendelijkere hulpteugel dan de slof omdat als het paard zijn hoofd ontspannen houdt er geen druk op het bit staat. Verder heb je geen dubbele teugels.
Eerst de rust en de controle, daarna het schakelen.