Achterhand er niet onder.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Smurfie

Achterhand er niet onder.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-04 15:18

Ik merk al snel dat Shakir zn achterhand der niet lekker ondergooit met lopen. Hij sleept het als het ware mee.

Hoe kan ik hier verandering in brengen?

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-04 15:20

vertel eens wat meer over Shakir. Wat doe je met hem, heb je les, wat zegt je instructie etc.

Smurfie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-04 15:21

Ik rij geen les met hem nog Lachen Maar hij is 3,5 jaar Lachen En ik rij gewoon reacreatief met hem. hij loop nu 3 a 4 dagen in de week.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-04 15:23

wat doe je met hem als je rijdt? Overgangen, wendingen etc?

Lottew

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-04 15:25

Schouderbinnewaarts is een goede oefening om ervoor te zorgen dat je paard de achterhand meer gaat gebruiken. Rustig opbouwen vanuit de stap, goed de hoeken doorrijden, veel wendingen, voltes, actief houden! Longeerwerk (met bijzetteugels) kan ook wel ns helpen.

Smurfie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-04 15:27

Ja maar dat kan die niet schouderbinnewaards haha Tong uitsteken en longeren doet ie al helemaaaaaaal niet. Want hij ziet dat als spelen en raced de hele bak door Boos!

Phynix

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-04 15:32

Denk dat schouderbinnenwaarts inderdaad iets te snel zal zijn. Ga lekker met een wat langere teugel rijden en dus niet in de mond zitten. En dan vooral overgangen maken. En niet alleen stap-draf, maar ook van draf naar halthouden. Al doe je er 5 achter elkaar op de lange zijde, houdt hem actief er allert, hij zal dan vanzelf de achterhand moeten gaan gebruiken. Overgangen wel alleen op zit doen en probeer van de teugels af te blijven!

Smurfie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-04 15:33

Ik rij altijd met waslijnen dus dat is geen probleem maar ik zal het eens proberen is kijken of het lukt Haha! thanxx

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-04 15:37

en ik zou toch eens op zoek gaan naar les, zeker met zo'n jonkie.

Lottew

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-04 15:39

Je moet wel de teugels op contact houden, probeer in plaats van waslijnen of te lange / losse teugel hem voorwaarts / neerwaarts te rijden, dan zal hij vanzelf de rug meer ontspannen en zijn achterhand eronder brengen. Dit is ook een goede manier (vind ik zelf) om de training te beginnen en te eindigen, met je zit en benen voorwaarts rijden en lichtjes neerwaarts vragen met wat langere teugels (hals strekken dus), maar teugels wel op contact houden! Heb je les? En als ie longeren ziet als n race-spelletje zul jij hem net moeten leren dat hij niet mag racen maar moet gehoorzamen, dus m niet moe-maken door te laten rennen, maar constant overgangen, stap, draf, enz. Je kunt ook de bak afzetten zodat ie niet weg kan, ik zou er in ieder geval wel mee oefenen want longeerwerk is belangrijk!

Phynix

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-04 15:45

Smurfie, waslijnen is ook niet echt goed. Een paard, vooral jonge, hebben een ruiter nodig en die willen ze ook voelen. Dus je teugels zo, dat het NET GEEN waslijn meer is, dus met minimaal contact. Zo loop je niet te trekken en overgangen op je teugels te rijden, maar hij voelt wel dat je er bent en dat vertrouwen dooruit is ook heel belangrijk!!

Smurfie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-04 15:45

We hebben een longeer bak, Maar hij snap der gewoon geen reet van hehe... Maar hij gaat dan lopen racen en dan komt ie echt vlak langs je heen. Gewoon omdat ie het niet snapt. Moet hem is samen met iemand gaan leren want als ik keer niet kan rijden dan is het wel handig.
Verder heb ik hem ook gereden met zon elastiek maar dat vond ie maar niets en ik dus ook niet :s want heb het gevoel dat je dan geen kant op kan hij reageerd wel verder goed op het been enzo want heb hem dus helemaal op het been ingereden en dus absoluut niet met de teugels Lachen

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-04 15:47

maar dan snap jij het longeren ook nog niet goed genoeg. Ervaren begeleiding lijkt me het handigste.

Smurfie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-04 15:49

Nou ik heb wel ervaring met longeren hoor Lachen Het is niet de 1e keer voor mij. Maar normaal hielp me pa me altijd Lachen Dus deden we het met zn 2e Lachen En liep er dus 1 ernaast Lachen

Smurfie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-04 15:51

Maar ik denk dat het qua rijden ook pure luiigheid is :s en dat ik hem gewoon meer voorwaards moet rijden Scheve mond

Phynix

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-04 15:51

Zo'n elastiek of iets zou ik ook nog niet gebruiken. Het zijn hulpmiddelen, dus als de gewone manier niet bepaald goed werkt. Maar dan moet deze gewone manier natuurlijk wel al geprobeerd zijn. Dus goed dat je het maar niets vond.
Verder is impuls iets anders dan goed aan het been. Mooi dat hij dat al is, maar de volgende stap is inderdaad meer impuls om de achterhand erbij te krijgen, succes!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-04 15:54

Smurfie schreef:
Nou ik heb wel ervaring met longeren hoor Lachen Het is niet de 1e keer voor mij. Maar normaal hielp me pa me altijd Lachen Dus deden we het met zn 2e Lachen En liep er dus 1 ernaast Lachen

dat is dus niet echt longeren. Ik bedoel het niet rottig maar goed longeren is echt een kunst apart, lees evt het boekje van Lammert Haanstra eens.

Smurfie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-04 15:54

Het is geen martelings tuigwerk hoor hehe Heb speciaal voor jonge paarden gekocht Lachen Op advies van de paardenzaak Maar ik doe het liever op de "natuurlijke" manier was ook een halsverlenger zodat ie meer ontspanning in zn rug kreeg.

Maar hij is ook niet echt voorwaards dus denk dat Shakir lekker aan het werk moet als hij weer beter is Lachen

Smurfie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-04 15:55

Lielle schreef:
dat is dus niet echt longeren. Ik bedoel het niet rottig maar goed longeren is echt een kunst apart, lees evt het boekje van Lammert Haanstra eens.

Zo heb ik het me haflingertje wel geleert Lachen en werkte prima Lachen

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-04 15:57

spijt me, als je niet in staat bent je pony alleen op de volte te houden zoner dat die gaat rennen en naar binnen valt, zijn je longeerkunsten nog niet erg bijzonder. Is niet erg, maar vraag dan om wat hulp IRL.

Phynix

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-04 15:58

Zeg toch ook juist niet dat het martelingswerk is??!!! Ik gebruik het ook, omdat het niet anders kon en zei juist dat ik het goed vond dat je het eerst op een andere manier probeert

Smurfie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-04 15:59

Lielle schreef:
spijt me, als je niet in staat bent je pony alleen op de volte te houden zoner dat die gaat rennen en naar binnen valt, zijn je longeerkunsten nog niet erg bijzonder. Is niet erg, maar vraag dan om wat hulp IRL.

Zoals ik al eerder heb gezegt Knipoog moet er ff iemand helpen en kan wel hulp krijgen maar ik heb der ook niet echt de moeite voor gedaan hoor haha heb hem nog maar 2 a 3 keer gelongeerd Lachen

Smurfie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-04 16:00

Phynix schreef:
Zeg toch ook juist niet dat het martelingswerk is??!!! Ik gebruik het ook, omdat het niet anders kon en zei juist dat ik het goed vond dat je het eerst op een andere manier probeert

Zeg toch niet dat je dat zei Knipoog en ik ben het ook helemaal met je eens Lachen Ben zelf niet zon voorstander van elastieken bijzet teugels en andere dingetjes.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-04 16:01

Smurfie schreef:
Ja maar dat kan die niet schouderbinnewaards haha Tong uitsteken en longeren doet ie al helemaaaaaaal niet. Want hij ziet dat als spelen en raced de hele bak door Boos!

waarom wijs je dan tips over longeren af? ik zou eerst eens beginnen met de basis basis - zowel met rijden als met longeren -, als je dat goed doet wordt je pony sterker en kaqn hij vanzelf achter meer gaan dragen. Maar dat duurt maanden en - nogmaals - goede les (met longeren en rijden) lijkt me toch wel nuttig.

Smurfie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-04 16:04

Les ga ik zoiezo nemen maar het probleem is dat ik ga verhuizen Lachen En naar een andere stal ga Lachen Dus het moet nog eventjes wachten Boos! Verder gaat het rijden nu perfect. Alleen hij is niet goed voorwaardshij zet zn benen er niet goed onder Lachen Rij nu ook best wel veel stellingen met hem en kleine voltes en dat soort dingen Lachen alleen moet hem denk meer voorwaards rijden.