pessoa bit of niet?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Rosa_

pessoa bit of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-04 20:41

Hallo allemaal,

Ik heb een vraagje voor jullie Ik rij op een ponyclub en heb een hele goed instructrice maar mijn fjordje is nogal niet houdbaar bij het springen en ook niet eg te sturen. IK heb dit probleem aan haar voorgelegd, en ze gaf mij het antwoord om een x een pessoa bit te proberen. Is dit bit duur en wat is de werking hiervan? Ik rij nu met een stang, want ze is heel sterk. IK hoop dat jullie hulp bieden. En kan iemand mij ook uitleggen hoe je bandages nou precies aanbrengt? Xjaws
Rosa

TequilaRos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 21:37

Een pessoa bit is een bit wat bestaat uit meerdere ringen (zie foto) en heeft een hefboomwerking. Het bit kan behoorlijk sterk inwerken op de mond. Ikzelf ben er geen voorstander van, maar als je alles al geprobeerd hebt en je instructrice raad het je aan....tja wie ben ik dan.

Voor bandageren kan je beter iemand vragen dan het zo uit te leggen. Door doen leer je!!

Nog ff plaatje pessoa bit; kan je een indruk krijgen:
Afbeelding

TopLadyI

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 22:14

Pessoa bit voor springen?
dat was toch alleen voor de dressuur?

dixie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 23:07

passoa bit is niet toegestaan in de dressuur. Dit bit kan behoorlijk sterk inwerken, maar dit ligt ook voor een groot gedeelte aan de ruiter. De werking is hetzelfde als een watertrens maar door de hefboomwerking wordt de ruiter veel sterker. Als je hiermee rijd moet je daarmee rekening houden.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 23:33

Als ik het bit zo bekijk, snap ik de onderste ringen. Hoe verder naar onder, hoe sterker je bent. Maar die bovenste ring? Ik neem aan dat die wordt gebruikt voor het hoofdstel, om het vast te zetten. MAar waarom zit dit niet gewoon aan de grote ring, en zt er een extra ring aan?

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 10:34

Ik heb zelf een passoabit waar die bovenste ring niet aan zit. Overigens gebruik ik het ding al jaren niet meer, maar bij mijn vorige paard hadden we hem op een gegeven moment toch nodig bij SGW's.
Een stang heeft al een sterkere inwerking. Ik zou zelf zo snel niet overstappen naar een passoabit.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 10:38

ik neem aan dat je met een stang een ongebroken trens bedoelt (dus zonder scharen en kinketting).

Maar het klinkt weer als een basis probleem. Werken aan je dressuur en tempocontrole dus

Wat die bovenste ring betreft, daar zit het bakstuk aan vast. Dat geeft dus ook extra hefboomwerking, bij een ophouding kantelt nl het bit. Naarmate de teugels lager op de ringen zitten wordt de kanteling en de inwerking sterker.

Kel2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 10:48

Als je rijdt met een stang die scharen heeft, dan is het pessoabit wel weer vriendelijker. Zelf spring ik ook met een pessoabit, maar ik heb wel ervaring met het rijden met stang (en dan bedoel ik dat ik weet wanneer ik TE hard ben met mn hand). Ik rij ook alleen met pessoa in het parcours. Als je instructrice het zegt dan moet je daar naar luisteren maar om voor elk probleem een ander bit te pakken Verward
Idd wat Lielle zegt, dressuurmatig de basis aanbrengen.

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 23:28

Ja ik zou ook eerst terug dressuurmatig werken en daarna terug met balkjes en lage sprongetjes beginnen (na een half jaar ofzo). Probeer echt zolang mogelijk te wachten met zo'n bit aan te kopen, het is het allerlaatste redmiddel als echt al de rest niet werkt! En daarmee probeer ik dus de rijtechnische oplossingen. Een vriendin van mij heeft ook een pessoabit en ja, ze gaat er binnenkort ook vanaf stappen, het was slechts een (laatste) tussenoplossing en nu heeft ze het helemaal niet meer nodig. Ze heeft zich gewoon geconcentreerd op de dressuur en nu loopt hij weer goed, ook bij het springen.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-04 11:54

suziej schreef:
Pessoa bit voor springen?
dat was toch alleen voor de dressuur?

Volgens mij heeft dit bit zelfs zijn oorsprong in de springsport.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-04 11:56

Voor dressuur mag hij niet eens gebruikt worden.
gewoon rt oplossen, want zo'n bit is de oplossing niet in een simpel parcourtje

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-04 15:33

Glitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-04 22:53

dixie schreef:
passoa bit is niet toegestaan in de dressuur. Dit bit kan behoorlijk sterk inwerken, maar dit ligt ook voor een groot gedeelte aan de ruiter. De werking is hetzelfde als een watertrens maar door de hefboomwerking wordt de ruiter veel sterker. Als je hiermee rijd moet je daarmee rekening houden.

Inderdaad.
En als je opeens zonder pessoa gaat rijden, wordt de mond ook veel sterker.
Houd hier rekening mee!

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 00:07

je hebt toch ook passoa;s met maar 1 ring aan de onderkant..scheelt ook weer iets

Rosa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-04 14:40

hej alvast bedankt voor de reacties maar k lees ook een paar x dat ik meer dressuur matig moet gaan rijden maar dat is juiste het rare, met dressuur doet ze alles goewd en rustig balkjes ook 1 hindernis ook 2 hindernissen ook
en dan begint het dan word ze gek... heel raar dan flipt zeg woon echt heel raar ... hoop dat jullienog iets weeten Haha!

Rhaia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-04 15:36

Stennisje schreef:
Volgens mij heeft dit bit zelfs zijn oorsprong in de springsport.

Uitgevonden door vader en zoon Pessoa. Van daar de naam... Lachen

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-04 18:52

als ze twee hindernissen wel goed doet, dan bouw je het uit naar drie. Pas als dat goed gaat vier etc.

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-04 19:06

ik rij ook met pessoabit alleen als ik het bos inga verder niet!!!anders kan ik ze niet bij me houden...

Lynn_Noname

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-04 19:55

ik heb een pessoabit voor m'n haflinger en als ik ze niet kan houden(vooral buitenritten en in de winter) verstel ik het. het heeft een betere inwerking dat wel!

Jockey_my

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-04 21:09

Ik heb ook goede ervaringen met een pasoa bit!!
En zoals al is gezecht het licht grotendeels ook aan de ruiter!!

Je hebt ook met 1 ring aan de onderkant.

Rosa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-04 22:26

bedankt voor alle reacies en meer zijn altijd welkom.... Ik ga het alleen voor springen gebruiken voor de rest tjah ze is wel sterk maar ik kan haar wel houden meestal Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-04 12:43

springen is niet anders als dresuren met wat hindernissen ertussen.
is je basis in orde, heb je helemaal geen andere bitten nodig.

RanouK

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-04 13:51

runningkawa schreef:
springen is niet anders als dresuren met wat hindernissen ertussen.
is je basis in orde, heb je helemaal geen andere bitten nodig.

Helemaal met eens.
Elke ruiter die er iets van kan zou elk paard op een gewone trens goed moeten krijgen.
Hoe eenvoudiger het hoofdstel hoe beter, dan zie je pas echt dat het een paard is met een deftige basis.

Rosa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-04 17:43

jah ik wil het wel een x proberen maar ben ook weer bang dat ik haar mond verpest en dat ze dan zonder pesoa bitje erin ook weer sterker is..... maarjah ik ben nou al 4 jaar bezig met een oplossing heel veel les heb ik al en ik zie wel vooruitgang maar soms dan is ze gewoon weer zo sterk. Is een pesoa bitje nou slechter voor een paard dan een stang? Of niet? Ik rij nu op een stang. En lijkt het jullie een idee om er een keer weer een gewoon enkel gebroken bit in te hangen?

samoth

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-04 18:43

je moet met een gewone bit gebruiken en ten eerste moet je eerst goed dressuurlopen zodat je fjord alles meteen luisterd en ga langzaam opbouwen met springen. dat duurt ongeveer 1 jaar dus geduld is geduld.
pessoa bit is onbetrouwbaar en maakt paard slechter.
kop op Knipoog