Spaanse rijschool, Levade, Courbette......

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

napoleon

Spaanse rijschool, Levade, Courbette......

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-04 18:20

Gisteravond was het dan zover, eindelijk weer eens een keer naar een optreden van de Spaanse Rijschool en dit keer in Leeuwarden Het was wederom weer een mooie show en ik heb alvast wat foto's voor de liefhebbers ge-upload Haha!

Lipizzaner alleen op stang gereden met 1 hand, traditie getrouw in de rechterhand een Berkentwijg (vroeger werd in deze hand het wapen vast gehouden!)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Levade aan de hand:

Afbeelding

Levade onder het zadel:

Afbeelding

Courbette:

Afbeelding

Piaffe:

Afbeelding

DromenLies

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 18:23

wouw dat ziet er gaaf uit, in het nieuws van vandaag waren ook een paar beelden te zien *kwijlt*.
Jammer dat de kaartjes waren uitverkocht had het eigenlijk niet willen missen...

Rachel_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 18:27

zo eg mooi is dat om het te zien.
wel jammer dat er zo weinig van te zien is Scheve mond

_Noraly

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 18:58

ik vind het altijd zo grappig dat ze het zonder beugels doen Haha!

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 19:06

vind het geweldig om te zien, maar als je ziet hoe die paarden dat allemaal leren dan slik je wel even hoor Scheve mond dat gaat niet zo aardig.

En die paarden hebben geloof ik een keiharde mond

cinv

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 19:10

SUper prachtige paarden en heel mooie fotos dank u voor dit mooie 'topic'

Pam87

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 19:11

ik supermooi!!!!! die paardjes kwijl..hahaha
had het vanmorge ook gezien Lachen

Theake

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 19:14

prachtig he....
echt knappe foto's, moet zeker een mooie voorstelling zijn geweest!

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 19:16

TJa, sommige foto's vind ik wel mooi, zoals de piaffe en levade onder het zadel, maar bij de anderen vind ik er teveel spanning van uit gaan, het paard kijkt ook niet echt vrolijk en loopt met zijn mond open.

hesterv

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 19:26

ahaaa dus jij was die flitser de hele tijd ~~}>

Vond het ook een supermooi optreden!! Zat in vak A2 rij 4 dus mooi vooraan, maar kvind et wel asociaal worden hoor!! Beetje travers rijden met een hand!!! Lukt mij niet eens met twee handen Tong uitsteken

Vond de opening met de Friezen trouwens ook eeerrg leuk!! Heel knap in elkaar gezet zoiets! OK dan!

Groetjes Hester

Marja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 19:28

Zo wit... Bijna doorschijnend, pijn aan je ogen, wit...
Niet alleen zal mijn paard nooit zo goed worden, hij zal ook nooit zo wit worden Huilen Knipoog .

Depri word ik van dit soort foto's, hoe doen ze dat toch? Zijn die paarden wel paard of poepen en plassen ze helemaal niet?

Dat is het, ik ben er uit, ze zijn niet echt. *Marja blijft nog even in een ontkenningsfase en denkt aan haar modder/zand/poep monster die ook zo wit zou kunnen zijn (in theorie)*

Stinkmodder

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 19:31

Wauw, spierwit gewoon.. Haha!
Mn instructrice is er ook heengeweest :p

Cuento

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 19:32

Het ziet er mooi uit allemaal, maar ik vind Lippizaners altijd zo vreselijk lang in hun rug (zie tweede foto van boven)
Ik hou persoonlijk meer van die hele compacte korte paardjes

Idra

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 19:33

Knappe foto's zeg... Ik heb hen nog nooit live aan het werk gezien helaas...

GillyZidane

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 19:38

hele mooie fotos.
zeker weten. zag ze vanochtend ook op het nieuws.. had het ook wel willen zien.

napoleon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-04 19:41

Nimmedor"]
vind het geweldig om te zien, maar als je ziet hoe die paarden dat allemaal leren dan slik je wel even hoor Scheve mond dat gaat niet zo aardig.
[/quote]

Weet niet waar je die informatie vandaan hebt maar een paard dit soort dingen leren kan alleen met heel veel geduld...... De Lipizzaners die je aan het werk ziet zijn allemaal in hun eigen oefening de beste, ze kunnen niet allemaal evengoed de levade of de courbette of capriole. Ze kijken per paard wat het aanbied en borduren daarop verder. Verder zijn dit oefeningen die je pas na jaren trainen lukt.

Overigens een Lipizzaner (en dan kijk ik vooral naar die van mij als voorbeeld) hoef je niet te proberen met dwang iets te leren, dan doet hij het gewoon niet en krjg je niet dit soort oefeningen en vertrouwen tussen ruiter/begeleider en paard!

[quote="hesterv schreef:
ahaaa dus jij was die flitser de hele tijd ~~}>

Nee hoor, heb alles zonder flitser geschoten Cheese! die had ik namelijk niet nodig bij dit licht!

Vond het ook een geweldige show, zat vooraan op rij 1 precies op een meter na in het midden Haha!

De Friezenshow vond ik ook wel leuk, het eerste gedeelte met die 4 dames in Jurken was gaaf om te zien (waren ook erg mooie Friezen trouwens) Het gedeelte met 2 Friezen achter elkaar waarvan de achterste onder het zadel vond ik minder. Er ging veel fout (sloeg er notabene 1 op hol en brak zijn teugels!) en er liepen een aantal Friezen bij die niet echt representatief waren voor het Friesestamboek.

Haha! Haha!

Foogul

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 19:42

Ik ben ook heen geweest gisteravond en heb errug genoten OK dan!

Voor superruime basisgangen, moet je naar een andere show. Maar wil je perfectie zien en ruiters die 100% correct rijden, dan heb je een top-avond

Ik ben het er helemaal niet mee eens dat er veel spanning in de paarden zat Die hengsten waren 1 voor 1 super geconcentreerd aan het werk. Ze gingen helemaal voor hun berijder De spanning die er wel was, zat bijvoorbeeld in de voorbereiding naar een Courbette of Capriole. Das ook een soort van ontlading natuurlijk.

Ik ben weer een beetje trots op onze "Leipi's" Haha!:D

napoleon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-04 19:47

Pandour"]
Het ziet er mooi uit allemaal, maar ik vind Lippizaners altijd zo vreselijk lang in hun rug (zie tweede foto van boven)
Ik hou persoonlijk meer van die hele compacte korte paardjes
[/quote]

Vind juist dat de meeste Lipizzaners helemaal niet zo'n lange rug hebben, zeker niet de hengsten van de Spaanse rijschool en al helemaal niet de hengsten die de hogeschoolsprongen uitvoeren (In deze vind ik wel dat de hengst met het lange teugelwerk een wat langere rug heeft )

[quote="Foogul schreef:
Voor superruime basisgangen, moet je naar een andere show. Maar wil je perfectie zien en ruiters die 100% correct rijden, dan heb je een top-avond

Ze waren niet super ruim nee, maar vond in vergelijking tot een paar jaar geleden dat ze tegenwoordig beter lopen met meer ruimte in de gangen Knieactie blijft Haha! En die zijgangen

Rieta

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 20:15

Ik vond het wel super mooi om te zien daar!!

karton

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 20:23

Oh, ik vind die beestjes zo mooi he.. Lijkt me echt een super leuke voorstelling. Mooie foto's ook *LOL*

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 20:57

ik heb vorig jaar een mega documentaire gezien hoe ze 2 paarden daarvoor gingen trainen (documentatie video van ruim 5 jaar tijd) nou, met dwang kom je niet ver bij deze paarden hoor.. maar het zijn geen pennypaardjes die knuffeltjes krijgen etc, het zijn echt werkpaarden. Wat ze doen, is wel keihard trainen, maar het gaat er wel eerlijk aan toe daar. Maar het is echt een mannenwereldtje daar he. En geef toe, iedereen heeft er een andere mening over wat wel en niet goed is. Ikzelf denk, ze hebben het super, het is hard werken, maar ze worden super goed verzorgd, en zo'n paard is veels te kostbaar om te mishandelen, want er zijn in de wereld haast geen paarden die bv die capriool kunnen, of zo'n boksprong/steiger geval (of is dat de capriool?_

Ninla_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 21:00

Nimmedor schreef:

En die paarden hebben geloof ik een keiharde mond

Daar denk ik dus ook vaak over na Scheve mond
Maar vind het verder wel hele mooie paarden

Bacannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 21:31

Héé Nappie! Was jij er ook? Ik was er ook gisteren, op tribune A2 rij 21. Dat is ook toevallig. Haha! Mooie foto's hoor. Ik vond het alleen irritant dat er gevraagd werd om niet te flitsen en dat er mensen waren die het tóch deden. Boos!

Het beste onderdeel vond ik de Schoolquadrille en de Friezen aan het begin waren ook wel erg leuk. Ongelofelijk hoe rustig die paarden zijn allemaal. Er hinnikte er geeneen!

MirZam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 21:46

wat geweldig zeg!!! appart zadel trouwens.. dan ist helmaal zo'n speelgoed paardje Haha!

LadyFilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 21:48

heel mooie lipizanner Lachen