tips om recht te blijven zitten?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

elliza66

tips om recht te blijven zitten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-04 15:41

Hallo, ik rij nog niet zo lang en ik kan niet zo goed blijven rechtzitten tijdens het rijden. Ik krijg er wel vaak commetaar over en dan probeer ik er wel aan te denken, maar voor ik het weet zit ik weer te veel naar voor. Bloos Hebben jullie soms tips om me te helpen? Ik word er echt gek van

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 16:15

Tja dat is de kunst van het paardrijden netjes rechtop in balans zitten. Omdat je steeds iets voorover valt moet je proberen om meer op je kont te gaan zitten. Bedenk een denkbeeldig touw van je hoofd naar het dak.
Ik denk altijd aan een jonge boom (ja beetje vreemd) de onderkant van je beugels groeien naar de vloer en je hoofd recht op naar het dak. Je moet precies in het midden en in balans zitten. Je kan het ook eerst voor de spiegel doen. Want je zit bij paardrijden alsof je staat. Probeer de lijn ven kruin, schouders, heup en voeten loodrecht te hebben (vanaf de zijkant gezien) en tja.. veel oefenen op het paard.. daarom heb je les!
Veel plezier ermee.

banjer84

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 16:27

Ja het is idd erg moeilijk om mooi recht te zitten.
Heb er zelf ook nog steeds moeite mee maar het gaat steeds beter.
In mijn geval lag het ook nog eens aan het zadel, dit lag te ver naar voren waardoor ik ook naar voren ging zitten en mijn benen alle kanten op vlogen, maar nu is het gelukkig beter en kan ik weer aan een goede houding gaan werken, want 2 jaar zo rijden is niet echt goed voor je houding kan ik je vertellen.
Misschien kun je ook eens naar je zadel kunnen kijken, daar kun je veel mee oplossen, maar eraan blijven oefenen is natuurlijk altijd goed.

RedFlame

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 17:00

miisschien eens zitlessen nemen of zonder beugels/zadel rijden leer je goed je balans van opzoeken, en van veel doen leer je het meest dus gewoon elke keer in de spiegel kijken of je wel recht zit

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 17:06

bij ons vroeger op de manege kregen we een kledinghanger en die moest je onder je kleding ter hoogte van je schouderbladen doen dan moest je wel rechtop zitten...

Zazoutje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 17:11

klomp schreef:
bij ons vroeger op de manege kregen we een kledinghanger en die moest je onder je kleding ter hoogte van je schouderbladen doen dan moest je wel rechtop zitten...

Dat is nog best handig! Dan leer je het wel snel denk ik Tong uitsteken

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 17:15

ja dat heeft zeker geholpen, en omdat zo'n hanger niet mee buigt wordt je gedwongen om je rug recht te houden...had ik geleerd van een oud instructeur van de oude stempel, hahaha!

elliza66

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-04 19:27

Haha, goeie tip OK dan! Gaat wel een beetje vreemd staan als ik de enige in mn les ben met een kledinghanger Tong uitsteken
Ja, ik rij dus met manegepaarden en dan is het niet zo makkelijk. Ik bedoel daarmee dat je altijd met een ander zadel moet rijden en vaak zijn de stijgbeugels ook nog is te lang. Maar ik denk dat ik te veel te snel wil Bloos .. dus oefenen is de boodschap!

Nicky2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 11:06

ALs je zit probeer dan egt op je kont te gaan zitten en je borst naar voren te duwen. Op je kont zitten doe je door je bekken te kantelen. Ik had er vroeger ook veel last van, maar ik zit nu op voltige (turnen op een paard) en daar is de zit ook heel belangrijk, duzz daardoor zit ik nu recht:P

bogie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 11:13

Je moet proberen je schouderbladen tegen elkaar aan te duwen tijdens je zit > zit je gegarandeerd recht.

Ook kun je op je kont gaan zitten, je moet dan 2 zitbeenknobbels voelen.

Of probeer je bekken eens te kantelen wil ook wel eens werken.

hlovers

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 11:50

bogie schreef:
Je moet proberen je schouderbladen tegen elkaar aan te duwen tijdens je zit > zit je gegarandeerd recht.

Ook kun je op je kont gaan zitten, je moet dan 2 zitbeenknobbels voelen.

Of probeer je bekken eens te kantelen wil ook wel eens werken.

dus tieten in de strijd Tong uitsteken

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 13:45

Ja, zo leer ik het ook mijn leerlingen "koplampen moeten naar voren laten schijnen" , of "koplampen op de oren richten", maar dat gaat niet bij elk paard op. Borst naar voren is beter dan schouders naar achteren trekken, da´s te stijf. Wat ook helpt, is voor je idee licht achterover leunen.. Beter een beetje te ver achterover dan voorover, maar meestal voelt rechtop al als achterover als je naar voren kruiperig bent... Probeer het eens. en wees TROTS als je op een paard zit. Dat helpt!

jennaviv

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 14:47

bij mij helpt het altijd als ik mijn (onder)buik in hou, zeg maar je navel naar achter proberen te drukken. dan kantel je je bekken ook automatisch. en dan niet heel krampachtig je buik inhouden, maar gewoon beetje losjes.

elliza66

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-04 14:53

Zoow.. bekken kantelen
Naar voor of naar achter? Tong uitsteken

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 16:41

Naar achteren...zoals je een bolle rug maakt.

elliza66

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-04 17:28

ok bedankt, beetje domme vraag nu ik erover nadenk.. Bloos

bogie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 17:32

hlovers schreef:
dus tieten in de strijd Tong uitsteken

INderdaad tieten in de strijd, maar rechtopzitten doe je dan wel Haha! Schijnheilig

Chely

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 17:41

hahahahahah!!!
Zitten is idd niet makkelijk, met zitles zit k goed. Uitstekend zelfs volgens mijn instructrice.
Zodra ik de beugels in doe, zit ik weer verkeerd....
Heeft iemand hier tips voor?????

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 18:30

Beugels wat lager laten hangen? Af en toe je beugels uitschoppen en na een rondje weer opnieuw aannemen..

Paardenmeis1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 18:41

Weet je wat bij mij helpt Tong uitsteken Doen alsof je de beste ruiter ben van de hele wereld...neus in de lucht en een 'additude' hebben Tong uitsteken ga je vanzelf rechtop zitten...en lange beugels...succes !!

TopLadyI

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 18:54

Mischien lukt het als je voor je gevoel te ver naar achteren zit Lachen?

Passionato

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 22:44

Oei.. 1 ding.... ga NIET geforceerd "recht" zitten!! Je ziet soms mensen voor hun idee kaarsrecht zitten, maar zo stijf, met gekantelde bekken, dat ze onmogelijk de bewegingen van hun paard goed kunnen voelen!
Recht zitten heeft niet te maken met een kaarsrech plankje van je rug maken, dat is voor het oog misschien mooi.. maar het gaat om balans.
Zoals het in de P&S laatst mooi stond, als ze je zo van je paard zouden tillen en op de grond zouden zetten zou je in balans moeten staan!
Je buik intrekken en je schouderbladen geforceerd naar achteren heeft dus niets met een "goede" zit te maken.
Daar komt nog eens bij: ieder paard heeft een andere balans..
Als je op een manegepaard gaat zitten, doe je beugels eens uit, en "voel" eens hoe het zit. Probeer "ontspannen" recht te zitten, dus je bekken recht etc. Leun iets naar voren, iets naar achteren, trek je rug eens hol en maak hem eens bol... probeer je balans te vinden!
Heb je hem gevonden,d an probeer je hem vast te houden door er continue aan te denken. Steeds jezelf erop betrappen als je aan het rijden bent.. zak ik in elkaar?
Verder: zorg dat je GEEN spanning in je armen hebt, of ergens anders. Als je je schouders of armen spant zit je automatisch krom. Denk dat je ober bent met twee volle dienbladen in je handen. Als jeje polsen spant, kan je nooit dat dienblad goed "voelen" en langs de tafels manouvreren..
Een goede zit is dus geen inspanning.. maar juist intensieve ontspanning!
Een goede onafhankelijke zit komt door oeffenen, oeffenen, oeffenen (en veel spierpijn! )

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 22:49

Maar hoe kan je nu recht lichtrijden? DAT vind ik echt niet makkelijk hoor! Stap en galop, geen probleem (ok een tikje wel dan in galop als hij een beetje te snel gaat), maar hoe kan je nu toch recht lichtrijden? Bij mijn gevoel donder ik echt naar achter als ik 'recht' zit als ik aan het lichtrijden ben... Maar de laatste tijd ga ik meer doorzitten in draf, zit ik gelijk weer wat rechter Haha! ! (en zeker nu Yaan zo goed loopt OK dan! !)

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 22:50

Kijk in elke ruit/raam/spiegel die je maar tegenkomt.
Ga recht op een stoel en fiets zitten.

nickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-04 22:20

probeer eens als je aan het lichtrijden bent deze oefening.ëën pas zitten
twee passen staan.dit is een balans oefening en door 2 passen uit je zadel te blijfen ben je verplicht je rug recht te houden,anders verlies je namelijk je evenwicht,als die oefening goed gaat kun je hem uitbreiden door steeds langer uit je zadel te blijven. Clown