Galop op de lange zijde??!!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Phynix

Galop op de lange zijde??!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-04 14:12

Hallo, ik ben mijn pony aan het trainen en alles gaat tot nu toe boven verwachting. Hij kan al vanuit stap aangalopper en als nieuwe oefening wilde ik gaan beginnen met aangalopperen op de lange zijde. Waardoor hij dus meer op mijn been moet reageren en dus ook luisteren welke galop ik wil hebben. Nou wil me dit dus niet lukken. Als ik op de hoefslag of AC lijn aangaloppeer, springt hij steeds in de verkeerde. Ook als op de lange zijde stelling vraag, gaat het nog fout.
Heeft iemand nog trucs of tips hoe ik dit kan oefenen, zodat het beter gaat????? Bedankt alvast!!!!

Paardenmeis1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 14:20

Probeer bijvoorbeel een volte (grote of halve baan) te maken en vanuit die volte aan te springen. Houd inderdaad de stelling en probeer hem echt met je binnenbeen weg te drukken.
Succes Haha!

Phynix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-04 14:23

Ja, maar gewoon in een wending doet hij het al. Gewoon aanspringen vanuit draf of stap gaat al perfect. Maar zodra ik op een lange zijde wil aanspringen, gaat het verkeerd om. Maar bedankt voor je reactie

Paardenmeis1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 14:27

Wat je ook kan doen is op de AC-lijn (middenlijn) aanspringen in de galop die je wil, doet hij de verkeerde draai je een volte in tegenovergestelde richting (dus die kant die je eigenlijk wilde)...dat zal heel moeilijk voor hem zijn en misschien gaat hij wisselen...en als hij het goed doet ook een volte draaien...hij zal zo merken dat dat makkelijker is en dan goed belonen natuurlijk Haha!

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 14:28

Tja.. rustig opbouwen. Eerst een volte en die steeds verder openen. Aanspringen bij aankomst op de hoefslag en dan steeds flauwere bocht maken tot dat hij geheel recht is gesteld. Begin met de galop waar hij het makkelijkst in is, probeer niet teveel stelling te vragen. Ook eens aanspringen voordat je naar binnen rijdt met een flauwe bocht. Veel afwisselen en goed rechtrichten ook tijdens de galop. O ja.. niet teveel achter elkaar, springt hij netjes aan.. belonen.. hoe leuker hij het vind hoe sneller hij wil reageren.
O ja.. en wat zegt je instructeur?

Paardenmeis1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 14:29

Ja idd...heb je wel goede begeleiding??

Phynix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-04 14:41

Ja, ik heb gewoon les hoor, maar ze zit vanwege ziekte thuis.
Elaine, dank je wel, maar die manier heb ik ook al geprobeerd. Maar als ik afwendt op de AC lijn wisselt hij gewoon naar de goede galop en springt erna op een recht stuk gewoon weer verkeerd aan.
Evelijn, ik zal eens proberen wat je beschrijft, maar al rij ik in een flauwe bocht, dan gaat het al goed.
En op de lange zijde is het ook niet dat hij niet mee wil werken, want hij doet zijn best, maar het is als het ware dat hij niet het verschil voelt of er niet op let welke galop ik wil. En dat hij het in de wending gevoelsmatig meteen goed doet......

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 14:56

Ik weet niet op welk niveau je rijdt met je pony/paard maar misschien doe je gewoon al te moeilijke oefeningen, als je bijv op B- niveau rijdt zorg dan eerst dat je paard in de hoek vanuit draf aanspringt, het is belangrijker om te werken aan een perfect aanspringen de rest komt dan later pas weer (veel later)

Phynix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-04 15:03

>>>Ik weet niet op welk niveau je rijdt met je pony/paard maar misschien doe je gewoon al te moeilijke oefeningen, als je bijv op B- niveau rijdt zorg dan eerst dat je paard in de hoek vanuit draf aanspringt, het is belangrijker om te werken aan een perfect aanspringen de rest komt dan later pas weer (veel later)<<<

Ik rijdt M1 niveau en mijn pony nog B. Maar zoals ik al eerder heb aangegeven springt hij in een hoek al goed aan, vanuit draf, vanuit stap, zelfs vanuit stap als ik het een paar keer oefen. Dus hij is gewoon toe aan een volgende stap.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 21:46

Denk je ook aan je zithulp en waar je je gewicht plaatst? Ik zie veel mensen naar voren komen als ze proberen van stilstand aan te galopperen... stelling is maar een onderdeel, de rest moet ook kloppen.
Check voor je zelf dus even hoe je zit...

carlijn83

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 21:55

Hoe laat je je pony aanspringen in de hoeken/volte??
Laat m duidelijk op je buitenbeen aanspringen.
Dat ie goed t verschil weet voor linker en rechtergalop
Als je m dat goed geleerd hebt en jij geeft de correcte hulpen en je blijft er zelf rustig recht boven zitten zal ie ook goed aangalloperen op de rechte lijn.

Phynix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-04 22:22

Hoi Lusitana en Carlijn
Ik zal proberen uit te leggen wat ik doe. In principe doe ik het gewoon altijd vanuit draf en af en toe maar vanuit stap. Ik vraag stelling naar binnentoe en let daarbij extra op de druk op de buitenteugel, omdat hij anders in de hoek geneigd is verkeerd te gaan. Leg mijn binnenbeen iets aan en mijn buitenbeen achter de singel en drijf vooral met buitenbeen. Vanuit draf doet hij het gewoon al heel goed. Als ik mijn buitenteugel er al netjes bijhoudt en mijn buitenbeen iets naar achter leg, springt hij al aan. In een hoek alleen natuurlijk!! Voor zover ik weet, is mijn zit dan nog gewoon goed. In de les ook nooit opmerkingen over naar voren vallen ofzo, maar zal morgen er extra op letten, dan ik op mijn kont blijf zitten!!

Paardenmeis1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 23:09

Succes en laat het ons weten !!!

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 23:57

Heel duidelijk met je been de hulpen geven., Je paard moet op je been aangalloperen niet op de stelling van je hand.
Dus duidelijk binnenbeen op de singel en buitenbeen een fractie terug.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 09:50

Gewoon aanspringen vanuit een schoudervoor en zelf niet naar binnen gaan hangen.

Phynix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-04 10:14

Kafue, daarom wil ik ook deze oefening gaan doen, zodat hij juist alleen naar mijn been luistert. Wat hij dus duidelijk niet goed genoeg doet. Zal vanavond weer oefenen en op jullie tips letten!!!!

bogie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 10:45

Geef met het aanspringen in de galop een klein tikje met je zweep op zijn binne schouder, helpt bij mij ook om in de goede galop aan te springen

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 15:43

als het op de lange zijde nog niet direct lukt kun je proberen om via een gebroken lijn aan te galopperen.

Phynix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-04 16:04

Klomp, bedoel je dan aanspringen op de wending op X? Hij springt namelijk wel goed aan zodra hij stelling in een wending aan moet nemen.

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 16:09

nee ik bedoel dat je eerst de gebroken lijn uitrijd en zodra je weer op de hoefslag komt spring je aan...dit kun je doen als voorbereiding. dus op veel verschillende punten aangalopperen zodat hij niet alleen de hoek nodig heeft.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 19:57

Phynix schreef:
Kafue, daarom wil ik ook deze oefening gaan doen, zodat hij juist alleen naar mijn been luistert. Wat hij dus duidelijk niet goed genoeg doet. Zal vanavond weer oefenen en op jullie tips letten!!!!

Dan beter de overgangen stap galop maken en duidelijker aangeven en eerst op de volte oefenen omdat hij dan al gebogen gesteld is om je binnenbeen.

carlijn83

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 23:03

bogie schreef:
Geef met het aanspringen in de galop een klein tikje met je zweep op zijn binne schouder, helpt bij mij ook om in de goede galop aan te springen

Waarom op zn binnenschouder tikken terwijl ie die juist naar voren moet brengen van achteren uit??????

Dan moet ie haast in 2 stukken aangaloperen, eerst voor en dan achter Verward

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 13:30

ik denk dat er wordt bedoeld met dat tikje op de schouder, dat je je paard dan aangeeft met welk been hij van voor moet beginnen???

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 13:33

klomp schreef:
ik denk dat er wordt bedoeld met dat tikje op de schouder, dat je je paard dan aangeeft met welk been hij van voor moet beginnen???

Ik denk meer dat ze bedoelen van hallo paard opletten er gaat wat gebeuren. Maar als je dat moet doen is de galop en de hulpen voorhet aansppringen gewoon nog niet bevestigd genoeg om al op lange zijden aan te springen. Dan geld weer in de hoek aanspringen.

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 13:38

ik begrijp jou kafue, maar ik hoor en zie wel vaker dat mensen een tik op de schouder geven om aan te geven met welk been ze moeten aanspringen dus vandaar mijn reactie..