instructeurs die hun mening als de enige ware zien

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

germie

instructeurs die hun mening als de enige ware zien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-04 19:44

Ik heb dus priveles (van iemand die z'n sporen al verdiend heeft) en ga gewoon nog naar de les op de vereniging. Nu ben ik het lang niet altijd eens met de persoon die bij de vereniging lesgeeft, maar met haar valt in principe redelijk te praten.

Echter, laatst hadden we een invaller. Deze persoon rijdt Z, maar dat zegt ook niet alles. Werkelijk alles wat ik deed moest precies het tegenovergestelde van wat ik met priveles leer (en waarvan ik weet dat het werkt, is een goede instructeur).
Het begon al met losrijden en nageven. De 1 zegt dat de ruiter eerst moet nageven, de ander zegt dat het paard eerst moet nageven en dan mag je als ruiter nageven. Zo ook met wijken. Binnenbeen wel of niet naar achteren. Enz.
De lesopbouw was ook niet al te best, galop op de ene hand maar niet doen, maar wel gaan springen.
Eerst balkjes lopen, balken zo ver uit elkaar dat het paard er gewoon overheen moet vallen. Daar meende ik al snel een oplossing voor gevonden te hebben: paard verzamelen en 2 passen tussen de balkjes. Dit doen we met priveles ook wel eens, je moet dan zo precies leren rijden dat jij kunt bepalen of het linkervoorbeen of het rechtervoorbeen als eerste over de balken gaat. Maar dit mocht dus niet. Dus ik zeg gewoon dat ik geen goed gevoel hierbij heb, paard valt gewoon helemaal uit elkaar en is niet meer van achteren naar voren te rijden omdat de afstand gewoon veel te groot is (ik denk dat je het met een hele verkorte galop ook wel kunt doen zo ver lagen die balken uit elkaar).
Hierna een dubbeltje springen, hoogte was ong. 40 cm. Mij is geleerd dat het paard de hindernis moet kunnen zien. Achterhand moet er wel bij, maar paard mag niet in de krul. Nu moest dat dus wel. Zelfde verhaal met handen laag, ik moet ze juist altijd hoger houden.
Moest ik opeens vanuit de draf in gaan komen i.p.v. uit de galop. Dan was het makkelijker en beter Verward Wordt mij vervolgens gevraagd waarom ik niet in de linkergalop land. Oh zeg ik, omdat ik de linkerhand en de rechterhand wil afwisselen. We reden continu links, en dan pak ik gewoon een keer de andere hand. Maar goed, ik heb even gedemonstreerd dat ik toch echt wel kon kiezen in welke galop het paard moest landen. Landen op rechts was in dit geval niet de bedoeling Verward Oftewel, de hele tijd hetzelfde lijntje vanuit dezelfde hoek rijden.
Ik heb de hele les geprobeerd om de aanwijzingen te negeren, maar dan wordt mij doodleuk gevraagd waarom ik niet doe wat er gezegd wordt.
Ik heb dus netjes verwoord dat het totaal anders is dan wat mij geleerd is. Maar volgens deze persoon was deze methode toch echt de enige goede.
Later heb ik het er ook met m'n instructeur over gehad, en volgens hem is het dan beter om in zo'n geval gewoon niet met de les mee te rijden.

Wat doen jullie in zo'n geval? Hebben jullie ook zoiets wel eens meegemaakt? Het is mij nu 1 keer overkomen, maar mocht er een volgende keer weer zo iemand staan die 'les' moet geven, dan heb ik niet veel zin om weer een uur zo te rijden. Er viel gewoon niet over andere methodes te praten.

Purtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 19:48

elke instructeur heeft een eigen methode. En ik denk dat je zelf moet bepalen wat je prettig vind en daar bij blijven. Deze dingen zijn erg verwarrend en niet echt prettig voor je paard. Ik zou gewoon bij de instructeur blijven die jij het prettigst vind.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 19:48

Persoonlijk wordt ik altijd ontzettend opstandig bij dit type instructeur en ga gewoon demonstratief de les uit. Meestal komt de instructeur daarna dan wel met je praten. In elk geval ben ik nooit teruggegaan naar een instructeur (in mijn geval instructrices) die me niet bevielen. Je zult altijd te maken hebben met verschilende opvattingen en soms is het beter om het dan maar in dat lesje te doen zoals zij het vragen, maar als er dingen echt fout zitten, zoals maar een kan op springen en zo, zou ik toch echt wel openbaar protestreren door dus de les te verlaten.

Zoetje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 20:02

je zei dat het een invaller is en dat betekent dus dat hij (waarschijnlijk) jou en je pony niet goed kent. ook is iedere pony anders en heeft hij een andere rijstijl...je moet doen wat voor jou en je pony het beste is... Schijnheilig

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-04 20:06

zoetjuh schreef:
je zei dat het een invaller is en dat betekent dus dat hij (waarschijnlijk) jou en je pony niet goed kent. ook is iedere pony anders en heeft hij een andere rijstijl...je moet doen wat voor jou en je pony het beste is... Schijnheilig

UIt de kluiten gewassen pony (>1.70 Tong uitsteken )

Zoetje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 20:30

haha jah okej Tong uitsteken komt omdat de mijne een pony is en dan zeg k vanzelf pony srry Bloos gheghe....

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 20:44

Ik vind dat van elke instructeur je dat gene oppikt wat goed bij jou en je paard past, je neemt dus zeker niet klakkeloos zomaar alles aan. En als er dan een invaller komt die niet voor andere methodes open staat dan moet ie wel van hele goede huize en met hele goede argumenten komen om me te overtuigen dat zijn methode beter is. En als dat niet zo is zou ik ogenblikkelijk stoppen met de les, want het is de bedoeling dat jij en je paard er beter van worden,

AnneG

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 20:53

Ik vind dat je altijd je eigen mening mag geven naar een instructeur toe. Als je zelf een betere oplossing weet die misschien beter kan werken moet je dat tegen die instructeur kunnen zeggen zonder dat diegene gelijk kwaad wordt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 21:06

Ja, ik heb het ook gehad in de inval les
Van een verwend trutje dat na 20 jaar eindelijk eens Z was, terwijl ze al vanaf haar 5de de beste paarden van pappie kreeg.
Dus imo niet echt een prestatie

De druppel was voor mij dat ze een dubbelsprong neer had gezet op 3? galopsprongen, waarin je of je paard helemaal uitelkaar moest jagen om maar 2 galopsprongen te krijgen, of direct met de landing hem vol de rem op te trekken om er 3 te krijgen.
Gewoon normaal tussen in kon niet.

Kawa was zo braaf dat hij het deed.
Na mij kwam iemand anders, waarvan het paard nogal graag de stop in ging, waar ze hem eindelijk weer wat doorheen had, ging dus weer in de stop.
2 andere ruiters met jonge paarden zagen dit en sprongen uiteraard niet meer.

Ze paste niet opnieuw uit, haar argument was, een paard moet maar op vertrouwen springen.

Astragirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 21:26

Heb dit ook al gezien. Een meisje die M rijdt en gewoon de beste paarden kan kopen, maar eigenlijk kan ze toch niet zo goed rijden zonder haar 'superpaarden'. Als ze op een jong paardje moest, begon ze gewoon de teugels heel kort te houden en te zagen, en och 'wat liep ze toen mooi'. Of toen dat paardje niet wou nageven in galop hing ze er gewoon een strakke elastiek aan. En het ergste is dat de eigenaar het gewoon toelaat. Ik denk dat er in elke sport zo'n mensen zitten, maar in de paardensport vind ik het niet eerlijk t.o.het paard. Ik zou ook gewoon iemand zoeken waar je wel mee mag discussieren en die je wel goede tips kan geven.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-04 21:29

runningkawa schreef:
Ja, ik heb het ook gehad in de inval les
Van een verwend trutje dat na 20 jaar eindelijk eens Z was, terwijl ze al vanaf haar 5de de beste paarden van pappie kreeg.
Dus imo niet echt een prestatie

De druppel was voor mij dat ze een dubbelsprong neer had gezet op 3? galopsprongen, waarin je of je paard helemaal uitelkaar moest jagen om maar 2 galopsprongen te krijgen, of direct met de landing hem vol de rem op te trekken om er 3 te krijgen.
Gewoon normaal tussen in kon niet.

Kawa was zo braaf dat hij het deed.
Na mij kwam iemand anders, waarvan het paard nogal graag de stop in ging, waar ze hem eindelijk weer wat doorheen had, ging dus weer in de stop.
2 andere ruiters met jonge paarden zagen dit en sprongen uiteraard niet meer.

Ze paste niet opnieuw uit, haar argument was, een paard moet maar op vertrouwen springen.

Zoeentje hebben wij ook gehad op de manege. Maar zij pastte netjes de afstanden aan. Ze zette wat neer, vroeg dan wat wij er van vonden en vervolgens mochten wij commentaar leveren. Of we mochten zelf voor de les wat neerzetten.
Zij zag gewoon in dat ze met ons weinig kon, had zelf geen springervaring. Is uiteindelijk er mee gestopt, want het was voor ons niet leuk en voor haar niet. Als je zelf je zwakke punten inziet heb ik er niets op tegen. Maar mensen die hun eigen 'inzicht' als het enige juiste op willen leggen vind ik behoorlijk irritant.

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 22:00

Ik vind dat je als instructeur rekening moet houden dat je te maken hebt met twee karakters; die van de ruiter en die van het paard.
Verder is het afvoelen en moet het natuurlijk wel klikken. Ik heb zelf een vreselijke hekel aan instructeurs die denken dat er 1 manier is en dat is hun manier. Als jou idee niet zo uitpakt als je denkt, moet je ook de moed hebben om je plan bij te stellen en ervan te leren.
Luisteren naar je leerlingen vind ik erg mooi, zij zitten erop en voelen vaak meer in de reactie dan jij kan zien en kennen het paard door en door.

Nettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 22:02

Haha had jij toevallig les van dezelfde als ik? Haha! Ik wil ook wel eens in discussie met mijn instructeur maar die is het daar dan niet mee eens. Ik wil toch les? is dan het argument. Mond dicht en rijden dan Scheve mond Knipoog Ben er achter dat doordrammen niet veel helpt. Of de les uit, of doorrijden terwijl je gevoel iets anders zegt... Veel mensen zeggen dan dat ik maar gewoon moet luisteren , omdat ik toch niet beter weet, rij tenslotte nog niet erg lang. Maar als het niet klikt, klikt het niet

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 22:57

Ik akn er ook slecht tegen als mijn instructeur niet naar mijn mening en verhaal wil luisteren. Er zijn meerdere wegen die naar rome leiden toch. Ik heb les omdat ik wat wil leren, maar ik kan zelf ook inmiddels een beetje ronsturen en wil graag kunnen overleggen met mijn instructeur.
Ik wil graag nieuwe dingen proberen maar als het niet werkt of niet past dan moeten er wel andere optie zijn en niet perse de manier van de instructeur.

Ieder paard eniedere ruiter is anders idd en een goed instructeur kent verschillende methodes en schat dat naaar zijn beste kunnen in. Er is niet maar een manier. Net als de hele LDR versus VWNW discussie het een werkt bij de enecombinatie wel en bij de andere niet.

De eigenaar kent zijn paard als het goed is het beste dus ik vind dat een instructeur wel moet luisteren naar wat aangegeven wordt door de ruiter. De ruiter kan het hier in wel mis hebben maar dan is er in iedergeval discussie en overleg mogelijk.

Ik wil graag les en training, ik wil daarn aast ook nog bergijpen wat ik doe. Ik pas ervoor om zonder gemaar de bak rond gecommandeerd te worden, en dan ook nog op mijn donder te krijgen als ik niet luister. Mijn lessen zijn een samenwerkeing dat vin dik prettig. Van "U vraagt wij draaien" leer ik niet zo veel.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 01:33

Haha! Ja BETweters vind je overal. Of de beste stuurlui die altijd aan de kant staan.

Als iets totaal het tegenovergesteld is van wat ik geleerd heb dan doe ik dat dus mooi niet. Ik rijd zoals ik dat het beste bij me vind passen. Ik neem wel van iedereen wat aan maar alleen het goede.

Die lui die alles beter weet stel ik heel duidelijk dat naar mijn idee het gezegde niet klop. Verder rijd ik dan mijn eigen rit en als ze het er niet mee eens zijn, gaat het paard aan de lange teugel en kap ik met de les.

Als instructeur moet je open staan voor iedeen en meningen van anderen

Spetterlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 09:19

Ik vind het wel goed dat je even hebt gezegd dat je het er niet mee eens bent/dat je het anders leert bij je prive les.
Maar dat er dan niet normaal over gepraat kan worden vind ik een beetje raar, iemand die Z rijdt weet nog lang niet alles, zegt helemaal niets. Zou als ik jou was gewoon niet meer mee rijden bij die instructeur.

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 09:21

In zo'n geval zou ik met respect voor de desbetreffende instructeur de les vrijwillig verlaten.
Voor mij is dan doorslaggevend hoe mijn paard uiteindelijk loopt. Ik weet wat ik wil voelen.

Kyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 11:42

he gat, wat een nare les, ik moet er niet aan denken. Ik kan daar helemaal niet tegen en vind het heel belangrijk dat de instructeur open staat voor kritieken.
Je hebt daar uitersten in, waar ik ook weer een hekel aan heb. Ik heb wel eens iemand meegemaakt, die met ALLES, maar dan ook echt alles in discussie ging met haar instructeur. Dat gaat mij te ver.
Ik vind dat je open moet staan zowel degene die les geeft en degene die les krijgt.
Als je les hebt moet je ook vragen kunnen stellen met een goed onderbouwd antwoord krijgen. Niet het is ZO en niet anders. Dat zou voor mij direct een reden zijn om die les niet meer te nemen.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 13:02

Het is heel vervelend als je les krijgt van iemand waarmee je het totaal niet eens bent. Scheve mond

Met privelessen heb ik dat nooit. Ik kies zelf de instructeur uit die bij mij past. Maar op de club heb ik het diverse keren gehad.

Eerst hadden we er eentje die vond dat mijn paard meer moest kunnen verzamelen tussen 2 sprongen (zelf sprong ze overigens niet en ze had de 1e fase richting dressuur gedaan). Daarom zette ze een dubbel neer op 4,5 meter en daar moest ik mijn paard (van 1.75) met 1 galopsprong over zien te krijgen. Mijn paard had nog nooit geweigerd, maar dat heeft ie daarna wel een paar weken gedaan. Boos!

Ander instructeur: Mijn paard vanaf minuut 1 met korte teugels in de oprichting rijden (hij heeft nogal wat front en sommige mensen denken dat hij meteen als in de Z moet lopen). Daar kan ik dus niet tegen. Ik heb toen een poosje lang mijn paard thuis voorwaarts/neerwaarts losgereden, zodat ik in de les meteen mijn paard fijn opgericht kon laten lopen (dat paard wat ik toen had was pas M1) zonder gezeur van de instructeur.

Inmiddels ben ik wat jaartjes ouder en wijzer en ik laat me zoiets niet meer vertellen. Vorig jaar was er ook weer zo'n instructeur. Ik moest mijn paard continue met de zweep blijven slaan zodat hij wat harder zou gaan stappen. Toegegeven, hij is wat traag maar dat hoort ook wel een beetje bij zijn beweging. Maar wat heb je er dan aan om de hele les met een zweep te blijven slaan? Verward Ook mocht ik mijn paar niet meer opsluiten maar moest ik vanuit de draf blijven lichtrijden totdat ie vanzelf een keer in stap viel. Als je zijn aanwijzingen niet opvolgde kwam er een botte opmerking van dat je maar naar huis moest gaan, want zo had rijden toch geen zin. Boos!
Ik ben vervolgens het hele jaar niet meer naar de les geweest en een aantal clubgenoten van mij ook niet meer.

Vorig jaar hadden ze echt een superfijne instructeur, maar die is nu wegens ziekte ook afwezig. Verdrietig

Als de clublessen mij niet aanstaan rij ik echt geen les meer uit. Dan stap ik droog en ben ik weg. Wel jammer, want je betaalt dan toch voor lessen waar je niet naartoe gaat.

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 13:11

In zo'n geval kun je het beste gewoon stoppen met les nemen van zo iemand lijkt me.

Soms gaat het gewoon niet, verschil je teveel van mening. Ik heb zelf graag iemand die niet alleen dingen wil leren, maar ook open staat voor hetgeen ik te zeggen heb.

Ik mag er van uitgaan dat ik niet een complete debiel ben (toch?) en dat ik ook weleens dingen weet te zeggen. Een instructeur heeft geen alleenrecht in dat soort dingen, jij kent je paard en hebt daar ook ervaring mee.

Als ik continu het idee heb dat ik tegen een muur aan loop, geen eigen mening mag hebben of iets moet doen wat 180 graden tegen mijn gevoel voor rijden indruist, dan houdt het gewoon op. Liever geen les, dan les van iemand waar je niet mee door één deur kunt. Zonde van het geld en de tijd die je investeert.

Ik heb zelf slechts één keer een les verlaten in mijn hele leven. De instructrice in kwestie wilde dat ik een hindernis van 1.30m sprong, terwijl ik enorme angst voor springen heb. Tegen beter weten in toch maar aangereden, zonder vertrouwen, zonder durf, met als gevolg het paard in de stop, tot vier maal toe. Ik vroeg haar netjes of ze het op 80 cm wilde zetten en dat ik dan wilde stoppen, omdat ik gewoon écht niet durfde. Maar in plaats daar van pakte ze de longeerzweep en zei "Als je nú niet springt, dan sla ik jullie er over".
Toen ben ik afgestapt en heb gezegd dat ze de pot op kon en dat ik niet mezelf en mijn paard liet dwingen tot iets wat ik niet durf. Lachen

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 13:44

Lekkere instructeurs lopen er allemaal rond zeg.....

Gelukkig heb ik erzelf niet zoveel negatieve ervaringen mee; op een proeflesje na van een domme muts. Die presteerde het om aan het einde van de diagonaal een triple (ca. 1.20) te zetten waar ik vervolgens in galop met lange teugels (ik mocht absoluut niet aan de mond komen) overheen moest. Na twee keer heb ik de les verlaten..... Mijn paard maakte toen al wappers van ongeveer 7 meter en ik had geen zin om in een ambulance te bak te verlaten. Knipoog

Kyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 15:28

DePennyBitch schreef:
Ik heb zelf slechts één keer een les verlaten in mijn hele leven. De instructrice in kwestie wilde dat ik een hindernis van 1.30m sprong, terwijl ik enorme angst voor springen heb. Tegen beter weten in toch maar aangereden, zonder vertrouwen, zonder durf, met als gevolg het paard in de stop, tot vier maal toe. Ik vroeg haar netjes of ze het op 80 cm wilde zetten en dat ik dan wilde stoppen, omdat ik gewoon écht niet durfde. Maar in plaats daar van pakte ze de longeerzweep en zei "Als je nú niet springt, dan sla ik jullie er over".
Toen ben ik afgestapt en heb gezegd dat ze de pot op kon en dat ik niet mezelf en mijn paard liet dwingen tot iets wat ik niet durf. Lachen

Dat meen je niet! En dan heeft ze ook nog het lef om geld voor zo'n soort les te vragen? Jeetje he, ongelovelijk....!

Maaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 16:02

Als ik bij zo iemand in de les rij, heb ik al snel de neiging om aanwijzingen maar te negeren omdat ik het anders heb geleerd. Ik vind het erg belangrijk om vragen te kunnen stellen wanneer ik iets niet precies snap, en daar wil ik dan graag duidelijk en begrijpbaar antwoord op hebben. Tot nu toe heb ik alleen maar priveles gehad van instructeurs/trices die mij duidelijk konden vertellen waarom ik iets moest doen of juist niet. Wanneer een instructeur/trice dat niet kan, wordt zo iemand voor mij al snel ongeloofwaardig en dat zou ook zeker een reden zijn om daar geen les meer van te nemen.
Ik heb op de manege wel eens les gehad van een muts Knipoog die Z had gereden en vond dat ik niet kon rijden. Heel ongenuanceerd liet ze dat weten Haha! Best sneu dat zo iemand haar frustraties af moet reageren op een manegeklant en met zo'n instelling rij ik dan ook in de les. Ik ga echt niet de les uit, of het moet heel bar worden

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 16:10

idd gewoon niet meelessen
dat vind ik vaak het nadeel van de ponyclub
het niveau van de lessen zijn vaak erg laag, en er word verwacht dat je dan toch mee rijd
ik ben express lid van een club waar ik verder niets mee te maken heb !
en nog eens erg goedkoop is ook!

ik heb zoiets zelf gelukkig dus nooit meegemaakt
ik maak het wel mee met mijn lesklantjes, en dan zie ik weer hoeveel rommel er hier in nederland staat les te geven Boos!
leren ze die kinderen zagen , trekken en schuppen ... vreselijk triest gewoon !

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 20:36

onze clublessen zijn wel goed. Ik ben erg tevreden. Het kan natuurlijk zijn dat de aanpak niet helemaal aansluit bij je eigen aanpak, maar bij mijn huidige clubinstructeur kun je met de meeste paarden toch gewoon leuk meerijden en er dingen van opsteken. hij kijkt wel naar het paard en of die meer opgericht of juist lager gereden moet worden. Meer voorwaarts, of juist wat minder. Je kunt bij hem heel wat zeueren en klagen en vragen. hij heeft vrij veel geduld, wil je echt helpen en het je uitleggen. Alleen soms begreep ik zijn uitleg niet Schijnheilig Knipoog

We hebben wel invallessen gehad waar ik inderdaad ook minder blij mee was. Zelfs een keer met tranen in mijn ogen op Andrew gezeten omdat ik hem niet eerst aan de lange teugel mocht losrijden toen hij stug en tegen de hand was en met de handrem op liep. Ik vertelde dat hij beter liep als ik hem eerst lang liet, dat hij dan al vrij snel ging ontspannen, maar dat vond ze onzin... Ik heb haar toen ook de rest van de les vrijwel genegeerd, en dat was wederzijds. toen ze vervolgens een les later tegen een stalgenootje die M reed zei: "Eindelijk iemand van niveau", was voor mij de maat vol. Ik wilde van haar nooit meer les. Zij geeft nu ook clublessen, maar gelukkig kun je bij ons kiezen... DAn kun je in elk geval kijken wie het beste bij jou en je paard past!

Knap als je in zo'n geval gewoon de les uit durft te stappen op een fatsoenlijke manier!!!