Hoe vierkant halthouden???

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

This_is_me

Hoe vierkant halthouden???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-04 18:31

Nou dat is dus mijn vraag?? Ik krijg het maar niet voor elkaar. Hij stapt steeds iets te ver met een van zijn benen. OF hij laat zijn achter been zo staan en trekt het niet onder zijn lichaam. Als ik hem dan een beetje aanspoor loopt hij gelijk door en als ik hem van voren begrens gaat hij scheef of opzij.. Soms ook achter uit.

Ik kon er niets over vinden op bokt. als er mensen zijn die weten of hier een topic over is zou ik het gaag willen weten. En anders zijn alle tips welkom..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-04 21:33

Je moet je eigenlijk niet op de benen concentreren maar op de gewichtsverdeling in het lichaam. Als je paard in balans over 4 benen gaat staat ie automatisch vierkant stil namelijk.

Zorg dat de overgang niet te lang duurt. Je kunt echt aftellen in je hoofd: 3,2,1, halt.

Kimpjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-04 23:50

Zep schreef:
Je moet je eigenlijk niet op de benen concentreren maar op de gewichtsverdeling in het lichaam. Als je paard in balans over 4 benen gaat staat ie automatisch vierkant stil namelijk.

Zorg dat de overgang niet te lang duurt. Je kunt echt aftellen in je hoofd: 3,2,1, halt.

benen is ook heel belangrijk je moet zorgen dat die goed tegen je paard drukken, de gewichtverdeling komt er dan ook bij

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 10:01

Ik houd (vierkant) halt met een loshangend been Lachen

This_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-04 12:06

er zijn toch nog wel meer manieren om dit aan te leren???

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 12:36

Het is belangrijk om zelf absoluut recht te zitten. evenveel druk op beide teugels, evenveel gewicht op beide zitbeenkobbels, bekken recht,handen op gelijke hoogte , schouders op gelijke hoogte, borst vooruit en hoofd ook recht vooruit. Concentreer op een punt in de verte. Niet je halve ophouding vegeten vóór het halthouden...

AnneG

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 15:21

Het is belangrijk dat je allebei je benen er tegelijk aandrukt tijdens het halthouden. Als hij het na de zoveelste keer nog niet doet kun je hem er ook 'onder schoppen'. Dat is even wat groffer, maar het helpt wel voor de voglende kerem. Je houdt gewoon een keer wat groffer halt en 'schopt' allebei je benen in zijn buik. Bij het schoppen natuurlijk wel zo'n druk op de teugel hebben dat ie niet weer vooruit schiet.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 15:26

Dat is dan de dressuurmethode?

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 15:51

Moet je eens op een fijn afgericht paard proberen. Dan kreeg je heel interessante bewegingen, maar geen vierkant halthouden. Meer iets van een levade, courbette of capriool..

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 17:50

Actief halthouden. Been eraan en door laten lopen tot jij voelt dat hij verzameld en zijn achterbenen er goed onder heeft, dan een kneepje en halt.

AnneG

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 17:51

Dacht je dan dat als je allebei je benen er helemaal afsteekt hij vierkant halthoudt?? Bij een ervaren paard dat niks anders dan vierkant halthouden gewend is kan dat wel. Bij mij werkt het in ieder geval wel als je allebei je benen eraan houdt tijdens het halthouden.

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 18:06

Goed naar het halthouden toe rijden. Als je je gewicht goed verdeelt over het midden en je paardje naar het halthouden toe rijd, komt alles vanzelf Knipoog

This_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-04 18:14

ZO er zijn nogal wat verschillende manieren. Ik ga ze gewoon allemaal eens proberen en kijken wat het fijnst aanvoelt. Maris is idd een paard wat bepaalde dingen uit de dressuur niet gewend is. Best moeilijk ook als er niemand is die kan zeggen wat je fout doet of hoe het juist wel goed moet! Maar bedankt voor al jullie reacties. Ik ga het vd week eens proberen..
Laatst bijgewerkt door This_is_me op 07-11-04 18:15, in het totaal 2 keer bewerkt

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 18:14

Chalotje, ik weet niet ogf het aan mij gericht is dat van dacht je dan.... er zit wel wat tussen je benen afsteken(nooit goed) en schoppen (ook niet goed) dacht ik zo. En de mate van het geven van de hulp is voor elk paard en elke situatie verschillend. Je kunt dus niet als advies geven dat je moet schoppen...

This_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-04 18:17

Met dat "schoppen" zeg maar schiet ik niets op.. Dat heb ik al geprobeerd, maar vaak gaat hij dan in verzet en komt met zijn hoofd omhoog. Daarom hoopte ik dat er een mildere manier zou zijn, zodat ik niet zo aan de teugel hoeft te hangen en hij van voor mooi rond blijft.

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 18:18

Je moet je paardje ook naar de overgang toe rijden. Niet schoppen. Houd gewoon eens alleen je been er aan en voor de rest een lichte druk op de teugels.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 18:22

Ga eens kijken bij " van stilstand in galop" die methode werkt namelijk ook andersom. bij vrij plotseling halthouden staan ze meestal vanzelf vierkant.
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 07-11-04 18:24, in het totaal 1 keer bewerkt

This_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-04 18:23

haha daar zat ik toevallig net naar kijken..

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 18:25

en , begrijp je het? Of vindt je het ook superslecht, zoal mijn "tegenstander" ? Mag ook in een pb, want wel erg off-topic..

This_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-04 18:37

Heb toevallig gereageerd int andere topic..

Kimpjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 20:19

Zep schreef:
Ik houd (vierkant) halt met een loshangend been Lachen

denk niet dat dat juist is, je moet met je benen (en gewichtshulpen) rijden. maar benen zijn zeker super belangrijk om vierkant halthouden, niet schoppen gewoon lichte druk door bijna benen, je paard volledig insluiten. OK dan!

FrontC

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 21:06

eerst verkorten en dan twee halve ophoudingen en dan met beide handen een kneepje en diep gaan zitten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 21:31

Het gaat niet om het feit dat je je been eraan of eraf hebt, het gaat erom dat je met impuls halt houdt... Ik beweer nergens dat je je been er af moet steken om vierkant halt te houden!

Wat chalotje aangeeft als 'eronder schoppen' doe ik al een fase eerder, ik heb dat in de overgang zelf niet meer nodig.

Je kunt wel roepen: benen eraan, maar als je een paard hebt dat voor geen meter voor het been is helpt dat dus echt niet in je overgangen.

Goed vierkant halthouden vereist een zekere mate van verzameling. Met een B of L paard moet je je dus nog helemaal niet zo druk maken over of ie die 4 benen precies naast elkaar neerzet. Je moet je druk maken over of ie zijn gewicht gelijkmatig verdeeld over die vier benen. Naarmate je hem beter aan elkaar kunt rijden zullen je overgangen vanzelf beter worden.

Oudere, verder doorgereden paarden houden niet vierkant halt omdat ze dat als truukje geleerd hebben, maar omdat ze op het achterbeen zijn in de overgang.

Kimpjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 21:44

oké je hebt gelijk, met dat schoppen ben ik het helemaal met je eens. ik begrijp ook wat je bedoelt.

This_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-04 22:37

Ik wil nog wel effe kwijt dat ik totaal geen wedstrijden rijd.. Dus ik hou mij niet bezig met wat er in de B of de L gevraagd word. Ik vind het mooier tonen als mijn paard vierkant halt houd.. Maar bedankt voor de reacties. Ik kan er zeker weten wat mee!!