help! ik trek aan de teugels met lichtrijden!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

korlin

help! ik trek aan de teugels met lichtrijden!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-04 20:29

ik heb nog maar 4 paardrijlessen gehad en als ik draaf en aan het lichtrijden ben trek aan de teugels en dan stapt ze weer! wat kan ik er aan doen?? Scheve mond om niet aan de teugels te trekken?

elady

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 20:33

Probeer je vast te houden aan je zadel en je teugels dan wat losser te houden. Misschien trek je dan niet omdat je je optrekt aan je zadel
Succes

VValar

Ik denk dat dit sowieso bij Rijtechnische problemen hoort Lachen

Maar goed, je bent nog maar 4 lessen aan het rijden. Je moet niet verwachten dat je het zo snel al door hebt. Paardrijden is nou eenmaal moeilijk Knipoog
Wat zegt je instructeur eigenlijk hiervan? Heb je het probleem al aan hem/haar voorgelegd? Misschien dat hij/zij je een aantal goede tips kan geven. De tip die ik je kan geven is; handen laaghouden.

Somebitch

ipv trekken je handen naar beneden duwen. Of gewoon je handen 'stil' houden!

korlin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-04 20:45

de instructeur zei ook al dat ik aan het zadel moest vasthouden maar hoe moet je dan sturen? Verward

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 20:55

Ik heb je topic verplaatst naar Rijtechnisch.

Je hebt pas 4 lessen gehad, op zich is het helemaal nog niet vreemd dat het nog niet helemaal gaat zoals het zou moeten Knipoog
Het heeft alles te maken met balans, of beter gezegd: de balans die je nog niet hebt.
Dat kun je ook nog bijna niet hebben, je hebt gewoon tijd en oefening nodig om dat te krijgen.
Uiteindelijk streef je naar een onafhankelijke zit, maar daar gaan heel wat lesuren aan vooraf voordat je dat bereikt hebt.

Wat je zou kunnen helpen om meer balans te krijgen en een stukje in de goede richting van die onafhankelijke zit te komen, zijn zitlessen aan de longeerlijn.
Je paard loopt dan aan een lange lijn op de volte, terwijl in de middencirkel iemand (waarschijnlijk je instructeur) staat die je aanwijzingen geeft.
In de meeste gevallen rijd je zonder beugels; sturen hoeft niet, want dat wordt voor je gedaan via de longeerlijn Knipoog
Het klinkt misschien een beetje eng (je zit toch "los"), maar het effect kan heel erg goed zijn.

Tibamar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 21:18

Misschien kan je i.p.v. zadel pluk manen vasthouden...beweegt meer dan zadel...moet je wel paard met lange manen hebben..

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 22:19

Vooral ook je evenwicht een beetje naar voren zoeken. Je kunt je pinken op de schoft van het paard laten rusten tot je een betere balans hebt.

Ulissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 23:25

Je kunt ook vragen om een beugelriem om de hals te doen. Als het dan echt te moeilijk voor je wordt kun je de beugelriem vastpakken. Je hindert het paard dan ook niet in zijn mond.

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 09:34

eerst maar leren lichtrijden dus inderdaad je balans vinden.
Als je een braaf paard heb (waarschijnlijk wel he) kan je een knoop in de teugel doen, die aan de binnenkant laten afhangen en div. oefeningen doen zoals: lichtrijden met handen op de rug, met armen omhooggestoken, en om de beurt met een gestrekte arm naar achteren draaien.
Zodra je je balans gevonden hebt dan kun je pas gaan sturen zonder je paard pijn in zijn mond te doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 10:04

Betere manege zoeken.
Een beginner die pas 4 lessen heeft gehad hoort uberhaupt nog geen teugels in de hand te hebben. Een manege hoort zuinig te zijn op de mond van het paard; het paard is de belangrijkste medewerker van het bedrijf.
Een beginner hoort aan de longe te leren z'n balans te vinden. Indien gewenst met een band om de hals of een riempje aan het zadel. Maar absoluut NIET met de teugel in de hand.

Het is jou als ruiter natuurlijk absoluut niet kwalijk te nemen dat je steun gaat zoeken bij de teugel. Je hebt je balans nog niet, dus je hebt ergens houvast nodig.

marn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 10:45

ik geef sinds kort een vriendin van me les op mijn paardje. Ze had nog nooit gereden en heeft er nu ongeveer 6 keer op gezeten. Het gaat hartstikke goed, maar om te voorkomen dat ze iedere keer aan de teugels trekt (per ongeluk gaat dat, omdat ze nog geen evenwicht en gevoel met rijden heeft) rijd met halster en teugels eraan. Zo is het paardvriendelijk en kan ze zoveel fouten maken als ze wil met de teugels, iedereen moet het leren en dat lukt niet zonder fouten...
Je rijd toch gewoon aan de longe neem ik aan? Dan heb je ook eigelijk geen teugels nodig.

met dat steeds in stap overgaan, dat ligt niet alleen aan je teugels hoor. Mijn paardje doet het ook constant omdat me vriendin niet vloeiend met haar bewegingen meegaat en zo raakt ze in de war en valt ze terug in stap..
Ik ben nu bezig met zit oefening zonder zadel aan de longe te doen. Moet je ook eens proberen.. Zal heel moeilijk zijn, maar het is een goede basistraining en je kan nog lachen ook!!

xMarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 10:57

Zonder teugels rijden en je eventueel vast houden aan het zadel of de manen

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 11:04

Je hebt pas 4 lessen gehad, en daarom is je evenwicht op je paard nog niet helemaal goed. (wees niet bang... bij sommige na 10 jaar nog niet Clown )
Houd, totdat je instructie anders zegt of met zitlessen gaat beginnen, je zadel een beetje vast... en laat de teugels wat losser zodat je niet de neiging hebt je eraan vast te klampen of eraan te trekken bij het omhoog komen.
Moet je een bocht door, en dus sturen... laat je je zadel even log en stuur je met beide handen de richting op waar je heen wil, ben je klaar met het figuur en het sturen... steun dan weer een beetje op je zadel.

Na een aantal lessen leer je (meestal Haha! ) een onafhankelijke zit te creëren, dan hobben le ook niet meer zit heel erg Tong uitsteken Vanaf dat moment kan je je zadel weer los gaan laten en met wat meer verbinding tussen jouw hand en de mond van het paard gaan rijden Lachen

succes OK dan!

Suusjeher

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 11:56

Zoals een ieder al hierboven heeft geschreven ben je nog zoekende naar je balans.
Je hebt pas 4 lessen gehad en je kan zeer zeker nog niet verwachten dat het dan al voor elkaar hebt dat je je handen stil kan houden.
Wat Sonja aangeeft vind ik een heel goed punt.
Leer eerst zitten en je balans te vinden voordat er uberhaupt de teugels in de hand worden genomen.
Succes met je rijlessen.
Vraag eens of ze je zitlessen kunnen geven.

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 11:59

Sonja schreef:
Betere manege zoeken.
Een beginner die pas 4 lessen heeft gehad hoort uberhaupt nog geen teugels in de hand te hebben. Een manege hoort zuinig te zijn op de mond van het paard; het paard is de belangrijkste medewerker van het bedrijf.
Een beginner hoort aan de longe te leren z'n balans te vinden. Indien gewenst met een band om de hals of een riempje aan het zadel. Maar absoluut NIET met de teugel in de hand.

Het is jou als ruiter natuurlijk absoluut niet kwalijk te nemen dat je steun gaat zoeken bij de teugel. Je hebt je balans nog niet, dus je hebt ergens houvast nodig.

ik ben het hierin niet met jee eens.
ik en ik ken heel veel andere die gewoon zijn begonnen met teugels in de handen.
wel met een bok riempje aan t zadel dus wat stevigheid.
maar betere manege zoeken is overdreven!

maar je intructeur zal je hierbij helpen denkk,

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 12:00

Ga met Sonja mee...je hoort een paar zitlessen aan de longe te krijgen voordat je ueberhaupt de teugels in handen krijgt.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 12:02

xx_Irisje schreef:
ik en ik ken heel veel andere die gewoon zijn begonnen met teugels in de handen.

Een manege waar je meteen de teugels in handen krijgt is GEEN goede manege. Beginners horen één op één les te krijgen, helaas wordt dat vaak overgeslagen omdat het te veel tijd vergt. Die arme paarden....

Suusjeher

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 12:21

Cassidy schreef:
Een manege waar je meteen de teugels in handen krijgt is GEEN goede manege. Beginners horen één op één les te krijgen, helaas wordt dat vaak overgeslagen omdat het te veel tijd vergt. Die arme paarden....

Meestal krijg ik de indruk bij velen maneges: hoe kan ik snel geld maken.
Prop de lessen vol. Zo leer je natuurlijk nooit echt goed paardrijden.
Gelukkig zijn er ook goede maneges die echt eerst beginnen met zitlessen aan de longeerlijn.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 15:14

Ik vind zeggen dat het geen goede manege is een beetje erg overdreven...
Ok dat pakken ze dan misschien fout aan, maar dat is maar een aspect.
Verder kan alles wel goed geregeld zijn lijkt mij?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 15:20

Vertel me eens de betekenis van een Manege? Een Manege is een instantie waar je kunt LEREN paardrijden, en niet alleen maar kunt paardrijden als je het al kunt. Dus iemand die het NIET kan, en het dus wil LEREN, behoort de best mogelijke start te krijgen die er mogelijk is. Anders is het hetzelfde als iemand die nog nooit op ski's heeft gestaan van de zwarte piste af te sturen. Ik ken genoeg mensen die vanwege een verkeerde start dingen verkeerd hebben aangeleerd en dat ook nooit meer zijn verleerd. Ik ken ook mensen die zijn afgehaakt omdat ze op die manier alleen maar in het midden stonden bij een les, omdat het doorgewinterde manegepaard lekker in het midden bleef staan en er niet toe te bewegen was om zijn rondje achter de staart van een ander mee te hobbelen.

Dan kan alles nog zo goed geregeld zijn, als het bij de start al misgaat, dan is dat een minpunt. En een grote ook.

Mistic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 15:25

Eén op één lesgeven kost veel tijd en zal daardoor duurder zijn. Dit zou betekenen dat als iedere manege dit zou gaan doen, de lessen duurder worden en het "normale" kind nooit op een paard zal zitten. Ouders haken nu vaak al af omdat het zo duur is.
Ik heb ook vanaf mijn eerste les de teugels in handen gehad en kan misschien niet super goed rijden, maar ik ben ook zeker niet slecht.
Het ligt aan de gene die lesgeeft of het goed gaat of niet.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 15:32

Mistic schreef:
Het ligt aan de gene die lesgeeft of het goed gaat of niet.

Niet mee eens. Het ligt aan de persoon die er op zit en aan het paard. En in een groep ook aan de andere ruiters en de andere paarden. Als lesgever in een dergelijke situatie heb je helemaal niets in de brengen als de paarden doen waar ze zin in hebben.

En wat betreft de kosten: een aantal longelessen kost niet meer dat een tienrittenkaart. Ouders die hun kinderen geen goede start gunnen om te leren rijden....tja laat ik daar maar mijn mond over houden.
Ik blijf erbij dat deze methode toegepast wordt omdat het makkelijker is voor de manege, en niet omdat ouders/kinderen of volwassenen daar om vragen.

Lise81

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 15:41

Hi...
Ik vind het al heel knap dat je het zelf zo door hebt na zo weinig lessen!! En dat je het dus graag wil veranderen!!! Paardrijden ziet er soms zo makkelijk uit, maar om het goed te leren is behoooorlijk moeilijk!!

Tuurlijk heb je nog niet genoeg balans. Meestal trek je aan de teugels om dan de balans te vinden...probeer dan niet te hoog te gaan staan bij het lichtrijden!
Zorg dat je stijgbeugels goed zitten en dat je benen op zijn plaats blijven. Je laat je door de beweging omhoog veren, maar je handen blijven wel naar beneden, je strekt je ellenboog een beetje.
Sommige mensen vallen terug in het zadel en trekken dan aan het paard. Vaak ligt het tempo wat te hoog of onregelmatig. Vraag anders of iemand stukjes er naast wil rennen om het paard in het tempo te houden en te sturen, zelf kan je dan de teugels los(ser) laten en een plukje manen of het zadel vast pakken.
Probeer gewoon heel voorzichtig te zijn met de mond van het paard.
Soms geven ze ook gewoon slecht les op een manege, dus je kan ook kijken en vragen in de buurt bij andere maneges hoe ze het daar aanpakken!
Heel veel succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 16:25

xx_Irisje schreef:

Een manege waar een beginner meteen teugels in de handen krijgt, heeft geen respect voor z'n manegepaarden. Dan krijg je zo'n hobbelbedrijf met afgestompte bokken. En dat is dus gewoon stomweg geen goede manege. Mijn reactie is dus niet overdreven. Ik denk dat heeeeeeel veel manegepaarden het met me eens zouden zijn.