Telgang, hoe eruit te krijgen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Navidad

Telgang, hoe eruit te krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-04 06:23

Baron heeft zich van vroeger af aan, aangeleerd om in de stap over naar de tel gang te gaan. Volgende week zaterdag avond neem ik hem voor het eerst mee naar de les. Nu laat ik hen onder zijn tempo stappen of er net iets boven. maar als het in de proef gebeurt dan ben ik zwaar de banketstaaf. Dikke minpunten en noem maar op. Nu is mijn vraag, hebben meer mensen ervaring hiermee en hoe krijg ik het eruit?? (het is geen ijslander hoor) Haha! het is een kinsky...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 08:22

Altijd voorwaarts oplossen, andres krijg je een lui en traag paard.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 08:56

Over het algemeen hebben de paarden die teveel alteraal gaan stappen, of zelfs helemaal over gaan in telgang, een te traag achterbeen.
Je moet het voorwaarts oplossen, het achterbeen sneller maken.
Ik rijd weleens op een paard, dat niet helemaal in telgang gaat, maar, zeker als hij moe wordt, wel erg lateraal stapt. Bij hem werkt het om heel goed bij te drijven en als hij daarop reageert, voor wat op te vangen, dan gaat hij wel weer zuiver 4-tact stappen.

Arzil

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 12:44

Vooral ook je handen niet vastzetten. Heel erg je handen meevieren, maar wel contact houden. En voorwaarts blijven drijven.

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 12:55

Lichte schoudervoor rijden, daarmee krijg je het eruit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 15:20

Niks doen Haha! (de meeste mensen frutten te veel in stap)
Geef je paard eens ruimte van voor, zit stil, en laat hem in zijn eigen tempo stappen.
Niks niet opvangen, maar los met die handen
Niks geen geduw met de zit.
Eerste voorwaarde dat je paard weer gewoon gaat stappen, de rest komt later wel weer.

carlijn83

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 21:57

ik ga mee met rk

maarre met telgang/laterale stap is niet ineens je hele proef naar de kl*te hoor.
Vriendin van mij haar paard doet t ook nog wel eens, vroeger meer maar is ondertussen lekker Z2
er zitten meer onderdelen in de proef dan de stap Vingers aflikken
suc6

Ukster

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 22:02

mijn pony doet precies hetzelfde Lachen en heb er ook wel is naar gevraagd op bokt.
maar hij doet het precies als hij moe wordt of als ik hem zn gangetje laat gaan. enik blokkeer hem nooit in zn mond, want heb haast altijd alleen maar losse teugel.

Y_DG

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 22:16

Balkjes stappen kan ook helpen. Een paard bij ons op de manege heeft het ook. En ze stappen er nu aan de longe ook balkjes mee en er is verbetering

This_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 14:11

haha wat grappig, toevallig gisteren met de buitenrit deed Maris dat ook.. HIj doet het eigenlijk alleen als we buiten in stap zijn.. Ik dacht altijd dat het aan de ondergrond of zo lag, maar wel handig dit toppic. Heb er gelijk ook wat aan!!

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 14:54

Mijn paard doet het eigenlijk ook bijna altijd Scheve mond
Niet elke jury merkt dit op in een proefje Haha!

Ik kan het oplossen door hem idd meer vrijheid aan de voorkant te geven en hem verder actief te houden. Schouder voor laten stappen helpt ookwel, alleen dit kan je in je proefjes dus niet doen Knipoog

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 14:59

Cinzano schreef:
Mijn paard doet het eigenlijk ook bijna altijd Scheve mond
Niet elke jury merkt dit op in een proefje Haha!

brevet van overmogen voor de jury dan Boos!

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-04 16:44

runningkawa schreef:
Niks doen Haha! (de meeste mensen frutten te veel in stap)
Geef je paard eens ruimte van voor, zit stil, en laat hem in zijn eigen tempo stappen.
Niks niet opvangen, maar los met die handen
Niks geen geduw met de zit.
Eerste voorwaarde dat je paard weer gewoon gaat stappen, de rest komt later wel weer.

Sorry, ik hou hem niet vast van voor, en hij stapt in zijn eigen tempo. rij hem nu vaak met lange teugel en het meeste stappen en juist als ik hem in zijn eigen tempo laat lopen gaat die in de telgang.

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-04 16:47

Ukster schreef:
mijn pony doet precies hetzelfde Lachen en heb er ook wel is naar gevraagd op bokt.
maar hij doet het precies als hij moe wordt of als ik hem zn gangetje laat gaan. enik blokkeer hem nooit in zn mond, want heb haast altijd alleen maar losse teugel.

Afentoe neem ik de teugels wel eens op en buiten redelijk vaak, alleen maar als we langs een koeien wei gaan of een wij met merries op een schapen wei. Maar anders gaat die met me aan de haal, maar dat blijf je houden met een hengst.

KlompenVrouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 18:10

mijn paard is eigelijk draver, en had toen ik met m wilde gaan dressuren ook onwijs last van een telgang, ik heb veel lessen gehad en hij is er nu uit!!,, bij mij is het goedgekomen door hem met z'n hoofd bij mijn rijden te houden,, voorwaarts ,maar gecontroleerd te laten stappen,, daarbij moest ik altijd heel veel overgangen rijden van stap naar draf en andersom,,

carlijn83

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 19:52

Navidad schreef:
juist als ik hem in zijn eigen tempo laat lopen gaat die in de telgang.

Probeer m dan wel actief te houden!
Ook in zn eigen tempo actief laten stappen en bij de les houden

Wat zegt je instructie??

Odeale

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 20:43

ulisse deed dat in het begin ook vaak. Ze stapte dan onder haar tempo. Nu laat ik haar wat aktiever stappen, en wat meer loslaten van voren. Ze doet het nu alleen nog als ze iets heel spannend vind (dan gaat ook gelijk haar tempo omlaag), maar dan net zo goed als ik de teugels lang heb dan bij teugels op maat.

Rudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 21:13

Jippie schreef:
Altijd voorwaarts oplossen, andres krijg je een lui en traag paard.

Daar zit het hem nu juist. Een telgang bekom je door overhaast te stappen. Je moet juist heel traag stappen, maar toch actief. Je moet die 8erhand activeren om zo de 8erhand "een stapje voor te maken" in verhouding met de voorhand.

Schijnheilig Greets RUDY Schijnheilig

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-04 23:01

carlijn83 schreef:
Probeer m dan wel actief te houden!
Ook in zn eigen tempo actief laten stappen en bij de les houden

Wat zegt je instructie??

Ze helpt er wel bij die zegt laat em eerst maar even zo lopen, aangezien ik hem niet helemaal aan het werk kan zetten omdat die nog een beetje aan moet sterken.. Maar daarbij zegt ze wel dat het hem van vroeg angeleerd kan zijn. zelf rij ik redelijk veel overgangen en pak hem afentoe iets door. maar ook dat gaat nu super. maar teveel aan het werk zetten wil ik hem niet. Dat komt op latere termijn pas. Ben blij dat ik hem nu een beetje aan het lopen heb en ook op een rustige manier. in de stap Rij ik hem wel voorwaarts neerwaarts. en wel in de volledige ontspanning, zelf merk ik wel dat die iets te over werkt is want heb te snel dingen gevraagt. Een kameraad van mij zegt ook precies hetzelfde, en dat ik het met voorwaarts neerwaarts goed doe, Ik ben btw geen beginner hoor Lachen maar hij doet het echt extreem, en het begint nu gewoon een aardig probleem te worden, een volledige les wil ik nog niet met hem uitrijden, volgende week zaterdag neem ik hem mee naar de manege (gewoon vrij rijden even in de binnenbak)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 23:25

Rudy schreef:
Daar zit het hem nu juist. Een telgang bekom je door overhaast te stappen. Je moet juist heel traag stappen, maar toch actief. Je moet die 8erhand activeren om zo de 8erhand "een stapje voor te maken" in verhouding met de voorhand.

Overhaast is iets anders dan voorwaarts, dit paard is niet voorwaarts. En traag is iets dat ik echt nooit wil zien of horen Haha!

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-04 09:35

Een paard meot je altijd voorwaarts laten stappen. Een traag paard is niet aan het been. maar dat is hij juist wel. vandaar ook voorwaarts neerwaarts.

ff offtopic.
Jippie ik was gister nog bij bles even samen met mike. Haha!

Partysjoap

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 11:14

whahahah daarom ben ik ook een fan van ijslanderss haha die gaaniet zo snel vanuit zichzelf in telgan maar die hebbe ut gewoon apart dus

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 14:03

Navidad schreef:
Jippie ik was gister nog bij bles even samen met mike. Haha!

Jammer dat ik je gemist heb.

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-04 21:54

Partysjoap schreef:
whahahah daarom ben ik ook een fan van ijslanderss haha die gaaniet zo snel vanuit zichzelf in telgan maar die hebbe ut gewoon apart dus

Ik ben totaal niet fan van de telgang. Heb er zelfs een bloedhekel aan.
en al helemaal Bij een paard die net lekker in zijn vel zit en op krachten is gekomen, ik kan hem die niet volledig aan het werk zetten. Verder vind ik niet dat ze het een paard aan moeten leren die volledig wedstrijd gefokt is, (dressuur en springen)

confetti

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 15:42

Paarden uit de oostbloklanden hebben aanleg voor de telgang, heeft te maken met het percentage volbloed wat een paard heeft. Je kunt er weinig tegen doen. Van wat ik gezien heb bij een pony op stal heeft het erg veel te maken met je handhouding en je zit. Het is er moeilijk uit te krijgen, zeker bij een wat ouder paard. Informeer eens bij de singlefooter, die heeft er ervaring mee en wie weet heeft zij een oplossing. Succes ermee