Stuiteren en wegrennen na opstijgen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Supertje

Stuiteren en wegrennen na opstijgen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-04 00:08

Jordy heeft de laatste tijd een nogal vervelende gewoonte ontwikkeld. Zodra ik opgestegen ben en ga zitten, gaat hij er bij voorkeur als een idioot vandoor. Meestal gaat hij gewoon rennen, af en toe stuitert hij eerst een beetje voor hij weg is, op de plaats galoperen, opzij hupsen e.d.. Maar vandaag was het echt even té.... Zodra ik zat kwam hij steil omhoog (Jordy steigert eigenlijk nooit, 2x eerder gedaan, maar in een heel andere situatie), om vervolgens opzij te gaan springen/galoperen en tussendoor omhoog te komen en te bokken. Daarna draaide hij ineens recht en ging volgas door de bak. Erg fijn als je je beugels nog niet te pakken hebt.... (vond het een hele prestatie dat ik nog zat, was al ready for impact Tong uitsteken ).
Ik ken Jordy goed genoeg om te weten dat als ik er niets aan doe dit zijn nieuwe gewoonte gaat worden.
Als iemand hem vast heeft met opstijgen is er niets aan de hand, dan dribbelt hij een beetje weg, maar hij is ook gewoon onwijs fris de laatste tijd (nieuwe stal e.d., daar reageert hij altijd een beetje extreem op).
Probleem is dat ik bijna nooit iemand heb om hem vast te houden, en hij zal het toch ook echt normaal moeten doen zonder dat iemand hem vast heeft.
Zijn hoofd naar me toe buigen zodat hij alleen naar me toe kan heb ik geprobeerd, maar dan gaat hij juist omhoog en springt alsnog van me vandaan.
Zodra hij stopt met rennen is er niets meer aan de hand, dan is hij juist heel ontspannen. Een keertje tussendoor op en af stijgen maakt ook niet uit, dan doet hij het niet. Voorheen stond hij met opstijgen juist keurig netjes stil, dit is echt ineens zodra we op een andere stal staan.

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 00:17

misschien even in de hoek zetten..

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 00:22

Weet je zeker dat er niets mis is met het zadel?

CaLiMeR0

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 00:24

ja als je hem in de hoek zet schiet hij misschien niet snel weg

fleursan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 09:56

Het kan ook zijn dattie last heeft van zijn rug, want het is zodra je zit dattie ervandoor schiet, dus het kan ook een uiting van pijn zijn. Ik zou tog eerst zijn zadel en rug controleren.

minka

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 10:49

Ik heb het probleem ook gehad met een 4 jarig pony die ik aan het inrijden was. Alles ging super kon zo zonder de teugels nog maar vast te pakken opstijgen en hij bleef muisstil staan. Van de een op de andere dag ging hij er ''gebruik'' van maken en schoot naar voren in volle galop. Het werd op een gegeven moment zelfs zo erg dat ik er onmogelijk op kon, het ging zelfs amper als iemand hem vast hield. Aan rugproblemen is gedacht, maar omdat er niks was veranderd in tuig, leek dat het niet te zijn.

Op een gegeven moment zette ik hem vast met z'n longeerastukje aan het bit en dan gewoon aan een halstertouwtje op de poetsplaats. Als ik erop zat gaf ik hem aan beide kanten een brokje.

Steeds kon ik het touw waaraan hij vast stond langer maken en hij begon te wachten op z'n brokje. Ik kon er zelfs weer op zonder de teugels vast te pakken en hij draaide netjes z'n hoofd in beide richtingen richting m'n knie om het brokje aan te pakken

Hoe het nu gaat weet ik helaas niet, want hij is korte tijd nadat het beter ging verkocht Verdrietig

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 11:48

Oud gedrag dat weer de kop op steekt....
De eerste keer dat ik Jordy ben gaan rijden vertoonde hij ook dit gedrag Scheve mond *denkt even hard na hoe we dat destijds hebben opgelost*
Ik geloof dat ik hem destijds toch veel vast heb laten houden, en lange tijd in de hoek ben opgestegen ipv midden in de bak. Dan heeft hij toch minder het idee dat ie weg kan Lachen
Als ik me goed herinner had hij op het erf (op het harde dus) ook veel minder de neiging om weg te rennen dan in de bak. Vaak begon hij nog wel te rennen als je dan één keer begon met rijden, maar dat heb je er eerder uitgereden dus dat moet nu ook lukken Knipoog

Ik denk dat dit gewoon puur weer even oude truukjes uitproberen is (of misschien stress/slechte ervaringen die boven komen door de vreemde omgeving).
Succes!

Bitterbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 17:01

wat misschien helpt he.. omdat je zegt dat als je tijdje hebt gereden hij het daarna niet doet.. hem eerst even laten uitrazen aan de longeerlijn? of gewoon even losgooien? (je zal t vast wel geprobeerd hebben, maar zo niet dan kan je t proberen want t helpt mijn pony wel Haha!)

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 17:02

Jordy kennende, is dat ben ik bang geen oplossing

Bitterbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 17:02

Je zou het kunnen proberen, maar ik ken Jordy natuurlijk niet

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 17:03

Als er iets is waar ik niet tegenkan is het als een paard de benen neemt voordat je goed en wel zit. Op- en afstijgen zijn de momenten die het gevaarlijkst zijn bij het paardrijden. Ik zou het wegbrengen naar iemand die hem corrigeert voordat ik dit gedrag zelf zou proberen op te lossen. En in dit geval mag de corrigerdende instantie (mits ze weten wat ze doen) van mij gerust kluisters gebruiken.

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-04 18:55

Richtje, het is inderdaad weer zijn oude gedrag.... Ik heb wel gemerkt bij hem nu dat hij compleet ondersteboven is van een nieuwe omgeving. Ook toen hij net bij mij was en dus ook op een andere stal kwam was het toen weer compleet mis. Toen was het echter nog erger, kon ik niet eens mijn voet in de beugel krijgen zonder dat hij in de houdgreep gehouden werd, en zodra hij werd losgelaten was het of er een kanon werd afgeschoten....
Ik stijg overigens in de hoek op, helpt niet. Hij probeert direct om te draaien en is weg. En ik denk dat jij nog wel weet met hoeveel power hij vertrekt...... Ook met longeren is hij trouwens weer zo gek als een krant, vol gas als een idioot rennen en niet meer te stoppen, hij lijkt zich op zo'n moment echt helemaal af te sluiten. Dit soort gedrag heeft hij trouwens al zowat een jaar niet vertoond, en nu begint het weer, dacht dat ik een heel eind was, helaas niet dus..... Ook is hij al weer een paar keer flink aan de kletter gegaan in de bak.
Met het zadel of zijn rug weet ik vrijwel zeker dat er niets mis is, ook omdat hij daarna juist de sterren van de hemel loopt voor zijn doen. Bovendien ken ik dit gedrag van Jordy.
Hem losgooien helpt ook niet, het is puur als je erop zit.
Als ik hem vastzet, of als hij gewoon los op het erf staat, kan ik er op mijn kop op gaan staan, hij zal absoluut niets doen, ik denk dat hij geen spier vertrekt. Eerst, toen ik eenmaal (dacht ik) dat gedrag van hem eruit had, kon ik met een los teugeltje overal waar ik wilde opstappen.

Cassidy, ik heb er toen in het begin ook al over gedacht hem weg te brengen, toen was ik echt wanhopig, maar ik heb het er toen ook zelf uitgekregen (en nog wel veel meer dan dat). Probleem is dat hij veel te slim is, en mijn trucjes ook nog steeds heeft onthouden.....
Ik denk dat degene die met kluisters op Jordy wil stappen, en hele goede levensverzekering moet hebben.... Hij is voorheen dwars door hekken, draden e.d. heengeknalt zonder ook maar af te remmen.

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 22:36

Dat van je voet niet eens in de beugel kunnen zetten, is ook heel bekend helaas Scheve mond Instructrice heeft hem de eerste paar keer aan zijn oor vast moeten houden, om te voorkomen dat ie met mij de bak doorging.

Ik vrees dat de enige oplossing is om toch een tijdje heel consequent met hulp van iemand te oefenen. Ik weet dat ik destijds gewoon een half uur lang bezig ben geweest met op- en af stappen tot hij stil stond.

Waar sta je nu? En heb je iemand die je er een keer mee kan helpen? Zo niet, dan wil ik best weer een keertje langskomen om vast te houden Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 22:40

Cassidy schreef:
Ik zou het wegbrengen naar iemand die hem corrigeert voordat ik dit gedrag zelf zou proberen op te lossen. En in dit geval mag de corrigerdende instantie (mits ze weten wat ze doen) van mij gerust kluisters gebruiken.

Verward:?:?:?:?

De meeste paarden hebben een reden om weg te rennen bij het opstijgen. Een rugprobleem, angst ivm het lompe opstijgen enz enz. En dan ga jij dat dier wat al bang is ook nog in de kluisters zetten?

Wees maar blij dat je mijn merrie niet bent tegengekomen, die was echt gevaarlijk geworden als we dat hadden uitgehaald met haar toen ze zo'n problemen had met opstijgen.

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 22:56

Pipo schreef:
:?:?:?:?:?

De meeste paarden hebben een reden om weg te rennen bij het opstijgen. Een rugprobleem, angst ivm het lompe opstijgen enz enz. En dan ga jij dat dier wat al bang is ook nog in de kluisters zetten?

Wees maar blij dat je mijn merrie niet bent tegengekomen, die was echt gevaarlijk geworden als we dat hadden uitgehaald met haar toen ze zo'n problemen had met opstijgen.

En echt, zoals Supertje al zegt.... deze wordt dan ook echt gevaarlijk. Bij Jordy is het puur een paniek reactie. Denk dat er ergens een trauma weer bovenkomt door de nieuwe omgeving.

Leelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 23:04

Ik heb ook een dergelijk probleem gehad met een van mijn merries. Ik heb het opgelost door als ze wegspurtte haar weer stil te zetten zo snel dat ging. Afstappen, kalmeren en weer opnieuw op te stappen. Het vergt geduld. Want na de 15e keer werd ik wel echt gek. Maar bij de 20e keer bleef ze stil staan. Toen heb ik haar beloond en weer afgezadeld (We waren al een uur verder). De volgende dag leek het hetzelfde, maar toen bleef ze stil staan rond de 16e keer. Weer afgezadeld en weggezet. Dit ongeveer 1,5 week lang en daarna steeds opnieuw als ze het weer deed. Uiteindelijk ging het over en ze doet het eigenlijk nooit meer. Misschien kun je deze tactiek proberen? Succes ermee! OK dan!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 23:21

Pipo schreef:

Rugproblemen en andere lichamelijke klachten moeten eerst uitgesloten worden, dat is iig waar. En pure paniekreacties heb ik ook gezien...en dat is door kluisteren opgelost. Je dwingt een paard tot een confrontatie met iets waar hij anders voor wegloopt. Maar nogmaals, dat behoort in handen van een prof. En als een paard zo slim is dat hij intussen de truukendoos van degene al kent die hem voor die tijd heeft gecorrigeerd en daar ook al niet meer op reageert, wat moet je dan? Wegbrengen, maar als dat niet lukt of kan, wat dan?

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 23:23

Cassidy schreef:
Rugproblemen en andere lichamelijke klachten moeten eerst uitgesloten worden, dat is iig waar. En pure paniekreacties heb ik ook gezien...en dat is door kluisteren opgelost. Je dwingt een paard tot een confrontatie met iets waar hij anders voor wegloopt. Maar nogmaals, dat behoort in handen van een prof. En als een paard zo slim is dat hij intussen de truukendoos van degene al kent die hem voor die tijd heeft gecorrigeerd en daar ook al niet meer op reageert, wat moet je dan? Wegbrengen, maar als dat niet lukt of kan, wat dan?

Dit probleem is alleen al minstens twee keer opgelost.... blijkbaar komen de trauma's weer boven als hij van omgeving veranderd wordt. En ik denk dat dit paard (en nog vele anderen) eerder meer in paniek zal raken dan zal kalmeren van het kluisteren.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 23:23

Supertje schreef:
Zodra hij stopt met rennen is er niets meer aan de hand, dan is hij juist heel ontspannen. Een keertje tussendoor op en af stijgen maakt ook niet uit, dan doet hij het niet.

Dus zo gauw het paard stopt met rennen is het goed....

Heb je de mogelijkheid om voor het opstappen te longeren?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 23:27

Richtje schreef:
Dit probleem is alleen al minstens twee keer opgelost.... blijkbaar komen de trauma's weer boven als hij van omgeving veranderd wordt. En ik denk dat dit paard (en nog vele anderen) eerder meer in paniek zal raken dan zal kalmeren van het kluisteren.

En toch...je doorbreekt daarmee een vicieuze cirkel. Als er anders niet door te dringen is tot een paard...wat moet je dan?
Ik ben zelf een paar keer flink van een paard afgevallen dat de benen nam bij het opstijgen. Ik heb iemand met flinke rugkneuzingen (gelukkig waren het alleen kneuzingen) het ziekenhuis in zien gaan doordat een paard de spurt nam bij het opstijgen van de ruiter.
Een paard dat de benen neemt bij het opstijgen is echt zo ontzettend link!

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-04 23:29

Richtje schreef:
En echt, zoals Supertje al zegt.... deze wordt dan ook echt gevaarlijk. Bij Jordy is het puur een paniek reactie. Denk dat er ergens een trauma weer bovenkomt door de nieuwe omgeving.

Ik weet inderdaad ook zeker dat hij met dat soort 'oplossingen' helemaal gek zou worden. Denk dat hij zijn eigen nek breekt en de nek van degene die erop probeert te komen erbij....
Het is zeker weer paniek.... Jordy kan bij tijden een onwijze galbak zijn en er ineens vandoor knallen omdat hij iets simpelweg niet wil (hoewel dat de laatste tijd echt heel erg sporadisch was, kwam eigenlijk niet meer voor), maar dat is heel anders, dan heb ik nog een enigszins bestuurbaar paard die ik binnen een rondje bak weer onder controle heb....
Dit is echt in paniek compleet zonder controle wegkomen (en hij is dan echt gevaarlijk op zo'n moment, helemaal blind).
Ik zou zo graag eens in dat koppie willen kijken, waar die angst toch steeds weer vandaan komt.

Ik ga eens proberen wat Leelo zegt, gewoon zodra hij gekalmeerd is afstappen en er weer op klimmen. Als ik overigens na zo'n paniek-aanval even doorrijd, kan ik wel weer gewoon op en en afstappen zonder problemen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 23:31

Maar wat ik niet snap is waarom het na een rondje rennen wel over is? En dat jolig doen en rondhupsen klinkt ook niet naar pure paniek. Dat hij het niet doet als hij vast wordt gehouden ook niet. En hoe reageert hij als hij van tevoren is gelongeerd? Heb je al een fysio erbij gehad?

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 23:33

Cassidy schreef:
Maar wat ik niet snap is waarom het na een rondje rennen wel over is? En dat jolig doen en rondhupsen klinkt ook niet naar pure paniek. Dat hij het niet doet als hij vast wordt gehouden ook niet. En hoe reageert hij als hij van tevoren is gelongeerd? Heb je al een fysio erbij gehad?

Ik heb dit paard gereden voordat Supertje hem kocht. En echt, het is pure paniek op dat moment. Hij draait door, is bang voor been en hand op dat moment. Blijkbaar een oud trauma dat bovenkomt.
Van te voren longeren heeft ook geen zin helaas

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-04 23:36

Cassidy schreef:
Dus zo gauw het paard stopt met rennen is het goed....

Heb je de mogelijkheid om voor het opstappen te longeren?

Tijdens het rijden kan hij er ook ineens vandoor knallen bij iedere onverwachte beweging op zijn rug.
Longeren voor het opstappen helpt niet, al is hij half dood bij wijze van spreken, hij zal het nog doen.

Overigens is hij als hij dus die 'periodes' niet heeft, echt zo mak als een lammetje. We hebben hem zelfs gebruikt om een heel erg angstig kind van haar angst af te helpen. Dit is dus wat je van Jordy kunt verwachten in betere tijden:
Afbeelding

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 23:39

Nog iets wat je kunt proberen: probeer hem te laten eten terwijl je opstapt. Met hoofd laag en malende kaken kan die spanning niet opkomen die er duidelijk voor zorgt dat je paard vlucht. Al eens geprobeerd na het opstappen met snoepjes te werken?
Ik heb ook eens een verhaal gehoord van iemand die het paard aan de bakrand vastmaakte terwijl ze opstapte, en van het paard af het paard na het opstappen losmaakte. Dat kan dus ook heel gevaarlijk zijn als hij in paniek raakt en jij er op zit...maar valt te proberen.