Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Banja schreef:kun je me dan vertellen hoe ik slimmer moet zijn, want nou denkt ze volgens mij dat ze alles kan maken, en dat wil ik dus niet hebben =S
maar hij moet weten wat hij wel en niet magBanja"]Hier probleem nummer 2. Een paard is een kuddedier, en zal (als hij/zij regelmatig met anderen op het land staat) een maatje hebben. Als je met dat maatje gaat rijden, zou er niets aan de hand moeten zijn. Is er geen maatje, ga dan rijden met een paard dat hoger in rang staat. Wil je toch alleen rijden? Zorg er dan voor dat je voorbereid ben als ze naar huis wil, want dat kun je dan alleen maar tegengaan met overgewicht.
en slaan doe ik echt niet, ik wil haar absoluut de baas blijven maar mishandelen doe ik niet aan!
[/quote]Hier probleem nummer 1. Je moet overhand hebben, en dat krijg je door hoger in rang te komen dan je paard. Sommige paarden nemen automatisch aan dat een mens hoger is, die van jou duidelijk niet. In een kudde zou je paard flink wat klappen krijgen als iets gelijkwaardigs werd gedaan, maar jij blijft alleen maar zitten. Lijkt me duidelijk dat je paard hiermee hoger in rang is gekomen.
Dit kun je tegengaan met Natural Horsemanship, of door consequent te zijn. Happen mag niet --> doen=tikje met de zweep. Er vandoor gaan mag niet --> doen is tikje met de zweep. Het probleem is dan dat ze alleen maar sneller zal gaan, wat te voorkomen is door het tikje op haar borst te geven, dus door iemand die naast het paard staat. Een paard met de zweep slaan is geen mishandeling, maar een correctiemiddel, of een manier om een beenhulp te verduidelijken.
[quote="Banja schreef:ik rij in mijn eentje..