Paard is tijdens rijden niet te houden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Shayla

Paard is tijdens rijden niet te houden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-04 22:37

Ik heb een groot probleem.
Mijn tinker is tijdens het rijden thuis (in het weiland , helaas geen bak tot mijn beschikking) en tijdens buitenritten gewoon niet te houden. Als ze er in volle gallop vandoor wilt doet ze het gewoon en dan is de rem gewoon niet te vinden. Ik heb het al geprobeerd om het rij technisch op te lossen (met instructrice erbij) maar ze vliegt er gewoon vandoor en is met geen mogelijkheid terug te rijden. Niet op ontspanning en niet met meer druk , ze reageert gewoon niet. De laatste keer tijdens een buitenrit stond ze ong. 5 meter voor een kruising stil. Het ging nu maar net goed maar misschien de volgende keer niet. Ik vind het gewoon eng worden om nog met haar naar buiten te gaan of gewoon thuis in het weiland te rijden. Waardoor ik haar voornamelijk alleen nog maar longeer. Haar gebit is pas nog helemaal nagekeken en bijgeveild waar het nodig was.
Ik en ook m'n instructrice vermoeden dat het aan het bit ligt. Ze heeft me dan ook geadviseerd om een ander bit te proberen , maar nu is mijn vraag : Wat voor bit kan ik proberen?
Ik rijd momenteel met een dubbelgebroken watertrens , voor die tijd heb ik met een enkelgebroken bit gereden waar ze ook al niet op reageerde.
Ze loopt ook voor de wagen met een liverpoolstang en daar heb ik totaal geen problemen mee.
Kan het er ook aan liggen dat ze juist door die stang niet meer reageert op d'r gewone bit? Met mennen heb ik gewoon normaal contact op de teugels (dus geen geruk of getrek) en rijd ook regelmatig stukken met een zeer losse teugel.
Wie heeft er tips of adviezen over welk bit ik kan proberen , ik wil niet gelijk tijdens het "gewone" rijden overstappen op een stang omdat ze daar wel op reageert , zit er nog een middenweg in ?

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 11:19

In feite zou je een bit moeten hebben wat ze niet vast kan pakken. Want dat is denk ik wat ze doet. Ze probeert je uit.
Het is goed dat je zo geschrokken bent met die buitenrit, voorlopig niet meer doen, maar lekker in de wei blijven rijden...
Als het zo doorgaat reageert ze misschien binnenkort voor de kar ook niet lekker meer Scheve mond

Anne Marie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 11:35

Ik rijd mijn Belg ook met liverpoolstang, op het vriendelijkste gaatje met een heel los teugeltje. Ik zie er geen probleem in, ik doe mijn paard geen pijn, bezorg hem geen ongemak, maar als het gevaarlijk wordt kan ik ingrijpen. Waarom al die commotie over een stangetje? Het kan je uit heel vervelende situaties redden. Gewoon een stangetje pakken hoor meid, wordt het voor jullie allebei weer leuk om te rijden.

Britty

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 11:50

Anne Marie schreef:
Ik rijd mijn Belg ook met liverpoolstang, op het vriendelijkste gaatje met een heel los teugeltje. Ik zie er geen probleem in, ik doe mijn paard geen pijn, bezorg hem geen ongemak, maar als het gevaarlijk wordt kan ik ingrijpen. Waarom al die commotie over een stangetje? Het kan je uit heel vervelende situaties redden. Gewoon een stangetje pakken hoor meid, wordt het voor jullie allebei weer leuk om te rijden.

Ja kijk, als je met die stang geen problemen hebt, en andere bitten/hulpteugels helpen niet...geloof ik dat ik het ook maar zou doen. Als je daarmee wel ontspannen kan rijden, en aan je watertrens alleen maar moet "trekken", is het voor jullie beiden prettiger om met stang te rijden. Als je met zachte hand rijdt, zal dit minder schade in de mond veroorzaken dan de watertrens.

Maar zou het eerst maar eens testen in de wei, voor er iets flink mis gaat!

Edit: heb je wel kunnen uitsluiten dat hij niet aan de kletter gaat vanwege een niet goed passend zadel/drukking in de rug?
Laatst bijgewerkt door Britty op 20-10-04 12:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Issy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 12:03

heb je het idee dat je tinker uit paniek weg rent of gewoon omdat hij ondeugend is?

Jasmijn76

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 12:04

..bij ons op stal staat ook iemand met een verschrikkelijke leuke pony..maar sterk!...MEGA....en doet hetzelfde als jou eigenwijze Tinker....zij heeft dus het vriendelijkste stangetje wat er is...en idd, wat ze hierboven zeggen...eindelijk niet meer dat inhouden...net of je met twee eitjes in je hand rijd...daarbij voordeel, je kan zelf eens gaan rijden...op je benen, op je zit..en niet alleen maar op je handen...ik zou het gewoon doen!...je moet ook denken dat het voor je eigen veiligheid is....en als jij dadelijk onder een auto ligt omdat je zo graag geen stang wil....wat doet nou meer pijn!? Verward

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 22:50

Hoe reageert ze als je op een halster rijdt? Dat zou ik eens uitproberen in de wei....

Shayla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-04 23:47

Issy schreef:
heb je het idee dat je tinker uit paniek weg rent of gewoon omdat hij ondeugend is?

Gewoon puur uit ondeugd , als je uit angst weg rent heb je je oren niet zo vrolijk naar voren toch ? Aan het zadel ligt het niet anders zou ze het op de manege ook doen.

Met alleen een halster rijden durf ik echt niet aan te beginnen.....
Ik heb wel o de site van divoza iets gelezen over rubber bitten misschien is dat wel iets ? Ik zal het stukje hier even neerzetten.

Met rubber beklede bitten werken prima bij paarden die moeilijk in de mond zijn. Paarden die niet willen ontspannen krijgen door het zachte rubber de neiging te gaan kauwen. Wel belangrijk is het om het bit op de juiste manier in te hangen (niet tegen de kiezen) daar het rubber anders kapot wordt gekauwd. Ook hard in de mond geworden paarden kunnen een tijdje op rubber worden gereden om de mond te laten herstellen. Ook bij paarden die veel met het hoofd slaan, mogelijke aversie tegen metaal in de mond, kan een rubber trens uitkomst bieden.

Mijn paard slaat, zodra je wat meer van haar vraagt ,ook ontzettend met haar hoofd. De bitten die erbij afgebeeld staan zijn meestal toch stangen maar werken denk ik minder scherp in dan mn liverpool. Misschien is dit wel het proberen waard ?

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 21:02

Het kan enigzins door het bit komen, maar denk zelf eerder aan het karakter die veel tinkers hebben. Ze zijn zogezegt nergens bang voor en moeten respect voor dingen aangeleert worden. Dus ook voor de ruiter, bit, been enz.

Als de respect er is voor de ruiter dan is het bit probleem al veel minder. Ga dus grondwerk doen om dit te bereiken en ga daarna pas weer denk aan rijden.

spoekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 13:59

dus ze is gewoon met je aan het sollen?? misschien kun je eens proberen om haar gewoon om te trekken als ze er weer zomaar vandoor gaat. Is misschien even niet zo leuk, maar als ze daarna weer luistert... Josien's advies is ook een hele goede! succes ermee!

looniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 15:21

misschien zielig maar gewoon aan 1 teugel blijve trekken dat ze op een mini voltetje moet en dat ze dan msischien stopt.

looniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 15:21

beetje vaag uitgeleg:s

Kel2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 17:18

Je kan ook nog een rolletjes bitje proberen. Dit is een gewone trens met allemaal rolletjes. Dit kunnen ze (bijna) niet vastpakken.
Wat Josien zegt, over het karakter van tinkers, daar ben ik het ook mee eens

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 19:08

Ik vind dit niet echt een Tinkerkwaal Verward Heb het net zo vaak meegemaakt bij een KWPN-er of een haflinger of een fjord of een arabier.... Het ligt echt niet aan het gemiddelde "Tinker"karakter! Dat het een karakteristiek probleem is, kan ik het wel mee eens zijn. Maar dan een individueel karakter wat je in alle rassen even vaak tegenkomt.

Cars

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 21:21

josien schreef:
Als de respect er is voor de ruiter dan is het bit probleem al veel minder. .

OK dan!
Ik denk ook echt dat het een rijtechnisch probleem is,al heb je geen bak toch kun je buiten goed dressuurmatig bezig zijn met je paard.
Veel overgangen rijden,halthouden en zeker goed aan leren voelen ,proberen voor te blijven ....

En begin vooral NIET aan een rollenbitje met 2 verschillende metaalsoorten want dat grenst aan (is) dierenmishandeling.

Succes met je Tinker....

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 21:30

snowdon
Citaat:
Ik vind dit niet echt een Tinkerkwaal Heb het net zo vaak meegemaakt bij een KWPN-er of een haflinger of een fjord of een arabier.... Het ligt echt niet aan het gemiddelde "Tinker"karakter! Dat het een karakteristiek probleem is, kan ik het wel mee eens zijn. Maar dan een individueel karakter wat je in alle rassen even vaak tegenkomt.

Zeker, maar bij de meeste tinkers zit dit gedrag er al in. Bij andere paarden gebeurt dit door verkeert training, ruinen en bij enkele zit dit zelfde karakter er inderdaad in.
Daarbij heb ik ook niet gezegt dat alle tinkers zo zijn.

Shayla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-04 22:45

CarS schreef:
+:)+
Al heb je geen bak toch kun je buiten goed dressuurmatig bezig zijn met je paard.
Veel overgangen rijden,halthouden en zeker goed aan leren voelen ,proberen voor te blijven ....

Het buitenrijden gaat juist niet.... Niet in het weiland en op de weg al helemaal niet.....
Over het rijtechnische ben ik het niet helemaal eens. Ik zeg niet dat ik zo gewelidig kan rijden dat het niet aan mij zou kunnen liggen. Maar ze flikt precies het zelfde met mijn instuctrice en die heeft toch wel heel wat ervaring. Zoals zij het beschrijft : het gevoel alsof je in een mond van beton zit te "rukken" (even spreekwoordelijk want er word in dr mond natuurlijk niet gerukt Lachen )

Grondwerk doe ik al met enige regelmaat en ervaar daar totaal geen problemen mee.

En even uit nieuwsgierigheid. Wat is er zo verkeerd aan een rollenbit ? Verward (Heb niet al te veel verstand van verschillende bitten vandaar dat ik het vraag) Een haflinger bij ons op de manege heeft er ook een , maar er is totaal niets aan het beestje te merken dat hij het ook maar enigzins onprettig vind of er last / pijn van heeft.

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-04 08:21

Hoe is hij met grondwerken? makkelijk terug te krijgen, geen gedram?

Als dat zo is dan adviseer ik je weer helemaal bij het begin te beginnen en alles nieuw aan te leren. Ga dan alles stapje voor stapje af en als dan alles lekker gaat kun je weer naar buiten.

Ik zelf zou dan beginnen met halster. Veel paarden werken tegen het bit, dus trekken, vast houden enz. Met halster hebben ze geen last in hun mond en geef je een natuurlijke ophouding op de neus. Een nekrope kan ook vaak helpen.

Cars

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-04 10:44

Zoek maar eens op Rollenbit hier op Bokt....Kort samengevat,door de 2 matrialen geeft het in de mond een soort schokjes daardoor pakken ze het bit niet vast.

Ik heb even in je profiel gespiekt(leuke tink)...je hebt haar nu bijna 3 jaar.
Is dit gedrag al die tijd aan de gang of gebeurd dit pas de laatste tijd???
Ik ben niet tegen een stang maar ik ben bang dat als ze nu al geen respect heeft voor haar ruiter ze ook door de stang heen gaat en wat dan???
Vandaar mijn opmerking om het eerst zoveel mogelijk rijtechnisch op te lossen.
Heb je niemand in de buurt die je kan helpen b.v met longeren...
Ik zelf zou terug gaan naar de basis ,longeren ,erop aan de longe en het buitenrijden even laten voor wat het is...
Ik kan me voorstellen dat je nu niet op je gemak op haar zit en daardoor word het vaak van kwaad tot erger.....
Ik weet waar ik over banketstaaf want ik heb een lichtelijk gestoorde tink en zelfs daarmee is het goed gekomen....(heeeeel veel geduld,consequent zijn en een heel goede instructeur).
Dit soort gedrag is niet even op te lossen,je moet hier echt nu aan gaan werken en een methode zoeken waar jullie je goed bij voelen.

spoekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-04 19:36

looniej schreef:
misschien zielig maar gewoon aan 1 teugel blijve trekken dat ze op een mini voltetje moet en dat ze dan msischien stopt.

Het is nog zieliger als hij straks onder een auto komt...bovendien trek je een keer wat feller...en blijf je niet aan het trekken. Ik persoonlijk vind het zieliger als iemand aan een stuk door aan het trekken is om hem zo stil te laten staan, dan om een keer een ietsje fellere ruk en dat het dan af is...

Shayla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-04 01:34

CarS schreef:
Zoek maar eens op Rollenbit hier op Bokt....Kort samengevat,door de 2 matrialen geeft het in de mond een soort schokjes daardoor pakken ze het bit niet vast.

Ik heb even in je profiel gespiekt(leuke tink)...je hebt haar nu bijna 3 jaar.
Is dit gedrag al die tijd aan de gang of gebeurd dit pas de laatste tijd???
Ik ben niet tegen een stang maar ik ben bang dat als ze nu al geen respect heeft voor haar ruiter ze ook door de stang heen gaat.

Bedankt voor het compliment Haha!
Heb de zoek functie gebruikt , en ga daar dus mooi niet aan beginnen aan zo'n rollenbit. Voel het haast zelf al aan mn kiezen! Lips are sealed

Het gedrag is pas later gekomen , eigenlijk sinds dat ze voor de wagen loopt. Vandaar dat ik ook dacht dat het misschien door "gewenning" aan de stang komt.
Maar ik wel zelf ook niet met een stang gaan rijden zoals ik al eerder zei. Ik ben er indaard zelf ook bang voor : stel dat ze ook gewoon door de stang heen loopt. Dan is het einde gewoon zoek , vandaar dat ik daar ook niet aan wil beginnen.
Wat me ook is opgevallen aan haar is dat ze de laatste tijd vrij zenuwachtig is voor haar doen Hyper! Dingen waar ze een half jaar geleden niet voor terug deinsde is ze nu wat voorzichtiger mee. Even een klein voorbeeldje, plastic zakjes of kuilplastic e.d. Daar was ze eerst niet bang van en duwde gewoon haar neus overal in. Als ze nu dat zelfde zakje tegen komt gaat ze er nog wel op af, maar zodra ze erin "duikt" en het zakje beweegt of kraakt iets gaat ze achteruit. Voor zover ik weet is er niets gebeurt waardoor ze nu ineens zo is kunnen gaan doen.

Met grondwerk is ze erg braaf en ook totaal niet drammerig of wat dan ook. Stil staan is dan ook inderdaad stil staan , al is het 10 minuten achter elkaar. Ze gaat ook braaf om , achterwaarts en noem maar op, op alleen mn stem. Dus ze heeft toch wel respect voor me dan lijkt mij ? Ik doe ook wel eens vrijheids dressur met haar (pas begonnen) en daar is ze ook er braaf mee.
Met alleen een halster rijden durf ik niet echt aan, misschien reageert ze er wel super op maar voor mijn idee heb ik dan nog minder te zeggen dan met een bit. Ik heb geen idee hoe een nekrope werkt...... Verward En met het rijden op alleen het halster , kan dat ook met je gewone halster of is het dan wijzer dat ik eens op zoek ga naar een touwhalster (die heb ik namelik niet) Als dat zo is , heeft er dan iemand voor mij een adres waar ik er een kan kopen ? Ik ben gewoon bereid om alles te proberen om het op te lossen.... Huilen

Ze is tijdens het rijden wel goed aan de beenhulpen , zo ging ze donderdag tijdens de les in een mooie "travers" Verward ofzo iets , omdat ik iets te veel buitenbeen gaf. Ze ging dan ook netjes beentje over. Ook wijken en overgangen voorwaarts rijden gaat goed. Maar terug rijden ging in de les ook minder. Daarbij is ze ook altijd wel razend enthousast tijdens het rijden. Wil alleen maar door door en nog eens door. In collone rijden achterop is bijv. voor haar ook een probleem omdat je haar dan moet inhouden waardoor ze niet meer lekker loopt en zich zelf gaat lopen opwinden omdat ze niet door kan lopen. Voorop in zo'n groep is geen probleem.

De enigste die me kan helpen met het rijden is mn instructrice , maar het probleem zit voornamelijk in het vervoer om er naar toe te gaan. Ik heb geen e rijbewijs, dus ben afhankelijk van een veel werkende vriend.
Ik zou ook graag aan de longe er op willen , maar zit dan weer met het zelfde hulp probleem. Mn vriend let niet genoeg op de longe , dus kan ik niet ongestoord rijden. En verder heb ik niemand die ik evt. zou kunnen vragen.

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-04 10:59

Lastig om het inderdaad alleen op te lossen.

De nekrope is eigenlijk een ring om de hals van het paard. Je kunt er ook gewoon een touw voor gebruiken. Er aan trekken helpt niet, maar kort ophoudingen maken met zit hulpen werkt bij veel paarden die niet terug te nemen zijn heel goed.

Je kunt gewoon op je eigen halster rijden. Voor het stoppen zou ik de teugels wel onder aan vast maken, maar in de zijringen kan ook.

Begin bij het begin. Dus gewoon stappen en dan vragen of ze wil stoppen. Komt ze ook maar ligt terug dan ontspan je en beloon je haar. Totdat ze gaat stil staan. Dan pas kun je denken om van draf naar stap te gaan of zelfs stoppen.
De zit hulpen zijn het zeer licht kantelen van je bekken(navel in) en daarbij je bovenlichaam iets naar voren brengen. Hierbij komt een licht oplopende spanning op je bovenbenen.
Deze hele hulp haal je direct weg als ze ook maar iets zachter gaat. Dit is haar beloning en daarbij beloon je nog is met je stem en misschien wel wat lekkers.

Het kost tijd, maar dan kun je haar ook zonder problemen terug krijgen. Spendeer er maar gewoon wat trainingen aan. Ga zo lang door totdat je je doel voor die dag bereikt heb en stop dan. De volgende keer pak je dit het zelfde weer op en kijk je of je een stapje verder kan.

Dus training 1: stap- stop
training 2: stap-stop draf-stap
training 3: stap-stop draf-stap draf- stop

Als het niet lukt de eerste dag te stoppen dan pak je nog een tussen stap van stap en langzamer stappen.

Succes

Erna208

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 00:52

Als je paard met grondwerk braaf is en op je stem luistert, waarom heb je dan geen vertrouwen in je paard en probeer je met halster met bijv. halstertouwen eraan aan beide kanten èn zonder zadel op haar te rijden ?

Door met een normaal halster te rijden, heb je eens geen bit dat irriteert of afleidt. Door zonder zadel te rijden, heb je beter contact met je paard en kun je eerst eens alles in stap lopen in de wei wel te verstaan. Veel figuren rijden, veel afwisseling, veel voltes, alles in stap. Gaat dat goed, kun je ook een stukje in draf.

Het woord vertrouwen mis ik in je tekst.
Zonder vertrouwen geen relatie met je paardje....

Ik zou net als Josien helemaal terug gaan naar af en daarna opnieuw opbouwen. Zeker ook het zadel laten controleren op drukplekken, of ie goed en gelijkmatig is opgevuld, dus zonder bobbels die irriteren en/of steken in de schouderbladen. Zit het bit wel goed ? Klemmen de ringen niet in haar lippen, omdat je rubberen bitringen nodig hebt ? Is het bit niet te groot, waardoor je het bij het stoppen en inhouden het bit door de mond trekt ?

Als ze er vandoor gaat en je zegt met de stem hoo of iets dergelijks of draf, reageert ze dan ook niet op de stem ?

En als je haar in de wei gecontroleerd uit laat lopen, dus gewoon laten gaan, is ze dan na een tijdje ook niet onder controle te krijgen, door haar op de volte te zetten ? Misschien wil ze wel lekker spurten en krijgt ze de kans niet omdat jij wellicht niet zo hard wilt ? Misschien heeft ze een lekkere rengalop nodig om in balans te komen en alle stress van zich af te gooien ? En loopt ze wel eens aan de teugel ? Ik heb allemaal vragen zoals je ziet. Knipoog

Shayla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-04 01:10

Ik ga het binnenkort wel proberen met alleen het halster rijden , al is dat voor mij al wel een hele stap......

Ik heb een paar jaar geleden een flink ongeluk gehad met een ander paard , waardoor ik m'n zelfvertrouwen voor een groot deel kwijt (eigenlijk bijna helemaal) ben geraakt. Ik heb zeker een half jaar niet durven rijden , maar heb het toch weer opgepikt omdat ik gewoon chagerijnig werd van het niet durven rijden. De eerste paar keren waren voor mij ook zeer angstig....
Het gaat nu gelukkig al een stuk beter, maar zodra er maar iets gebeurd wat ik niet meer kan controleren ben ik 1 bonk stress. Waardoor ik zelf teveel aanspan en zij totaal niet meer reageert....Shay heeft me over veel angsten al heen geholpen Maar nu sinds ze de laatste tijd zo doet , vind ik het zelf gewoon weer eng worden. Verdrietig Als ze zo'n bui heeft reageert ze ook niet op m'n stem , waarschijnlijk omdat die dan ook te gestresd is ? Zodra ik zelf denk "ontspannen, los laten enz." gaat ze al wat langzamer en beter reageren. Als ik gewoon ontspannen ben reageert ze wel.

[quote=Erna208] En als je haar in de wei gecontroleerd uit laat lopen, dus gewoon laten gaan, is ze dan na een tijdje ook niet onder controle te krijgen, door haar op de volte te zetten ? Misschien wil ze wel lekker spurten en krijgt ze de kans niet omdat jij wellicht niet zo hard wilt ? Misschien heeft ze een lekkere rengalop nodig om in balans te komen en alle stress van zich af te gooien ? En loopt ze wel eens aan de teugel ?[/quote]

Het gecontroleerd uit laten lopen , durf ik dus echt niet , ook vanwege meerdere glij en valpartijen die al gebeurd zijn in het weiand. In de bak op de manege heb ik er geen problemen mee als ze wat harder gaat dan normaal, omdat ze daar niet uitglijd. Het valt me bijvoorbeeld ook bij het longeren op dat ze na een galopje veel meer ontspant dan ervoor. Ze loopt meestal na een half uurtje rijden echt goed aan de teugel.

Ik heb alles laten controleren en er is niets te vinden van drukplekken of iets dergelijks.

Erna208

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 11:03

Het is je eigen angst Shayla, die je parten speelt.
Het paard voelt het en ook al heb je een Tinker en gelukkig geen heethoofd, het slaat over dat paniekerige. Als je nou eerst eens aan jezelf ging werken in combinatie met je paardje om dat wederzijdse vertrouwen op en uit te bouwen dan ben je al een heel eind. Grondwerk ala Emiel Voest is een heel goed begin. Ook al doe je niet alles zoals hij - doe ik ook niet - maar op die manier kun je wel een goede relatie met je paard opbouwen. En angst is geen goede raadgever. Heel veel succes en moed gewenst dat je over je angst heen mag komen en nog een hele fijne tijd met je paardje gewenst. Zal vast goed komen, nu je weet wat de oorzaak van het gedrag van je paard is. Dat ben jezelf Knipoog.