rechter galop

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

pubelia

rechter galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-04 16:03

hoe laat ik mn pony de rechter galop goed aan springen?
mn pony doet de linker galop goed. maar als ik haar de rechter galop laat aanspringen doet ze op de rechter hand de linker galop.(contra galop) als ik wijken in die galop wil springt ze nog verkeerd aan. ik kan haar links laten kijken en dan haar hulpen geven dan kom ik tegen de bak aan! niks helpt weet iemand nog een idee op tip?? maar wel dat ze de goede hulpen krijgt!

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 17:24

Wat doet ze als je een volte rechtsom gaat galoperen (in de linkergalop)? En als je die volte net zo lang verkleint tot de meeste paarden wel om moeten springen om niet uit balans te raken? Als ze overspringt goed belonen en na 5 sprongen weer terug.
En weer opnieuw beginnen. Ook helpt het misschien als je juist op de volte aanzet ipv. de lange zijde.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 17:34

wat ik veel doe is op de rechterhand kleine voltes te maken omdat ze p links iets soepeler is. mijn pony zit op het moment weer met hetzelfde probleem.

ik spring altijd aan gaat ze verkeerd spring ik weer aan, maar maak mijn hulpen extra duidelijk. ik vergroot en verklein voltes en spring in die volte aan.

of:
gewoon ontspannen rijden, denk je dat je ontspannen genoeg bent om aan te galoperen, probeer dan in een wending aan te springen, maar geef nu ook de hulpen goed door.
misschien is het ook handig om bijvoorbeeld ipv te rijden 2 keer per week te longeren, met ook het goed oefenen bij de rechtergalop.

zit je pony trouwens goed in de galop, dan zou ik zo een paar passen doorgaan en stoppen met de hele galop voor die dag, gewoon dus elke dag een beetje oefenen op de galop Knipoog

succes!

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-04 18:10

Sjonniej schreef:
Wat doet ze als je een volte rechtsom gaat galoperen (in de linkergalop)? En als je die volte net zo lang verkleint tot de meeste paarden wel om moeten springen om niet uit balans te raken? Als ze overspringt goed belonen en na 5 sprongen weer terug.
En weer opnieuw beginnen. Ook helpt het misschien als je juist op de volte aanzet ipv. de lange zijde.

nee dat heb ik nog nooit gedaan! maar gaat ze dan naar verloop van tijd ook goed aanspringen??

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 20:05

Waarschijnlijk zal ze op die volte steeds eerder overspringen, omdat dat gewoon makkelijker is. Maar dit kost wat tijd, omdat die spieren moeten ontwikkelen.
Hoe langer je hiermee doorgaat zal ze het gaan snappen en zullen haar spieren ontwikkelen. Als je dan op de rechterhand aanspringt zal ze denken: ik moet rechts aanspringen, want dat is makkelijker voor de bochten/voltes.

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-04 20:36

dank je wel ga er aan werken!!

navaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 20:41

Hoe gaat het met iemand anders erop?
De vraag is of het aan de bouw van het paard ligt of aan jouw bouw.
Ieder mens is van nature een beetje 'schreef', dit verklaart dat niet alleen een paard een lievelingskant heeft, maar dat de mens dat ook heeft.
Let dus goed op je manier van zitten. Is de druk bijvoorbeeld gelijk verdeeld?

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-04 20:59

ik ben de enige die er eingelijk op zit. ze is verkeerd in gereden. en zelfs mn instructrice lukt het niet!! maar ze is verkeerd ingereden. dus heb ik nog een kluifje aan!

navaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 21:05

Oke, nou als je de voorwaarden weet van wat een paard moet kunnen om in de goede galop aan te springen zal het goed moeten komen.
Ik blij er wel bij dat je aan je eigen beinvloeding moet werken.

Begrijpt ze je? Geef je 'begrijpbare' hulpen?
Vraag je niet te veel van haar? Kan ze het? Wil ze het?

miekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-04 10:51

ik heb hetzelfde probleem met mijn paardje. is ook verkeerd ingereden..
het probleem bij haar is dat ze op een kleine volte gewoon niet aan wil springen in de rechtergalop, maar zo gauw ze de kans krijgt om uit te breken, in de linker galop springt. Ook wanneer ik hoeken aan wil galoperen, maakt ze eerst een raar sprongetje zodat ze toch nog in de linker galop terecht komt.. en als ze probeert over te springen, zit ze overkruist.
bij haar heb ik echt het gevoel dat ze het gewoon niet snapt, want ze is verder wel heel werkwillig en leert erg snel.
iemand nog meer tips?

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-04 14:53

Ik heb er met mijn pony ook jaren lang last van gehad.
Sinds kort gaat het goed.
Ik heb hem ook eerst laten overspringen zodat ik wel de
rechter galop kon oefenen zodat hij daar sterker in kon worden.
Let er bij het aanspringen goed op dat je beide handen naar
rechts houdt en een beetje stelling vragen.

Wat ook wel eens wil helpen 1 balkje op de grond leggen en
hem daar aan te laten springen.
Lukt het niet in 1 x dan een volte rijden en weer over
het balkje rijden en boven het balkje de hulpen voor
de rechter galop geven let op je handen die moeten
beiden naar rechts.

Princess

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-04 17:05

op een hele kleine volte zetten, binnenhand goed naar binnen, op het verkeerde been gaan lichtrijden en dan de hulp geven voor het aanspringen

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-04 17:20

ik vind het dan knap als je haar zo in de goede galop krijgt als je haar al in galop krijgt!

miekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 18:38

ja inderdaad, want mijn paardje gaat dan alleen maar heel hard draven en kan dan echt niet aangaloperen. ik denk trouwens dat wanneer je paardje al moeite heeft met het aanspringen in een bepaalde galop, het hem zeker nog meer moeite kost om in die galop aan de springen op een kleine volte.

zijn er trouwens nog meer mensen met tips??

Unity

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 19:06

Zet haar in contrastelling en zorg dat jij met je gewicht binnen zit. Draai je heup dus zo dat je met je binnenste zitbeen meer in het zadel drukt.(je binnenbeen word dan automatisch wat langer)
En probeer het dan eens.

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-04 19:42

het probleem met haar op de volte zetten is dat ze eingelijk bijna niet te sturen is in galop. ben al blij als ik een grote volte kan maken. en het is dan ook niet de eerste keer dat ik tegen het hek aan knal!! en dan kan je sturen wat je wil!! de hulpen voor de contra galop ook al geprobeert dus dmv het wijken en dan aanspringen maar dan springt ze nog niet goed aan!

MissDonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 20:55

ik heb mn paardje het zo geleerd:
Als ze in de linkergalop ging terwijl ze rechts moest.. nergeerde ik haar en ging ik terug naar draf, Als ze wel naar de rechter galop ging beloonde ik haar goed Lachen

Helpt wel!! Ze springt nooit meer fout Lachen

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-04 21:27

ik neem haar ook altijd terug als ze verkeerd aan springt maar ze is nog nooit goed aan gesprongen!! al heb ik hier al wel een paar bruikbare tips lang zien komen. maar ga maar door!

Unity

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-04 07:37

pubelia schreef:
het probleem met haar op de volte zetten is dat ze eingelijk bijna niet te sturen is in galop. ben al blij als ik een grote volte kan maken. en het is dan ook niet de eerste keer dat ik tegen het hek aan knal!! en dan kan je sturen wat je wil!! de hulpen voor de contra galop ook al geprobeert dus dmv het wijken en dan aanspringen maar dan springt ze nog niet goed aan!

Ik bedoelde niet de Contra galop, maar Contrastelling. Gewoon even de andere kant op laten kijken voor en tijdens het aanspringen. Zo valt ie niet op de buitenschouder.
Probeer het gewoon in de hoek ipv op de volte. Je hebt al moeite zat met aangalloperen. Waarom dan dubbelop moeilijk doen??

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-04 13:42

als je wijkt heb je automatisch de goede stelling om aan te springen. bedoel ik er mee te zeggen dat dat niet helpt. de hulpen voor de contra stelling doet ze wel maar dat komt omdat dat verkeerd is aan geleerd. daarom ben ik nu bezig om het goed aan te springen. ik kan wel iedere keer de verkeerde hulpen geven voor de goede galop maar daar worden we niet beter van. (hoop dat je me begrijpt wat ik bedoel)

Unity

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-04 20:08

Ja, maar als ze een volte al moeilijk vind, dan is Correct wijken ook een probleem. Als ie niet correct wijkt, dan valt ie op de buitenschouder.

En hulpen voor de contrastelling?? Gewoon je buitenhand naar buiten en omhoog plaatsen. Jou en zijn gewicht schuift dan naar de binnenzijde. Dit zijn geen verkeerde hulpen. Het is een hulpmiddel. Je hoeft later niks af te leren. Gewoon simpelweg je benen aanleggen en galop word het dan!!!

Unity

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-04 20:09

Ja, maar als ze een volte al moeilijk vind, dan is Correct wijken ook een probleem. Als ie niet correct wijkt, dan valt ie op de buitenschouder.

En hulpen voor de contrastelling?? Gewoon je buitenhand naar buiten en omhoog plaatsen. Jou en zijn gewicht schuift dan naar de binnenzijde. Dit zijn geen verkeerde hulpen. Het is een hulpmiddel. Je hoeft later niks af te leren. Gewoon simpelweg je benen aanleggen en galop word het dan!!!(dat zou het nu ook al moeten zijn. De stelling/contrastelling staat los van een galophulp!!)

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-04 20:16

Unity schreef:

En hulpen voor de contrastelling?? Gewoon je buitenhand naar buiten en omhoog plaatsen. Jou en zijn gewicht schuift dan naar de binnenzijde. Dit zijn geen verkeerde hulpen. Het is een hulpmiddel. Je hoeft later niks af te leren. Gewoon simpelweg je benen aanleggen en galop word het dan!!!(dat zou het nu ook al moeten zijn. De stelling/contrastelling staat los van een galophulp!!)

heb ff gereplaed want weet anders niet precies wat je geschreven hebt!
nou ook van mij een klein verhaal. volte vind die in galop moeilijk maar in draf wijken op de rechter hand vind ze wel makkelijk. terwijl ze op de linker hand galoperen wel goed doet en daar weer niet kan wijken!
als ik haar hoofd (voor de rechter galop) naar links laat kijken dan bots ik tegen de bak rand op!

Unity

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-04 20:27

pubelia schreef:
als ik haar hoofd (voor de rechter galop) naar links laat kijken dan bots ik tegen de bak rand op!

Je moet je binnenhand er ook bij houden Haha! Stelling wil niet zeggen dat je alles van de andere teugel los moet gooien.

Wat je verder beschrijfd, is een, imo, behoorlijk scheef paard!! En door contrastelling, mits onder goede begeleiding, kun je dit goed krijgen. Zo zul je haar ook uit eindelijk in de galop krijgen!!

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-04 21:03

de andere teugel gooi ik dan ook echt niet los!!

maar ik heb morgen les en zal het eens proberen, ben benieuwd!!
zal wel schrijven hoe het ging! (als ik kan galoperen in de baj dat die niet te nat is) OK dan!