Voorwaartse drang ontbreekt totaal

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Richtje

Voorwaartse drang ontbreekt totaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-04 17:41

Waardoor het paard dus nauwelijks dressuurmatig te rijden is.....

Regina is nooit een heel voorwaarts paard geweest, maar de laatste tijd lijkt het alleen maar erger te worden. Of misschien kom ik verder en loop ik nu dus pas tegen problemen op.

Een week of twee geleden liep ik weer eens tegen het probleem op dat ze heel slecht voor het been is. Hier heb ik flink aan gewerkt en hoewel ze nog niet zo vlug voor m'n been is als ik zou willen, is het wel alweer een heel stuk beter. Dat is dus ook het probleem niet, in de overgangen reageert ze redelijk tot goed.
Binnen één gang zelf is er alleen helemaal geen voorwaartse drang, ook het schakelen in draf en galop maakt haar eigenlijk weinig sneller.

Ik ben er eigenlijk nog niet helemaal achter waar dit probleem nu vandaan komt, waardoor het ook erg moeilijk op te lossen wordt.
Kortom tips en ideeën zijn meer dan welkom Lachen

Ik heb overigens les, dus daarin zal er ook aan gewerkt gaan worden.

Fabienne1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 17:59

Krijgt ze voldoende bij gevoerd? Of krijgt ze alleen gras? Zoals je weet had ik hetzelfde probleem en heeft het voer heel erg geholpen.
In het najaar hebben paarden soms wat meer nodig.

Wel goed dat je al bezig bent geweest met schakelen. Schijnovergangen willen ook nog weleens helpen. Net doen of je terug wilt naar de stap, even rustig laten draven en dan weer verder. Maar ik denk dat je dat eigenlijk ook al geprobeerd hebt.

Heeft ze voldoende respect voor het been? Misschien eens zonder spoortjes rijden. Reageert mevrouw niet, dan echt flink de benen er tegen aan. Niet duwend drijven, maar echt een korte pats. Sommige raken gewend aan het duwende drijven.

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-04 18:03

Ze krijgt wel biks bijgevoerd en staat nog halve dagen op het land..... Ik heb er idd ook aan gedacht dat dit het kon zijn, maar als ik dan in het donker rijd is ze opeens hartstikke fel en heeft ze energie zat.

Schijnovergangen heb ik idd ook al geprobeerd, en de sporen heb ik ook al afgedaan. Op het moment dat ze niet reageerd is het gelijk de zweep erbij, reageren op het been doet ze daardoor steeds beter. Maar uit zich zelf willen lopen zit er gewoon echt niet in

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 18:22

Ik denk dat het aan de aard van het beestje ligt. Wij hebben er ook zo een gehad. Hij deed alles goed, op wedstrijden was hij er áltijd voor je maar de voorwaartse drang voor goede overgangen etc. miste hij... Dan kan je blijven trainen. Maar bij deze pony merkte je gewoon dat hij dacht: een streepje zachter is ook goed. In het 2-span liep hij net een stukje achter zodat hij niet hoefde te trekken. Dan kan je blijven aansporen en bijtikken. Maar zodra je stopte ging hij weer die 3 cm naar achteren....

airbag

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 18:54

het kan ook zijn dat het paard pijnlijke hoeven heeft of benen. Toen mijn paard eens te korte hoeven had was ze ook niet vooruit te branden, toen ze was beslagen was het probleem snel opgelost.

vamp

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 19:13

wat bij mij goed hielp: mijn instructrice had een longeerzweep erbij, op het moment dat ik mijn benen aansloot, liet zij de zweep knallen.
en herhaal dat heel veel! en dan blijf je steeds meer been geven, alsof hij er vandoor moet vliegen!
op een gegeven moment doet hij dat ook echt!

Saar4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 12:28

Is ze alleen met dressuur zo sloom of ook met springen en buitenritten?

Dressuurgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 12:37

Heeft ie genoeg afwisseling in zijn werk? Dressuur, springen, buitenrit, longeren, dagje vrij. Het gaat natuurlijk wel vervelen als je 7 dagen per week dressuur moet lopen.

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-04 12:57

Saar4 schreef:
Is ze alleen met dressuur zo sloom of ook met springen en buitenritten?

Springen en buitenritten kan ik helaas erg weinig met haar doen. Springen simpelweg omdat er geen materiaal is, buitenritten omdat ik voor onze veiligheid niet alleen met haar naar buiten kan.
Maar de keren dat ik naar buiten ga is ze wel voorwaartser dan in de bak over het algemeen.

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-04 12:58

Dressuurgek schreef:
Heeft ie genoeg afwisseling in zijn werk? Dressuur, springen, buitenrit, longeren, dagje vrij. Het gaat natuurlijk wel vervelen als je 7 dagen per week dressuur moet lopen.

Ze loopt sowieso maximaal 4 dagen in de week onder het zadel/aan de longe. De andere dagen staat ze of stil of loopt ze voor de kar. Ik probeer haar ook niet alle 4 die keren serieus dressuurmatig aan het werk te zetten. Dit wordt waar mogelijk afgewisseld met een keer naar buiten, en verder met losgooien en longeren.

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-04 12:59

Sjonniej schreef:
Ik denk dat het aan de aard van het beestje ligt. Wij hebben er ook zo een gehad. Hij deed alles goed, op wedstrijden was hij er áltijd voor je maar de voorwaartse drang voor goede overgangen etc. miste hij... Dan kan je blijven trainen. Maar bij deze pony merkte je gewoon dat hij dacht: een streepje zachter is ook goed. In het 2-span liep hij net een stukje achter zodat hij niet hoefde te trekken. Dan kan je blijven aansporen en bijtikken. Maar zodra je stopte ging hij weer die 3 cm naar achteren....

Voor de kar loopt ze echter wel flink voorwaarts.
Maar dat zou ook kunnen komen doordat de boer haar goed op kan fokken Scheve mond

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-04 13:00

airbag schreef:
het kan ook zijn dat het paard pijnlijke hoeven heeft of benen. Toen mijn paard eens te korte hoeven had was ze ook niet vooruit te branden, toen ze was beslagen was het probleem snel opgelost.

Alles kan natuurlijk, maar dit verwacht ik niet.
Er is verder ook niets aan haar te merken... Ze is alert, heeft ondanks de opkomende wintervacht een gezonde glanzende vacht en kijkt vrolijk uit 't ogen.

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 13:08

Misschien heeft je paard erg veel last van de overgang van het weer. Milka had dit vorig jaar en was niet vooruit te branden.
Er zijn heel veel paarden die met de overgang van dit weer sloom zijn. Gewoon omdat ze zich niet zo lekker voelen of gewoon omdat zelast hebben van de overgang.

Saar4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 13:09

Als ze met andere dingen wel voorwaarts is lijkt het mij meer een motivatie probleem. Ik zou toch proberen nog meer leuks te gaan doen met haar. Ik weet niet of jouw paard longeren leuk vindt, maar die van mij vindt er geen bal aan. Probeer ook de dressuur spannend te houden met nieuwe dingen en veel overgangen, figuren enz.

Ik heb er zelf ook zo een staan. Ik moet haar al zowat de bak insleuren en je moet haar ontzettend achter d'r vodden zitten om een beetje actie te krijgen. Neem haar echter mee naar een parcourtje en je krijgt vliegles.

Er schiet me nog iets te binnen. Staat ze in de wei? Mijn paard is altijd slomer als ze in de wei staat omdat ze daar de hele dag voor vliegtuig speelt en dan niet veel puf meer heeft om met mij aan de gang te gaan.

Skipper

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 13:09

Lijkt idd op verveling of geen zin hebben. Afwisseling is idd hier het toverwoord.

Ook in je rijden in de bak. Veel verschillende dingen achter elkaar plakken en doen. Goof vond het dan pas intressant worden en kreeg zijn aandacht erbij en ook hiermee de impuls. Tempowisselingen hadden nooit zoveel effect op zijn voorwaartse drang.

Ik weet niet of je dit al doet, maar bv de raarste combinaties, eerst stuk gebroken lijn en dan 2e stuk (vanaf x zeg maar) wijken of 2e stuk strekken. IIg dingen doen die hij niet verwacht.

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-04 13:15

Ik moet haar idd altijd al flink bezig houden om er überhaupt iets uit te krijgen..... Dit is geen paard om maar wat rondjes mee over de hoefslag te draven. Dat is ook een deel van het probleem misschien, sinds kort wordt ze bijgereden door een meisje die heel erg weinig afwisseling in het rijden brengt.
Zou dat van invloed kunnen zijn op hoe ze bij mij loopt?

Longeren vind ze idd weinig aan, maar goed dat heeft ze gewoon nodig. Vaak longeer ik haar even een kwartiertje voor het rijden Lachen

Het zou idd goed kunnen dat de periode van het jaar ook meespeelt. Ze staat overigens wel hele dagen buiten (halve dag land, halve dag bak) maar denk niet dat dat de oorzaak van het probleem is. Dat staat ze namelijk haar hele leven al, en dit probleem is iets van de laatste tijd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 13:21

Mag ik vragen waarom je longeert voor het rijden?
Persoonlijk doe ik dat alleen bij vliegmachines, die ik liever alleen laat vliegen zonder mij Lachen

Verder toch consequent blijven voor op het been reageren.
Dat is iets wat je met elk paard moet doen, maar bij die liever lui is dan moe, nog extra.

En idd afwisseling.
Kun je niet een paar balkjes kopen om eens balkjes te draven?
En met 2 staanders kun je al eens een kruisje bouwen.
Ik merk bij veel paarden dat ze dat wel eens grappig vinden.

Skipper

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 13:21

Richtje schreef:
Longeren vind ze idd weinig aan, maar goed dat heeft ze gewoon nodig. Vaak longeer ik haar even een kwartiertje voor het rijden Lachen

Dat andere rijden van het meisje zou idd van invloed kunnen zijn.

Maar kun je dat longeren niet weglaten? Ik zit hoogstens 30 soms 45 minuten op mijn paard.

Is het toch geen lichamelijk probleem oid is dat al uitgesloten?

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-04 13:34

Regina heeft haar bouw niet mee, en daarbij had ze toen ik begon een hele erge onderhals van het voor de kar lopen. Ze was (en is nog af en toe) heel erg gespannen en durfde eigenlijk niet goed te ontspannen.
Om haar meer te laten ontspannen, het lager op te laten zoeken en haar te leren de spieren ook op die manier te gebruiken ben ik (op advies van instructrice, en mensen waar ik clinics bij heb gereden) voor het rijden even een minuut of tien/vijftien gaan longeren met gogue.
Onder het zadel lukt het mij simpelweg niet om haar te leren die ontspanning op te zoeken. Daarom dus aan de longe, waar ik onder het zadel veel profijt van heb. Zodoende is ze als ik opstap dus ook net wat losser en meer ontspannen.

Zadel en rug zijn pas nagekeken, het gebit een tijdje terug en daar ga ik binnenkort ook weer naar laten kijken.

Ik heb al vaker zitten kijken naar hindernismateriaal, maar het is gewoon zo ontzettend duur. Daar komt natuurlijk bij dat het niet mijn eigen paard is en ik haar zelf maar zo'n 2x per week kan rijden. Dat maakt zo'n uitgave nog een stuk groter.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 17:28

En wat doet ze als je haar van voren helemaal los laat?

Richtsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 19:19

Dat probleem had ik ook met mijn verzorgpaard! Ze liep in de bak verschrikkelijk sloom, als ze voor de kar liep dan liep ze wel redelijk door. Ze had ook een hele erge onderhals, de rug drukte ze weg. En wat haar problemen er nog bij waren dat ze heel erg dun is, ook vooral door haar veulen. En ze kreeg niet veel binnen doordat ze steeds weer haken op de kiezen krijgt. Ze liep altijd met een holle rug (haar rug is ingezakt, en ook zij heeft haar bouw niet mee) en met het hoofd stijf omhoog, ik kreeg haar ook niet ontspannen. Nu had ik haar een tijdje geleden bijgezet, het helpt heel goed!! Ze loopt nu gewoon wel ontspannen. En elke keer als ze niet doorliep, meteen een tik met de zweep. Ze geeft niks om de zweep, maar toch heeft het geholpen. Vooral heel consequent zijn! Nu ben ik al gestopt met het bijzetten, ze loopt nu zonder bij te zetten goed ontspannen. De spieren in de onderhals zijn al minder (ze loopt nu ook niet meer voor de kar) Ik ben heel blij hoe het gegaan is, ze zit nu vol met streken, gallopeerd veel en bokt dr ook nog es bij. DAt is al heel wat voor haar!
Maar ja ik hoop dat je hier iets aan hebt..
Succes!

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 21:18

Tja, Dennis is d'r ook zo een. Niet voorwaards te krijgen. Hij kan het allemaal prima, maar hij wil het op de een of andere manier niet.
Zelfs 4x per week verschillend werk kan hem niet enthousiast krijgen. Samen rijden, alleen rijden. Weinig voorwaards rijden of juist proberen te crossen. Voorwaards is hij niet te krijgen(tja, voor een half rondje en valt daarna weer in slaap).
De oplossing heb ik ook nog niet gevonden.

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-04 21:27

Sjonniej schreef:
En wat doet ze als je haar van voren helemaal los laat?

Hoofd gaat omlaag en tempo valt terug.... Zodra je haar voorwaarts drijft hangt dat hoofd weer ergens voor de sterren. Zodra je je been er af haalt, valt het tempo terug en zakt het hoofd na een tijdje.

Saar4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 21:40

Dus ontspanning = slapen en Tempo=spanning. Simpel gezegd dan Knipoog
Ze moet dus leren om ontspannen te blijven en tegelijkertijd zelf het tempo aan te houden. Correct me if I'm wrong.

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-04 21:54

Saar4 schreef:
Dus ontspanning = slapen en Tempo=spanning. Simpel gezegd dan Knipoog
Ze moet dus leren om ontspannen te blijven en tegelijkertijd zelf het tempo aan te houden. Correct me if I'm wrong.

Dat moet ze leren idd
En dat is ook de reden dat ik haar voor het rijden even met gogue longeer.