Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

LibertyLucky schreef:Ik heb nl veel in vrijheidsdresuurboeken gelezen dat als je paard aan de hand niet met je mee wilt lopen en blijft staan je hem achteruit moet laten gaan ,hij gaat het vervelend vinden en wil eigelijk alleen nog maar vooruit![]()
Het is maar een gok,maar ik denk dat het met springen ook zo word gebruikt

je leert hem hierdoor overgens niet te weigeren maar gewoon naar de ruiter te laten luisteren, dus niet als een bezetenen op die hindernis afgaan en springen waarneer hij vind dat het kan... nee waarneer jij dat zegt
dat een paard achterwaarts moet gaan
Dat moet je mij niet vragen hihi...beschouwt het paard dat dan ook als straf
dat weet ik niet
), waarom zou je juist na een weigering de controle willen? Je merkt dan toch al 10 passen van te voren dat je je controle kwijt bent. Dan ga je toch niet meer op een hindernis af, als je denkt dat hij toch niet springt omdat je de controle kwijt bent. Of ligt dat nou aan mij 
Vonnie84 schreef:Ja, inderdaad. Als je zelf al ziet dat het niet gaat passen (of gewoon tussendoor), zet je hem stil. Zo leer je hem dat jij bepaald of je gaat springen of niet.
), waarom zou je juist na een weigering de controle willen? Je merkt dan toch al 10 passen van te voren dat je je controle kwijt bent. Dan ga je toch niet meer op een hindernis af, als je denkt dat hij toch niet springt omdat je de controle kwijt bent. Of ligt dat nou aan mij