Trainen met een plan

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Dahlia85

Trainen met een plan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 06:36

Als ik zelfstandig ga rijden in de bak (dus zonder instructeur) dan merk ik dat ik geen plan heb en dat ik dus maar wat doe. Op die manier verliest het dus zijn functie, komt het niet tot echt gericht trainen en heb ik er dan weinig plezier aan.
Hoe doen jullie dit?

Matheno

Re: Trainen met een plan

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 06:37

Ik heb eigenlijk altijd voldoende punten waar ik aan kan werken na mijn les, en deze pak ik dan dus ook op.

Dahlia85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 06:39

Oh die heb ik zeker :+ Ik weet alleen niet goed hoe dit aan te pakken.
Ga je vooraf bedachte vormen rijden bijvoorbeeld. Hoe lang ga je door als iets niet lukt?

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 07:50

Ik train nooit met een concreet plan van te voren, want hij voelt elke dag niet hetzelfde en ik pas mijn rijden aan aan hoe hij aanvoelt.
Ik heb wel altijd wat opties om mee aan de slag te gaan, maar ik laat het echt afhangen van het gevoel als ik er op zit wat ik echt ga doen.

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 07:54

Ik sluit me aan bij mijn voorganger. Ik pas me aan op hoe mijn paard voelt en bedenk pas een plan na het losrijden. En dan pak ik de punten die passen bij waar ik aan wil werken: is ze wat scheef, dan gaan we haar goed recht maken met allerlei oefeningen. Kruipt ze achter mijn been wordt dat het focuspunt.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 07:57

Een echt plan werkt niet.
Dat heb ik vroeger al lang afgeleerd.
Het paard geeft aan wat die dag nodig is.

Je kan denken ik ga werken aan de zijgangen en vervolgens zigzagt je paard als een vluchtende hinde door de bak. :+ Dan ligt de focus meer op een nette rechte lijn op de binnen hoefslag.

Even een overdreven voorbeeld.

Je kan denken ik doe dit of dat en vervolgens laad net de buurman koeien om de wei af, komt er een kudde ligfietsen voorbij en ben je bezig met spanning afvloeien.

Of je merkt dat jezelf te gejaagd of ongeduldig bent die dag doordat je werk teveel heeft gevraagd en gooi je de teugels los en gaat buiten een rondje stappen ipv trainen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 07:58

Dahlia85 schreef:
Oh die heb ik zeker :+ Ik weet alleen niet goed hoe dit aan te pakken.
Ga je vooraf bedachte vormen rijden bijvoorbeeld. Hoe lang ga je door als iets niet lukt?

Ik denk nooit vooraf wat ik ga doen maar heb wel altijd een globale opbouw: goed losstappen, aan de hulp maken, rustig los draven en galloperen en daarna wat meer bij elkaar rijden en werken aan de lastigere dingen. Lukt het niet dan even een stapje terug en bedenken waarom het niet lukt..niet treurig herhalen totdat het wel lukt. Gewoon zorgen voor voldoende afwisseling en oefeningen spelenderwijs meenemen.

Soms lukt iets niet, nou volgende keer beter. :)

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:01

Citaat:
Lukt het niet dan even een stapje terug en bedenken waarom het niet lukt..

Ja een hele goede.
Even stappen en denken "wat zegt mijn instructrice op dit moment? "

Oh ja, dit of dat.
Ik keek te veel naar beneden. Deed mijn hand zus of zo.
Deed ik dat nu wel goed?
Oh nee was naar beneden aan het kijken.

En dat doe ik de oefening overnieuw en lukt hij meestal wel.

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:45

Sluit me aan bij de voorgangers, maar heb net draf balkjes neer gelegd op 3 plaatsen om te trainen. Ik hoop dat dit lukt, want zoals beschreven als madam zich vandaag heel anders opstelt heb ik alles voor jan met de korte L neer gelegd en ben ik met andere dingen aan het trainen _/-\o_

SARINO

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:53

Ik zal het met je instructrice overleggen en vragen of ze je meer zelf kan leren voelen ,begeleiden en plannen . Even meer naar coachen ipv de hele les doorpraten.

Binkie_Eline

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:14

Ik liep eigenlijk een beetje tegen hetzelfde aan en heb dit aangegeven bij mijn instructeur. We hebben die les dus gefocust op hoe zij mijn paard zou 'trainen' als het haar paard geweest was op een normale dag.

Begonnen met losrijden. Stap, draf en galop, linksom en rechtsom en veel voltes om het paard door het lijf te laten bewegen. Eventueel wat wijken. Daarna even een rondje stappen en dan weer oppakken. Dan aandraven, dat ging minder fijn dan ik wilde. Dus dan focussen we eerst daar op. Toen dat goed ging wat gerichte zijgangen (wijken, schouderbinnenwaarts) en daarna nog een stukje galop met wat contra (of kleinere voltes, of wat opzij).
In het losrijden wil ik vaak al teveel en dat moet ik los laten. Gewoon eerst lekker rijden en daarna pas echt oppakken. En dan in dat tweede stuk werken aan de dingen van de les. En ik ben wel van kleine stukjes proberen, als het goed gaat meteen stoppen. Dan blijf je ook niet te lang hangen in een oefening.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:39

DuoPenotti schreef:
Of je merkt dat jezelf te gejaagd of ongeduldig bent die dag doordat je werk teveel heeft gevraagd en gooi je de teugels los en gaat buiten een rondje stappen ipv trainen.

Amen. Niet trainen kan soms veel meer opleveren dan stug in een oefening blijven hangen.

Petunia27

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:30

Ik train juist wél met een plan. Niet zo zeer dat ik precies een uitgestippeld plan heb, maar er zit wel een degelijke opbouw in waar ook over nagedacht is. Tuurlijk voelt m'n paard weleens de ene dag anders dan de andere dag, maar daar pas ik niet mijn plan op aan. Ik blijf namelijk bij mijn oefeningen voor rechtrichten, werken aan balans, voorwaartse reactie op het been. Maar als iets niet werkt of nog niet helemaal goed gaat ga ik niet gelijk wat anders doen, dan blijf ik namelijk bij dat plan en probeer ik aan m'n paard duidelijker uit te leggen wat ik nou precies bedoel of terugdenken waar het probleem zit: de oorzaak zit dan vaak in de basis; te weinig aansluiting van het achterbeen, daardoor te weinig nageeflijkheid en daardoor ook spanning/strak houden en moeilijker in het rechtrichten en losgelatenheid van het lijf.

Ik kan je zeker de podcasts van ruitergevoel en de paardensportcast aanraden om te luisteren, die trainen wel degelijk met een plan en heeft mij heel veel nuttige inzichten gegeven.

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:59

Persoonlijk train ik niet met een plan, wel met een doel. Paard lenig en sterk krijgen zodat hij mij zonder problemen kan dragen tijdens het rijden en dat ook met plezier doet.
Wat ik daarvoor doe is afhankelijk wat hij aanbiedt of juist niet aanbiedt. Soms kan je dan een stapje meer doen, maar soms is het juist een stapje terug doen en vooral motiveren.

SUSANNEx

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:15

Misschien helpt het voor jezelf om even op een rijtje te zetten waar je in de les allemaal aan werkt met je paard en dat je dan per training een 'onderwerp' kan kiezen.

Bijvoorbeeld op dag 1 ga je werken aan zijn minder goede rechtergalop. Dan ga je dus niet meteen je hele training rechtsom galopperen, maar ga je oefeningen bedenken/rijden om hem goed los te krijgen op allebei de kanten, bedenken waarom hij rechtsom moeilijker galoppeerd (voelen of jij anders zit, schever? andere hulp heeft? is zijn rechterachterbeen minder sterk en hoe maak ik dit sterker? vindt hij deze buiging moeilijker? ik noem maar wat) en ga je daar ook weer oefeningen voor bedenken.

Dit zelfde kan ook voor dag 2; vandaag werken aan het wijken of schouderbinnenwaarts of de EBE volte mooi rond rijden of het afwenden bij A/C, of noem maar op. Goed los en warm maken en dan op allebei de zijdes eens testen. Is er verschil en waarin? En waardoor? Valt hij over de schouder? Houdt hij de oefening correct 2 pasjes vol of een hele lange zijde/volte? Maakt een andere hoofdhalshouding nog uit?

Misschien helpt dit om in elk geval even een startpunt te hebben in je training. Als het dan totaal anders uitvalt omdat je paard die dag toch niet toe is aan galop training oid, dan pas je dat plan gewoon weer aan.

Oskarrino

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:35

Ik ga aan het werk met m’n huiswerk van de les, pak die oefeningen mee en probeer te denken wat de aandachtspunten waren.

Als een oefening niet lukt, ga ik stappen en bedenken wat ik fout doe waarom het niet lukt. Vaak lukt het dan wel. Ik klooi nooit te lang, is alleen maar frustrerend voor mij en voor m’n paard. Als niks wilt (dat heeft iedereen weleens) ga ik lekker met een losse teugel de hele bak door in alle gangen. Paard wel lekker z’n beweging gehad, maar niet te moeilijk. Vaak lukt dan een oefening aan het eind opeens wel, sluit ik het daarna fijn af

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:40

Ik weet wel de avond vantevoren waar ik aan wil werken en ik wil dat dit dan in een paar dagen in orde is. Stap voor stap en niet te veel onderdelen tegelijk.
Ik train met een doel. Wedstrijd gericht.

Als ik zonder doel train houd ik ze enkel soepel en op conditie. Veel galop werk

koend

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:28

Ik vraag altijd huiswerk aan mijn lesgeefster, liefst maar 1 of 2 dingen. Hetzelfde doe ik bij de jury als ik een wedstrijd gereden heb. Dat wordt mijn doel voor een aantal trainingen.

Als ik zonder begeleiding in de piste rijd, heb ik een vaste opbouw.
1 lateraal losmaken in stap/ draf/galop met hoefslagfiguren inclusief wijken in een goed voorwaarts tempo en lage hoofdhalshouding.
2 een flink aantal overgangen
3 schakelen in stap/draf/galop
4 verzamelende zijgangen ( schouderbinnenwaarts, travers, appuyeren) afgewisseld met verruimingen en ook eens een volte voorwaarts-neerwaarts.
5 even stappen
6 Dan is het tijd voor mijn werkpunt of ik rijd eens mijn wedstrijdproef
7 Uitdraven: slangenvoltes in voorwaarts-neerwaarts.

Als iets niet goed lukt, besteed ik er meer tijd aan en wijk gewoon van mijn plan af. Maar als ik het onvoldoende naar mijn zin krijg, wordt dat het doel tijdens mijn volgende privéles.

Maar ik zorg voor afwisseling
Om de 2 weken een springtraining, min. 1 x per week buitenrit waarin ik meestal ook veel dressuur rijd 1 x per 2 weken een groepstraining, 1 x per 2 weken een ind. dressuurles op verplaatsing en ook het bakwerk kan in de manege, in een buitenpiste op zand of in een buitenpiste op gras.
Zo wordt het echt niet snel saai.( Maar als ik toch eens de kriebels krijg, is het springzadel, verlichte zit en boscrossen. Plezier gaat boven wedstrijd)

3
2

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 07:26

Natuurlijk moet je aanvoelen wat je paard die dag nodig heeft maar dat betekend niet dat je helemaal geen plan kan hebben.

Ik maak vaak een week opbouw met verschillende soorten trainingen: korte training met focus op souplesse vwnw stretchen, pittigere training met meer aanspanning zoals zijgangen en wissels oid, balkjes training etc. In je trainingen integreer je dan het huiswerk van je instructeur.

Laat je instructeur eens af en toe 5min stil zijn en alleen kijken, die kan die checken of je wel zelf met de aanwijzingen aan de slag kan en zo niet daar tips voor geven. Aan het eind van de les nog een keer goed de werkpunten doorspreken samen. Zet ze desnoods even in je telefoon.

Bij een goede instructeur krijg je steeds wat meer tools in handen om je paard te verbeteren en om problemen waar je tegenaan loopt op te lossen. Dan zou je met gemak je trainingen moeten kunnen vullen.

Wat eerder al gezegd is, er zijn ook goede podcasts te vinden met trainingstips en trainingsvlogs (Ingrid Klimke voor balkjes training, Jill Huibrechts voor dressuur, Bianca schoenmaker voor springen).

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 07:45

Ik maak in zoverre wel een plan van wanneer ik wat denk te gaan doen met mijn paard gedurende de week, bosrit, longeren, dressuurmatig trainen in de rijbaan.
Dat is deels afhankelijk van de weersvoorspelling en mijn werkweek (alleen een buitenbak op stap hebben en voor 6 uur klaar moeten zijn op de rijvereniging als ik in de binnenbaan wil trainen), hoelang het licht is, voor als ik naar het bos wil, etc.
Maar kan gedurende de week bijgesteld worden, dat plan ligt ook al niet in een strak weekschema vast.

En natuurlijk heb ik wel ideeën van wat ik zou kunnen gaan trainen, met de huiswerk dingen van de les.
Maar daarmee ben ik ook aan de slag als ik in het bos rijd, ook dan moet hij netjes met de juiste recht gerichtheid en de juiste buiging en stelling door bochten heen, pak ik dus wel eens een pasje schouder voor mee, ga ik een stuk zigzag wijken voor de kuit, ik vraag bewust een linker of een rechter galop.

Maar wat ik precies wanneer doe, zowel in het bos als in de rijbaan, hangt wel af van hoe hij voelt.

Ik heb zelfs geen vast plan voor losrijden, de ene keer is hij heel aan van zichzelf, dan rijd ik anders los dan wanneer ik degene ben die hem nog even een beetje moet motiveren om wat te gaan doen.

Zoekt hij zijn focus vooral om alles heen, dan krijgt hij de tijd om alles even te bekijken, zowel in stap als ook in de eerste rondjes draf.
Is hij gelijk lekker gefocust op mij, dan zijn die rondjes rondkijken niet perse nodig en gaan we dus iets sneller met de gewenste aanleuning aan het werk.
Het maakt bij hem ook nog uit in welke bak ik rijd en of ik alleen rijd of met andere paarden in de bak, hoe snel zijn focus echt bij mij is en hoe makkelijk hij echt op eigen benen loopt.

Dus ja, ik voel en ik ga op basis daarvan aan de oefeningen beginnen die we in de les ook oefenen.

Mijn doel van elke training is basis, een rechtgericht en los paard, ongeacht of ik in de bak of in het bos rijd.
Maar hoe ik dat doel bereik, bekijk/voel ik per keer dat ik erop zit.

Snippergroen

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:32

Nu al een super leerzaam topic! :j

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:45

Denk dat het belangrijk is te weten wat je doel is. Dat is afhankelijk van waar je staat, maar ook waar je naartoe wil. Wil je het paard “alleen” in balans op vier benen en nageeflijk, of wil je daadwerkelijk bijvoorbeeld een Z proef kunnen rijden?

Afhankelijk van dat doel, heb je verschillende deeldoelen waaraan je zult moeten werken. Als het goed is ben je daar in de les ook mee bezig doormiddel van specifieke oefeningen.

Daarbij heeft ieder paard zijn eigen aandachtsgebied. Is hij bijvoorbeeld scheef, flegmatiek of juist te loperig?

Maw: analyseer je doel en welke stappen je moet doorlopen daar te komen. Wat “klopt” er nog niet om daar te komen?

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:41

Hier ook zeker wel een plan! Wel eentje van dun potlood en misschien is het meer een schema dan een plan.

Ik rij maximaal 3 dagen aaneengesloten, maximaal 5 dagen per week. Als ik drie dagen rij dan ga ik niet elke dag exact hetzelfde doen. De basis uiteraard wel, maar ik ga niet elke dag schouder binnenwaarts of veel verzameling oefenen.

Ik kan bijvoorbeeld naast het normale basis werk doen:
Dag 1: Extra overgangen, schakelen en een stukje meer verzameling vragen;
Dag 2: Vooral loswerken en daarin wat zijgangen meenemen, ook meer 'rustige' oefeningen zoals keertwendingen in stap en halthouden/achterwaarts.
Dag 3: Iets meer gericht op proef gerichte lijntjes, dus bijvoorbeeld gebroken lijnen in galop, door een S van hand veranderen, AC lijn oefenen.

Maar desalniettemin elke dag blijven voelen. Dag 1 kan gerust twee extra overgangen zijn als ze verder daar niet aan toe is, dag 2 kan ook alleen een keer een paar passen wijken zijn en dag 3 een gebroken lijn in galop van maar 2 meter voor de balans ipv meer proefgericht.

Voor het behoud van mijn paard doe ik in ieder geval nooit twee dagen hetzelfde, altijd 10-15 minuten instappen en 5-10 minuten uitstappen. Ook elke dag wat anders (geen twee dagen zijgangen, of twee dagen verzamelen) en als dag 1 heel goed voelde en intensiever was kan dag 2 gerust stappen en tien minuutjes loswerken zijn en dag 3 een hele vrije dag.

Ik doe ook gerust een dag alleen maar rechtuit op de binnenhoefslag rijden. Wel beweging, maar voor de benen weinig belasting.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:57

Marije_jiplover schreef:
Ik maak in zoverre wel een plan van wanneer ik wat denk te gaan doen met mijn paard gedurende de week, bosrit, longeren, dressuurmatig trainen in de rijbaan.
Dat is deels afhankelijk van de weersvoorspelling en mijn werkweek (alleen een buitenbak op stap hebben en voor 6 uur klaar moeten zijn op de rijvereniging als ik in de binnenbaan wil trainen), hoelang het licht is, voor als ik naar het bos wil, etc.
Maar kan gedurende de week bijgesteld worden, dat plan ligt ook al niet in een strak weekschema vast.

En natuurlijk heb ik wel ideeën van wat ik zou kunnen gaan trainen, met de huiswerk dingen van de les.
Maar daarmee ben ik ook aan de slag als ik in het bos rijd, ook dan moet hij netjes met de juiste recht gerichtheid en de juiste buiging en stelling door bochten heen, pak ik dus wel eens een pasje schouder voor mee, ga ik een stuk zigzag wijken voor de kuit, ik vraag bewust een linker of een rechter galop.

Maar wat ik precies wanneer doe, zowel in het bos als in de rijbaan, hangt wel af van hoe hij voelt.

Ik heb zelfs geen vast plan voor losrijden, de ene keer is hij heel aan van zichzelf, dan rijd ik anders los dan wanneer ik degene ben die hem nog even een beetje moet motiveren om wat te gaan doen.

Zoekt hij zijn focus vooral om alles heen, dan krijgt hij de tijd om alles even te bekijken, zowel in stap als ook in de eerste rondjes draf.
Is hij gelijk lekker gefocust op mij, dan zijn die rondjes rondkijken niet perse nodig en gaan we dus iets sneller met de gewenste aanleuning aan het werk.
Het maakt bij hem ook nog uit in welke bak ik rijd en of ik alleen rijd of met andere paarden in de bak, hoe snel zijn focus echt bij mij is en hoe makkelijk hij echt op eigen benen loopt.

Dus ja, ik voel en ik ga op basis daarvan aan de oefeningen beginnen die we in de les ook oefenen.

Mijn doel van elke training is basis, een rechtgericht en los paard, ongeacht of ik in de bak of in het bos rijd.
Maar hoe ik dat doel bereik, bekijk/voel ik per keer dat ik erop zit.

:j

Ik denk dat iedereen die wat serieus rijd wel een doel heeft.
Want anders kom je nooit verder.

En ik denk dat iedereen wat deze in de les leert tussen de lessen door gaat oefenen.

Maar mijn ervaring is als ik vandaag opstap om x te gaan oefenen dat dit soms zeker kan, maar de keer erop zeker niet.
En ik ben ook wel eens opgestapt met; vandaag wat rustig aan rijden want hij heeft gisteren al hard gewerkt en vervolgens bied hij alles zo simpel aan dat het juist fijn is toch even wat meer door te vragen want blijkbaar gaat dat die dag. Zonde om niet te gebruiken.

Dus ja zeker een plan of doel algemeen.
Dus een soort van weekdoel of misschien wel weken doel.
Maar zeker geen dag doel.

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:45

Ik stap vrijwel altijd op met een plan.
Maar als ik er opzit in ik voel dat mijn paard op dat moment iets anders nodig heeft dan wat ik in de planning had dan pas ik mijn plan gewoon aan. Soms kom je dan uiteindelijk nog uit bij een stukje van je oorspronkelijke en soms ook helemaal niet, beide prima.