Ik ben zelf een beginnende volwassen ruiter (rijd nu ong 6 maanden, privé lessen). Stap gaat prima, halt vragen, binnenbeen buitenteugel, stelling vragen, voltes maken, slangenvolte, van hand veranderen, gebroken lijnen, soort 'slalom' om pylonnen heen, et cetera. Heb het super erg naar mijn zin en houd nu echt van paardrijden

Ik heb een probleem. De draf. Ik draaf iedere les. Probleem 1: ieder paard valt steeds UIT de draf. Ik ben me ervan bewust dat het bij mijn een stukje mentale blokkade kan zijn. Ik ben van mezelf een vrij angstig persoon en gaan rijden was echt even uit mijn comfortzone stappen. Daarom heb ik ook (nog) niet gegaloppeerd, uit angst en ook omdat ik eerst de stap en draf perfect onder controle wil krijgen. Ligt het uit draf vallen aan mijn hulpen (ik ben geneigd licht met mijn hulpen te zijn omdat ik bang ben het paard ongemak te brengen, het zweepje gebruiken doe ik zo min mogelijk) of toch dat stukje mentale blokkade?
Maar mijn grootste issue met de draf is lichtrijden. Doorzitten doe ik van nature. Doorzitten gaat me gemakkelijk af. En van wat ik heb gehoord is dit redelijk uniek. Ik ben van mezelf hypermobiel (vooral in de heupen) en ik denk dat dit de reden is (mijn lijf heeft gewoon meer 'bewegingsruimte' in de heupen om de beweging op te vangen en door jarenlang yoga is mijn balans ook best goed). Maar helaas kun je niet altijd doorzitten (het paard sprong enkele weken geleden ongevraagd in de galop omdat doorzitten kennelijk een aanwijzing is voor galop?).
Ik weet in theorie hoe het gaat, up down up down. Alleen gaat het bij mij steeds echt verkeerd. Het 'klikt' niet op een of andere manier. Ik leun te ver naar voren, kom weer te hard neer op het zadel wat voor mij ook pijnlijk is, blijf niet in het ritme, krijg de juiste 'hoek' niet te pakken (leun weer te ver naar voren of juist naar achteren).
Komende week heb ik een les op de Joker om eens echt naar mijn zit te kijken en ben erg benieuwd. Ik vraag me af of er nog meer ruiters zijn die dit probleem gehad hebben en wat voor jou heeft gewerkt om het echt onder de knie te krijgen. Wat heb je gedaan om te zorgen dat het echt 'klikt'? Als ik anderen het zie doen... het ziet er zo makkelijk en gecontroleerd uit. Maar ik heb het gevoel dat ik op de rug van dat paard plof als een aardappelzak en dat wil ik ook niet, want het is een lieverd van een paard.
.