Probleem met lichtrijden vs doorzitten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lavenderlena

Probleem met lichtrijden vs doorzitten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-25 17:20

Hi hi allemaal!
Ik ben zelf een beginnende volwassen ruiter (rijd nu ong 6 maanden, privé lessen). Stap gaat prima, halt vragen, binnenbeen buitenteugel, stelling vragen, voltes maken, slangenvolte, van hand veranderen, gebroken lijnen, soort 'slalom' om pylonnen heen, et cetera. Heb het super erg naar mijn zin en houd nu echt van paardrijden <3

Ik heb een probleem. De draf. Ik draaf iedere les. Probleem 1: ieder paard valt steeds UIT de draf. Ik ben me ervan bewust dat het bij mijn een stukje mentale blokkade kan zijn. Ik ben van mezelf een vrij angstig persoon en gaan rijden was echt even uit mijn comfortzone stappen. Daarom heb ik ook (nog) niet gegaloppeerd, uit angst en ook omdat ik eerst de stap en draf perfect onder controle wil krijgen. Ligt het uit draf vallen aan mijn hulpen (ik ben geneigd licht met mijn hulpen te zijn omdat ik bang ben het paard ongemak te brengen, het zweepje gebruiken doe ik zo min mogelijk) of toch dat stukje mentale blokkade?

Maar mijn grootste issue met de draf is lichtrijden. Doorzitten doe ik van nature. Doorzitten gaat me gemakkelijk af. En van wat ik heb gehoord is dit redelijk uniek. Ik ben van mezelf hypermobiel (vooral in de heupen) en ik denk dat dit de reden is (mijn lijf heeft gewoon meer 'bewegingsruimte' in de heupen om de beweging op te vangen en door jarenlang yoga is mijn balans ook best goed). Maar helaas kun je niet altijd doorzitten (het paard sprong enkele weken geleden ongevraagd in de galop omdat doorzitten kennelijk een aanwijzing is voor galop?).

Ik weet in theorie hoe het gaat, up down up down. Alleen gaat het bij mij steeds echt verkeerd. Het 'klikt' niet op een of andere manier. Ik leun te ver naar voren, kom weer te hard neer op het zadel wat voor mij ook pijnlijk is, blijf niet in het ritme, krijg de juiste 'hoek' niet te pakken (leun weer te ver naar voren of juist naar achteren).

Komende week heb ik een les op de Joker om eens echt naar mijn zit te kijken en ben erg benieuwd. Ik vraag me af of er nog meer ruiters zijn die dit probleem gehad hebben en wat voor jou heeft gewerkt om het echt onder de knie te krijgen. Wat heb je gedaan om te zorgen dat het echt 'klikt'? Als ik anderen het zie doen... het ziet er zo makkelijk en gecontroleerd uit. Maar ik heb het gevoel dat ik op de rug van dat paard plof als een aardappelzak en dat wil ik ook niet, want het is een lieverd van een paard.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-25 18:07

Ik denk aan een paar dingen:

Het uit de draf vallen lijkt me de reactie op jouw onbalans. Dat is lief bedoeld (en lekker makkelijk) maar je wilt draven. Dus dat mag je best wat steviger, duidelijker en enthousiaster benadrukken. Meestal moet je een paar keer duidelijk maken dat je dat echt wilt, en dan is het goed.

Je schrijft dat doorzitten makkelijk gaat. Dat kan inderdaad zeker bij jou zitten en hypermobiliteit kan ook zeker de oorzaak zijn, maar het verschilt ook per paard. Sommige paarden hebben een erg vlakke gang (zeker als ze nog voorzichtig zijn en niet te snel gaan) en dan kun je er ook heel goed op doorzitten. Dat is fijn, maar de andere kant is dat het daar veel moeilijker is om op licht te rijden, omdat je niet zoveel steun hebt aan de beweging. Het kan helpen om wat meer tempo te maken, dan wordt de beweging meestal wat groter en het is in het geheel wat makkelijker. En je paard heeft ook minder de neiging om weer uit de draf te vallen. Maar soms kan een ander paard ook een wereld aan verschil maken, en wie weet is het leuk om in combinatie met de instructeur eens een ander paard te proberen.

Wat verder bij het lichtrijden behulpzaam kan zijn is om het te zien als vooral staan, waarbij je soms even in het zadel veert. Je gaat niet echt zitten, je veert alleen even mee naar beneden.

Succes!

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-25 18:17

Shadow0 schreef:

Het uit de draf vallen lijkt me de reactie op jouw onbalans. Dat is lief bedoeld (en lekker makkelijk) maar je wilt draven. Dus dat mag je best wat steviger, duidelijker en enthousiaster benadrukken. Meestal moet je een paar keer duidelijk maken dat je dat echt wilt, en dan is het goed.

Je schrijft dat doorzitten makkelijk gaat. Dat kan inderdaad zeker bij jou zitten en hypermobiliteit kan ook zeker de oorzaak zijn, maar het verschilt ook per paard. Sommige paarden hebben een erg vlakke gang (zeker als ze nog voorzichtig zijn en niet te snel gaan) en dan kun je er ook heel goed op doorzitten. Dat is fijn, maar de andere kant is dat het daar veel moeilijker is om op licht te rijden, omdat je niet zoveel steun hebt aan de beweging. Het kan helpen om wat meer tempo te maken, dan wordt de beweging meestal wat groter en het is in het geheel wat makkelijker. En je paard heeft ook minder de neiging om weer uit de draf te vallen. Maar soms kan een ander paard ook een wereld aan verschil maken, en wie weet is het leuk om in combinatie met de instructeur eens een ander paard te proberen.

Wat verder bij het lichtrijden behulpzaam kan zijn is om het te zien als vooral staan, waarbij je soms even in het zadel veert. Je gaat niet echt zitten, je veert alleen even mee naar beneden.

Succes!

Als je het dan toch veren wilt noemen dan veer je mee naar boven. Niet naar beneden.

Lichtrijden is in het begin ook heel moeilijk, zeker als je de beweging van het paard nog niet goed aanvoelt. En de meeste beginners willen echt gaan staan, dus met rechte benen. En dat hoeft echt niet en kan vaak ook niet door de beweging van het paard. Dan ben jij nog bezig met staan terwijl je alweer zou moeten zitten en dan “klap” je terug in het zadel. Als tijdelijk hulpje tot je de beweging beter aanvoelt kun je ook gewoon stiekem naar zijn schouder kijken. Als die terug gaat moet jij ook terug. En dan heb je echt nog niet recht in je beugels gestaan. Soms helpt ook om een lespaard te vragen die wat groter is of wat groter loopt dan heb je wat meer tijd.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-25 18:19

Doorzitten gaat makkelijk als het paard je "laat zitten", dus goed ruggebruik en laag tempo. Jouw onzekerheid kan zeker dat lage tempo geven als je een paard hebt dat voorzichtig is met je. En dat langzame tempo maakt ook dat je niet "omhoog gegooid" wordt door de drafpassen van het paard en dus kan! lichtrijden.
Eerst tempo vragen dus en dan kijken of paard je dan wel kan helpen lichtrijden.

heidy_wilco

Re: Probleem met lichtrijden vs doorzitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-25 18:26

Je kan misschien ook vragen om wat (privé)lessen aan de longe, zodat je niet hoeft te sturen en tempo te houden, maar je 100% op het lichtrijden kan focussen. Het is gewoon heel veel wat je ineens tergelijk moet doen.

lavenderlena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-25 19:37

Shadow0 schreef:

Dankjewel! Ik heb een beetje mijn vaste paardje, maar rijd ook regelmatig op andere paarden. Mijn 'vaste' paardje is een BWP en die zit inderdaad veeeeeel vlakker dan de KWPN'ers waar ik ook regelmatig op rijd. De BWP is ook heel invoelend (zo'n echt 'mensen paard') en een echte schoolmaster waarmee ik ook veel tijd besteed buiten het rijden dus ik heb het idee dat hij inderdaad mijn onzekerheid een beetje 'aanvoelt'. De KWPN'ers voelen veel ranker aan, hobbeliger in de draf dus daarop oefenen kan ik zeker baat bij hebben. Weet nog dat ik mijn... vijfde les? Op een KWPN'er werd gezet die oorspronkelijk van een hoge dressuurstal af kwam en zeer hoog niveau dressuur gelopen had. Nou... die was hobbelig. En gevoelig. En voorwaarts. Dat vond ik toendertijd heel erg eng. Was nog niet klaar voor dat paard maar denk dat ik ga vragen of ik er nog eens op mag :).

janderegelaa schreef:
Als je het dan toch veren wilt noemen dan veer je mee naar boven. Niet naar beneden.

Lichtrijden is in het begin ook heel moeilijk, zeker als je de beweging van het paard nog niet goed aanvoelt. En de meeste beginners willen echt gaan staan, dus met rechte benen. En dat hoeft echt niet en kan vaak ook niet door de beweging van het paard. Dan ben jij nog bezig met staan terwijl je alweer zou moeten zitten en dan “klap” je terug in het zadel. Als tijdelijk hulpje tot je de beweging beter aanvoelt kun je ook gewoon stiekem naar zijn schouder kijken. Als die terug gaat moet jij ook terug. En dan heb je echt nog niet recht in je beugels gestaan. Soms helpt ook om een lespaard te vragen die wat groter is of wat groter loopt dan heb je wat meer tijd.

Is dat wat ze 'op het goede been lichtrijden' noemen? Dat naar de schouder kijken?
Ik heb daar naar gevraagd bij mijn instructrice maar ik 'moet eerst gewoon leren lichtrijden'. Maar misschien helpt het wel!

Ik rijd voornamelijk al op grotere paarden. Mijn 'vaste' paardje heeft een schofthoogte van 1.72 en de meeste paarden bij ons waar volwassenen op rijden zijn KWPN'ers. Ik zit nooit op een pony of koudbloed. Ben zelf ook 1.75 lang. Een paard dat wat groter loopt kan ik wel eens naar vragen natuurlijk :) Dan moet het paard niet te heet zijn, daar ben ik nog lang niet qua ruiterskills, het moet wel enigszins veilig blijven haha.

tamary schreef:
Doorzitten gaat makkelijk als het paard je "laat zitten", dus goed ruggebruik en laag tempo. Jouw onzekerheid kan zeker dat lage tempo geven als je een paard hebt dat voorzichtig is met je. En dat langzame tempo maakt ook dat je niet "omhoog gegooid" wordt door de drafpassen van het paard en dus kan! lichtrijden.
Eerst tempo vragen dus en dan kijken of paard je dan wel kan helpen lichtrijden.

Eerst tempo vragen in doorzitten dus en daarna pas lichtrijden? Mijn vaste paard is zeker voorzichtig met me. Het is een heel lief paard vooral en ik merk dat ik echt een beetje een 'persoon' voor hem ben. Breng voor de les best veel tijd met hem door met borstelen, kroelen, enzo. Ben een beetje bang dat ik naar galop schiet als ik opeens tempo ga vragen haha.

heidy_wilco schreef:
Je kan misschien ook vragen om wat (privé)lessen aan de longe, zodat je niet hoeft te sturen en tempo te houden, maar je 100% op het lichtrijden kan focussen. Het is gewoon heel veel wat je ineens tergelijk moet doen.

Goed idee! Ga het voorleggen. Ik ga eerst donderdag eens kijken hoe die Joker les gaat. Ben heeeel erg benieuwd of ik tot nieuwe inzichten kom. Priveles heb ik al maar aan de lijn kan wel werken denk ik! Het is idd heeeeel veel wat je als ruiter in een keer moet doen. Leuk, maar wat is dat paardrijden moeilijk!

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-25 20:04

lavenderlena schreef:
Shadow0 schreef:

Dankjewel! Ik heb een beetje mijn vaste paardje, maar rijd ook regelmatig op andere paarden. Mijn 'vaste' paardje is een BWP en die zit inderdaad veeeeeel vlakker dan de KWPN'ers waar ik ook regelmatig op rijd. De BWP is ook heel invoelend (zo'n echt 'mensen paard') en een echte schoolmaster waarmee ik ook veel tijd besteed buiten het rijden dus ik heb het idee dat hij inderdaad mijn onzekerheid een beetje 'aanvoelt'. De KWPN'ers voelen veel ranker aan, hobbeliger in de draf dus daarop oefenen kan ik zeker baat bij hebben. Weet nog dat ik mijn... vijfde les? Op een KWPN'er werd gezet die oorspronkelijk van een hoge dressuurstal af kwam en zeer hoog niveau dressuur gelopen had. Nou... die was hobbelig. En gevoelig. En voorwaarts. Dat vond ik toendertijd heel erg eng. Was nog niet klaar voor dat paard maar denk dat ik ga vragen of ik er nog eens op mag :).

janderegelaa schreef:

Is dat wat ze 'op het goede been lichtrijden' noemen? Dat naar de schouder kijken?
Ik heb daar naar gevraagd bij mijn instructrice maar ik 'moet eerst gewoon leren lichtrijden'. Maar misschien helpt het wel!

Ik rijd voornamelijk al op grotere paarden. Mijn 'vaste' paardje heeft een schofthoogte van 1.72 en de meeste paarden bij ons waar volwassenen op rijden zijn KWPN'ers. Ik zit nooit op een pony of koudbloed. Ben zelf ook 1.75 lang. Een paard dat wat groter loopt kan ik wel eens naar vragen natuurlijk :) Dan moet het paard niet te heet zijn, daar ben ik nog lang niet qua ruiterskills, het moet wel enigszins veilig blijven haha.

tamary schreef:

Eerst tempo vragen in doorzitten dus en daarna pas lichtrijden? Mijn vaste paard is zeker voorzichtig met me. Het is een heel lief paard vooral en ik merk dat ik echt een beetje een 'persoon' voor hem ben. Breng voor de les best veel tijd met hem door met borstelen, kroelen, enzo. Ben een beetje bang dat ik naar galop schiet als ik opeens tempo ga vragen haha.

heidy_wilco schreef:

Goed idee! Ga het voorleggen. Ik ga eerst donderdag eens kijken hoe die Joker les gaat. Ben heeeel erg benieuwd of ik tot nieuwe inzichten kom. Priveles heb ik al maar aan de lijn kan wel werken denk ik! Het is idd heeeeel veel wat je als ruiter in een keer moet doen. Leuk, maar wat is dat paardrijden moeilijk!

Nog een aanvulling op het laatste: Dit kan je ook met de galop doen. De galop is gewoon best wel intimiderend en spannend, en op deze manier kan je gewoon voelen hoe het is. Dat helpt misschien ook met de angst dat je paard in galop springt als je doorzit. Maar als je daar nog niet aan toe bent vooral op je eigen tempo blijven gaan!

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-25 20:32

Jouw instructrice moet je wel leren op welk been je moet lichtrijden. Als ze dat niet doet kun je misschien beter een andere nemen…Je rijdt licht op het buitenvoorbeen zodat je in een wending het binnen achterbeen ontlast want die moet dan dragen. Dus als het buitenvoorbeen naar voren gaat moet jij omhoog en als hij naar achteren ga jij omlaag.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-25 20:38

Dat gaat die instructrice vast ook wel leren.
Maar heeft nu nog weinig nut als het ritme nog niet vol gehouden word en er tussendoor per ongeluk een keer gezeten word.

Ik denk dat de Joker jou wel gaat helpen.
Dan voel jij je niet bezwaard als je eens uit ritme bent.
Vind dat ook een hele goede zet van je omdat te doen.

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-25 20:43

Heb je enige idee hoe je been ligging is? Veel beginnende ruiters gaan teveel op hun kont zitten alsof ze in een luie stoel zitten, of ze vallen juist voorover.

Je hoort een rechte, verticale lijn te hebben van schouders-heup-enkel. Alleen dan kun je ook goed lichtrijden

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-25 20:51

Mijn kinderen heb ik eerst op (mijn) stem geleerd om licht te rijden: '1-2 - 1,2' of 'sta, zit - sta, zit' of iets dergelijks. En echt zitten doe je inderdaad niet.

Jij schrijft ook dat je paard uit draf valt, dat kan ook komen omdat je, zoals je schrijft, het allemaal nogal spannend vindt en dan onbedoeld/ongemerkt aan de teugels trekt om het paard te vertragen; echt, kijk maar eens op manegelessen hoeveel 'ruiters' niet drijven met hun benen en tegelijk tegenhouden met hun handen.
Ik weet natuurlijk niet of jij dat doet, maar het is iets om op te letten.

En verder, als jij achterblijft bij de beweging van het paard bij het lichtrijden, kan dat voor je paard ook betekenen dat hij langzamer moet. Je kunt een paard ook met je zit versnellen en vertragen.

Veel succes!

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-25 20:56

janderegelaa schreef:
Jouw instructrice moet je wel leren op welk been je moet lichtrijden. Als ze dat niet doet kun je misschien beter een andere nemen…Je rijdt licht op het buitenvoorbeen zodat je in een wending het binnen achterbeen ontlast want die moet dan dragen. Dus als het buitenvoorbeen naar voren gaat moet jij omhoog en als hij naar achteren ga jij omlaag.

Het maakt tot je zowat op Grand Prix niveau bent echt geen r... uit op welke been je lichtrijdt, de meeste meters rijd je rechtuit, de hoeken worden toch al afgesneden en op het niveau rondjes door de bak hobbelen merk je echt niks aan het achterbeen die toch al niets doet :')
Je hoort het ooit wel te leren, maar nog niet als je überhaupt nog niet kunt lichtrijden.

@TS dat het paard uit draf valt is wel lief van het paard, die voelt ook wel dat je nog weinig controle en balans hebt. Is niet erg. Wat nu vooral belangrijk is, is hoe en wanneer je reageert. Misschien heb je nu nog wat hersteltijd nodig om in stap weer in balans te komen, maar als je wat verder bent, zul je zodra het paard bijna in stap valt al een beenhulp gaan geven met als doel tegen hem te zeggen "neehoor, ik vroeg geen stap, draaf maar door". Misschien negeert het paard die hulp dan, maar dan ga je wel leren om vlot reactie te willen, en dus vlot een tweede duidelijkere hulp er achteraan te geven: "hallo, contact, ik vroeg je wat, zo gaat het niet werken he?"
En als hij dan niet genoeg reageert ben je weer vlot met de derde keer "en dan bedoel ik dus ook NU doordraven, niet morgen, HUP"
Maar hier moet je al behoorlijk voor in balans zijn

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-25 20:56

DuoPenotti schreef:
Maar heeft nu nog weinig nut als het ritme nog niet vol gehouden word en er tussendoor per ongeluk een keer gezeten word.

Als je niet weet welk ritme je aan moet houden omdat dat niet verteld is leer je het nooit.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-25 21:00

lavenderlena schreef:
Weet nog dat ik mijn... vijfde les? Op een KWPN'er werd gezet die oorspronkelijk van een hoge dressuurstal af kwam en zeer hoog niveau dressuur gelopen had. Nou... die was hobbelig. En gevoelig. En voorwaarts. Dat vond ik toendertijd heel erg eng. Was nog niet klaar voor dat paard maar denk dat ik ga vragen of ik er nog eens op mag :).

Ik ken de paarden niet maar dat kan zeker helpen. En het is ook goed om te bedenken dat een voorwaarts paard toch ook heel braaf kan zijn, niet onbestuurbaar wordt maar alleen een wat grotere beweging vooruit heeft. Als een paard de 5e les mag lopen denk ik dat het zo is. En zo makkelijk vind ik dat echt niet, ik vind paarden met grote bewegingen nog steeds spannend, maar het helpt toch om dat te bedenken. Gewoon vooruit is niet erg.

Je schrijft ook bijvoorbeeld dat je bang bent dat het paard waar je vaak op rijdt misschien in de galop springt als je meer vraagt. Maar ook dat is niet erg. Gewoon weer rustig terugnemen, en dan pak je de balans en de rust weer terug en dan probeer je het opnieuw. Ik bedank het paard in dat soort gevallen gewoon voor de poging, hij probeert immers wel te voldoen aan de extra energie die ik vraag. Geen fout, maar een goed begin.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-25 21:09

janderegelaa schreef:
DuoPenotti schreef:

Als je niet weet welk ritme je aan moet houden omdat dat niet verteld is leer je het nooit.

Op het goede been lichtrijden gaat nu geen nut hebben. En daar had jij het over.
Eerst inderdaad het ritme.
Lukt dat dan komt het goede been.
Stap voor stap.

Komt goed :j

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-25 21:39

Stap voor stap is logisch maar als je het meest essentiële punt van het hele lichtrijden niet uitlegt dan gaat er echt iets goed mis. Zoals ik TS lees is het helemaal niet uitgelegd. En dat is didactisch echt een onjuiste keuze.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:47

Hoeveel beginners geef jij eigenlijk les Jan, dat is toch helemaal jouw expertise niet? Ik kan uit ervaring vertellen dat uitleggen vaak niet zoveel toevoegt, ervaren wel. En te vroeg de nadruk op het goede been nodigt alleen maar uit om naar beneden te kijken, terwijl je vooral gewoon rechtop moet blijven en voor je moet kijken.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:56

Ik vraag me af omdat je schrijft angstig te zijn of je onbewust zit te knijpen tijdens het lichtrijden TS? Want ontspannen in je eigen lichaam, nergens vasthouden e.d is heel belangrijk om het juiste ritme te pakken te krijgen.

En vraag anders eens om zitlessen aan de longe waarbij jullie alleen daarmee bezig gaan, even niet sturen en allerlei andere dingen er bij.

Daarnaast is been lang maken en echt de steun van de stijgbeugels voelen en daar in gaan staan (en idd de juiste lijn schouder, heup, hak) belangrijk om goed te kunnen lichtrijden.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:35

Shadow0 schreef:
Hoeveel beginners geef jij eigenlijk les Jan, dat is toch helemaal jouw expertise niet? Ik kan uit ervaring vertellen dat uitleggen vaak niet zoveel toevoegt, ervaren wel. En te vroeg de nadruk op het goede been nodigt alleen maar uit om naar beneden te kijken, terwijl je vooral gewoon rechtop moet blijven en voor je moet kijken.

Toevallig kan Jan wel heel goed paardrijden (al is het lang geleden) én, buiten wat ik nu doe, heb ik wel een didactische achtergrond. Of je nu iemand leert koken, figuurzagen of paardrijden, je legt eerst uit wat het doel is en daarna breek je het in stukjes.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:42

Maar ze zal echt eerste dat ritme van sta zit moeten hebben.
Als ze dat heeft zonder een keer per ongeluk te blijven zitten in een stuiter, dan pas heeft lichtrijden op het buitenbeen toegevoegde waarde.

Wat je zegt klopt als iemand al wat ervaring heeft.
Maar bij een echte beginner werkt dat anders. Je leert geen vijfsterrenmenu koken als je nog niet weet wanneer het water kookt.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:44

janderegelaa schreef:
Of je nu iemand leert koken, figuurzagen of paardrijden, je legt eerst uit wat het doel is en daarna breek je het in stukjes.

Maar het doel is niet 'op het goede been' lichtrijden. Het doel is/was je paard (en de ruiter) te ontzien door om de andere pas níet te zitten. Ooit bedacht in het leger - waar dat 'goede' been uberhaupt geen rol speelde tijdens dagmarsen. Maar waar uiteraard wel geleerd werd regelmatig te wisselen - juist vanwege dat sparen van het paard en de ruiter.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:46

Shadow0 schreef:

Ik denk dat Jan bedoelt het meetellen. Altijd met beginners meetellen "op-neer-op-neer Sta-zit-sta-zit 1-2-1-2-1-2" Net zo lang dat ze het ritme te pakken hebben.

TS,wordt dit bij jou gedaan, meetellen in het ritme?

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:59

Maar dat sta-zit meetellen heeft toch nog niks met het goede been te maken.

Ja uiteraard zul je als instructeur staan zeggen als het buitenvoorbeen naar voren gaat.
Maar als de ruiter dan zelf na een keer "butsen" het ritme te pakken heeft op het verkeerde been corrigeer je dat niet meteen.
Dan ben je blij dat ze het even kunnen.
Pas als dat voortaan meteen lukt, dat ritme van staan-zit pakken.
Ga je die stap verder. En dat is uiteraard het kijken op welk been je zit.
En als dat kijken lukt koppel je er ook voelen aan.
Maar dat is nu nog niet aan de orde.

Maar ik denk dat ts met de joker heel veel baat gaat hebben :j

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:13

DuoPenotti schreef:
Maar dat sta-zit meetellen heeft toch nog niks met het goede been te maken.

Ja uiteraard zul je als instructeur staan zeggen als het buitenvoorbeen naar voren gaat.
Maar als de ruiter dan zelf na een keer "butsen" het ritme te pakken heeft op het verkeerde been corrigeer je dat niet meteen.
Dan ben je blij dat ze het even kunnen.
Pas als dat voortaan meteen lukt, dat ritme van staan-zit pakken.
Ga je die stap verder. En dat is uiteraard het kijken op welk been je zit.
En als dat kijken lukt koppel je er ook voelen aan.
Maar dat is nu nog niet aan de orde.

Maar ik denk dat ts met de joker heel veel baat gaat hebben :j

Precies. Ik denk ook dat Jan dat helemaal niet bedoelt, ik denk dat Jan bedoelt "eerst in het ritme leren rijden en als dat niet kan, vergeet het goede been dan maar."

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:24

janderegelaa schreef:

rien10 schreef:
Precies. Ik denk ook dat Jan dat helemaal niet bedoelt, ik denk dat Jan bedoelt "eerst in het ritme leren rijden en als dat niet kan, vergeet het goede been dan maar."

dat haal ik er niet uit :)

Maar goed, voor mij is er wel genoeg over gezegd, want eigenlijk heeft ts hier zo weinig aan :)