Welke trainingsdagen in de week voor de wedstrijd.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

koend

Welke trainingsdagen in de week voor de wedstrijd.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-25 16:06

Ik vind het altijd zoeken naar het juiste trainingsvolume in de week naar een zondagse dressuurwedstrijd toe.

Het zal wel van paard tot paard variëren zoals bij alles, maar toch kom ik bij jullie even te rade.

Ik rijd Z1 en mijn paard is 13.
Dit doe ik nu:
Maandag korte dressuurtraining 30 min
Dinsdag privéles, alles samen klein uurtje met een intensief stuk in.
Woensdag clubles 1 u ( springen of dressuur)
Donderdag weiderust
Vrijdag proefgericht de puntjes op de i zetten
Zaterdag korte dressuurtraining, gewoon losrijden en even controleren of alle knopjes er nog op zitten 30 min
Zondag wedstrijd.

In niet-wedstrijdweken krijgt hij meer weiderustdagen en ook meer afwisselingstraining ( buitenrit of longeren of lage springoefeningetjes in vrijheid)

Hoe doen jullie het?
Hoe oud is het paard?
Welk niveau rijden jullie?
Hoe ziet die laatste week er uit?

Elisa2

Re: Welke trainingsdagen in de week voor de wedstrijd.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-25 09:00

Klinkt mij als een prima voorbereiding, stuur ff een Pb.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-25 09:49

koend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-25 21:21

Bwa, je kijkt en voelt natuurlijk hoe je paard is en houdt daar rekening mee: overenthousiast of wat vermoeid, schrikkerig of geconcentreerd, een beetje stijfjes ... ik denk dat elke paardenmens dat probeert. Voortdurend aanvoelen en aanpassen qua management, voeding en training.

Maar de tekst waarnaar de link verwijst komt mij meer over als ”we doen waar hij zin in heeft". Wel, als ik de mijne echt laat kiezen loopt hij met zijn vriendin in de weide en vreet jong gras tot hij tonrond en hoefbevangen is.
Naar mijn mening moet je een paard opvoeden en trainen tot het zo gezond en sociaal is als mogelijk en het niet kapot verwennen.

LadyFiesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-25 06:21

Ik vind het veel, 6 van de 7 dagen belasting. Snap zelf die logica niet zo goed. Het wedstrijdniveau is toch in principe lager dan je trainingsniveau? Ik deed altijd de normale frequentie, alleen wat meer de proeflijnen meenemen, om de vlugge lijnen scherp te kunnen rijden. Maar voor mij klinkt je schema wat overdone voor een Z1 wedstrijdje :)

Ik zou dus het normale programma aanhouden, met meer weide en afwisseling, maar dan inhoudelijk in de training wat meer proefgericht.

koend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-25 07:48

Bedankt Ladyfiesta.
Ik deed wat opzoekwerk en ook dat gaf aan dat ik een beetje overdrijf.

Alleen merk ik dat mijn paard niet veel zin heeft in werk en wat stijfjes is na 1 of 2 rustdagen (weiderust of ook na weiderust + 20 min rustig en afwisselend longeren)

Het is een dilemma, vandaar mijn vraag naar jullie visie.

ZwarteHeks

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-25 08:08

Mijn paard is 16 en we rijden ZZ-licht. Wij hebben zondag wedstrijd en zo ziet onze week eruit van een wedstrijd week:

Maandag: Grondwerk/longeren aan halster, buiten uitgestapt
Dinsdag: 30 minuten trainen, kleine stukken verzameling meegenomen.
Woensdag: Proef gericht getraind, geen hele proef, kleine stukken meegenomen en aan verfijning gewerkt. Max. 45 minuten getraind.
Donderdag: 20 minuten rijden/grondwerk om de spieren los te werken van het proef gerichte rijden van dag ervoor, uitstappen buiten (klein rondje van 15 minuten).
Vrijdag: Vrij
Zaterdag: 20-30 minuten rijden, focussen op lang en laag, los in de lijf en fijn aan de hulpen.
Zondag: Wedstrijd, losrijden 30 minuten.

Let op dat je 24-48 uur van te voren niet te hard traint voor een wedstrijd. Spieren hebben 24-48 uur de tijd nodig om te herstellen van een (pittige) training. De kleine scheurtjes van de spieren en pezen (waardoor ze uiteindelijk sterker worden) hebben echt tijd nodig om te herstellen, anders krijg je uiteindelijk meer kans op blessures en stijfheid.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-25 08:21

Ik vind het veel teveel.....

Je zou eens een cursus trainingsfysiologie moeten doen. Paarden herstellen langzamer van training dan mensen, en zelfs mensen wordt niet geadviseerd dagelijks te trainen.
Er kan geen supercompensatie ontstaan (de bovengenoemde scheurtjes) en je breekt dus eigenlijk spiermassa af.

Train 3x per week, maak daar dan ook echt een gedegen plan voor.... En laat je paard verder zoveel mogelijk buiten lopen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-25 08:44

Ik vindt dat dan weer tekort door de bocht, het is Z1 niveau en er staan ook korte basistrainingen tussen. Daarnaast is ieder paard anders, de ene wordt fijner van iedere dag wat bewegen en de ander doet het beter om de dag. Kijk naar het paard!

MCE, volgens mij is dat iets wat altijd automatisch mee gaat.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-25 08:48

koend schreef:

Alleen merk ik dat mijn paard niet veel zin heeft in werk en wat stijfjes is na 1 of 2 rustdagen (weiderust of ook na weiderust + 20 min rustig en afwisselend longeren)

Je paard geeft zelf aan dat het teveel is (geen zin en stijf na 1-2 dagen).
Je paard is pas 13, die zou helemaal niet stijf moeten zijn, daar is ze nog veel te jong voor.
Je research geeft aan dat je teveel doet.

Hoeveel bevestiging heb je nog nodig dat je teveel doet?

Heel eerlijk, ik zou je paard eens een maand of 2 wedstrijd- en trainingsvrij geven. Gewoon even winterstop. Wordt ze echt niet slechter van, en in ieder geval veel frisser in het koppie. Doe wat lummel-buitenritjes en wat grondwerk om te checken of ze inderdaad weer lol in het werk krijgt en soepeler wordt, want je bent nu echt gewoon aan het overtrainen.

Ik heb endurancewedstrijden tot 100 km gereden, en ik trainde maximaal 3x per week (waarbij in totaal per week maximaal de wedstrijdafstand die op de planning stond) en reed de laatste week voor een wedstrijd uberhaupt geen lange ritten meer. Dan geef je de ruimte voor spieropbouw en -herstel.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-25 08:54

15 jarige merrie, Z niveau. We trainen maar maximaal 4 dagen per week (en toe we nog longeerden viel dat ook onder trainen)

Maandag; vrij, paddock met vriendinnen en stappen. Soms massage en wat rek en strek oefeningen.

Dinsdag; korte loswerk training. Tussen de 30 en 45 minuten, vooral omdat we altijd 15 minuten losstappen dus echte training is maar kwartier tot 20 minuten.(en uitstappen doe ik aan de hand na paar rondjes. Dat reken ik niet mee) Gewoon simpel stap, draf en galop met wat voltes.

Woensdag; een iets zwaardere training dus eerst hetzelfde als dinsdag en dan nog even verzameling en zijgangen mee pakken. Als we les hebben is het intensiever, maar op dit moment is dat wat onregelmatig vanwege niet passende schema's. Aan de andere kant doen we daar alsnog vooral basis.

Donderdag; vrij en stappen of wat werken aan de hand. Of weer rek en strek oefeningen.

Vrijdag; weer korte simpele training, even loswerken.

Zaterdag; vrij en stappen, soms wat werken aan de hand als er ruimte is.

Zondag; intensievere training.

Als ik wedstrijd heb rijd ik op zaterdag even simpel en kort los. En dan hangt het er vanaf hoe ze liep op de wedstrijd of ze de dinsdag vrij krijgt of niet. De woensdag is dan ook niet zo intensief. En soms heeft ze juist de vrijdag vrij gehad voor de wedstrijd. Dat ligt er maar helemaal aan welk seizoen het is en hoe ze op dat moment voelt. De week voor de wedstrijd ben ik ook niet wedstrijdgericht bezig, dat doen we juist de week daarvoor. Paar lijnen doornemen of bij hele nieuwe proef een keer de proeven door rijden. In de week voor de wedstrijd pak ik juist dingen mee waar we in de proef nog tegenaan liepen, maar niet de lijnen. Vaak komt dat toch neer op gehoorzaamheid/reactie en bergop kunnen houden/niet storen in balans.

Maar ik start ook maar 1 keer per maand :+ Dus 3 weken lang vooral trainen en 1 week met 1 of 2 dagen wedstrijdgericht. Tussendoor proberen we ook op buitenrit te gaan en dat is ipv een training en niet extra.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-25 09:00

Ibbel schreef:
koend schreef:

Je paard geeft zelf aan dat het teveel is (geen zin en stijf na 1-2 dagen).
Je paard is pas 13, die zou helemaal niet stijf moeten zijn, daar is ze nog veel te jong voor.
Je research geeft aan dat je teveel doet.

Hoeveel bevestiging heb je nog nodig dat je teveel doet?

Heel eerlijk, ik zou je paard eens een maand of 2 wedstrijd- en trainingsvrij geven. Gewoon even winterstop. Wordt ze echt niet slechter van, en in ieder geval veel frisser in het koppie. Doe wat lummel-buitenritjes en wat grondwerk om te checken of ze inderdaad weer lol in het werk krijgt en soepeler wordt, want je bent nu echt gewoon aan het overtrainen.

Ik heb endurancewedstrijden tot 100 km gereden, en ik trainde maximaal 3x per week (waarbij in totaal per week maximaal de wedstrijdafstand die op de planning stond) en reed de laatste week voor een wedstrijd uberhaupt geen lange ritten meer. Dan geef je de ruimte voor spieropbouw en -herstel.

Stijf na rust staat er...sommige paarden hebben dat, dat ze van stilstaan en niks doen juist niet beter worden.

Ben het er wel mee eens dat ze van werk niet stijf zouden moeten worden, dat er dan iets niet goed gaat. Maar dat staat hier niet als ik het goed lees.

XladyX

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-25 09:21

Ninx schreef:

Je zou eens een cursus trainingsfysiologie moeten doen. Paarden herstellen langzamer van training dan mensen, en zelfs mensen wordt niet geadviseerd dagelijks te trainen.
Er kan geen supercompensatie ontstaan (de bovengenoemde scheurtjes) en je breekt dus eigenlijk spiermassa af.

Train 3x per week, maak daar dan ook echt een gedegen plan voor.... En laat je paard verder zoveel mogelijk buiten lopen.

Ik pak dit voorbeeld er even uit maar mijn reactie is op meer van deze opmerkingen gebaseerd.

Persoonlijk vind ik het ook niet nodig om vaak te trainen (1-2 keer per week vind ik zelf fijn werken) maar een paard bewegen vind ik een ander verhaal. Ik denk dat daar een enorm verschil in zit.

Want hebben we het hier over trainen, of over bewegen? Ik denk dat we niet moeten onderschatten dat een paard gemaakt is om te bewegen. 20-30 minuten rijden, met weinig oefeningen, is eerder alsof wij als mens een half uur gaan wandelen en wat rek en strek oefeningen tussendoor doen. Ik weet niet hoe jullie paarden daarna zijn, maar na kort en laag intensief rijden hebben de meeste paarden geen druppel zweet of hogere ademhaling. "rek en strek" oefeningen zie ik meer als yoga voor ons. En niemand zal beweren dat het beter is om het te houden bij 3x per week te wandelen/yoga/fietsen, want elke dag is niet goed. Er zijn meer onderzoeken die erop wijzen dat het van groot belang is om voldoende te bewegen.

We zijn het er allemaal over eens dat een paard zo veel mogelijk buiten en vrij hoort om te kunnen bewegen, maar rijden is ook een manier van beweging geven en kun je zo licht/zwaar maken als je zelf wilt. Het klinkt uit de OP alsof dit paard veel te vaak traint, maar het kan natuurlijk ook erg laag intensief zijn, dat is voor mij niet duidelijk. En persoonlijk zie ik veel meer problemen om mij heen bij paarden die te weinig bewegen/trainen, dan paarden die te vaak trainen.

Terugkomend op de vraag van TS, ik zou je training nog afwisselender maken naast het springen en doelgericht 1-2 keer per week trainen en de rest van de dagen alleen beweging geven (rustige buitenrit, samen wandelen, grondwerk etc). Zijn buitenritten een optie? Of andere dingen wat ze fris houd in het hoofd? Want 6 dagen in de bak aan de slag lijkt mij veel voor je paard. Ik merk dat zo veel mogelijk afwisseling mijn paarden het beste doet. En de week voor de wedstrijd doe ik geen andere dingen dan gewoonlijk, het heeft in mijn ervaring geen toegevoegde waarde om het extra te gaan doen die week. Ik train meer naar een bepaald doel (proef) en als ik er tevreden mee ben, dan schrijf ik in voor de wedstrijd. Zo ligt er geen druk op om de laatste week nog zo veel mogelijk te moeten trainen want in principe ben je tevreden met de basis.
Laatst bijgewerkt door XladyX op 27-11-25 09:24, in het totaal 2 keer bewerkt

Nadia
Oppermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-25 09:23

Ninx schreef:

Ik ga met Ninx mee wat betreft die cursus, die is echt super interessant...ik heb hem ook gedaan. Wat ik altijd in m'n hoofd heb na die cursus, spieren hebben 24-72 uur nodig om te herstellen. Zonder dat herstel train je eigenlijk niks.
Uiteraard is elk paard anders en moet je vooral kijken naar wat jouw paard aan kan en aangeeft. Maar stijf uit stal komen op 13 jarige leeftijd vind ik best pittig. Wat is de reden van die stijdheid?
Ik snap de redenering van alle beweging om die stijfheid te voorkomen, maar ik vind het allemaal too much.

Nu rij ik nog lang niet op Z-niveau en weet ik dat ik een afwijkende kijk op (paarden)zaken heb, maar dit zou geen schema voor mij zijn. Mijn fries is juist de dag voor een wedstrijd vrij qua werk maar gaat wel gewoon overdag naar buiten (winter)/24/7 naar buiten (zomer).

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-25 09:26

koend schreef:
Ik vind het altijd zoeken naar het juiste trainingsvolume in de week naar een zondagse dressuurwedstrijd toe.

Het zal wel van paard tot paard variëren zoals bij alles, maar toch kom ik bij jullie even te rade.

Ik rijd Z1 en mijn paard is 13.
Dit doe ik nu:
Maandag korte dressuurtraining 30 min
Dinsdag privéles, alles samen klein uurtje met een intensief stuk in.
Woensdag clubles 1 u ( springen of dressuur)
Donderdag weiderust
Vrijdag proefgericht de puntjes op de i zetten
Zaterdag korte dressuurtraining, gewoon losrijden en even controleren of alle knopjes er nog op zitten 30 min
Zondag wedstrijd.

In niet-wedstrijdweken krijgt hij meer weiderustdagen en ook meer afwisselingstraining ( buitenrit of longeren of lage springoefeningetjes in vrijheid)

Hoe doen jullie het?
Hoe oud is het paard?
Welk niveau rijden jullie?
Hoe ziet die laatste week er uit?

Ik zou zelf als ik jouw schema zie wel een paar kleine dingen veranderen.

Maandag, korte dressuurtraining
Dinsdag, intensief les

Dan zou ik van woensdag een hersteldag maken, een bosritje of wat rustig stappen of alleen in de wei.

Donderdag weer rustig trainen of longeren, vrijdag nog even piektraining en proefgericht. Zaterdag alleen dan de basis, longe of in ieder geval iets minder intensiefs of als het kan met het paard een vrije dag. Zondag pieken, maandag lichte beweging tegen de eventuele spierpijn en dan even een paar dagen rust en dan weer rustig oppakken.

XladyX, mooie aanvullende post.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-25 09:47

Ik mis in dit schema ook nog wel wat afwisseling.
De clubles kan springen zijn, maar verder vind ik het en wel wat veel en wel veel van hetzelfde, alsmaar in de rijbaan en erop.

Mijn paard rijd ik minimaal 1x per week in het bos, in een week voor een dressuurwedstrijd graag liefst 2x.
En daar is het zeker niet lummelen aan een lange teugel, maar ook netjes aan de hulpen, en met stelling en buiging de bochten door, maar ook een lekker stuk rechtuit galopperen.

En ik heb ook altijd minimaal 1 onbelaste "training" in de week.
De ene keer is dat aan de dubbele longe redelijk intensief werk, de andere keer is het zonder hoofdstel en lijn op de cirkel bewegen, waarin hij ook altijd lekker los over de rug gaat bewegen. Maar dit is dus min of meer in vrijheid een vorm van grondwerk, die is bij mij minder intensief dan aan de dubbele longe en ook wat korter.
En soms (maar meestal niet in een week voor een dressuurwedstrijd) gaat hij mee aan de fiets, een lekker eind onbelast rechtuit draven en galopperen.

In totaal loopt mijn paard naast 24/7 buiten max 5x per week te doen wat-ie van mij moet, waarvan max 4x per week onder het zadel en dus per week minimaal 2x weiderust.
Gemiddeld rijd ik 3x per week.

Paard is 15.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-25 09:52

T is zo verschillend… ik heb geen vast Schema en rijd hooguit 2x per Week in de bak ( scheelt, dat ik er geen heb en ervoor met de trailer op pad moet).
Soms 3x pw.

Rijden voornamelijk in t bos ( Soms domweg aan lange teugel, maar laat haar wel vaak bewust links - of rechtsom aangalopperen) Ook om de Week springles. Af en toe aan de longe.

Soms eens n paar dagen ( of door Mn eigen blessures ook wel eens n paar weken)helemaal vrij. Maar niet net de Week voor de wedstrijd.

Maar 1 ding is altijd hetzelfde: de dag voor de wedstrijd maken we altijd een buitenrit. Of Met mn vorige paard: vrijspringen.

Zouden misschien sneller vooruitgaan bij meer dressuurtraining , maar heb nu wel n vrolijk paard dat graag werkt en aangezien ik haar dat niet de hele tijd hoef te herhalen, gaat t voor ons prima zo.

En we rijden misschien 10 wedstrijden per jaar .

12 jarige merrie- Z1 niveau
Laatst bijgewerkt door Getup op 27-11-25 09:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-25 09:55

Een wat ouder paard wat zijn werk kent hoef je niet elke dag te ,trainen,
Dan moet je ze happy en in goede conditie houden.
2 a 3x/week voor een wedstrijd de moeilijke oefeningen mee pakken dus de druk wat op voeren moet genoeg zijn.

Dagelijks trainen word zo eentonig voor een ,klaar, paard.

Anders word het als het een jong paard in opleiding betreft. Dan is 5 dagen per week wel gangbaar

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-25 10:04

Elisa2 schreef:
Ik vindt dat dan weer tekort door de bocht, het is Z1 niveau en er staan ook korte basistrainingen tussen. Daarnaast is ieder paard anders, de ene wordt fijner van iedere dag wat bewegen en de ander doet het beter om de dag. Kijk naar het paard!

MCE, volgens mij is dat iets wat altijd automatisch mee gaat.

Dat kun je vinden. Maar dat is gewoon persoonlijk/ anekdotisch. Er is echter ook gewoon gedegen onderzoek naar gedaan.
Dus altijd beter je daarop te richten dan wat je zelf denkt of voelt.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-25 10:06

Elisa2 schreef:
Stijf na rust staat er...sommige paarden hebben dat, dat ze van stilstaan en niks doen juist niet beter worden.

Ben het er wel mee eens dat ze van werk niet stijf zouden moeten worden, dat er dan iets niet goed gaat. Maar dat staat hier niet als ik het goed lees.

Dit vind ik wel alarmerend.....

Ik vraag me dan af hoeveel het paard stil staat. Veel stil staan is sowieso funest voor een atleet.
Juist heel veel buiten lopen zorgt dat melkzuur goed afgevoerd wordt, en dat spieren door rustige zelfgekozen beweging kunnen herstellen.

Trainen en dan je paard weer 20+ uur op stal knallen is heel contraproductief. Daar wordt iedereen stijf van.

carika

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-25 10:12

Als ik naar jou schema kijk zou ik donderdag en vrijdag vrij geven.
De proef gerichte training naar maandag schuiven.

Dan heb je 3 x dagen rijden gevolgd van 48 uur rust, 1 x lichte training gevolgd door de wedstrijd.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-25 10:27

koend schreef:
Bwa, je kijkt en voelt natuurlijk hoe je paard is en houdt daar rekening mee: overenthousiast of wat vermoeid, schrikkerig of geconcentreerd, een beetje stijfjes ... ik denk dat elke paardenmens dat probeert. Voortdurend aanvoelen en aanpassen qua management, voeding en training.

Maar de tekst waarnaar de link verwijst komt mij meer over als ”we doen waar hij zin in heeft". Wel, als ik de mijne echt laat kiezen loopt hij met zijn vriendin in de weide en vreet jong gras tot hij tonrond en hoefbevangen is.
Naar mijn mening moet je een paard opvoeden en trainen tot het zo gezond en sociaal is als mogelijk en het niet kapot verwennen.

dat ben ik wel met je eens,

maar tussen opleiden en verwennen zit wel een verschil, denk dat de warming up en cooling down vooral in het begin heel belangrijk is in de spieropbouw, later werk ik met korte "werkblokjes" zodat er tussen door ook veel mentale ontspanning kan zijn, waardoor de paarden - denk ik - ook meer onthouden en opnemen.

dat voorkomt imo veel spierpijn en stijfheid, vooral bij paarden die veel binnen staan of weinig vrijheid van bewegen hebben.

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-25 11:25

Een paar dingen vallen mij op:
Ik vind het echt veel onder het zadel, waarschijnlijk zijn er 2 piekbelastingen achter elkaar (dinsdag woensdag), er wordt nergens goed rekening gehouden met herstel/ supercompensatie en jij hebt het idee dat je paard zich beter vermaakt met zijn paarden vriendin dan met jou.

Mijn eerste advies zou zijn, als je hier echt serieus mee aan de gang wil, begin met in kaart te brengen hoe zwaar elke training is voor je paard door middel van een hartslagmeter.
Dan ga je de trainingen indelen in: zware training, middelmatige training en lichte training/ hersteltraining.
De dag na een zware training is een verplichte lichte/ hersteltraining. Alleen na een dag lichte/ hersteltraining (en nog liever 2 na echt een zware inspanning) kan je een dag rust geven, anders kan zich melkzuur ophopen in het lichaam en krijg je een stijf paard.
Binnen 48u na een zware training mag geen andere zware of middelmatige training zitten en zo kan je voor jouw paard een mooi schema maken waarin het paard zich kan herstellen en ontwikkelingen.

En dan nog over het punt wat het paard het liefste doet, ik begrijp als een paard net in de wei is gezet en je komt hem halen, dat dat een slechte timing is, maar een paard zou echt wel uit mogen kijken naar wat jij hem vandaag te bieden hebt en dat als waardevolle aanvulling op zijn leven zien.
Is dat structureel niet zo, dan zou ik daar eerst eens goed mee aan de gang gaan en de emotionele band wat meer gaan ontwikkelen. Met leuke denk spelletjes kan je trainingen op een positieve manier uitdagend maken. Er is zoveel te verzinnen en dan kan je mooi observeren wat bij jouw paard past en hem motiveert, uiteindelijk komt communicatie van 2 kanten en als het paard daarin niks aan hoeft te geven dan ben je meer je wil aan het opleggen dan aan het samenwerken.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-25 11:28

Voortbordurend op de voorgaande post. Daar kijk ik ook wel heel veel naar.

Ik kom in 3 disciplines aan de start dus ik train sowieso heel afwisselend.

Ik heb een paar uitgangspunten:
- de dag voor een wedstrijd werken we niet. Ik wil namelijk dat mijn paard uitgerust en opgeladen aan de start kan verschijnen. Als mijn planning helemaal in de soep gelopen is die week dan ga ik hooguit nog wat balkjes stappen aan de hand voor soeplesse of een half uur in het bos stappen.
-als ik het zo kort van te voren nog niet voor elkaar heb, ga ik het toch niet meer verbeteren de dag van te voren.

Dan ga ik vanaf de wedstrijd dag terug uit plannen.
Normaal werken ze altijd om de dag.

-Dus dan ga ik 2 dagen voor de wedstrijd voor de laatste keer echt trainen. Bij springen en eventing houd ik 1 week van te voren aan. Bij dressuur is de trainingsimpact/schade zo klein dat 48h wel genoeg tijd is. Als het om dressuur gaat kan dat best een gewone tot intensieve training zijn. Ik haal niet zo snel een echt intensieve training met dressuur, daar ben ik een matige ruiter voor :+ Meestal ben ik vooral bezig met mezelf africhten.
-Daar weer 2 dagen voor kan er dan weer een training zijn. In deze training pak ik bij het instappen dan alvast de proef mee. dus ik rijd dan alle oefeningen in stap alvast waarbij ik echt voor mezelf voorstel hoe ik die wil rijden. Optioneel rij ik dan ook proefonderdelen.

Maar met 3 discpiplines overkomt me nogal eens wat. Dus kan het ook zomaar zijn dat ik lekker aan het springen ben 2 dagen van te voren omdat dat net zo uitkomt. En eigenlijk lopen mijn paarden altijd prima. Met of zonder specifieke dressuur voorbereidingen. Ik kijk dan ook vooral naar de balans tussen werk en rust en niet zozeer naar wat ik dan specifiek doe tijdens die inspanning.
Voor mij zit de grootste winst in de proef echt goed kennen en weten wat ik waar moet doen. Maar dat kan ik voor 80% zonder perse echt een dressuurproef te oefenen of op een paard te zitten. .

Bij twijfel kies ik altijd voor meer leuke ontspannen tijd samen. Dus als niets loopt zoals ik wil, ga ik liever even lekker heel uitgebreid poetsen of leuke kunstjes doen samen zodat we elkaar optimaal aardig vinden, dan dat ik mijn tijd ga steken in die ene moeilijkheid te gaan oefenen en elkaar dwars te zitten. Dus het komt ooit juist voor dat ik op dinsdag de laatste keer gereden heb, als we op zaterdag op wedstrijd gaan.

Een keer meer rijden, iets moeilijkers oppakken of intensiever probeer ik juist te doen in de weken dat ik niet op wedstrijd ga.

Oh en omdat TS er om vraagt: dit doe ik met mijn hete en met mijn luie paard. Nu op M1 en L2 niveau met paarden van 9 en 12 maar voorheen ook met een 22 jarige die Z2 en L eventing liep.
Laatst bijgewerkt door pol013 op 27-11-25 11:43, in het totaal 1 keer bewerkt

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-25 11:42

mce schreef:
koend schreef:

dat ben ik wel met je eens,

maar tussen opleiden en verwennen zit wel een verschil, denk dat de warming up en cooling down vooral in het begin heel belangrijk is in de spieropbouw, later werk ik met korte "werkblokjes" zodat er tussen door ook veel mentale ontspanning kan zijn, waardoor de paarden - denk ik - ook meer onthouden en opnemen.

dat voorkomt imo veel spierpijn en stijfheid, vooral bij paarden die veel binnen staan of weinig vrijheid van bewegen hebben.

wij trainen - met diverse paarden en leeftijden - niet anders voor een wedstrijd, oefenen gewoon onderdelen van een proef in kleine blokjes en verder veel afwisseling, proberen de paarden sprankelend

en rijden op een wedstrijd niet anders dan thuis, dat is voor de paarden herkenbaar en geeft vertrouwen.
(was ooit een tip van Carl Hester)