Voorwaarts rijden!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Lenteklokje

Voorwaarts rijden!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-25 16:31

dag allemaal,
in mijn vorige bericht was ik nog zoekende naar een krachtvoer om mijn paard voorwaartser te krijgen. KWPN-er, superbraaf, ik rijd simpel basis. Inmiddels ben ik ervan overtuigd dat zijn voer prima is in verhouding tot wat ik vraag. Het gaat om 3 x in de week ongeveer een uurtje rijden, met genoeg afwisseling, vaak ook buiten in het veld. Echter een actief paard is ook grotendeels afhankelijk van hoe de ruiter is en denkt. Dus ik maak hem nu echt wakker en stel in mijn hoofd ook voor dat hij actief is etc. En het helpt!! Het wordt herfst en met de wisseling van de seizoenen vind ik paarden ook altijd attenter. Ook een stuk lekker in galop, niet strak houden. Overgangen rijden. Hij was altijd wel aan de hulpen maar mag uit zichzelf wat meer power hebben, om het zo maar te zeggen. Wat zijn jullie ervaringen en tips om een paard voorwaarts te krijgen en te houden? Dus dat hij ook echt uit zichzelf wil lopen? Dank je wel :(:)

pateeke

Re: Voorwaarts rijden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-25 17:51

Ik denk dat dit afhangt van paard tot paard. De een is van nature meer voorwaarts dan de ander. Over het algemeen zou ik zeggen: zoek een training op bezigheid die jouw paard ligt, iets dat hij echt leuk vindt om te doen. Zorg dat je paard zijn aandacht bij jou heeft tijdens het werken, bouw een stevige band op en zorg dat je ook zelf met je aandacht bij je paard bent.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-25 19:13

Schakelen, schakelen, schakelen..

En dan afhankelijk wat bij het paard past. Voor de een is dat eerst meer terug rijden en dan een paar passen naar voren. Voor de ander zijn dat veel overgangen rijden. Soms is het een kwestie van beter aan het been maken..of dat de ruiter sneller wordt, of juist minder hulpen gaat geven. Moeilijk te zeggen zonder beeld.

Anastasia24

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-25 19:48

Niet perse rijtechnisch dus mogelijk niet wat je zoekt maar; snoep. Maak het leuk. Een goede uitgestrekte draf? (evt clicker mee) en snoepje(kan ook een schijfje wortel zijn, ik gebruik een paar brokjes basisbrok). Ikzelf vind ''werk'' nooit geen fijn woord wbt rijden, lekker plezier hebben. Dan kun je vanzelf de stukken vergroten(dus dan een rondje, dan 5 minuten). Mijn tinker was niet vooruit te branden, tot duidelijk werd dat hij iets kon verdienen, nu is hij bloed fanatiek ;) . Zet er ook een stem cammando op. Ik gebuik bijv veruimen en sluiten. Werkt perfect. Maargoed. Ik heb dus een tinker, geen ervaring met een kwpn, maar het maakt het wel aanlokkerlijker voor ze denk ik. :D

Bielsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-25 19:57

Vanaf het moment dat je hem pakt is het flink doorlopen. En dan is het als je erop stapt, de 1ste pas meteen voorwaarts. Losstappen is doorstappen dus en geen geslenter om het zo maar te zeggen :Y)

Verder schakelen idd, wat Elisa zegt. Maar het hele flink doorstappen aan de hand en vanaf pas 1 onder het zadel, zal alleen al veel gaan schelen IMO :j

Lenteklokje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-25 20:30

pateeke schreef:
Ik denk dat dit afhangt van paard tot paard. De een is van nature meer voorwaarts dan de ander. Over het algemeen zou ik zeggen: zoek een training op bezigheid die jouw paard ligt, iets dat hij echt leuk vindt om te doen. Zorg dat je paard zijn aandacht bij jou heeft tijdens het werken, bouw een stevige band op en zorg dat je ook zelf met je aandacht bij je paard bent.

Ja Pateeke, iets dat hij leuk vindt ; stuk in vrije galop maar of een vertrouwensband opbouwen nou perse voor een actiever paard zorgt? Ik zou eerder denken dat hij dan kalmer wordt en minder “ loopt”.

Lenteklokje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-25 20:33

Elisa2 schreef:
Schakelen, schakelen, schakelen..

En dan afhankelijk wat bij het paard past. Voor de een is dat eerst meer terug rijden en dan een paar passen naar voren. Voor de ander zijn dat veel overgangen rijden. Soms is het een kwestie van beter aan het been maken..of dat de ruiter sneller wordt, of juist minder hulpen gaat geven. Moeilijk te zeggen zonder beeld.

Goede tip Elisa om tempowisselingen te doen. Nooit zo bij nagedacht dat hij dan ook actiever wordt.

Lenteklokje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-25 20:38

Anastasia24 schreef:
Niet perse rijtechnisch dus mogelijk niet wat je zoekt maar; snoep. Maak het leuk. Een goede uitgestrekte draf? (evt clicker mee) en snoepje(kan ook een schijfje wortel zijn, ik gebruik een paar brokjes basisbrok). Ikzelf vind ''werk'' nooit geen fijn woord wbt rijden, lekker plezier hebben. Dan kun je vanzelf de stukken vergroten(dus dan een rondje, dan 5 minuten). Mijn tinker was niet vooruit te branden, tot duidelijk werd dat hij iets kon verdienen, nu is hij bloed fanatiek ;) . Zet er ook een stem cammando op. Ik gebuik bijv veruimen en sluiten. Werkt perfect. Maargoed. Ik heb dus een tinker, geen ervaring met een kwpn, maar het maakt het wel aanlokkerlijker voor ze denk ik. :D

Dag Anastasia, ik ben zeker voor belonen, maar niet voor tussendoortjes. Wel belonen in de vorm van stem, blijheid, of stukje vrije teugel ✅

Lenteklokje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-25 20:44

Bielsje schreef:
Vanaf het moment dat je hem pakt is het flink doorlopen. En dan is het als je erop stapt, de 1ste pas meteen voorwaarts. Losstappen is doorstappen dus en geen geslenter om het zo maar te zeggen :Y)

Verder schakelen idd, wat Elisa zegt. Maar het hele flink doorstappen aan de hand en vanaf pas 1 onder het zadel, zal alleen al veel gaan schelen IMO :j

Bielsje, goede tip ook het losstappen= doorstappen, daar ben ik niet altijd alert op. Maar wat ik mij ook afvraag; als hij dan wel doorloopt, dan is het zo lekker om nog even door te gaan en door te oefenen terwijl het misschien beter is om te stoppen en uitstappen/uidraven aan de lange teugel en daarna de wei in

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-25 16:50

Lenteklokje schreef:
pateeke schreef:

Ja Pateeke, iets dat hij leuk vindt ; stuk in vrije galop maar of een vertrouwensband opbouwen nou perse voor een actiever paard zorgt? Ik zou eerder denken dat hij dan kalmer wordt en minder “ loopt”.

Het idee erachter is dat jouw paard gemotiveerd is om met jou samen te werken en dat jullie “met elkaar kunnen lezen en schrijven”.
Aanpak kan erg verschillen van paard tot paard. Als jullie elkaar door en door kennen, weet je welke aanpak werkt voor jouw paard en is je timing vaak ook een stuk beter omdat je kleinere signalen oppikt. Die timing is erg belangrijk en kan een groot verschil maken.

Je geeft aan dat je niet houdt van tussendoortjes. Je kan soms als ultieme beloning ook doen wat hij graag doet, vrije galop.

Saiblic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-25 17:59

Lenteklokje schreef:
Anastasia24 schreef:

Dag Anastasia, ik ben zeker voor belonen, maar niet voor tussendoortjes. Wel belonen in de vorm van stem, blijheid, of stukje vrije teugel ✅

Mag ik vragen waarom niet? Geen aanval gewoon nieuwsgierig!
Die van mij heeft zo enorm veel baat gehad aan voedsel beloning tijdens het rijden dat ik nu een paard onder mijn kont heb die én heel voorwaarts is, én het leuk vindt om te rijden. En geloof mij, ik heb jaren lang echt alles met hem geprobeerd maar hij vond het gewoon niet leuk. Dit heeft voor ons zo goed gewerkt dat ik het werkelijk waar iedereen aan kan raden. Plus ze leren er een stuk sneller van :D

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-25 19:30

Ik heb super brave paarden allemaal omgekocht met lekkers en ze mogen ook hun eigen mening kenbaar maken.Ik ben ook voor belonen met eten :) .
Een paard alleen maar voorwaarts rijden is ook een paard krijgen die in paniek situaties voorwaarts gaat.Dat wil ik dus juist niet .

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-25 20:37

Aan het been en actief maken is iets anders dan alleen maar Voorwaarts rijden!

Persoonlijk zou ik tijdens het rijden ook niet met voeder beloning werken. Dat verstoord imo de training teveel. Die beloning kan daarna wel.

Ts, gewoon rustig opbouwen en altijd stoppen na een goed/ fijn moment.

Lenteklokje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-25 07:54

dag Peteeke oh nu snap ik wat je bedoelt, ja de timing wordt steeds beter. Ik merkte gisteren ook dat het 'm zit in kleine verschillen bv hij liep wat scheef weg, dus ik richtte hem recht en dan vervolgens gaat het voorwaarts rijden ook weer beter.

Lenteklokje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-25 08:20

Anastasia, ik ben zeker voor belonen, maar niet voor tussendoortjes. Wel belonen in de vorm van stem, blijheid, of stukje vrije teugel ✅

Mag ik vragen waarom niet? Geen aanval gewoon nieuwsgierig!
Die van mij heeft zo enorm veel baat gehad aan voedsel beloning tijdens het rijden dat ik nu een paard onder mijn kont heb die én heel voorwaarts is, én het leuk vindt om te rijden. En geloof mij, ik heb jaren lang echt alles met hem geprobeerd maar hij vond het gewoon niet leuk. Dit heeft voor ons zo goed gewerkt dat ik het werkelijk waar iedereen aan kan raden. Plus ze leren er een stuk sneller van :D[/quote]

Saiblic, nee, ik ben er niet van, belonen met eten. Ook niet mee opgegroeid en onbekend voor mij. Mooi dat het bij anderen welpast. Voor mij liever een schouderklopje, stemcompliment etc. Of een stukje vrije galop want dat vindt hij prettig. Mijn paard geef ik nooit iets "tussendoor". Hij eet de hele dag al in de wei :9
Laatst bijgewerkt door Lenteklokje op 20-09-25 08:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Lenteklokje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-25 08:23

Elisa2 schreef:
Aan het been en actief maken is iets anders dan alleen maar Voorwaarts rijden!

Persoonlijk zou ik tijdens het rijden ook niet met voeder beloning werken. Dat verstoord imo de training teveel. Die beloning kan daarna wel.

Ts, gewoon rustig opbouwen en altijd stoppen na een goed/ fijn moment.

Elisa, klopt, stoppen na een goed moment, dat werkt voor het paard maar ook voor de ruiter. Het goede blijft dan hangen. Gisteren na het fijne rijden paard de benen afgespoten en daarna lekker in de wei...ik zie 'm genieten, lekker rollen, dat is voor hem ook een beloning (en voor mij:-) )

Lenteklokje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-25 08:26

office schreef:
Een paard alleen maar voorwaarts rijden is ook een paard krijgen die in paniek situaties voorwaarts gaat. Dat wil ik dus juist niet .

Office, dat is ook een natuurlijke reactie van het paard, dat hij ervan door schiet (vluchtgedrag) maar als je hem beter aan voelt dan vang je ook dat toch wel op? Ja het kan soms spannend zijn, vooral in een buitenrit :j

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-25 09:24

Ik ben zelf ook niet zo van voer geven tijdens het rijden, als beloning. Het is en blijft een externe motivator en je wil imo liever een intrinsiek gemotiveerd paard.
Maar dat “de beloning daarna wel kan”, ben ik het toch niet helemaal mee eens. Je spreekt dan over een uitgestelde beloning. Je paard weet dan eigenlijk niet waar hij voor beloond wordt of koppelt het mogelijk aan het gedrag dat hij op dat moment stelt en niet aan hetgeen waarvoor je hem wil belonen. Ook voor belonen, in welke vorm dan ook, is een goede timing essentieel om te zorgen dat je dier eruit leert wat je voor ogen hebt.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-25 09:30

Volgens mij is dat wat iedereen zegt? :)

Ik had het over de voederbeloning die daarna kan in ieder geval. Dat het paard op andere manieren beloond wordt lijkt mij logisch.

Dat klinkt goed Lenteklokje! Dat is inderdaad belangrijk dat het goede blijft hangen.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-25 09:31

Ik ben vooral benieuwd naar houding, zit en hulpge ongeveer.

Vaak zit daar namelijk ook een stukje. Onbedoeld onbewust inhouden en verkeerde signalen geven.

Er zijn best veel manieren om een paard voorwaartser te krijgen...

Bij mijn klanten stel ik eerst hun eigen lijf en hulpen onder de loep.

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-25 11:07

Elisa2 schreef:

Ik had het over de voederbeloning die daarna kan in ieder geval. Dat het paard op andere manieren beloond wordt lijkt mij logisch.

Dat klinkt goed Lenteklokje! Dat is inderdaad belangrijk dat het goede blijft hangen.

Daar heb ik het ook over... Je paard heeft geen flauw benul dat hij dat lekkers na het rijden krijgt omdat hij tijdens het rijden voorwaarts was (in dit geval), ook niet wanneer je tijdens het rijden op een andere manier beloond hebt (ook dan is de kans klein dat hij de voerbeloning achteraf daaraan zal koppelen). Je hebt wel kans dat hij het gaat koppelen aan het gedrag dat hij net stelde en dat mogelijk niet wenselijk is.

koend

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-25 11:31

pateeke schreef:
Elisa2 schreef:

Daar heb ik het ook over... Je paard heeft geen flauw benul dat hij dat lekkers na het rijden krijgt omdat hij tijdens het rijden voorwaarts was (in dit geval), ook niet wanneer je tijdens het rijden op een andere manier beloond hebt (ook dan is de kans klein dat hij de voerbeloning achteraf daaraan zal koppelen). Je hebt wel kans dat hij het gaat koppelen aan het gedrag dat hij net stelde en dat mogelijk niet wenselijk is.

Pho ja, kwaad kan het ook niet.
Na het werk spuit ik mijn paard dikwijls af en daarna krijgt hij een handvol krachtvoer, dikwijls letterlijk uit mijn handen, voor hij de box in gaat. Het geeft een sfeer van algemene tevredenheid.
Het zit wat op de lijn van je paard eens lekker knuffelen na het verlaten van de wedstrijdpiste. Je paard weet dan ook niet
specifiek waarvoor hij beloond wordt, maar het voelt gewoon goed.
Niets mis mee, zolang je geen paard hebt dat er al te hebberig op reageert.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-25 12:59

pateeke schreef:
Elisa2 schreef:

Jawel hoor, mijn paard weet wat braaf en goedzo betekent en krijgt ook weleens lekkere knuffels tussendoor. Sowieso voelen ze het aan de energie. In principe ben je continu aan het communiceren met ze. :) (ik vraag iets en krijg het gewenste antwoord: goedzo!)en aan het einde op stal een lekkere voerbeloning. Dat maakt het helemaal een feestje om leuk samen te willen werken. :)

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-25 13:09

Elisa2 schreef:
Jawel hoor, mijn paard weet wat braaf en goedzo betekent en krijgt ook weleens lekkere knuffels tussendoor. Sowieso voelen ze het aan de energie. In principe ben je continu aan het communiceren met ze. :) (ik vraag iets en krijg het gewenste antwoord: goedzo!)en aan het einde op stal een lekkere voerbeloning. Dat maakt het helemaal een feestje om leuk samen te willen werken. :)

Ik zeg ook nergens dat je paard niet weet wat "braaf" of "goeds" betekent. Dat zijn beloningen die je tijdens het rijden prima kan geven om dat goede gedrag te markeren.
Ik heb het louter over de beloning achteraf.

En nee, het kan geen kwaad om je paard achteraf te belonen met een snoepje of weet ik veel wat. Ik zeg alleen dat als je bepaald gedrag wil belonen om je paard iets te leren dat het weinig effectief is om de beloning achteraf te geven als het gedrag al lang voorbij is.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-25 13:25

Oh zo, nou ik doe sowieso niet aan voedselbeloningen. Is niet nodig en vaak worden ze er alleen maar vervelend van vind ik. :)