Paard steekt tong uit?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

bbpin

Paard steekt tong uit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-25 17:20

Hey bokkers,

Ik ben al een hele tijd opzoek naar een fijn bit voor m’n paard. Ik dacht er eindelijk eentje gevonden te hebben, ze ontspant zich snel, kauwt niet overmatig, en loopt er over het algemeen gewoon heel fijn op.
Alleen is ze nu met dat bit haar tong uit gaan steken :(
Dit was de eerste keren niet, pas na 3x rijden ofzo.

Het gaat om dit bit:

Afbeelding

Een sweet iron, dubbelgebroken bustrens met rollertje.

We hebben aankomende woensdag wedstrijd, dus ik wil niet weer wisselen van bit voor die tijd.
Zou die tong een belemmering kunnen zijn in de ring? Dat ik bijv uitgebeld word?

Hier voorbeelden van wat ze doet, het is niet de gehele tijd maar wel regelmatig dat ze het zo uitsteekt:

Afbeelding

Afbeelding

Mochten jullie aanraders hebben voor bitjes die ik kan proberen hoor ik ze ook graag!

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-25 17:26

Ze kruipt achter de teugel, is de druk op de lagen niet te groot? Niet alle paarden vinden dubbelgebroken fijn. Je kunt zelf controleren of het bit niet te dik is. En anders een bitfitter laten komen.

Soepblik

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-25 17:28

Goed dat je opzoek bent naar een fijner bit! Het eerste wat mij echter opvalt vanaf de foto's is een erg strakke sperriem (en neusriem). Het bit ziet er wat dikker uit; het kan dat er door deze combinatie van factoren zo weinig ruimte overblijft in de mond dat de tong klem gaat zitten?

Kan door de foto natuurlijk een momentopname zijn, maar was het eerste wat in mij opkwam. :)

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-25 17:30

De jury mag inderdaad punten aftrekken voor zoiets.
Is de tandarts recent langs geweest? Het kan duiden op pijn of ongemak in de mond.

bbpin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-25 17:39

Ik probeer even alle bovenstaande te beantwoorden in 1 bericht:

De neusriem en sperriem zitten erg los, bij de neusriem kan ik een platte hand eronder steken en bij de sperriem kan het over de kin als ik het een gaatje losser doe :D
Zie je hier misschien op de foto beter:

Afbeelding

De tandarts is 22 feb geweest. Zij gaat jaarlijks dus het is nog lang geen tijd. Met eten enzo gaat het ook allemaal goed dus verwacht met het gebit geen problemen.

Wat betreft dubbelgebroken, haar vorige bitje was ook dubbelgebroken alleen zonder roller. Daar heb ik zo’n jaar mee gereden maar ze hield zich daarmee erg vast. De tong uitsteken deed ze daarmee niet. Dat het misschien wat te dik is zou kunnen, kan wellicht een dunnere proberen. Enkelgebroken vindt ze helemaal niks.

Achter de teugel kruipen is een rijtechnisch dingetje. Ik zelf ben nog best groen in het rijden en zij ook. We gaan voor het eerst B starten dus perfectie staat nog niet in ons woordenboekje!

Mijn instructrice is bekend met een aantal bittenfitters en met haar test ik af en toe even een periode een nieuw bitje uit. Doe dit dus niet alleen maar met iemand die er verstand van heeft. Heb zelf namelijk liever dat ik iets voor zo lang ik wil kan testen zonder tijdsdruk, zou zomaar kunnen dat m’n paard het na een aantal weken weer niet fijn vindt
Laatst bijgewerkt door bbpin op 17-08-25 17:45, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-25 17:44

Ik vind persoonlijk dat bit wat lomp afgewerkt. Al die overgangen zo groot.

Is een rolletje voor haar fijn zou ik eerder deze proberen.

Sprenger Dynamic WH Ultra Watertrens - DocHorse https://share.google/EqbRj8YHuPQrz5q06

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-25 17:46

Of op het niet ontspannen van de kaak. Vaak zijn dat soort problemen over als een paard echt nageeft.
Het rolletje is bedoeld om het paard wat smakelijker te maken op het bit. Maar als het paard nog niet nageeflijk is kan dit meer druk geven op de tong en is niet fijn. Misschien is een simpel enkel gebroken bit voor nu toch een wat betere keuze. Of dubbel gebroken zonder rolletje.
*edit* als ik je vorige post zo lees is het echt een rijtechnisch probleem. Problemen in de aanleuning hebben meestal niets te maken met het bit. Ik zou terug het dubbelgebroken bit gebruiken en wat meer kilometers maken, lessen, oefenen. Dan komt het helemaal goed.
Laatst bijgewerkt door Babootje op 17-08-25 17:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Dorine92

Re: Paard steekt tong uit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-25 17:50

Volgens mij zit hij verkeerd om als ik de foto in de openingspost zie

bbpin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-25 17:52

Tis natuurlijk moeilijk om vanaf zo’n foto te zien, maar voor mijn gevoel loopt ze wel ontspannen over de rug en nageeflijk. Iniedergeval zeker niet erin getrokken. Wat ik met vasthouden bedoel is dat het langer duurt voordat ze zichzelf loslaat en durft na te geven. Met het andere bitje duurde het zeker 15-20 minuten en nu is ze na het warm draven al fijn te bewerken

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-25 17:52

Dorine92 schreef:

Daar zeg je wat; volgens mij heb je gelijk. Zo goed had ik nog niet gekeken. :D

bbpin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-25 17:53

Dorine92 schreef:

Als dit echt zo is schaam ik me echt dood :j
M’n instructrice had m toen eraan gedaan maar heb zelf eigenlijk nooit gecheckt of het wel goed zat. Ga m morgen even omdraaien en kijken of het verschil maakt

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-25 17:55

bbpin schreef:
Tis natuurlijk moeilijk om vanaf zo’n foto te zien, maar voor mijn gevoel loopt ze wel ontspannen over de rug en nageeflijk. Iniedergeval zeker niet erin getrokken. Wat ik met vasthouden bedoel is dat het langer duurt voordat ze zichzelf loslaat en durft na te geven. Met het andere bitje duurde het zeker 15-20 minuten en nu is ze na het warm draven al fijn te bewerken

Ik heb door jouw antwoord de indruk dat je meer "de voorkant bezig bent dan de achterkant".
Op het moment dat je paard recht spoort en actief vanuit het achterbeen komt die voorkant vanzelf goed.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-25 17:56

bbpin schreef:
Dorine92 schreef:

Als dit echt zo is schaam ik me echt dood :j
M’n instructrice had m toen eraan gedaan maar heb zelf eigenlijk nooit gecheckt of het wel goed zat. Ga m morgen even omdraaien en kijken of het verschil maakt

De bolling van het bit moet aan de kant van je teugels zitten; nu lijkt dat andersom.

bbpin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-25 18:00

Babootje schreef:
bbpin schreef:

Ik heb door jouw antwoord de indruk dat je meer "de voorkant bezig bent dan de achterkant".
Op het moment dat je paard recht spoort en actief vanuit het achterbeen komt die voorkant vanzelf goed.

Ik doe niks met mn hand. Begrens alleen waar nodig de hals en schouder. Voor de rest regel ik scheefheid van het lichaam met m’n benen en rij ik haar naar m’n teugel toe. Maar goed, daar gaat het topic ook niet over

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-25 18:05

Wat mij opvalt aan jouw handen is dat je 'piano' handen hebt. De duim hoort bovenop je hand te zitten zeg maar als je je teugels vast hebt. Piano handen zijn stug en hard voor de mond.

Anyway, op de eerste foto zit ie zeker verkeerd om.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-25 18:08

Ik heb dit ooit gehad met een paard. Bij ons werkte een ongebroken bit en geen sperriem en neusriem beetje los prima. Heel soms deed hij het nog wel eens maar uiteindelijk is het overgegaan.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-25 18:17

Babootje schreef:
bbpin schreef:

bbpin schreef:
Ik doe niks met mn hand. Begrens alleen waar nodig de hals en schouder. Voor de rest regel ik scheefheid van het lichaam met m’n benen en rij ik haar naar m’n teugel toe. Maar goed, daar gaat het topic ook niet over

Het is ook niet als kritiek bedoeld hoor bbpin, maar aan de foto kan ik zien dat de onderhals er nog op staat en dus niet ontspannen is. Dat betekent dat ze nog niet nageeflijk is. Als ze nog niet nageeflijk is, opent ze nog niet de kaak en kan het zijn dat dit bit nog teveel druk geeft op de tong wat ze niet fijn vindt.
Het topic gaat erover dat je paard de tong naar buiten doet. En dit kan daarvan de oorzaak zijn.
Laatst bijgewerkt door Babootje op 17-08-25 18:18, in het totaal 1 keer bewerkt

bbpin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-25 18:17

Ik vind het echt bizar dat ik een bit er verkeerd om in heb gelaten. Wou het eigenlijk morgen checken maar ga toch nu naar stal om ernaar te kijken. Hoop ergens ook wel dat het gewoon daaraan ligt, het zou wel een makkelijke oplossing zijn…

bbpin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-25 18:20

Babootje schreef:
Het is ook niet als kritiek bedoeld hoor bbpin, maar aan de foto kan ik zien dat de onderhals er nog op staat en dus niet ontspannen is. Dat betekent dat ze nog niet nageeflijk is. Als ze nog niet nageeflijk is, opent ze nog niet de kaak en kan het zijn dat dit bit nog teveel druk geeft op de tong wat ze niet fijn vindt.

Nee snap ik, je bedoelt het vast goed. Ik wil ook niet zeggen dat m’n paard als een ster door de bak loopt, maar de stukken die ze nageeft, komen wel uit ontspanning. Aangezien ik er zelf ook tegen ben om dat krulletje op de snelle manier te krijgen ben ik gewoon niet zo gediend om te horen dat het er zo uitziet :P
Vandaar dat het iets defensief is

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-25 18:37

Bbpin, als je de tweede foto van het paard, is maar een klein stuk, zou zien van een ander. Wat zou dan je indruk zijn van ruiter en paard? Knip alles eens los, de handen, de handhouding en plaats. Hoe oogt het paard? Zwaar op de hand of draagt het zijn eigen hoofd. Wat gebeurt er wanneer je je iets minder op het begrenzen fixeert en je drukker maakt om hoe je een oefening rijdt? Een volte echt rond, slangevolte netjes afgewerkt, gebroken lijn netjes gereden. En dan de oefeningen rijden, niet met de handen willen regelen. Blijft de tong er dan ook uit? Wordt het beeld fijner?

bbpin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-25 18:45

Nou eenmaal op stal en gekeken, bit zat goed. Merk is Fager, tekst moet naar voor wijzen en dat is in dit geval ook zoAfbeelding
Afbeelding

bbpin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-25 18:46

Lithya schreef:
Bbpin, als je de tweede foto van het paard, is maar een klein stuk, zou zien van een ander. Wat zou dan je indruk zijn van ruiter en paard? Knip alles eens los, de handen, de handhouding en plaats. Hoe oogt het paard? Zwaar op de hand of draagt het zijn eigen hoofd. Wat gebeurt er wanneer je je iets minder op het begrenzen fixeert en je drukker maakt om hoe je een oefening rijdt? Een volte echt rond, slangevolte netjes afgewerkt, gebroken lijn netjes gereden. En dan de oefeningen rijden, niet met de handen willen regelen. Blijft de tong er dan ook uit? Wordt het beeld fijner?

Ze steekt het er ook uit zonder teugelcontact! Als ik haar bijv longeer met het hoofdstel in, zonder lijn, zie je het nogsteeds

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-25 19:46

Is het niet een mond vol voor jouw paard? Probeer eens een bit van 1.5 cm doorsnee, daarbij zeg ik wel dat je ook zeker wat aan jouw handhouding moet doen want als jouw pols stug is door jouw handhouding dan gaat dat het paard afstompen in de mond. Met een dunner bit wordt dat nog erger. Dunner bit met vriendelijke hand kan wel zorgen dat de tong binnen blijft. Probeer ook als je je hand wat rechterop hebt meer te denken aan geven. ,Teugels korter naar voren vast pakken (is jouw eigen balans goed? ) en de hand meer "voor" houden met hand ietsje achterover , in de zin van een gevende pink naar het paard. Jouw paard mag gerust iets meer op lengte. Het beeld is nu "terugwerkend". Heeft jouw instructrice er ook ideeen over?

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-25 19:58

Dit bit is gewoon niks voor jou paard.
Vind het ook een hoop gerommel en gerammel.
Er word ook op 1 kant flink gekloven aan de beschadigingen van het bit te zien
Te veel druk op de lagen dan de tong er maar tussen om van de druk af te komen.

bbpin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-25 20:18

Rizette schreef:
Is het niet een mond vol voor jouw paard? Probeer eens een bit van 1.5 cm doorsnee, daarbij zeg ik wel dat je ook zeker wat aan jouw handhouding moet doen want als jouw pols stug is door jouw handhouding dan gaat dat het paard afstompen in de mond. Met een dunner bit wordt dat nog erger. Dunner bit met vriendelijke hand kan wel zorgen dat de tong binnen blijft. Probeer ook als je je hand wat rechterop hebt meer te denken aan geven. ,Teugels korter naar voren vast pakken (is jouw eigen balans goed? ) en de hand meer "voor" houden met hand ietsje achterover , in de zin van een gevende pink naar het paard. Jouw paard mag gerust iets meer op lengte. Het beeld is nu "terugwerkend". Heeft jouw instructrice er ook ideeen over?

Heb zelf idd de gewoonte om m’n teugels lang te pakken en handen dichtbij mezelf. Als ik de teugels korter pak ziet het er ook een stuk netter uit maar het is een gewoonte dus heb ik eigenlijk iemand nodig die het tegen me schreeuwt vanaf de kant haha. Meer op lengte zou mooier zijn, dat klopt. Er zit Fries bloed in dus haar hals houding is van nature zo, we werken er wel naartoe maar gaat helaas niet zo 123

Heb even op de site gekeken, bit is 13,5cm lang en doorsnee is 16mm. Scheelt die ene mm echt zoveel? Ze bieden ook een 14mm optie maar die is momenteel uitverkocht
Laatst bijgewerkt door bbpin op 17-08-25 20:23, in het totaal 1 keer bewerkt