Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Elisa2 schreef:Je kijkt toch naar een paard, bouw en gangen en dan naar wat hij wel of niet van nature kan en daarna naar hoe het uitgevoerd is naar zijn potentieel?
Elisa2 schreef:Simpel, de een met minder aanleg maar wel goed uitgevoerd gewoon minstens een voldoende geven. En degene met meer aanleg en goed uitgevoerd wat hoger.
Elisa2 schreef:Het is niet het doel om daar onderscheid in te maken. De beperkingen in aanleg is niet iets waar je rekening mee houdt. Ook niet bij de ruiterNou zo zou het moeten zijn inderdaad, kijkend naar hoeveel bodem een paard kan pakken in combinatie met zijn lichaamsbouw. Dit topic laat wel goed zien trouwens waarom mensen voorbeenzwaaiers willen.Dat levert kennelijk automatisch meer punten op.
Dat jury,s niet voldoende weten leren of weten over de bouw vind ik wel een hiaat in de opleiding. Zulke kennis zou je wel mogen verwachten.
Katja schreef:[Met alleen een voorbeenzwaaier win je niet zoveel omdat die achter niet doortreedt en dat neem je juist weer wél mee in de beoordeling.
koend schreef:Jullie hebben het nu over de verruiming. Ok vrij duidelijk dat een correcte verruiming van de getalenteerde kwpner hoger scoort dan de correcte verruiming van een minder getalenteerd paar en dat de versnelling van tempo in plaats van verruiming nog minder scoort, whatever het talent.
Maar wat doe je in de andere oefeningen?
De arbeidsdraf zal er over de hele proef ook anders uitzien, de souplesse in de zijgangen ook.
In de verzameling zal de gemiddelde Spanjaard dan weer een voordeel hebben, maar hij moet natuurlijk op de niveaus geraken waarin verzameling gevraagd wordt.
Ik vind het interessant om jullie meningen te lezen!
koend schreef:Hoe punt je paarden die duidelijk niet de ruime gangen hebben van nature?
Laat ons uitgaan van twee even net gereden proeven in de basissport (B1 tot ZZ.)
Ik denk bv aan een Spanjaard, een fjord, een haflinger ... versus een dressuurwarmbloed.
We gaan ervan uit dat de beperkte bewegers bij de verruimingen echt wel (een beetje) verruimen t.o.v. hun eigen arbeidsdraf.
Je mag natuurlijk onderscheid maken per categorie. Het is logisch dat je in de B anders jureert dan in het Z.
Maar wat, in welke onderdelen, vanaf wanneer en hoeveel scheelt het in de punten?