wat zijn jullie tips voor een goede A/C lijn

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Waidida

wat zijn jullie tips voor een goede A/C lijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-25 20:19

hoi allemaal,
zondag start ik mijn eerste wedstrijd met een paard. We hadden vandaag de laatste trainingdag in de ring waarin ook de wedstrijd zal doorgaan. Nu staat de letter A 2 à 3 meter van de baan af (zodat je het poortje hebt om binnen te komen) en ik merkte dus dat ik daardoor enorm gedesoriënteerd geraak. Ik zit heel vaak naast de middellijn omdat ik heel moeilijk kan inschatten waar ik juist moet rijden en afwenden doordat de A een stuk verder staat. Zijn er mensen die dit herkennen en/of hier tips voor hebben? als de A gewoon aan de bakrand staat heb ik er lang niet zoveel last van.

En dan is er nog het paard die een beetje wiebelig is, hierdoor is een rechte middellijn of diagonaal rijden wel eens een uitdaging, zijn hier van die handige trucjes voor?

Ik zou het super fijn vinden als jullie als doorgewinterde dressuur(wedstrijd)ruiters willen meedenken!

snorkel1986

Re: wat zijn jullie tips voor een goede A/C lijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-25 20:25

Kijk over de letter en blijf doorrijden( minder zwabber tijd/ kans)

tennan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-25 20:27

Niet mikken met de A maar mikken op de C. Met je hele hoofd kijken. Hoek goed in van tevoren, rechtstellen tussen de hoek en A, goed naar de C kijken, rechte hoek afwenden, tussen twee benen houden en gas.

En maak er een gewoonte van. Hoe ver rij je de hoek (altijd) in, hoeveel passen is een korte zijde in stap, draf, galop? Hoeveel passen doe je over een correcte wending in stap, draf, galop? Als je al nadenkend de hoek in gaat van tevoren kom je ook altijd fijner uit, omdat je niet zo'n kromme-korte-zijde-oh-oliebol daar -is-de-A-afwending krijgt, eigenlijk iets te ver en te scheef uitkomt en dan de hele ac-lijn aan het corrigeren bent. Zo rij je diagonalen ook- dat is ook maar hoek door, een rechte lijn en een hoek in. Dus: hoek in en door (hoeveel passen?), tussen twee handen en twee benen en gas. Daar kom je vanzelf mee aan de overkant. En dan ga je weer de hoek in (hoeveel passen) en de korte zijde over (hoeveel passen) en een hoek door (hoeveel passen).

En nee, ik tel tijdens het gewone rijden mijn passen niet (meer), maar er is me verdomd goed ingeramd wat het verschil is tussen rijden en proefgericht trainen _O-

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-25 20:43

Zorg dat je voorbereiding goed is. Dus echt goed die hoek doorrijden. Dan naar de C kijken en blijven kijken. Je paard voor je gevoel opsluiten tussen 2 handen en 2 benen en dan ging het meestal wel netjes.

Fabienne_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-25 21:36

Mocht je van het visualiseren zijn, voor je zien dat je tussen 2 hekken die vlak naast elkaar staan doorrijdt tot aan de C

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-25 21:58

Mijn instructrice zei altijd 1 meter voor A afwenden om recht op C uit te komen

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-25 23:59

Mijn eigen ervaring:
Ca 1 m voor A afwenden
Kijk ruim achter C naar een punt in de verte
Rij wat verruimd

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 00:52

En rij in je bak eens een aantal keren stomweg rechtdoor tot paard met neus op C staat ipv hem al te laten voorsorteren op links of rechtsaf slaan ergens halverwege. 2 pasjes achterwaarts en de kant op die jij wil. Is een rechtrichtoefening die je in stap en draf kan doen om paard ook te helpen en leren wachten op volgende opdracht, en tot die tijd en tot waar mogelijk de huidige (hier ga rechtuit naar dat punt) opdracht te blijven uitvoeren.

SARINO

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 06:24

Rechte lijnen rijden kan pas met een recht paard en rechte ruiter.
Bij je eerste wedstrijd hoeft het allemaal niet foutloos te zijn , dat verwacht de jury ook niet.
Probeer op tijd te wenden en juist zo min mogelijk te corrigeren anders wordt het nog rommeliger , voel dat je druk met benen gelijk is en je handen gelijke druk geven .
Thuis weer lekker doortrainen , vaak de binnenhoefslag meenemen en rechte lijnen worden dan steeds makkelijker.
Succes zondag en vergeet niet te genieten.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:06

Rocamor schreef:
Mijn eigen ervaring:
Ca 1 m voor A afwenden
Rij wat verruimd

De vraag is volgens mij: hoe bepaal ik wat 1 meter voor A is, als A niet aan de bakrand staat, maar 3 meter naar rechts of naar links. Maw, hoe schat ik in wat een haakse hoek is, zodat die 1 meter ook idd 1 meter is. En dat is dus lastig, want dan moet je in 1 oogopslag die C 40 meter verderop aan de andere kant doortrekken naar die A die 3 meter weg staat, en dan het fictieve snijpunt met de hoefslag bepalen en dáár 1 meter voor blijven.

En ik heb er geen tips voor, want haakse hoeken inschatten op dat soort afstanden is gruwelijk moeilijk, want 1 graad afwijking maakt al dat je er een flink stuk naast zit, op een lijn van 43 meter.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:54

Ibbel schreef:
En ik heb er geen tips voor, want haakse hoeken inschatten op dat soort afstanden is gruwelijk moeilijk, want 1 graad afwijking maakt al dat je er een flink stuk naast zit, op een lijn van 43 meter.

Ik was ook altijd een ramp met AC lijnen (ik zie dubbel) maar daarnaast was ik ook kopman van het achttal.

Moest zoals Tennan zei inderdaad uren oefenen op 'hoeveel passen in draf als je de ideale bocht rijdt'. Dit werkte voor mij heel goed.

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 08:58

Ibbel schreef:
Rocamor schreef:
Mijn eigen ervaring:
Ca 1 m voor A afwenden
Rij wat verruimd

De vraag is volgens mij: hoe bepaal ik wat 1 meter voor A is, als A niet aan de bakrand staat, maar 3 meter naar rechts of naar links. Maw, hoe schat ik in wat een haakse hoek is, zodat die 1 meter ook idd 1 meter is. En dat is dus lastig, want dan moet je in 1 oogopslag die C 40 meter verderop aan de andere kant doortrekken naar die A die 3 meter weg staat, en dan het fictieve snijpunt met de hoefslag bepalen en dáár 1 meter voor blijven.

Klopt ja! Het is ook dat het niet mijn eigen paard is en ik dus erg moet wennen aan hoe kort hij kan draaien. Met mijn vorige eigen paard kon ik dat iets beter inschatten maar die kon ook best kort draaien, dan kon ik nog op het moment dat ik dacht oliebol-daar-is-de-A afwenden en nog redelijk goed uitkomen. Bij deze ligt dat dus kennelijk iets moeilijker.

Maar het probleem ligt hem inderdaad vooral bij het feit dat de A een stuk verder weg staat en ik daardoor mijn lijn dus moeilijk kan inschatten

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:53

Ik kijk echt nooit naar de letter waar je moet wenden? Altijd naar waar ik naartoe moet, want je lijf moet de wending rijden. Als je naar de letter kijkt waar je gaat wenden ben je altijd laat, want je geeft eerst zwart wit gezien aan dat paard naar die letter moet en dan in 1 keer compleet de andere kant op. De enige keer dat ik kijk naar de letter waar een oefening gedaan moet worden bij a of c is met overgang op die letter.

Verder heb ik nooit passen geteld zoals hierboven,maar verder wel hetzelfde, misschien weet ik onbewust wel aantal passen. De hoeken zijn 2 wendingen met een rechte hoefslag ertussen. Beetje combinatie tussen gedrild zijn dat je hoeken inrijdt, rechte lijnen rijdt tussen de 2 hoeken en niet 1 grote volte en ook geen halve volte 10m als je bij a of c moet wenden, maar echt een wending. En tussen gevoel wat het paard nodig heeft qua ruimte. Dat oefenen tot je er gek van wordt met iemand op de ac lijn die aangeeft ja of nee.
Ook 1 meter voor wending werkt misschien bij 1 paard in 1 periode in de opleiding. Andere paarden hebben of meer ruimte nodig of zodra je verder komt kan je veel scherper wenden. En zelfs dan kan het per dag verschillen en moet je leren voelen tijdens losrijden wat die dag.

Gaat hier echt al jaren goed, binnenkomen is hier vaak 1 van de sterkste onderdelen met7ens, 8en en 9ens. Maar het rechthouden na de wending is nog belangrijker als de wending op zichzelf. Vroeger was ik er minder goed in, maar dat is een kwestie van oefenen geweest zoals alles.

Ibbel, de A staat als het goed is niet ineens 3 meter naar links of rechts, maar 3 meter naar achteren. Als die naar links of rechts staat moet je contact opnemen met jury of vereniging want dat hoort niet. :+ Net als wanneer een jury niet recht achter de C zit.
Ts, hoe doe je dingen als halthouden op X of een volte op X na afwenden bij e/b a/c? Want dan moet je ook iets op een letter doen die er niet staat. Soms hangt die in lucht, maar nog vaker moet je die zelf bepalen door de splitsing van lijnen te bepalen en dat is dus veel meer meters?

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:58

Met een paard wat nog wiebelig is is het makkelijker je hoek als halve volte te zien en op die manier de A-C lijn op te komen. Dus halve volte waarbij je vervolgens op de jury/C mikt.

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:59

Ruim voor de AC-lijn al voorbereiden, dus goed de hoek doorrijden en dan voor de A afwenden. Vervolgens moet je rijden alsof je grootste vijand net voor de C staat en je deze helemaal omver wilt rijden, dus niet twijfelen maar voorwaarts die C in.

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 11:03

MyWishMax schreef:
Ik kijk echt nooit naar de letter waar je moet wenden? Altijd naar waar ik naartoe moet, want je lijf moet de wending rijden. Als je naar de letter kijkt waar je gaat wenden ben je altijd laat, want je geeft eerst zwart wit gezien aan dat paard naar die letter moet en dan in 1 keer compleet de andere kant op. De enige keer dat ik kijk naar de letter waar een oefening gedaan moet worden bij a of c is met overgang op die letter.

Verder heb ik nooit passen geteld zoals hierboven,maar verder wel hetzelfde, misschien weet ik onbewust wel aantal passen. De hoeken zijn 2 wendingen met een rechte hoefslag ertussen. Beetje combinatie tussen gedrild zijn dat je hoeken inrijdt, rechte lijnen rijdt tussen de 2 hoeken en niet 1 grote volte en ook geen halve volte 10m als je bij a of c moet wenden, maar echt een wending. En tussen gevoel wat het paard nodig heeft qua ruimte. Dat oefenen tot je er gek van wordt met iemand op de ac lijn die aangeeft ja of nee.
Ook 1 meter voor wending werkt misschien bij 1 paard in 1 periode in de opleiding. Andere paarden hebben of meer ruimte nodig of zodra je verder komt kan je veel scherper wenden. En zelfs dan kan het per dag verschillen en moet je leren voelen tijdens losrijden wat die dag.

Gaat hier echt al jaren goed, binnenkomen is hier vaak 1 van de sterkste onderdelen met7ens, 8en en 9ens. Maar het rechthouden na de wending is nog belangrijker als de wending op zichzelf. Vroeger was ik er minder goed in, maar dat is een kwestie van oefenen geweest zoals alles.

Ibbel, de A staat als het goed is niet ineens 3 meter naar links of rechts, maar 3 meter naar achteren. Als die naar links of rechts staat moet je contact opnemen met jury of vereniging want dat hoort niet. :+ Net als wanneer een jury niet recht achter de C zit.
Ts, hoe doe je dingen als halthouden op X of een volte op X na afwenden bij e/b a/c? Want dan moet je ook iets op een letter doen die er niet staat. Soms hangt die in lucht, maar nog vaker moet je die zelf bepalen door de splitsing van lijnen te bepalen en dat is dus veel meer meters?

Daar kan ik wat mee! Met de andere tips ook trouwens.
Om één of andere reden is halthouden op x minder een probleem. Ik denk omdat ik dan op een rechte lijn rijd en een tijd heb om in te schatten waar ik moet halthouden.
Ik rijd zaterdag nog les en hoop dat we mogen losrijden in die ring zodat ik mijn middenlijnen wat kan oefenen met jullie tips!
Het vooruit rijden probeer ik zeker te doen, dat helpt wel met het recht houden.
Ik had ook ooit gehoord dat je naar je gevoel niet naar een letter toe moet rijden maar net van de letter (in dit geval A) wegrijden.
Ik ga zaterdag veel binnenhoefslagen en middenlijnen rijden!

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:12

Even heel praktisch: als je niet als allereerste start zal de wending aldaar al wel zichtbaar zijn in het zand of gras. Dan hoef je niet krampachtig naar die letter A te kijken. Maar kijk je naar de 'hoefslag' en dus door de wending heen, naar waar je naartoe wil.

En als je nu merkt dat je er moeite mee hebt zou ik het even pragmatisch houden. Wend dan desnoods een fractie voeger af waardoor de wending iets vloeiender gaat en je meer kans maakt dat je recht op de AC lijn uit komt. Als je nu ineens een heel strakke wending gaat proberen te rijden heb je grote kans dat je naast de lijn uitkomt of gaat slingeren. Die wending perfectioneren is dan iets voor de komende weken en de volgende wedstrijd. Geef jezelf nu de kans om je proef gewoon positief en voorwaarts te starten en focus je op de onderdelen die jullie wél al heel fijn beheersen.
En verder inderdaad, met impuls door de wending en lekker wegrijden bij de A als je eenmaal op de lijn zit.

Maar als ik voor mezelf mag spreken: het ís ook een lastig onderdeel wat gewoon oefening vergt. Ik kom daar ook altijd pas weer achter als ik dan eens mijn proef oefen. En er dan weer achter kom dat ik daar eerder aandacht aan had moeten besteden.
Maar nu fix je daar waarschijnlijk weinig meer aan voor je wedstrijd.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:14

Wat pol zegt klopt ook. Het is 1 onderdeel, of 2 met laatste lijn erbij. Probeer het zo goed en vloeiend mogelijk te doen, maar je gaat het niet meer echt veranderen inn1 les en losrijden.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:23

SARINO schreef:
Bij je eerste wedstrijd hoeft het allemaal niet foutloos te zijn , dat verwacht de jury ook niet.
Probeer op tijd te wenden en juist zo min mogelijk te corrigeren anders wordt het nog rommeliger , voel dat je druk met benen gelijk is en je handen gelijke druk geven .
Thuis weer lekker doortrainen , vaak de binnenhoefslag meenemen en rechte lijnen worden dan steeds makkelijker.

De jury weet toch niet dat het je eerste wedstrijd en ik wil het ook niet weten. Ik beoordeel iedereen gelijk.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:25

CharleyT schreef:
SARINO schreef:

De jury weet toch niet dat het je eerste wedstrijd en ik wil het ook niet weten. Ik beoordeel iedereen gelijk.

Dat is leuk voor het gesprekje daarna. Verder moet je gewoon laten zien wat jullie beheersen. Of dat wedstrijd 1 of 1 miljoen is.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:42

CharleyT schreef:
SARINO schreef:

Klopt helemaal. Maar ik ben het wel eens met de gehele gedachtegang: het is je eerste wedstrijd. Niet alles zal goed gaan. Je bent nu alvast achter een aandachtspunt gekomen. Bijt je daar niet negatief op vast. Focus je positief op wat je wel goed kunt en probeer die onderdelen zo uit te voeren als je weet dat je kunt. OP de jury heb je geen invloed. Wel op het blijven focussen en uitvoeren van wat je wel goed beheerst. Ben tevreden als dát je lukt in je allereerste proef.

Keebish

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:42

Voor je eerste vraag:
Rij VEEL voltes halve baan en halve volte halve baan, waarbij je bij de laatste dan rechtdoor naar de C (of A) rijdt. Je leert daardoor hoe het moet voelen om goed in het midden van de baan uit te komen, zonder dat je afhankelijk bent van een letter bij het afwenden. Behalve dan de C om goed rechtdoor te blijven gaan :D

Voor je tweede vraag:
Kijk naar de C wanneer je afwend bij A, maar kijk eenmaal op de lijn over de letter heen! En.. geef gas! Denk maar aan ter land, ter zee en in de lucht. Snelheid houdt je in balans en niet naar beneden kijken houdt je droog :o

Het zelfde geldt voor de diagonalen. Bij het afwenden kijk je naar de letter waar je naartoe moet, daarna kijk je eroverheen!

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:48

Ontdek ook vooraf welke bocht (linksom of rechtsom) jullie voorkeur heeft om af te wenden bij A!

Zo start ik áltijd linksom, omdat ik die bocht ‘makkelijker’ vind en dat nu een gewoonte is geworden :+
Laatst bijgewerkt door Dispar_Vulgo op Gisteren, 13:49, in het totaal 1 keer bewerkt

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:49

Succes met je eerste wedstrijd

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:58

Ik heb alles even meegelezen en veel tips gezien. Maak er gewoon het beste van, oefen nog even een paar keer met inrijden en laat het dan zitten, niet te veel op focussen. De bocht doorkijken tot over de C en dan moet het prima gaan.

Heel veel succes zondag en laat even weten hoe het gegaan is. En veel plezier. :D