Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Rocamor schreef:Mijn eigen ervaring:
Ca 1 m voor A afwenden
Kijk ruim achter C naar een punt in de verte
Rij wat verruimd
Ibbel schreef:En ik heb er geen tips voor, want haakse hoeken inschatten op dat soort afstanden is gruwelijk moeilijk, want 1 graad afwijking maakt al dat je er een flink stuk naast zit, op een lijn van 43 meter.
Ibbel schreef:Rocamor schreef:Mijn eigen ervaring:
Ca 1 m voor A afwenden
Kijk ruim achter C naar een punt in de verte
Rij wat verruimd
De vraag is volgens mij: hoe bepaal ik wat 1 meter voor A is, als A niet aan de bakrand staat, maar 3 meter naar rechts of naar links. Maw, hoe schat ik in wat een haakse hoek is, zodat die 1 meter ook idd 1 meter is. En dat is dus lastig, want dan moet je in 1 oogopslag die C 40 meter verderop aan de andere kant doortrekken naar die A die 3 meter weg staat, en dan het fictieve snijpunt met de hoefslag bepalen en dáár 1 meter voor blijven.
En ik heb er geen tips voor, want haakse hoeken inschatten op dat soort afstanden is gruwelijk moeilijk, want 1 graad afwijking maakt al dat je er een flink stuk naast zit, op een lijn van 43 meter.
MyWishMax schreef:Ik kijk echt nooit naar de letter waar je moet wenden? Altijd naar waar ik naartoe moet, want je lijf moet de wending rijden. Als je naar de letter kijkt waar je gaat wenden ben je altijd laat, want je geeft eerst zwart wit gezien aan dat paard naar die letter moet en dan in 1 keer compleet de andere kant op. De enige keer dat ik kijk naar de letter waar een oefening gedaan moet worden bij a of c is met overgang op die letter.
Verder heb ik nooit passen geteld zoals hierboven,maar verder wel hetzelfde, misschien weet ik onbewust wel aantal passen. De hoeken zijn 2 wendingen met een rechte hoefslag ertussen. Beetje combinatie tussen gedrild zijn dat je hoeken inrijdt, rechte lijnen rijdt tussen de 2 hoeken en niet 1 grote volte en ook geen halve volte 10m als je bij a of c moet wenden, maar echt een wending. En tussen gevoel wat het paard nodig heeft qua ruimte. Dat oefenen tot je er gek van wordt met iemand op de ac lijn die aangeeft ja of nee.
Ook 1 meter voor wending werkt misschien bij 1 paard in 1 periode in de opleiding. Andere paarden hebben of meer ruimte nodig of zodra je verder komt kan je veel scherper wenden. En zelfs dan kan het per dag verschillen en moet je leren voelen tijdens losrijden wat die dag.
Gaat hier echt al jaren goed, binnenkomen is hier vaak 1 van de sterkste onderdelen met7ens, 8en en 9ens. Maar het rechthouden na de wending is nog belangrijker als de wending op zichzelf. Vroeger was ik er minder goed in, maar dat is een kwestie van oefenen geweest zoals alles.
Ibbel, de A staat als het goed is niet ineens 3 meter naar links of rechts, maar 3 meter naar achteren. Als die naar links of rechts staat moet je contact opnemen met jury of vereniging want dat hoort niet.Net als wanneer een jury niet recht achter de C zit.
Ts, hoe doe je dingen als halthouden op X of een volte op X na afwenden bij e/b a/c? Want dan moet je ook iets op een letter doen die er niet staat. Soms hangt die in lucht, maar nog vaker moet je die zelf bepalen door de splitsing van lijnen te bepalen en dat is dus veel meer meters?
SARINO schreef:Rechte lijnen rijden kan pas met een recht paard en rechte ruiter.
Bij je eerste wedstrijd hoeft het allemaal niet foutloos te zijn , dat verwacht de jury ook niet.
Probeer op tijd te wenden en juist zo min mogelijk te corrigeren anders wordt het nog rommeliger , voel dat je druk met benen gelijk is en je handen gelijke druk geven .
Thuis weer lekker doortrainen , vaak de binnenhoefslag meenemen en rechte lijnen worden dan steeds makkelijker.
Succes zondag en vergeet niet te genieten.
CharleyT schreef:SARINO schreef:Rechte lijnen rijden kan pas met een recht paard en rechte ruiter.
Bij je eerste wedstrijd hoeft het allemaal niet foutloos te zijn , dat verwacht de jury ook niet.
Probeer op tijd te wenden en juist zo min mogelijk te corrigeren anders wordt het nog rommeliger , voel dat je druk met benen gelijk is en je handen gelijke druk geven .
Thuis weer lekker doortrainen , vaak de binnenhoefslag meenemen en rechte lijnen worden dan steeds makkelijker.
De jury weet toch niet dat het je eerste wedstrijd en ik wil het ook niet weten. Ik beoordeel iedereen gelijk.
CharleyT schreef:SARINO schreef:Rechte lijnen rijden kan pas met een recht paard en rechte ruiter.
De jury weet toch niet dat het je eerste wedstrijd en ik wil het ook niet weten. Ik beoordeel iedereen gelijk.