Zitles op JOKER is het de moeite waard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DDDara

Zitles op JOKER is het de moeite waard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-25 13:12

Hoi hoi, ik vroeg me af of hier mensen zijn die ervaring hebben met een zitles op Joker (het mechanische paard). Deze les wordt hier in de buurt binnenkort aangeboden en het leek me wel heel leuk er aan mee te doen.
Ik zou graag horen van de mensen die het wel is hebben gedaan of het de moeite en het geld waard is en wat je er van heb geleerd.
Of dat je het zou aan of afraden.

Nynkex01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-25 13:35

Ik heb het twee keer gedaan en ik zou het afraden. Je moet het paard met je eigen bewegingen laten bewegen, ik ben daardoor heel erg gaan duwen met mijn zit. Moest dit dus later op mijn eigen paarden weer afleren. Je hebt ook van die paarden waar je op kunt oefenen die dan elektronisch drukpunten bijhouden geloof ik waarmee je je zit kan verbeteren die zelf bewegen. Dat zou ik nog wel eens willen doen.

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-25 13:37

Ik heb ook op de mechanische gezeten, het is wel een keer grappig. Maar of het heel zinvol is?
De elektronische zou ik ook nog wel willen proberen, daar zie je of je recht zit en of je teugeldruk gelijk is.

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-25 13:46

Ik heb 1 x les gehad; eerste deel op de joker en daarna kon ik het geleerde in de praktijk brengen op mijn eigen paard in het tweede deel. Ik heb er veel aan gehad. Lastig uit leggen maar ze maakte heel bewust van m’n houding en zit en later op m’n eigen paard hetzelfde en voordat we maar een stap hadden gereden bleken mn beugels opeens t kort; gewoon omdat ik anders zat. Ik heb zo heerlijk gereden toen; totale ontspanning. Ik zou het zo weer doen. Want ik vind het wel lastig om de tips zelf consequent uit te voeren; een opfrisser kan geen kwaad. :D
Overigens hangt t denk ik wel van de instructie af; zij zag direct al dat ik scheef zit en heeft me daar goed mee geholpen

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-25 13:46

Ik denk dat het ontzettend uitmaakt van wie je les krijgt op Joker.
Ik krijg les van Hansje Rol. Soms is het mega fijn om goed te werken aan je houding en zit zonder dat je ook hoeft te sturen enzo. Daardoor vind ik het een super goede aanvulling op de les die ik van haar krijg te paard.

De ervaring van het aanduwen heb ik dus ook totaal niet.

MissyNr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-25 13:50

Nynkex01 schreef:
Ik heb het twee keer gedaan en ik zou het afraden. Je moet het paard met je eigen bewegingen laten bewegen, ik ben daardoor heel erg gaan duwen met mijn zit. Moest dit dus later op mijn eigen paarden weer afleren. Je hebt ook van die paarden waar je op kunt oefenen die dan elektronisch drukpunten bijhouden geloof ik waarmee je je zit kan verbeteren die zelf bewegen. Dat zou ik nog wel eens willen doen.

Ik had dezelfde ervaring. Ik snapte het ook niet toen ze zei: "Zet 'm maar in draf". Toen dacht ik ook: huh maar hoe dan? Je moest dus inderdaad zelf de beweging maken.

Ik vond het wel nuttig dat ze je liet voelen wat helpt bij het vinden van je eigen balans. Dus hoe je met kleine aanpassingen je houding kunt verbeteren.

Ik heb uiteindelijk 3 lessen gedaan. Ik denk dat je het anders gewoon een keer moet proberen. Misschien werkt het wel heel fijn voor jou

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-25 14:27

Je moet hem inderdaad overdreven in gang zetten. Voor mij werkte het daarom niet. Ik kreeg hem niet in draf. Ik heb altijd geleerd om me door de beweging van het paard te laten meenemen, niet om die actief zelf te gaan maken.

Zo'n robotpaard lijkt mij veel interessanter

martinev

Re: Zitles op JOKER is het de moeite waard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-25 14:57

Helemaal eens met wat hierboven gezegd wordt met betrekking tot het zelf in beweging moeten houden. Ik vind dat zo onlogisch, ik wil op mijn paard juist zo stil mogelijk zitten, dus ik snap niet wat een Joker toe zou moeten voegen. Het kan misschien ook aan de instructeur liggen, dan had ik geen goede, maar ook dat neemt niet weg dat je veel teveel moet doen met je lijf en ik dat niet kan rijmen met een goede manier van paardrijden!

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-25 15:33

DDDara schreef:
Hoi hoi, ik vroeg me af of hier mensen zijn die ervaring hebben met een zitles op Joker (het mechanische paard). Deze les wordt hier in de buurt binnenkort aangeboden en het leek me wel heel leuk er aan mee te doen.
Ik zou graag horen van de mensen die het wel is hebben gedaan of het de moeite en het geld waard is en wat je er van heb geleerd.
Of dat je het zou aan of afraden.

mechanisch bewegen is niet te vergelijken met een natuurlijk bewegend paard,
gewoon gaan doen en dan zelf ervaren of het zinnig of onzinnig is.

wat verwacht je er zelf van??

Jigglemouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-25 16:10

Hier wel een positieve ervaring. Joker moet je inderdaad zelf laten bewegen maar ik vond dat heel erg vanzelf gaan. Je pikt zo de beweging op van de gang die ze vraagt. Voor mij was het interessant om eens puur op je eigen lichaam te kunnen focussen, ze had al snel door waar mijn knelpunt zat en ik voel het op mijn paard nu ook beter aan. Ze combineerde het met Franklin ballen (geen idee of dit standaard is). Mocht je liever wel voor mechanisch gaan, moet je kijken voor een lesje op Otto.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-25 16:13

Ik vond op de joker juist zo goed dat je duidelijk ervaart hoe een draf van boven naar beneden hoort te voelen, puur je kruin op en neer ipv een meer duwende galop beweging zoals je veel mensen ziet doorzitten.

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-25 16:17

Pallatin schreef:
Ik heb 1 x les gehad; eerste deel op de joker en daarna kon ik het geleerde in de praktijk brengen op mijn eigen paard in het tweede deel. Ik heb er veel aan gehad. Lastig uit leggen maar ze maakte heel bewust van m’n houding en zit en later op m’n eigen paard hetzelfde en voordat we maar een stap hadden gereden bleken mn beugels opeens t kort; gewoon omdat ik anders zat. Ik heb zo heerlijk gereden toen; totale ontspanning. Ik zou het zo weer doen. Want ik vind het wel lastig om de tips zelf consequent uit te voeren; een opfrisser kan geen kwaad. :D
Overigens hangt t denk ik wel van de instructie af; zij zag direct al dat ik scheef zit en heeft me daar goed mee geholpen

Deze ervaring heb ik ook idd, maar volgens mij had degene van wie ik les had ook een achtergrond in fysiotherapie oid. Ik heb iig nog nooit zo fijn en ontspannen op het paard mee kunnen zitten als die les, maar merkte ook direct waar ik overal in mijn lijf spierkracht miste om dat ook vol te kunnen houden _O- en ze kon me door haar achtergrond ook wat helpen met mijn eigen lichamelijke beperkingen (oa in mn rechterheup) waar ik tegenaan loop.

Ik moet wel zeggen, doordat je Joker met je eigen beweging in beweging moest brengen, heeft me dat ook wel bewuster gemaakt van hoe ik op het paard zat en juist soms ook teveel in mn bekken blokkeer om goed mee te kunnen bewegen.
Laatst bijgewerkt door Blacky94 op 01-06-25 16:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Paris_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-25 16:27

Ik heb het 1x gedaan bij Roos Dyson, en het viel me zo tegen dat je dat ding zelf in beweging moet krijgen. :+
Vond het erg wiebelig en was vooral bezig met mezelf in balans houden + dat ding in beweging houden dan dat ik me kon focussen op mijn zit.
Volgende keer zou ik een zitles op mijn paard nemen. Denk dat je daar uiteindelijk ook meer aan hebt.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-25 16:46

Paris_ schreef:
Ik heb het 1x gedaan bij Roos Dyson, en het viel me zo tegen dat je dat ding zelf in beweging moet krijgen. :+
Vond het erg wiebelig en was vooral bezig met mezelf in balans houden + dat ding in beweging houden dan dat ik me kon focussen op mijn zit.
Volgende keer zou ik een zitles op mijn paard nemen. Denk dat je daar uiteindelijk ook meer aan hebt.

staat een mooi filmpje van op Youtube, kan me niet voorstellen dat je hier iets van leert nuttig voor op je eigen paard

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-25 16:50

Ik zou liever Otto gebruiken. Dat zelf in beweging zetten gaf mij vreselijk veel klachten. :+ Op zo'n elektronische zie je ook of je scheef zit maar ook nog of je gelijkmatig been geeft, contact gelijk is enzovoorts. Die wil ik dus ook nog eens proberen.

Wel altijd met een fysiotherapeut als begeleider, maar dat is mijn voorkeur.

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-25 17:04

Ik heb drie lessen gehad op de Joker en vond het wel een eye-opener. Voor mij was hij super om aan mijn balans en de 'lichtheid' van mijn zit te sleutelen. Totaal anders dan een echt paard, dat zeker! Maar juist omdat hij 100% betrouwbaar is, kun je je volledig concentreren op je zit.

Mijn Joker stond bij een Mensendiecktherapeute, scheef zitten kwam je niet mee weg. Bovendien donder je dan ook van het paard. Vind het minder geschikt voor bijvoorbeeld het leren van beenhulpen in combinatie met de reactie van een paard, maar voor werken aan je eigen balans (en aanverwant daaraan, beenligging) zou ik zeker een Jokerles aanraden.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-25 17:08

Ik vond het leuk voor een keer te ervaren. in beweging zetten ging vrij makkelijk, in balans houden ook. Ik heb ook meteen franklin ballen gebruikt en je bent je wel bewuster van beweging en houding. Maar ik zou dit niet vaker doen. Rijden op een paard leer je meer van maar was wel leuk en leerzaam om een keer te doen

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-25 17:23

miereneter schreef:
Ik heb drie lessen gehad op de Joker en vond het wel een eye-opener. Voor mij was hij super om aan mijn balans en de 'lichtheid' van mijn zit te sleutelen. Totaal anders dan een echt paard, dat zeker! Maar juist omdat hij 100% betrouwbaar is, kun je je volledig concentreren op je zit.

Mijn Joker stond bij een Mensendiecktherapeute, scheef zitten kwam je niet mee weg. Bovendien donder je dan ook van het paard. Vind het minder geschikt voor bijvoorbeeld het leren van beenhulpen in combinatie met de reactie van een paard, maar voor werken aan je eigen balans (en aanverwant daaraan, beenligging) zou ik zeker een Jokerles aanraden.

Ik kon perfect erop blijven zitten hoor. :') Niks eraf donderen, doe ik op paard ook niet met losse singel, want ik ben meester compenseren. Er kwam in ieder geval niet uit wat mijn problemen waren die ik al wist, want ik ben te goed in het vermommen en ik miste de koppeling met teugels en effect daarvan. Degene die ernaast stond had misschien ook niet de ervaring die ik zocht, maar zag in ieder geval nog wat. Joker liet vooral blijken dat het verschrikkelijk veel pijn deed en ik juist heel goed ben in netjes stil meezitten, maar niet wat mijn problemen met rijden waren. Daar was degene ernaast voor nodig, maar ik ben eerder gestopt.

Terwijl op iets met een sensor meteen te zien is wat mijn probleem met balans is (geen otto, maar wat niet paardgericht bij fysio)

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-25 18:23

Ik vond joker echt een waardevolle toevoeging op mijn training.
Voor mijn gevoel zit ik nu beter/steviger, maar daarbij 'lichter' voor het paard. Had een erg fijne instructrice!

Als je niet goed in balans zit op joker dan is het moeilijk om hem aan de gang te houden, dan val je door de mand :+

(Otto heb ik ook gedaan maar daar kon ik dan weer weinig mee, leuk om een meting te doen, maar de hulpen daar kon ik niet zoveel mee. )

Nessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-25 18:50

Ik heb veel meer baat bij ‘Otto’ dan bij ‘Joker’, omdat Otto op beenhulpen/zithulpen/teugel elektronisch aan de slag gaat en je daardoor volledig kunt focussen op het verbeteren van je houding/zit en teugeldruk. Ik heb nu 5 lessen gehad bij het Ruiter Balans Centrum en boek heel veel vooruitgang :j

jnm

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-25 19:01

Ik heb een paar lessen gevolgd en vond het heel erg interessant en leerzaam. Je wordt heel erg bewust van welke beweging je met je paard maakt. Bewust wording van bepaalde dingen van je houding waar je met het het rijden bewuster naar gaat kijken.Zoals hierboven genoemd misschien ook belangerijk bij wie je dit volgt.
Ik vond het erg waardevol.

jetm

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-25 19:55

Hoi,
Hoewel ik niet objectief ben (heb zelf een Joker :D ) kan ik het iedereen aanraden om (meer dan) eens op een simulator te gaan zitten.

Ik heb zelf een blog geschreven over het verschil tussen een electrische en mechanische simulator

En mocht je het interessant vinden dan kun je hier wat recensies over les met Joker lezen.

Ik denk zelf wel dat de instructeur waarbij je het doet ook van invloed is, dus misschien is het goed om ook even te kijken of je een goed gevoel hebt bij degene die bij jou op stal gaat komen.

Maar leerzaam is het, vind ik, zeker.

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-25 21:03

Ik heb ook zowel de Joker als Otto gedaan, maar vond de Joker persoonlijk fijner :j Ik had eerst les op de Joker en daarna op je paard. Dat vond ik ook een fijne combinatie. Je valt inderdaad snel door de mand bij de Joker merkte ik :D Het zal persoonlijk zijn en hangt er ook weer vanaf van wie je les hebt misschien. Ik zou het gewoon eens proberen. Net als met clinics van bepaalde bekende instructeurs weet je van te voren gewoon niet of het voor je gaat werken

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-25 08:14

Joker is echt alleen een stuk veren met daar overheen een folie. Zit niets aan wat ook maar het gevoel van een echt paard kan nabootsen, want je moet zelf drukken en werken. Als je een simulator wilt proberen, kies dan tenminste een echte. En dan bedoel ik eentje waarmee je ook kunt springen. Racewood is zo'n merk.

Ook dat vervangt geen echt paard, maar is wel een keer leuk.

In Duitsland zit iemand die heeft meerdere simulatoren en die kun je dan allemaal ervaren (tegen een erg hoge prijs overigens).

Overigens geloof ik nooit in reviews op een website die een produkt verkopen, die zijn altijd veel te positief. Als je ergens priveles gehad hebt en het was een smerige tegenvaller, maar de persoon was wel aardig, dan zul je niet zo snel een negatieve review op zo'n site plaatsen. Bij een clinic zal dat al weer iets sneller gebeuren omdat de organisator vaak niet de persoon is die de les geeft, maar het meest objectief zijn toch echt meningen op een forum zoals hier. Je moet niet kijken naar plaatsen waar men meningen weg kan halen. (Doet divoza ook bij produkten als je er niet tevreden over bent overigens, dus andere winkels denk ik ook wel).

Een springsimulator is denk ik het meest nuttig, maar ook daar zitten nogal wat beperkingen aan, zo gaat dat ding gewoon altijd op het juiste moment af. En het voelt trager en eigenlijk altijd even hoog. Een dressuursimulator is leuk om gewoon als spelletje, dus puur als game, meer is het niet eens een dressuurproef te rijden. Je hebt dan bij de racewoods die sensoren.
Joker is eh, ja, sorry, maar dat blijft een stel veren waar je met je lijf moet blijven drukken. Dus ik zou m'n geld dan eerder uitgeven aan een springsimulator of als game een GP proef rijden, dan dat ik het als echt les zou zien. Je kunt gewoon nooit op een stel veren echt gevoel krijgen voor wijken, appuyeren, of iets simpels als het verschil tussen linker en rechter galop. Dat is overigens ook al moeilijk met een Racewood, want je mist gewoon voorwaartse en zijwaartse beweging.

Zie het een beetje als skien op een borstelbaan, leuk voor de techniek soms (is beperkt voor beginners of leuk als training), je zoeft nog echt naar beneden, maar bootst niets van sneeuw na. Een lopende band mist de middelpuntvliedende kracht omdat je zelf stilstaat, dus als je van een werkelijk meer dan perfecte techniek op instructeursniveau naar de echte sneeuw gaat, dan moet je echt wennen en is het ineens toch iets minder perfect. Je hebt ineens te maken met snelheid en beweging en hobbels als ondergrond door de sneeuw.
En zo is het met die paardendingen ook.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-25 08:32

Ik hoef geen simulator waarmee ik kam springen, dar doe ik in het echte leven ook niet. Wel 1 die je gewicht plaatsing kan zien, of benen en handen evenveel druk hebben beide kanten, wat je zit doet in gangen en bochten. Nee, het is geen echt paard, maar dan kan je volledig op jezelf focussen. Nog meer als dat je aan de longe zou kunnen.

Ik zie het ook niet als een spelletje, niet mijn manier van plezier. Maar juist als training voor mezelf, net als alle oefeningen die ik op de grond doe buiten het rijden om. Mensen zouden veel meer aandacht aan henzelf moeten geven als ruiter naast het paard. We verwachten zoveel van paarden,maar veel mensen werken niet aan zichzelf terwijl ook heel veel rijtechnische problemen bij de ruiter vandaan komen of verergeren.

Daarom wil ik graag een fysiotherapeut zodat je niet gewoon alleen op de simulator zit, maar ook gerichte oefeningen krijgt voor jouw lijf die je helpen om net als je paard recht, sterk en soepel te worden en bewust kan ontspannen tijdens aanspanning en niet verstrakken.