Mag je in de zomer zonder wedstrijdjasje rijden (KNHS)?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

raven15

Mag je in de zomer zonder wedstrijdjasje rijden (KNHS)?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-25 10:48

Ik vroeg mij af of je in de zomer/met warm weer in een net wit shirt met korte mouwen mag starten bij de KNHS zonder wedstrijdjasje? En geeft dit een nadeel als de rest wel in wedstrijdjasje rijdt?

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-25 10:54

Dit staat in de regelementen:
Het dragen van een zomertenue is tijdens outdoorseizoen toegestaan. Dit betekent dat de rij-jas tijdens de proef mag worden uitgelaten. In plaats van de rij-jas mag dan ook met gilet of bodywarmer worden gereden.
Waar je wel goed rekening mee moet houden is dat je wedstrijdshirt of -blouse mouwtjes moet hebben.

raven15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-25 10:59

Storm schreef:
Dit staat in de regelementen:
Het dragen van een zomertenue is tijdens outdoorseizoen toegestaan. Dit betekent dat de rij-jas tijdens de proef mag worden uitgelaten. In plaats van de rij-jas mag dan ook met gilet of bodywarmer worden gereden.
Waar je wel goed rekening mee moet houden is dat je wedstrijdshirt of -blouse mouwtjes moet hebben.

Zag dit inderdaad ook staan, maar het dragen van een gilet of bodywarmer is dan dus niet verplicht? Heb inderdaad een net shirtje met korte mouwtjes! :)

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-25 11:37

Nope, gilet of bodywarmer is niet verplicht.
Hoge kraag wel.
Dus een gewoon t-shirt of polo shirt mag niet.

raven15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-25 13:57

roxiie schreef:
Hoge kraag wel.

Aha bedankt! Heb een wedstrijd shirt van Esstockholm met hoge kraag: https://equestrianstockholm.com/nl-nl/p ... -top-white
Dus denk dat ik dan wel goed zit!

Kaitlyn

Re: Mag je in de zomer zonder wedstrijdjasje rijden (KNHS)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-25 14:32

Ja daarmee mag je rijden. :j

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-25 16:13

raven15 schreef:
roxiie schreef:
Hoge kraag wel.

Aha bedankt! Heb een wedstrijd shirt van Esstockholm met hoge kraag: https://equestrianstockholm.com/nl-nl/p ... -top-white
Dus denk dat ik dan wel goed zit!

Ik heb deze ook, alleen dan in de kleur dramatic monday en daar mag je indd gewoon mee starten.

kaivatony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-25 10:29

Ja, bij warm weer mag je bij de KNHS in een net wit (of lichtgekleurd) wedstrijdshirt met korte mouwen rijden, mits de organisatie het jasje heeft vrijgegeven. Dit wordt meestal van tevoren aangekondigd of op de dag zelf besloten, afhankelijk van de temperatuur.

Het geeft in principe geen nadeel als je zonder jasje rijdt — de jury kijkt naar je proef, niet naar je kleding, zolang het binnen de regels valt. Zorg gewoon dat je er netjes en verzorgd uitziet.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-25 10:30

kaivatony schreef:
Ja, bij warm weer mag je bij de KNHS in een net wit (of lichtgekleurd) wedstrijdshirt met korte mouwen rijden, mits de organisatie het jasje heeft vrijgegeven. Dit wordt meestal van tevoren aangekondigd of op de dag zelf besloten, afhankelijk van de temperatuur.

Het geeft in principe geen nadeel als je zonder jasje rijdt — de jury kijkt naar je proef, niet naar je kleding, zolang het binnen de regels valt. Zorg gewoon dat je er netjes en verzorgd uitziet.

Dit is al een paar jaar vrij gegeven. Je mag het in de zomer zelf bepalen

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-25 10:49

Je mag in het buitenseizoen altijd zonder jasje rijden sinds een aantal jaar. Dat weet ik toevallig omdat ik helaas nog wel eens mijn jasje vergeet. Daarom dus een prima regel!

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-25 11:03

FriesWytske schreef:
kaivatony schreef:

Dit is al een paar jaar vrij gegeven. Je mag het in de zomer zelf bepalen

En volgens mij hoeft het shirt ook niet meer wit of licht gekleurd te zijn. Maar is de kleur, net als bij de rijjassen, vrij.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-25 11:06

kaivatony schreef:

Dit is al heel lang niet meer zo. Je mag helemaal zelf beslissen of je met of zonder jasje rijdt tussen april en oktober. Al is het buiten 5 graden, dan mag je alsnog zonder jasje starten. Dit is helemaal vrij.

lotje5lotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-25 11:11

Ik vind persoonlijk die loeistrakke shirtjes ook geen gezicht hoor.....maar ik ben ook van de oude stempel.....

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-25 11:21

En licht hoeft inderdaad ook niet meer, ik rijd in een (los ;) ) bruin shirt met hoge col/kraag van quur.

Manny

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-25 11:28

De kraag hoeft ook niet meer wit te zijn? Vind het altijd zo lastig om die dingen goed wit te houden bij een donker wedstrijdshirt.

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-25 11:29

Nope.
Ik vind het wel mooier, helaas start ik in het champagne en ben ik al eeuwen op zoek naar een bruin wedstrijdshirt met een champagne kraag. onvindbaar....

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-25 12:48

Kunnen jullie niet het jasje aan doen net voor je de ring in gaat?
Bedoel zo een proefje duurt niet zo lang. Kun je daarna hem weer uit trekken.

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-25 12:53

En waarom precies zou ik dat doen als het dus ook zonder mag?

7September

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-25 12:56

Audesta schreef:
En waarom precies zou ik dat doen als het dus ook zonder mag?

Je hebt ook mensen die zeggen "ik rij met jasje, want mijn paard kan ook verder niets uitdoen"

Met hele hoge temperaturen ga ik niet naar wedstrijd. Maar anders rij ik nog zo lang mogelijk in jasje.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-25 13:13

zou het raar vinden als de GP ruiters ook zonder jas zouden rijden, moeten soms in hogere temperaturen rijden.

je paard heeft het ook warm wees solidair,

wat is correct: een overhemd - zit ook luchtig - met l/k mouw, handschoenen , stropje niet te strak

je kunt met materiaalkeuze - katoen b.v. - veel opvangen
Laatst bijgewerkt door mce op 13-06-25 13:23, in het totaal 2 keer bewerkt

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-25 13:13

Oh maar dat vind ik sowieso een andere discussie, boven de 25 graden laad ik mijn paard niet (trailer).

Ik ben nou eenmaal iemand die het vrij snel warm heeft en dan kan ik mijn paard ook niet fijn meer begeleiden dus bij mij gaat dat jasje boven de 18 graden al uit :+

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-25 13:14

Vroeger moest je verplicht met jasje rijden, in ieder geval op kampioenschappen. Ik kan me de provinciale kampioenschappen van Utrecht nog herinneren bij Agterberg. 34 graden en op het heetst van de dag moest ik starten. 2 proeven. Dat was afzien.
Maar inderdaad paard kan ook niks uitdoen. Ik ben wel blij dat er ook meer rekening wordt gehouden met dierwelzijn nu.

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-25 13:18

Klopt, bij de pony's vroeger heb ik ook wel eens moeten starten met zulke temperaturen en dan in jasje.
Achteraf gezien had van mij de volwassene in dit verhaal best mogen zeggen: we blijven thuis. Maar goed, toen waren dingen nou eenmaal anders.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-25 13:23

mce schreef:
zou het raar vinden als de GP ruiters ook zonder jas zouden rijden, moeten soms is hogere temperaturen rijden.

Correct gekleed is normaal, je paard heeft het ook warm wees solidair

Als ik mijn paard daar daadwerkelijk mee zou helpen zou ik acuut mijn jasje aan doen. }:0
Maar aangezien mijn paard daar niks beter van wordt. En die solidariteit ook niet begrijpt, rij ik in een shirt als het warmer is.

Wat ik nuttiger vind en dus wél doe: beenbeschermers af. Voor de proef moeten ze toch ook veilig zonder kunnen lopen. Dus die extra omhulling kan ik ze wel (nuttig) besparen. En er naast uitstappen en snel mijn zadel er af. Eventueel al even lekker afsponsen en dan pas verder uitstappen.

En correct gekleed ben ik nog steeds in een shirt. Daarom heb ik toch juist een net, bij mijn figuur passend wedstrijd shirt? Ik ben gewoon 100% correct volgens het geldende regelement. Ik ga ook niet in dames zit rijden omdat ze dat ooit correct vonden in een andere tijd.

Tegen de tijd dat ik GP ruiter ben, maak ik me er wel druk over hoe we het dan aanpakken. Ook die hebben er niks aan dat ik op een lokale wedstrijd zweet in een jasje omdat zei zweten op een internationaal concours.

TS: ik heb echt nog nooit gemerkt dat een jury er afkeurend op reageerder. Daarbij rijd de helft vaak zonder jasje, dus die zouden daar dan ook 'last' van moeten hebben.
En als het echt daarop aan moet komen.... ben ik er ook wel snel klaar mee hoor.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-25 13:30

pol013 schreef:
mce schreef:
zou het raar vinden als de GP ruiters ook zonder jas zouden rijden, moeten soms is hogere temperaturen rijden.

Correct gekleed is normaal, je paard heeft het ook warm wees solidair

Als ik mijn paard daar daadwerkelijk mee zou helpen zou ik acuut mijn jasje aan doen. }:0
Maar aangezien mijn paard daar niks beter van wordt. En die solidariteit ook niet begrijpt, rij ik in een shirt als het warmer is.

Wat ik nuttiger vind en dus wél doe: beenbeschermers af. Voor de proef moeten ze toch ook veilig zonder kunnen lopen. Dus die extra omhulling kan ik ze wel (nuttig) besparen. En er naast uitstappen en snel mijn zadel er af. Eventueel al even lekker afsponsen en dan pas verder uitstappen.

En correct gekleed ben ik nog steeds in een shirt. Daarom heb ik toch juist een net, bij mijn figuur passend wedstrijd shirt? Ik ben gewoon 100% correct volgens het geldende regelement. Ik ga ook niet in dames zit rijden omdat ze dat ooit correct vonden in een andere tijd.

Tegen de tijd dat ik GP ruiter ben, maak ik me er wel druk over hoe we het dan aanpakken. Ook die hebben er niks aan dat ik op een lokale wedstrijd zweet in een jasje omdat zei zweten op een internationaal concours.

TS: ik heb echt nog nooit gemerkt dat een jury er afkeurend op reageerder. Daarbij rijd de helft vaak zonder shirt, dus die zouden daar dan ook 'last' van moeten hebben.
En als het echt daarop aan moet komen.... ben ik er ook wel snel klaar mee hoor.

das waar, paard wordt er niet beter van (zeg ik ook niet) en de GP ruiters zeg ook niet dat ze er iets aan hebben, ik zou het raar vinden