Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
fohadie schreef:Al het oude bit opnieuw geprobeert? Deed ze het toen ook?
Wat heeft de tandarts gedaan? Alleen gekeken of ook gevoeld? Met of zonder sedatie?
Gaat het schudden na een tijdje over of blijft het zo?
Al eens bitloos geprobeert? Doet ze het dan ook?
Vervelend dat ze geen mensentaal spreken he? Dan wist je meteen dat er iets aan de hand was. Mag ik vragen wat de reden was dat je van bit bent gewisseld?
mika11 schreef:Ik zou dan ook weer het oude bit proberen.
Als het nieuwe bit de oorzaak is van het probleem zie je dat meteen toch?
senna21 schreef:Wanneer ben je begonnen met het andere bit? Ik dacht aan shaking head syndrome. Dit kan ook komen door een allergische reactie op pollen.
tennan schreef:Kan ze allergisch zijn voor het materiaal van het nieuwe bit, dat ze dit na een paar weken ontwikkeld heeft? Kun je iets zien in de mond? Je zou een bit in de vorm van het tweede, maar het materiaal van het eerste kunnen proberen nadat je er een week of zo geen bit in gehad hebt.
xAurea schreef:tennan schreef:Kan ze allergisch zijn voor het materiaal van het nieuwe bit, dat ze dit na een paar weken ontwikkeld heeft? Kun je iets zien in de mond? Je zou een bit in de vorm van het tweede, maar het materiaal van het eerste kunnen proberen nadat je er een week of zo geen bit in gehad hebt.
Materiaal is precies hetzelfde, het is hetzelfde bit maar dan dubbel ipv enkelgebroken.
Kendra schreef:Ik kan wel zeggen dat je een bitfitter moet vragen, maar als het aan het bit ligt, waarom probeer je dan niet nog wat anders? Paarden hebben echt een voorkeur en sommige paarden zijn erg gevoelig in de mond, en wat werkt moet je toch vooral proefondervindelijk uitzoeken is mijn ervaring.
Ik heb echt geen 'bittenkastje' (hoor mensen daar wel eens over) maar wel een paar enkelgebroken en dubbelgebroken bitjes. Ook een blauwe Trust. Voorkeur voor D of bustrens (nooit velletjes tussen het bit en de ringen), maar ook een watertrens. Voor gevoelige mondjes een paar rubber en kunststof bitjes.
Als je niet al jaren (veel) paarden hebt, snap ik dat je keus beperkt is. Maar rondvragen in de buurt kan ook, en bij DocHorse kun je ook sommige bitjes eerst proberen.
Ik vind de verschillen soms erg groot en gun mijn paarden een bit wat ze fijn vinden. Het is tenslotte niet niks, al dat ijzerwerk in je mond ...
Jasmijn159 schreef:Dit is toch bij uitstek een klacht om je dierenarts mee te bellen? Dat zou voor mij echt stap 1 zijn. Als je dierenarts hier niks mee kan dan is het tijd om een erkende paardendierenarts te zoeken
office schreef:Ben je niet te hard in je hand als ik lees er even doorheen rijden ? Misschien ging het eerst goed met het nieuwe bitje en heeft het diertje nu nieuwe drukpunten in haar mond ?
Sommige mensen zien echt niet dat metaal op de gevoelige tong en lagen heel pijnlijk kan zijn.Zeg niet dat dat bij jou zo is natuurlijk.Sinds ik bitloos ben gaan rijden valt me steeds meer op hoe bit blind mensen kunnen zijn.Mensen rijden met gebalde vuisten en beweren nog een zachte meegaande hand te hebben.
Ik ben team bitloos …of lekker de neusriem los.
DuoPenotti schreef:Als hij bitloos door je hand loopt heb je je paard ook te zwaar op je bit lopen. Want dan rij je simpelweg te weinig met je zit.
Mijn advies.
Laat je filmen.
Laat dat de dierenarts zien.
En dan hoef jij niet te vertellen wat er aan de hand is.