Renvers in galop

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

koend

Renvers in galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-25 09:19

Ik probeer de vraag kort duidelijk te stellen:

Ik wil op de linkerhand renvers in de galop rijden. Moet ik dan in de linker- of de rechtergalop?

In de rechtergalop (contragalop is het gemakkelijk, het is gewoon travers op de andere hand.)
In de linkergalop lukt het ons niet; kan het wel?

Bowo

Re: Renvers in galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-25 09:30

Het zal vast te trainen zijn, met renvers in de 'goede' galop lijkt me inderdaad niet echt een haalbare oefening.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-25 09:34

Bij renvers op de linkerhand doe je dat in de linker galop. Als je renvers op de linker hand doet in contra galop rij je travers.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-25 09:37

leuke oefening om te proberen

MarrieLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-25 09:52

Op de linkerhand is toch linksom, dan zit je normaal toch in de linkergalop? Dan zou je natuurlijkerwijze travers rijden in de linkergalop.
Wil je renvers rijden op de linkerhand, lijkt het mij logischer dat je dit in contragalop - rechtergalop doet?

Afbeelding
Het plaatje is dan net bezien vanaf de rechterhand, dus andersom gedacht. Dan travers in rechtergalop en renvers in linkergalop.

Tabbladen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-25 10:03

Ik dacht hetzelfde als MarrieLeen. INamelijk dat je de galop moest hebben die matched met de buiging van je paard en niet persé met de hand waarop je rijd. Dus bij renvers op de linkerhand is je paard naar rechts gebogen en daarom moet je de rechtergalop hebben.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-25 10:04

Het maakt niet uit in welke galop je zit op welke hand.

Als het in de rechter galop zit, of het nu normaal of contra is.
En je buigt om je linker been heen met de kont gebogen die kant op is het renvers.

Als je in de linker galop zit, doe je dat naar rechts om je rechter been heen.

Maakt daarin niet uit welke kant je op rijdt.

Maar als je op de hoefslag zit linksom, in contra en je buigt naar de muur toe om je rechterbeen is het travers. (Je zit nl in de rechter galop)
Dan zit je nl in de rechter galop en buig je om je been heen naar rechts, dat was iig wat ik dacht dat de TS bedoelde :P

Tabbladen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-25 10:09

Maar het is toch alleen renvers als de voorhand geen steun heefd van de wand? Anders is het travers? In dat geval maakt het wel uit welke kant je op rijdt toch?

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-25 10:11

Tabbladen schreef:
Maar het is toch alleen renvers als de voorhand geen steun heefd van de wand? Anders is het travers? In dat geval maakt het wel uit welke kant je op rijdt toch?

Dat is letterlijk wat ik bedoel, maar ws niet goed uit leg :+

Het maakt inderdaad niet uit waar of in welke galop je rijdt, enkel alleen welke kant je het paard op buigt.

Tabbladen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-25 10:13

Ah dan zitten we waarschijnlijk op dezelfde lijn. Mijn brein raakt makkelijk een beetje in de knoop met dit soort dingen :))

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-25 10:20

Tabbladen schreef:
Ah dan zitten we waarschijnlijk op dezelfde lijn. Mijn brein raakt makkelijk een beetje in de knoop met dit soort dingen :))

Ja, ik vind het makkelijk als ik er op zit, maar moeilijk om uit te leggen :')

MarrieLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-25 10:31

Je moet in ieder geval de galop hebben om welk been je heen buigt. Dus buiging om je linkerbeen linkergalop, buiging om je rechterbeen rechtergalop. Afhankelijk van of de voorhand aan de wand zit of er vanaf beweegt is het renvers of travers.

Maar volgens mij is het anatomisch voor het paard bijna niet mogelijk om linksom in de linkergalop te rijden, en dan renvers te vragen in buiging om je rechterbeen.
Als je snapt wat ik bedoel. :+

germieJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-25 10:32

Travers is kont naar binnen, renvers is kont naar buiten. Zo kan ik het altijd onthouden. :D

Equinamic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-25 10:37

koend schreef:
Ik probeer de vraag kort duidelijk te stellen:

Ik wil op de linkerhand renvers in de galop rijden. Moet ik dan in de linker- of de rechtergalop?

In de rechtergalop (contragalop is het gemakkelijk, het is gewoon travers op de andere hand.)
In de linkergalop lukt het ons niet; kan het wel?

Wat is je doel met de renvers in galop?

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-25 11:37

Waarom zou je renvers willen rijden in galop?

Je paard is doorgaans een bepaalde kant op gebogen in de galop. Waarom zou je dan je paard ineens de andere kant op willen buigen terwijl je wel in diezelfde galop blijft? Dan ga je buiging vragen die niet 'normaal' is voor een lichaam, dus logisch dat je paard dat niet doet/kan.

Bovendien komt hij dan niet uit met zijn beenzetting, aangezien galop een 3 takt beweging is (plus een zweefmoment). Het moet anatomisch ook mogelijk blijven hè?

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-25 12:30

Casarell schreef:

Je paard is doorgaans een bepaalde kant op gebogen in de galop. Waarom zou je dan je paard ineens de andere kant op willen buigen terwijl je wel in diezelfde galop blijft? Dan ga je buiging vragen die niet 'normaal' is voor een lichaam, dus logisch dat je paard dat niet doet/kan.

Bovendien komt hij dan niet uit met zijn beenzetting, aangezien galop een 3 takt beweging is (plus een zweefmoment). Het moet anatomisch ook mogelijk blijven hè?

waarom zou dit biomechnisch niet mogelijk zijn? Renvers verschilt in wezen niet zo hard met travers, enkel gaat het ene om de schouder te plaatsen, het andere om de achterhand. Verder is renvers, net als travers, een goede oefening op rechtrichten. Uiteraard zijn het al wat zwaardere oefeningen, maar ze horen wel bij de africhting en ik verbaas me er vaak over hoe weinig mensen dit gebruiken (met name dan renvers)
Veelal zit daar ook de oplossing voor problemen met vliegende wissels. Of om een paard meer dragend te krijgen (zeker bij heel stuwende paarden), want je dwingt ze wel om meer gewicht achter te nemen en bij elkaar te blijven (uiteraard dient dit wel opgebouwd) Zelf start ik met schoudervoor, schouderbinnenwaarts en dan begin ik te spelen met stelling en finaal buiging.

Tabbladen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-25 12:59

@bulk ik denk dat jij het hebt over renvers waar de galop matched met de buiging ipv met de richting van de hand waarop gereden word en dat Casarell het heeft over renvers waar de galop matched met de richting van de hand en niet met de buiging. Klopt dat?

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-25 13:52

Tabbladen schreef:

Hmm, niet helemaal, want je kan ook travers rijden op de binnenhoefslag :) .
En wil je (in draf) spelen met buiging en gehoorzaamheid, dan kun je vanaf de binnenhoefslag wisselen tussen travers-renvers-travers. Of daar ook nog schouderbinnen- of schouderbuitenwaarts meenemen.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-25 14:13

Tabbladen schreef:
@bulk ik denk dat jij het hebt over renvers waar de galop matched met de buiging ipv met de richting van de hand waarop gereden word en dat Casarell het heeft over renvers waar de galop matched met de richting van de hand en niet met de buiging. Klopt dat?

Renvers is renvers, of dit nu op de linkerhand of rechterhand is. Dus op rechterhand is galop rechts en ga je werken op de lengtebuiging links, door het verplaatsen van de schouder naar binnen en de achterhand blijft sporen op de hoefslag (of welke lijn je voor ogen hebt) Hierdoor krijg je meer draagkracht/activiteit achter en controle en word je mijn inziens ook harder geconfronteerd waar je paard het meest sterk is of juist slap.
Anders is het travers, wat je meestal ziet. Rechterhand, en dan schouders op hoefslag en kont naar 3e en 4e spoor en dus gebogen om je binnenbeen. Bij travers, vaak doe je dit eerst, heeft een paard nog steun van de wand en kunnen ze zich soms nog wat onttrekken om echt tot dragen te komen.

Uiteraard heb je voor zowel renvers als travers wel een goede galop nodig die al gedragen is, anders wordt het effectief een slopende oefening. Dus voelen en zoeken is belangrijk, waarbij verbinding cruciaal is.
Dat sommige paarden in 4 takt gaan is niet geheel een probleem, als je later met pirouettes te maken krijgt is het een beetje dat gevoel qua sluiten, dragen en activiteit dat je wilt. Renvers is een gymnatische oefening en geen doel ansich, waarbij alles draait om draagkracht, balans en beenzetting.
Dus zeker een zwaardere oefening, ook geen oefening die je eindeloos moet vragen, maar zeker een interessante als je echt tot dragen en rechtrichten wilt komen.

MarrieLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-25 14:32

Casarell schreef:

Volgens mij sluit dit aan bij wat hier meermaals bedoelt wordt, of het nog wel logisch is wat je vraagt.

Stel je rijdt rechtsom in rechtergalop, dan kan een paard het toch niet bolwerken om dan een renvers te rijden met de achterhand naar buiten/links? Dat werkt dan in takt, regelmaat en buiging compleet tegengesteld?

Je vraagt je paard toch ook niet om een galoppirouette te draaien naar rechts in de linkergalop?

Tabbladen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-25 15:06

bulck schreef:
Tabbladen schreef:

Renvers is renvers, of dit nu op de linkerhand of rechterhand is. Dus op rechterhand is galop rechts en ga je werken op de lengtebuiging links, door het verplaatsen van de schouder naar binnen en de achterhand blijft sporen op de hoefslag (of welke lijn je voor ogen hebt) Hierdoor krijg je meer draagkracht/activiteit achter en controle en word je mijn inziens ook harder geconfronteerd waar je paard het meest sterk is of juist slap.
Anders is het travers, wat je meestal ziet. Rechterhand, en dan schouders op hoefslag en kont naar 3e en 4e spoor en dus gebogen om je binnenbeen. Bij travers, vaak doe je dit eerst, heeft een paard nog steun van de wand en kunnen ze zich soms nog wat onttrekken om echt tot dragen te komen.

Uiteraard heb je voor zowel renvers als travers wel een goede galop nodig die al gedragen is, anders wordt het effectief een slopende oefening. Dus voelen en zoeken is belangrijk, waarbij verbinding cruciaal is.
Dat sommige paarden in 4 takt gaan is niet geheel een probleem, als je later met pirouettes te maken krijgt is het een beetje dat gevoel qua sluiten, dragen en activiteit dat je wilt. Renvers is een gymnatische oefening en geen doel ansich, waarbij alles draait om draagkracht, balans en beenzetting.
Dus zeker een zwaardere oefening, ook geen oefening die je eindeloos moet vragen, maar zeker een interessante als je echt tot dragen en rechtrichten wilt komen.

Ah dus toch. Ik moet zeggen, ik heb moeite om dat voor me te zien. Ik vraag me dan hetzelfde af als wat MarieLeen zegt. Hoe voorkom je dat je paard omspringt of takt verliest als ze tegen de natuurlijke buiging in moeten buigen?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-25 15:09

MarrieLeen schreef:
Je moet in ieder geval de galop hebben om welk been je heen buigt. Dus buiging om je linkerbeen linkergalop, buiging om je rechterbeen rechtergalop. Afhankelijk van of de voorhand aan de wand zit of er vanaf beweegt is het renvers of travers.

Maar volgens mij is het anatomisch voor het paard bijna niet mogelijk om linksom in de linkergalop te rijden, en dan renvers te vragen in buiging om je rechterbeen.
Als je snapt wat ik bedoel. :+

Ik rijd travers in contra galop om paard soepel te maken als voorbereiding van de wissels. Dus dan kan renvers ook :') Het is niet makkelijk, maar het kan wel. Het ligt er maar helemaal aan waarom je iets wil gebruiken. Maar dat is dus heel kort, paar passen. En bij een makkelijk wisselende is dat nog moeilijker en misschien niet nodig. Verder gebruik ik travers en renvers idd in de galop met dezelfde buiging en dan langere stukken soms. Of paar passen en dan opstellen naar een andere zijgang. Dat is niet altijd proef perfect, maar wel effectief correct genoeg om nut te hebben in het doel waarvoor ik het gebruik. Dat zijn alle oefeningen die ik in training rijd, proef perfect alleen bij proefgerichte training.

Over het gebogen zijn. Je gaat toch juist werken aan een steeds rechter paard? Ik wil juist een paard dat op rechte stukken ook zo recht mogelijk is, dus ook in de galop en contra steeds minder gebogen blijven

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-25 15:26

Tabbladen schreef:
Ah dus toch. Ik moet zeggen, ik heb moeite om dat voor me te zien. Ik vraag me dan hetzelfde af als wat MarieLeen zegt. Hoe voorkom je dat je paard omspringt of takt verliest als ze tegen de natuurlijke buiging in moeten buigen?

De takt wordt niet echt verstoord enkel gaat deze van een 3 takt naar een 4 takt, wat gezien de graad van verzameling dat er voor nodig is niet geheel fout is.
Dat stukje is wat voor sommigen vreemd aanvoelt(wat de meeste ook vreemd vinden als ze een eerste keer een pirouette goed rijden), maar technisch gezien voor die gang dus niet. Dat heb je uiteraard niet in stap en draf. Met de buiging word je hard geconfronteerd, juist door vaak een stuwender been dan het andere en dus het ontkoppelen om tot echt dragen te komen. Met die oefening kan een paard moeilijker compenseren door vast te zetten in de schouders (wat bij travers nog wel kan gebeuren) en val je dus sneller door de mand als je buiging niet juist is (verbuigen in het lichaam, kantelen tot volledige verbreken/uit elkaar vallen= uit galop vallen). Het vergelijk, wat gemaakt werd met de pirouette gaat niet op, want daar heb je een spilbeen waar het moet omheen draaien. Renvers en travers zijn oefeningen tot rechtrichten/draagkracht ontwikkelen én dus een puzzelstukje om tot een finaal resultaat te komen.

Ik gebruik de oefening vaak bij een paard dat op de schouder wegloopt. Bvb mijn ene paard is van nature rechtsachter sterker dan linksachter, rechtsgebogen dus en dus sneller weglopend op de linkerschouder. Uiteraard ga je in eerste instantie werken met schoudervoor, schouderbinnen. Maar dan blijf je wel van je binnenbeen naar buitenteugel werken en dus vaak toch wat tegen het probleem aanlopen, zeker omdat juist dat binnenachterbeen(rechts dus) sterker/duwender is.
Wat ik ook tegenkwam in de pirouettes trouwens. Door renvers te vragen in galop, heb ik hem van die linkerschouder afgekregen, meer aan mijn binnenbeen(wat mss verrassend klinkt)is hij sterker achter geworden(met name links), rechtgerichter en geheel op eigen benen gaan lopen.

Waar ik ervoor van de osteo nog wel eens hoorde dat hij vastzat in hals en/of rug, is dit sindsdien niet meer het geval. Dus mss een vergeten oefening, maar zeker de moeite waard.

Qua gevoel is dit zeker ff wennen, en effectief zal een paard bij een fout/miscommunicatie sneller verspringen (oefening is ook handig voor paarden die issues hebben met galopwissels) of zich onttrekken door de verbinding te verbreken. Het is wel een oefening waar je moet blijven voelen en eerlijk blijven, zeker in het begin is dit echt een hele zware oefening. Dus best niet doorgaan tot ze de verzuring ingaan en in je training hierna ook ff een stretch relax moment inlassen. Maar nogmaals, dit is niet een oefening die je er zomaar ff bijneemt, je galop moet al bewerkbaar zijn, lees in balans, zowel in arbeidstempo als verzameld. Oefeningen als contra, schoudervoor/binnen en travers gaan eraan vooraf.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-25 15:45

MarrieLeen schreef:
Casarell schreef:

Volgens mij sluit dit aan bij wat hier meermaals bedoelt wordt, of het nog wel logisch is wat je vraagt.

Stel je rijdt rechtsom in rechtergalop, dan kan een paard het toch niet bolwerken om dan een renvers te rijden met de achterhand naar buiten/links? Dat werkt dan in takt, regelmaat en buiging compleet tegengesteld?

Je vraagt je paard toch ook niet om een galoppirouette te draaien naar rechts in de linkergalop?

Dat is precies wat ik bedoel...

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-25 15:47

Tabbladen schreef:

Renvers = reet naar het schot
Travers = toet naar het schot

Het is een heel oud hulpmiddeltje. Bedoelen jullie dit?