Paard blijft dribbelen en niet nageefelijk lopen.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nikita202

Paard blijft dribbelen en niet nageefelijk lopen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-25 19:21

Hallo Iedereen,

Ik ben een beetje hopeloos aan het worden. Ik loop tegen 2 problemen op.
1: mijn paard blijft dribbelen en zeg verzetten in stap. Zodra ik op mijn paard zit en de teugel een beetje op maat pak begint zij te dribbelen als ik hierin ophoudingen probeer te maken met mijn buitenteugel dan gaat ze omhoog. Ik heb oprecht alles geprobeerd. Ik heb geprobeerd haar te draaien, losse teugel of het te negeren maar niks helpt. Ze blijft dit doen. Ik heb al een half jaar dressuurles van een goede dressuurruiter en zelfs zij weet niet meer hoe dit op te lossen is. Zadel is ook al nagekeken maar is niks aan. Ze is al eens helemaal losgemaakt door een orceopaat en alles.

Mijn 2de probleem is de nageefelijkheid. Mijn paard die inmiddels bijna 8 is is nooit dressuurmatig doorgereden. De vorige eigenaar heeft alleen met haar gesprongen en lol met je knol gereden. Mijn paard blijft zijn hoofd in de lucht duwen en zich verzetten. Ik kan met een onrustige hand haar wel nageefelijk laten lopen alleen zelf vind ik dit niet fijn met een onrustige hand die maar een beetje trekt. Als ik een rustige hand heb dan negeert ze me hand en mijn been. Ik geef af en toe tikjes met mijn binnen been en probeer haar dan naar mijn buitenteugel te rijden. Ook dit werkt niet. Ze blijft haar hoofd naar boven duwen. Ik heb meerdere lesgevers gehad en dit blijft een moeilijk punt.

Heeft iemand voor een van deze dingen tips? Alles helpt!!!

Ik longeer mijn paard 2x per week met de passoa.

different1

Re: Paard blijft dribbelen en niet nageefelijk lopen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 19:26

Heeft (een van) je instructeur er zelf weleens op gezeten?
Zo nee, probeer dat eens, vanaf de grond kan het heel anders zijn dan hoe het voelt.

Werk je ook met haar aan de hand? Dit kan heel veel verschil maken voor je paard.
Longeren met passoa, mwah, beter is met dubbele lijnen omdat je dan kunt meeveren en loslaten.
Of aan de enkele longe en je verdiepen in horizontaal en verticaal evenwicht, zijn best wat online cursussen etc over te vinden.

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 19:27

Nikita202 schreef:
Hallo Iedereen,

1: mijn paard blijft dribbelen en zeg verzetten in stap. Zodra ik op mijn paard zit en de teugel een beetje op maat pak begint zij te dribbelen als ik hierin ophoudingen probeer te maken met mijn buitenteugel dan gaat ze omhoog. Ik heb oprecht alles geprobeerd. Ik heb geprobeerd haar te draaien, losse teugel of het te negeren maar niks helpt. Ze blijft dit doen. Ik heb al een half jaar dressuurles van een goede dressuurruiter en zelfs zij weet niet meer hoe dit op te lossen is. Zadel is ook al nagekeken maar is niks aan. Ze is al eens helemaal losgemaakt door een orceopaat en alles.

Mijn 2de probleem is de nageefelijkheid. Mijn paard die inmiddels bijna 8 is is nooit dressuurmatig doorgereden. De vorige eigenaar heeft alleen met haar gesprongen en lol met je knol gereden. Mijn paard blijft zijn hoofd in de lucht duwen en zich verzetten. Ik kan met een onrustige hand haar wel nageefelijk laten lopen alleen zelf vind ik dit niet fijn met een onrustige hand die maar een beetje trekt. Als ik een rustige hand heb dan negeert ze me hand en mijn been. Ik geef af en toe tikjes met mijn binnen been en probeer haar dan naar mijn buitenteugel te rijden. Ook dit werkt niet. Ze blijft haar hoofd naar boven duwen. Ik heb meerdere lesgevers gehad en dit blijft een moeilijk punt.

Zijn er foto's gemaakt van de rug en nek door een dierenarts?
Zo ja, wanneer?
Wat is hier uit gekomen? Enige opmerkingen of aandachtspunten?
Heb je al eens bloedonderzoek laten doen?

Heb je ook geprobeerd grondles te nemen?
Hoe ging dat?

Hoe lang rij je zelf al?
Is dit je eerste paard?
Heb je les gehad van andere instructeurs?
Hoe ging dat?

Edit: meer vragen

Hoe is het verdere management van het paard?
Hoeveel staat ze binnen en buiten?
Als ze buiten staat, is het dan een paddock, weide of paddockparadise?
Wat voor voer krijgt ze en hoe veel?
Laatst bijgewerkt door fleurtjeuh op 02-04-25 19:30, in het totaal 1 keer bewerkt

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 19:29

Is je paard medisch wel goed in orde?
Zijn er ooit foto's van benen/hals/rug gemaakt?
Of denk je dat het echt iets rij-technisch is?

Nikita202

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-25 19:32

different1 schreef:
Heeft (een van) je instructeur er zelf weleens op gezeten?
Zo nee, probeer dat eens, vanaf de grond kan het heel anders zijn dan hoe het voelt.

Werk je ook met haar aan de hand? Dit kan heel veel verschil maken voor je paard.
Longeren met passoa, mwah, beter is met dubbele lijnen omdat je dan kunt meeveren en loslaten.
Of aan de enkele longe en je verdiepen in horizontaal en verticaal evenwicht, zijn best wat online cursussen etc over te vinden.

Een istructeur heeft erop gezeten en bij haar doet ze dat dribbelen ook maar wel al wat minder. Ik heb heel wat grondwerklessen gehad en op de grond heb ik ook een hele goede band met haar. Ik kan haar loslaten en ze zal me zo volgen. Alleen onder het zadel lukt het maar niet

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 19:33

Ik zie je alleen schrijven over teugels, niks over je been. Als je te veel tegen houdt gaan ze dribbelen.

Daarbij kan het ook een medische oorzaak hebben of iets wat niet past zoals het zadel, ook omdat er in de rest van de nagefelijkheid problemen zijn.
Al kan dit ook allemaal komen door te veel aan de voorkant te zitten zonder dat ze goed aan het been en over de rug zijn.
Zou even alles na gaan en er met instructie goed naar kijken.
Als bv je instructie er op gaat of een ander en hij doet het niet is het ws een rijtechnisch probleem. Gebeurt hetzelfde zou ik het zadel en medische zaken uit gaan sluiten.

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 19:34

Ik bedoel geen grondwerkles, maar meer dressuur aan de hand, lange lijnen, dubbele lijnen.

Als ze bij de instructeur minder dribbelt, waarom die dan niet een paar keer laten rijden en dan uit laten leggen wat hij/zij doet/voelt?

Nikita202

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-25 19:39

fleurtjeuh schreef:
Nikita202 schreef:
Hallo Iedereen,

Zijn er foto's gemaakt van de rug en nek door een dierenarts?
Zo ja, wanneer?
Wat is hier uit gekomen? Enige opmerkingen of aandachtspunten?
Heb je al eens bloedonderzoek laten doen?

Heb je ook geprobeerd grondles te nemen?
Hoe ging dat?

Hoe lang rij je zelf al?
Is dit je eerste paard?
Heb je les gehad van andere instructeurs?
Hoe ging dat?

Edit: meer vragen

Hoe is het verdere management van het paard?
Hoeveel staat ze binnen en buiten?
Als ze buiten staat, is het dan een paddock, weide of paddockparadise?
Wat voor voer krijgt ze en hoe veel?

Ze is vorig jaar september helemaal goedgekeurd. Rontgenalogisch ook. Geen opmerkingen en helemaal gezond. We hebben toen ook bloed laten opnemen en testen en ook hier was niks te zien.

Ik heb grondwerklessen genomen. Ik heb op de grond een hele goede band met haar. Ze zal me overal volgen zonder dat ik haar vast heb.
Zelf rij ik 4 jaar nu. Ik heb op andere paarden gereden en daarbij lukt het nageven wel en ook geen gedribbel.

Dit is mijn eerste paard.

Ik heb van 3 dressuurinstructeurs les gehad. En bij ze allemaal doet ze dit. De eerste die ik had had ik geen klik mee en liet mij met mijn handen bij mijn knieën rijden wat ik zelf niet fijn vond. De 2de is een grand prix dressuurruiter die heel goed alles weet alleen ook zij vind dit moeilijk op te lossen dus heb ik met haar veel gefocust op rechtrichten etc. De derde is een dressuurruiter die veel op los en ontspanning rijd. Alleen ook zij wist de oplossing hiervoor niet. Ik ga het nu met mijn spring instructeur proberen. Misschien kan zij me nog helpen.

Mijn paard is een echt springpaard en kan die heel goed. Dressuurmatig is het net een 3,5 jarige.

Ze staat zo een 6 uur per dag buiten in een weide. Ze heeft een buurman waar ze goed mee kan samen staan.

Ze krijgt gemengd hooi en basissportbrok zonder haver 1 schep met wat lijnzaadolie.

Nikita202

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-25 19:41

different1 schreef:
Ik bedoel geen grondwerkles, maar meer dressuur aan de hand, lange lijnen, dubbele lijnen.

Als ze bij de instructeur minder dribbelt, waarom die dan niet een paar keer laten rijden en dan uit laten leggen wat hij/zij doet/voelt?

Dressuur aan de hand heb ik zelf geen ervaring mee kan dit natuurlijk wel eens proberen
De instructrice heeft er vaker op gereden. Ook een tijdje alleen zij en ik niet. Alleen ze snapt niet zo goed waarom ze bij mij blokkeert. En ze vind het moeilijk uit te leggen.

Nikita202

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-25 19:42

c_alsemgeest schreef:
Ik zie je alleen schrijven over teugels, niks over je been. Als je te veel tegen houdt gaan ze dribbelen.

Daarbij kan het ook een medische oorzaak hebben of iets wat niet past zoals het zadel, ook omdat er in de rest van de nagefelijkheid problemen zijn.
Al kan dit ook allemaal komen door te veel aan de voorkant te zitten zonder dat ze goed aan het been en over de rug zijn.
Zou even alles na gaan en er met instructie goed naar kijken.
Als bv je instructie er op gaat of een ander en hij doet het niet is het ws een rijtechnisch probleem. Gebeurt hetzelfde zou ik het zadel en medische zaken uit gaan sluiten.

Hallo,

Ik heb ook gezegd dat ze niet echt op mijn been reageert. Ze gaat wel voorruit. Maar nageefelijk reageert ze niet. Ik heb met dribbelen vanalles geprobeerd. Haar loslaten haar draaien etc.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 19:43

Als je paard niet medisch iets mankeert waardoor ie de rug niet kan ontspannen (pijn bij ontspannen kan een optie zijn) is het zaak te leren te ontspannen. Jou instructeurs zouden je dit moeten kunnen leren, anders zijn ze hun geld eigenlijk niet echt waard..

Een goed opgeleid paard kan je binnenbeen, buitenteugel volgen, maar jouw paard snapt (of kan) niet wat er gevraagd wordt.

Zaak is dat je dat eerst gaat leren. Vermoedelijk ga je ook mee in de spanning van de dribbelpasjes en het ‘moeten’ ontspannen en nagevelijk lopen.
Probeer een paar keer tijdens je training alleen maar naar ontspannen stappen toe te werken, geen draf, geen galop, gewoon opstappen, lange teugel en voelen hoe je paard in stap beweegt, hoe die de lengte in de hals gebruikt. Gaat ie versnellen, vraag iemand of zet een pion in het midden en ga daar stil staan, totdat je paard ontspand. Daarna stap je weg zonder been, gewoon door voorwaarts te zitten en te denken.

Dit kan je gaan uitbouwen, ontspanning houden zodat je paard zijn lichaam beter kan gaan gebruiken en de spieren die moeten kan aanspannen.
Als het erg moeilijk is kan je het ook doen nadat je de eerste drukte kwijt bent, na een galopje ofzo, maar zie het echt als een onderdeel van je training, geen saaie uitstapverplichting.

Nikita202

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-25 19:44

mika11 schreef:
Is je paard medisch wel goed in orde?
Zijn er ooit foto's van benen/hals/rug gemaakt?
Of denk je dat het echt iets rij-technisch is?

Ik denk zelf rij technisch. Aangezien ze vorig jaar september helemaal goed is gekeurd en nooit kreupel gelopen heeft.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 19:45

Dan zit daar je probleem, als ze niet echt op je been reageren, ga je ze nooit goed nageeflijk, aan elkaar en over de rug krijgen.
Eerst goede reactie op je been, en dan komt na rechtrichten de voorkant vanzelf. Het klinkt in je typen alsof je focus te veel aan de voorkant ligt ipv aan de achterkant.

Nikita202

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-25 19:48

c_alsemgeest schreef:
Dan zit daar je probleem, als ze niet echt op je been reageren, ga je ze nooit goed nageeflijk, aan elkaar en over de rug krijgen.
Eerst goede reactie op je been, en dan komt na rechtrichten de voorkant vanzelf. Het klinkt in je typen alsof je focus te veel aan de voorkant ligt ipv aan de achterkant.

Bedankt voor je tip!! Ik heb met mijn vaste instructeur alleen op de achterhand gefocust. En met been gaat ze wel voorruit alleen van voor trekt ze haar hoofd echt overdreven omhoog.

Anastasia24

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 19:56

Lastig ts, zijn haar tanden wel goed? Kun je niet eens bitloos proberen? Soms moet je even buiten hokjes denken he. Mogelijk gewoon even een pad uit? opzadelen voor puur een ritje over het terrein? (Dus van wei naar stal of een rondje op de parkeerplaats). Mogelijk heeft ze slechte ervaringen met de bak, is ze teveel tegen gewerkt als ze enthousiast werd met het springen oid. (noem maar wat).
Verder zou ik het, hoe moeilijk ook, accepteren. Lekker met een los teugeltje en 10 minuten stappen, dat ze zichzelf druk maakt met dat dribbelen, prima, hoef je niet op te reageren, hoef je niets mee. Mogelijk dat ze dan zelf uiteindelijk denkt; waarom doe ik dit nog? En verder inderdaad; dressuur aan de hand. Kaptoom om, lesje meepakken en kijken waar ze moeite mee heeft, al zonder ruiter.

Nikita202

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-25 19:59

Anastasia24 schreef:
Lastig ts, zijn haar tanden wel goed? Kun je niet eens bitloos proberen? Soms moet je even buiten hokjes denken he. Mogelijk gewoon even een pad uit? opzadelen voor puur een ritje over het terrein? (Dus van wei naar stal of een rondje op de parkeerplaats). Mogelijk heeft ze slechte ervaringen met de bak, is ze teveel tegen gewerkt als ze enthousiast werd met het springen oid. (noem maar wat).
Verder zou ik het, hoe moeilijk ook, accepteren. Lekker met een los teugeltje en 10 minuten stappen, dat ze zichzelf druk maakt met dat dribbelen, prima, hoef je niet op te reageren, hoef je niets mee. Mogelijk dat ze dan zelf uiteindelijk denkt; waarom doe ik dit nog? En verder inderdaad; dressuur aan de hand. Kaptoom om, lesje meepakken en kijken waar ze moeite mee heeft, al zonder ruiter.

Haar tanden zijn ook gecheckt is ook niks mis mee. Bitloos heb ik 1x geprobeerd alleen toen lag ik er naast. Ik ga vaker met haar naar het veld en dan lekker los galopperen. Dit vind ze ook leuk. Verder hebben wij 2 binnen en 2 buiten bakken waar ze helaas bij allemaal hezelfde bij doet. Ik hoop dat ze hier ooit mee stopt. Want soms wil ik ook gewoon een rustig rondje stappen zonder dat gedribbel.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 20:01

Misschien rugpijn door een maagzweer? Dat schijnt vaker voor te komen.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 23:14

Als medische oorzaken uitgesloten zijn en je paard blijft hier moeilijk op blijft, moet je toch echt een paar stappen terug.

Zadel eraf, hoofdstel eraf, (touw)halster om met longeerlijn en eerst vanop de grond een goeie verbinding in je paard krijgen. Je paard moet ook de klik maken dat ze vooruit KAN om die ontspanning op te zoeken. Als ik het zo lees, is er vooral weerstand tegen je hand en been. Ga die strijd toch niet aan onder het zadel, die win je nooit en er is niets zo onaangenaam voor een paard als een harde & onstabiele verbinding (ook al duwt ze er zelf de hele tijd tegenaan). Leer je paard opnieuw dat de impuls van achter naar voren moet vloeien. Van de staart tot in de neus. Van zodra dit vanop de grond in orde is, kan je er weer op. Voor haar zal het ook fijn zijn om haar lijf opnieuw anders te leren gebruiken.

Verwacht niet dat het dan weer opstappen en wegrijden is. Je paard zal opnieuw hetzelfde gedrag gaan vertonen onder het zadel, na een tijd wordt dat nu eenmaal eerder een reflex door bijvoorbeeld lang te hebben moeten lopen met ongemak of geen fijne ervaringen onder het zadel. Daar moet je door. Vooral niet te veel van maken. Leer haar opnieuw dat de enige weg vooruit is. Weerstand? Vooruit! Hoofd in de sterren? Vooruit! En niet op een hardhandige manier, gewoon vooruit rijden. Laat die spanning en weerstand eruit vloeien. Het zal er niet uitzien en je zal je misschien een echte beginner voelen, maar houd in je achterhoofd dat je een nieuwe basis aan het leggen bent. Daar zal je later de vruchten van kunnen plukken. Op momenten dat je paard het echt moeilijk krijgt, stap gewoon af en ga weer even longeren tot je paard opnieuw de ontspanning vindt. Niks mis mee om wat out of the box te denken zodat je je paard succes ervaringen kan bieden, waar ze een goed gevoel en een goeie les uit kan halen.

Afhankelijk van hoe goed je Engels is, kan de methode van Anna Marciniak je hierbij echt helpen. Ze heeft een hoop publicaties, waaronder een boek. Zeker de moeite om eens te bekijken.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 23:23

Gebrek aan tempo controle kan zich ook uiten in dribbelen en niet nageeflijk gaan. Kan best zijn dat je haar juist moet afremmen in plaats van naar voren rijden. Ik zie dat zo vaak, mensen die hun paard door de bak laten sjezen in de hoop de achterhand eronder te drijven of dat soort gekkigheid.
Ik vind het wel vreemd dat Grand Prix ruiters niet weten hoe het opgelost moet worden trouwens. Heb je filmpjes?

DJZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 23:40

In welke omgeving zit je? Misschien weet ik iemand die jou erbij kan helpen :)

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-25 00:33

Volgens mij deze vraag nog niet gezien, maar zadel ook gecheckt?

En deed ze dit ook bij de vorige eigenaar? Wat is haar geschiedenis?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-25 08:12

Dubbele longe training kan wonderen doen. Ik denk dat het aangeleerd gedrag is van bij de vorige eigenaar in combinatie met niet goed nageeflijk rijden van jou.

In het rijden zou ik helemaal niks meer doen met de hand. Alleen zorgen voor contact en paard eerst goed aan het been maken. Hoe is afhankelijk van het paard en de bouw, maar het is wat anders dan hard naar voren jagen. Als het paard aan het been is ga je wat voltes rijden, openen en sluiten. Paard zal er vanzelf inzakken aan de voorkant.

De dribbel in stap komt omdat het paard er voor niet in zakt. In mijn ogen is dit dus bijzaak en zal het vanzelf oplossen als er aan de basisvoorwaarden wordt voldaan om het paard goed nageeflijk te rijden.

Dubbele longe zou ik oppakken met een goede instructeur die ook hier in van achter naar voren werkt. Pessoa zou ik mee kappen, daar krijgen ze iedere pas een ruk in de mond van en stoppen ze door af.

Kmbly

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-25 09:10

Hoe is het paard aan de longe met bijzet?
Als ik dit lees denk ik misschien aan een gebrek van balans bij het paard, zeker als ie altijd maar lol met je knol gedaan heeft :P
Dan kan het plots moeilijk zijn om balans te vinden in ontspanning en in de juiste houding.

Dan zou ik aan de longe met bijzet, niet te strak, ze moet zelf balans vinden in de begeleidende touwtjes. Balkjes erbij voor de corestability. Zoek een keer heuvels op en ga daar longeren.
Soms moeten ze leren de ontspanning te vinden zonder een ruiter.

Of lekker wandelen over het strand of oneven wegen (hobbeltjes, zwaar zand). Veel werken op de grond aan zelfvertrouwen, balans en coördinatie :)

Dan wordt het werk onder het zadel steeds wat beter.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-25 09:35

Nikita202 schreef:
Hallo Iedereen,

wat dacht je - en je instrctie - ervan om dit paard even fijn naar voren te rijden???
Niets afleren - dat dribbelen - maar iets nieuws aanleren zodat het paard uit zijn/haar confortzone moet
komen, leer het paard op een andere manier!!

Bijzetten beperkt weer de ruimte naar voren en worden de passen weer "afgemeten"
want wil het paard iets verder - wat nodig is om zijn/haar balans te vinden - naar voren rekken blokt het een zgn. ophouding en het paard gaat weer terug in zijn/haar confortzone

juist paarden die "kort" zijn moet je ruimte geven en later weer op zit terug rijden
Laatst bijgewerkt door mce op 03-04-25 09:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Nikita202

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-25 09:36

Bowo schreef:
Volgens mij deze vraag nog niet gezien, maar zadel ook gecheckt?

En deed ze dit ook bij de vorige eigenaar? Wat is haar geschiedenis?

Zadel is gecheckt. Ook andere zadels geprobeerd. Geen verschil.

Ze heeft nooit dressuurmatig gelopen. Ze is bij de vorige eigenaar toen ze net 4 was. prutsmuts heeft ze alleen gesprongen en lol met knol gereden. Nooit dressuurmatig aan de slag geweest.