Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Nikita202 schreef:Hallo Iedereen,
Ik ben een beetje hopeloos aan het worden. Ik loop tegen 2 problemen op.
1: mijn paard blijft dribbelen en zeg verzetten in stap. Zodra ik op mijn paard zit en de teugel een beetje op maat pak begint zij te dribbelen als ik hierin ophoudingen probeer te maken met mijn buitenteugel dan gaat ze omhoog. Ik heb oprecht alles geprobeerd. Ik heb geprobeerd haar te draaien, losse teugel of het te negeren maar niks helpt. Ze blijft dit doen. Ik heb al een half jaar dressuurles van een goede dressuurruiter en zelfs zij weet niet meer hoe dit op te lossen is. Zadel is ook al nagekeken maar is niks aan. Ze is al eens helemaal losgemaakt door een orceopaat en alles.
Mijn 2de probleem is de nageefelijkheid. Mijn paard die inmiddels bijna 8 is is nooit dressuurmatig doorgereden. De vorige eigenaar heeft alleen met haar gesprongen en lol met je knol gereden. Mijn paard blijft zijn hoofd in de lucht duwen en zich verzetten. Ik kan met een onrustige hand haar wel nageefelijk laten lopen alleen zelf vind ik dit niet fijn met een onrustige hand die maar een beetje trekt. Als ik een rustige hand heb dan negeert ze me hand en mijn been. Ik geef af en toe tikjes met mijn binnen been en probeer haar dan naar mijn buitenteugel te rijden. Ook dit werkt niet. Ze blijft haar hoofd naar boven duwen. Ik heb meerdere lesgevers gehad en dit blijft een moeilijk punt.
Heeft iemand voor een van deze dingen tips? Alles helpt!!!
Ik longeer mijn paard 2x per week met de passoa.
different1 schreef:Heeft (een van) je instructeur er zelf weleens op gezeten?
Zo nee, probeer dat eens, vanaf de grond kan het heel anders zijn dan hoe het voelt.
Werk je ook met haar aan de hand? Dit kan heel veel verschil maken voor je paard.
Longeren met passoa, mwah, beter is met dubbele lijnen omdat je dan kunt meeveren en loslaten.
Of aan de enkele longe en je verdiepen in horizontaal en verticaal evenwicht, zijn best wat online cursussen etc over te vinden.
fleurtjeuh schreef:Nikita202 schreef:Hallo Iedereen,
1: mijn paard blijft dribbelen en zeg verzetten in stap. Zodra ik op mijn paard zit en de teugel een beetje op maat pak begint zij te dribbelen als ik hierin ophoudingen probeer te maken met mijn buitenteugel dan gaat ze omhoog. Ik heb oprecht alles geprobeerd. Ik heb geprobeerd haar te draaien, losse teugel of het te negeren maar niks helpt. Ze blijft dit doen. Ik heb al een half jaar dressuurles van een goede dressuurruiter en zelfs zij weet niet meer hoe dit op te lossen is. Zadel is ook al nagekeken maar is niks aan. Ze is al eens helemaal losgemaakt door een orceopaat en alles.
Mijn 2de probleem is de nageefelijkheid. Mijn paard die inmiddels bijna 8 is is nooit dressuurmatig doorgereden. De vorige eigenaar heeft alleen met haar gesprongen en lol met je knol gereden. Mijn paard blijft zijn hoofd in de lucht duwen en zich verzetten. Ik kan met een onrustige hand haar wel nageefelijk laten lopen alleen zelf vind ik dit niet fijn met een onrustige hand die maar een beetje trekt. Als ik een rustige hand heb dan negeert ze me hand en mijn been. Ik geef af en toe tikjes met mijn binnen been en probeer haar dan naar mijn buitenteugel te rijden. Ook dit werkt niet. Ze blijft haar hoofd naar boven duwen. Ik heb meerdere lesgevers gehad en dit blijft een moeilijk punt.
Zijn er foto's gemaakt van de rug en nek door een dierenarts?
Zo ja, wanneer?
Wat is hier uit gekomen? Enige opmerkingen of aandachtspunten?
Heb je al eens bloedonderzoek laten doen?
Heb je ook geprobeerd grondles te nemen?
Hoe ging dat?
Hoe lang rij je zelf al?
Is dit je eerste paard?
Heb je les gehad van andere instructeurs?
Hoe ging dat?
Edit: meer vragen
Hoe is het verdere management van het paard?
Hoeveel staat ze binnen en buiten?
Als ze buiten staat, is het dan een paddock, weide of paddockparadise?
Wat voor voer krijgt ze en hoe veel?
different1 schreef:Ik bedoel geen grondwerkles, maar meer dressuur aan de hand, lange lijnen, dubbele lijnen.
Als ze bij de instructeur minder dribbelt, waarom die dan niet een paar keer laten rijden en dan uit laten leggen wat hij/zij doet/voelt?
c_alsemgeest schreef:Ik zie je alleen schrijven over teugels, niks over je been. Als je te veel tegen houdt gaan ze dribbelen.
Daarbij kan het ook een medische oorzaak hebben of iets wat niet past zoals het zadel, ook omdat er in de rest van de nagefelijkheid problemen zijn.
Al kan dit ook allemaal komen door te veel aan de voorkant te zitten zonder dat ze goed aan het been en over de rug zijn.
Zou even alles na gaan en er met instructie goed naar kijken.
Als bv je instructie er op gaat of een ander en hij doet het niet is het ws een rijtechnisch probleem. Gebeurt hetzelfde zou ik het zadel en medische zaken uit gaan sluiten.
c_alsemgeest schreef:Dan zit daar je probleem, als ze niet echt op je been reageren, ga je ze nooit goed nageeflijk, aan elkaar en over de rug krijgen.
Eerst goede reactie op je been, en dan komt na rechtrichten de voorkant vanzelf. Het klinkt in je typen alsof je focus te veel aan de voorkant ligt ipv aan de achterkant.
Anastasia24 schreef:Lastig ts, zijn haar tanden wel goed? Kun je niet eens bitloos proberen? Soms moet je even buiten hokjes denken he. Mogelijk gewoon even een pad uit? opzadelen voor puur een ritje over het terrein? (Dus van wei naar stal of een rondje op de parkeerplaats). Mogelijk heeft ze slechte ervaringen met de bak, is ze teveel tegen gewerkt als ze enthousiast werd met het springen oid. (noem maar wat).
Verder zou ik het, hoe moeilijk ook, accepteren. Lekker met een los teugeltje en 10 minuten stappen, dat ze zichzelf druk maakt met dat dribbelen, prima, hoef je niet op te reageren, hoef je niets mee. Mogelijk dat ze dan zelf uiteindelijk denkt; waarom doe ik dit nog? En verder inderdaad; dressuur aan de hand. Kaptoom om, lesje meepakken en kijken waar ze moeite mee heeft, al zonder ruiter.
Nikita202 schreef:Hallo Iedereen,
Bowo schreef:Volgens mij deze vraag nog niet gezien, maar zadel ook gecheckt?
En deed ze dit ook bij de vorige eigenaar? Wat is haar geschiedenis?