Spanjaard in de dressuur?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

sallinara

Spanjaard in de dressuur?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-25 13:34

Hoihoi,
Zodra Cookie haar veulentje heeft gehad en is afgespeend wil ik beginnen met het trainen voor de Dressuur.
Cookie is een 10 jarige Cruzado merrie, niet een brede spanjaard maar meer wat smaller.
Nou hoorde ik van mensen dat er op Spanjaarden vaak niet eerlijk gejureerd wordt?
Of is dit echt alleen tegen de volle PRE’s/Andalusiërs en niet de smalle kruisingen?
Ik heb drie foto’s van haar toegevoegd, we rijden natuurlijk nu niet op haar door haar dracht.
Let op, ze is drachtig op deze foto’s, dus ze zal er niet perfect uitzien.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door sallinara op 17-03-25 13:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Femke_Tweety

Re: Spanjaard in de dressuur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-25 13:35

Een jurylid beoordeelt wat hij of zij ziet.

Is je paard goed aan de hulpen, mooi in balans, linksom en rechtsom soepel en er is geen protest te zien,

Dan scoor je met ieder paard goed.

Zorg daar dus voor..

sallinara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-25 13:37

Femke_Tweety schreef:
Een jurylid beoordeelt wat hij of zij ziet.

Is je paard goed aan de hulpen, mooi in balans, linksom en rechtsom soepel en er is geen protest te zien,

Dan scoor je met ieder paard goed.

Zorg daar dus voor..

ah oke. Het valt mij vaak op dat ik weinig tot geen valkjes in de dressuur zie

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-25 13:39

Valken zijn er ook minder dan bruinen of vossen.
Vroeger was het een vrij zeldzame kleur. Inmiddels door alle kleurfokkers (helaas) niet meer zo zeldzaam

Maar kleur heeft helemaal niets met dressuur te maken, dus dat doet er in de wedstrijdring al helemaal niet toe.

Rose123

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-25 14:21

Dressuur is en blijft een jury sport. De een vind het mooi, de ander niet.
Het zou niet mogen maar als je binnen de favoriete soort paarden van een jury lid valt heb je vaak wel een klein voordeel.

Je ziet weinig valk/bruine/zwarte of vossen spanjaarden omdat dit van origine geen "echte" spanjaarden zijn. Enkel zwarte paarden werden gebruikt voor rouwkoetsen en de rest werd gezien als fokfout. Dit omdat ze enkel schimmel mochten zijn.

Intussen is dit natuurlijk allang niet meer zo, maar je ziet het flink terug in de foklijnen.

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-25 14:34

Er zijn juryleden die zich laten beïnvloeden door het type paard, maar dat zijn er gelukkig wel steeds minder naar mijn idee.

Het blijft echter wel zo dat andere type paarden anders kunnen scoren op bepaalde onderdelen. De gemiddelde Spanjaard heeft minder aanleg voor uitgestrekte gangen dan de gemiddelde dressuurgefokte KWPN'er, het is dan dus niet gek dat je daar minder voor scoort omdat je simpelweg minder verruiming laat zien.

Elitedeux

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-25 14:53

Ik ben zelf jury dressuur, maar als jury moet het je niet uitmaken of je een Haflinger, KWPN'er of een Spanjaard in de ring hebt. Ik kijk liever naar een vriendelijk, correct gereden paard dan naar een mega bewegend paard vol spanning.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-25 15:04

Ik snap je wel. Iemand die ik ken is ook eens negatief bekeken geweest door de jury omdat ze een fries rijdt en haar fries hoge knieactie had. Ze wouden perse haar bit nakijken omwille van die knieactie.

En tegenwoordig zie je bijna alleen tandenkloppende kwpners in de grand prix.

Ben zelf ook twijfelende om dressuur te doen met mijn kruising tinker x fries. Heb geen doelen om hoog te gaan. Maar basis tot M moet wel mogelijk zijn lijkt me.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-25 15:15

Aan het eind van het jaar heeft iedereen gekregen wat hij verdiend heeft. Soms krijg je een keer te veel, soms een keer te weinig, maar je kunt nooit elke wedstrijd pech hebben. Er zijn juryleden die het extra knap vinden met een ander ras, en daardoor te hoog punten. Er zijn juryleden die het helemaal ruk vinden en te laag punten. En er zijn hele goede juryleden die gewoon elke combinatie precies geven wat ze verdienen. Maar al met al na een jaar wedstrijden rijden mag je niet klagen, welk ras je ook hebt. Je bent dan inmiddels door meerdere juryleden beoordeeld.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-25 15:20

Ik sluit me helemaal aan bij de reactie van Dorien92.

Ingrid_ms

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-25 15:28

Er zijn heel veel PRE's die in de dressuur worden uitgebracht. Ik heb er zelf ook een en heb niet het idee dat we anders worden beoordeeld dan andere combinaties.

Durquia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-25 15:38

Ingrid_ms schreef:
Er zijn heel veel PRE's die in de dressuur worden uitgebracht. Ik heb er zelf ook een en heb niet het idee dat we anders worden beoordeeld dan andere combinaties.

Zelfde hier

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-25 15:45

Ik ben zelf jury tot het M2, en het maakt mij echt niet uit wat voor een paard er in mijn baan loopt zolang de boel maar gewoon voor elkaar is.
Zo heb ik wel eens gehad dat een Harlinger op plek 1 stond en degene met het waanzinnige gave paard (vaak zijn dat de profs) net aan een winstpunt had. Goed is goed, fout is fout.

En ik kan mij eigenlijk best ergeren aan de uitspraken, ja deze jury houd niet van friezen of what ever. Als ik het moet geloven heb ik echt onwijs veel collega's die met voorkeuren aan de baan zitten. En ja er zullen heus wel collega's zijn die zo werken, maar zóveel zullen dat er niet zijn.

Ik denk dat het ook schort aan zelfreflectie. Zo heb ik wel eens een spanjaard in de ring gehad welke onwijs aan het krabbelen was, en die met veel spanning door de baan zit. Als je dan als ruiter je oefeningen niet afmaakt (zoals een gebroken lijn niet tot 10 meter, je voltes met ene boog te klein en de ander veeeeels te groot, wijken schuin oversteken en noem maar op) kun je niet verwachten dat ik met 7 en 8 werk. Dan is het een 6 of lager. Klaar, dat heeft niets met rassen te maken.
Als ik dan even later bij het secretariaat zit te wachten tot ik de lijsten kan ondertekenen, en de betreffende persoon haar protocol krijgt, teleurgesteld is want het ging zoooo veel beter dan de vorige keer en de opmerking komt, de jury houd gewoon niet van spanjaarden..... ja dan krijg ik echt jeuk...

Dus ik zou dan ook wel eens willen dat mensen eens de hand in eigen boezem steken. Want ik zit met liefde op mn vrije zondag 4 uur aan de baan te jureren voor 5.50 euro per uur, want het is tenslotte vrijwilligerswerk. En dát vergeten mensen nog wel eens.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-25 15:47

Met name juryleden die hoger mogen jureren die zijn vaak heel eerlijk. Als jij een correcte verruiming weet te rijden dan zien ze dat echt wel. Ook al strekt je paard niet zo gemakkelijk en veel.
Dat is onze ervaring met een merens.
Maar hoe hoger je komt hoe hoger een paard punten zal krijgen omdat het een natuurlijk bewegegingswonder is.
Maar dan praat je vanaf het Z.
Elk paard dat normaal gebouwd is moet tot en met het M - Z kunnen komen. Dus gewoon lekker gaan starten.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-25 15:48

Het maakt echt niet uit met wat voor een paard je rijdt, in de wereldbeker lopen er dit seizoen heel veel Lusitano's mee zelfs op het hoogste niveau. Niet Spaans maar Portugees.

Ieder paard heeft sterke en minder sterke punten en het is aan de ruiter om het paard zo te ontwikkelen dat het beste er uit gehaald wordt naar zijn kunnen en daar zal een jury ook op beoordelen.

Picopico

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-25 15:51

In je andere topic zei je dat ze een Roemeens chipnummer heeft. Is het dan wel een Spaans paard?

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-25 15:53

Lekker doen :D
Laatst bijgewerkt door Autumnn op 17-03-25 15:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-25 15:55

Ik heb een poosje met een draver gestart. De een vond het knap, de ander schreef letterlijk “dat beest moet voor de kar”, en weer een ander boeide het niks of er ene kwpn’er, draver of Shetlander in de baan reed.
Verschilt heel erg per jury

sallinara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-25 16:04

Picopico schreef:
In je andere topic zei je dat ze een Roemeens chipnummer heeft. Is het dan wel een Spaans paard?

Ja, want haar ras is nog steeds een Cruzado

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-25 16:30

Officieel is cruzado geen ras, maar de benaming voor een kruising waarvan 1 ouder een goedgekeurde PRE of lusitano is.
Je kan in het paspoort zien welke ouder is goedgekeurd.
Als je geen extra papier hebt kun je bij het stamboek een cruzado document aanvragen.

Texas02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-25 17:53

Ik heb met een Draver dressuur gereden en ik heb eigenlijk altijd eerlijk commentaar gehad, en ik heb ook vaak winst gereden. Bijna altijd zelfs. Dus ik ga ervan uit dat ze een Spanjaard dan ook wel eerlijk beoordelen.

Alenthe05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-25 18:13

Ik start met mijn volle PRE in het Z2, heb nog maar 1x Z2 gestart en gewoon beoordeeld zoals het was. Had een hoop 7ens maar ook 4en ed. Heb niet het idee dat ik benadeeld word. Krijg alleen soms stomme reacties van zn benen... Hij maait iets. Hij heet een slechte stap en een mega galop en word daar dan ook op beoordeeld. Het is alleen al een sport voor mij om hem in de ontspanning te houden tijdens mn proeven....

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-25 18:17

Ik jureer zelf en hoor wel eens in een kantine dat ik een hekel heb aan haflingers, PRE's, Friezen, vossen met veel wit of wat dan ook. En ik durf echt te zeggen dat het niet zo is maar voor veel mensen is het makkelijker om dat over een jury te zeggen dan kritisch naar zichzelf te kijken.
Ieder ras heeft punten waar ze van nature wat sterker in zijn of wat minder sterk en het gaat erom dat je daar zo goed mogelijk met omgaat.

Annelies_VG

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-25 18:42

Dorine92 schreef:
Aan het eind van het jaar heeft iedereen gekregen wat hij verdiend heeft. Soms krijg je een keer te veel, soms een keer te weinig, maar je kunt nooit elke wedstrijd pech hebben. Er zijn juryleden die het extra knap vinden met een ander ras, en daardoor te hoog punten. Er zijn juryleden die het helemaal ruk vinden en te laag punten. En er zijn hele goede juryleden die gewoon elke combinatie precies geven wat ze verdienen. Maar al met al na een jaar wedstrijden rijden mag je niet klagen, welk ras je ook hebt. Je bent dan inmiddels door meerdere juryleden beoordeeld.

Hier ben ik het helemaal mee eens.

Mensen die altijd klagen dat de jury niet van hun paard houdt, zouden weleens aan wat zelfreflectie mogen doen. Natuurlijk zijn er juryleden die je gewoon liever niet tegen komt, maar echt niet zo veel. Bedenk dat ze daar voor een appel en een ei zitten, dat doen ze niet omdat ze het leuk vinden om even Spaanse paarden af te gaan zeiken, zo naar zijn veruit de meeste mensen echt niet.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-25 18:50

sallinara schreef:
Picopico schreef:

Ja, want haar ras is nog steeds een Cruzado

Cruzado is geen ras, maar het Spaanse woord voor kruising.

Maar ras doet er geen fluit toe.
Een leuk paard is een leuk paard, dat staat los van kleur of ras.

En een goed gereden gehoorzaam paard dat vrolijk en (voor zijn type) soepel door de baan gaat,
Is precies dat. Een goed gereden en vrolijk, soepel paard.