Hoe lang duurt het om de basics van het paardrijden te leren

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ninaphan

Hoe lang duurt het om de basics van het paardrijden te leren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-25 22:53

hoi, misschien een heel stomme vraag … maar ik ga ze toch stellen. Ik ben ongeveer 2 jaar geleden begonnen met leren paardrijden als volwassene (51j). Stap , draf en doorgezeten draf lukt aardig en in ontspanning , met galop heb ik op bepaalde paarden nog wat moeite. Soms met het aangalopperen en soms met het paard in galop te houden. Dus… ik vroeg me af of het normaal is dat dit soms nog echt moeilijk is voor me? Of ben ik gewoon een extreem trage student? Eerst zat ik op een manege die nogal ‘ van de harde aanpak’ was zowel voor paard als ruiter dus daar ben ik inmiddels vertrokken.nu rijd ik eindelijk lekker op een plek waar alles in mijn ogen dier en mens vriendelijker is. In de eerste manege kreeg ik bakken negativiteit over me ‘ dat ik dat aangalopperen vaak nog niet altijd kon’ . De manege waar ik nu ga vind het heel normaal dat het op het ene paard heel vlot gaat en op een ander een uitdaging is. Ze laten me op veel verschillende paarden rijden zodat ik van elk paard kan leren. Tevens wordt er hier erg op houding gewerkt ( longe zitles, zonder beugels, galop in 2 point etc). Dus ik zou heel graag eens van jullie horen hoe lang jullie er over gedaan hebben om correct ( zonder je paard tegen te werken) zelfverzekerd en ontspannen ( paard en ruiter) de 3 gangen te rijden.
Ps ik weet wel dat leren paardrijden een leven lang duurt…

Janine1990

Re: Hoe lang duurt het om de basics van het paardrijden te leren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-25 23:00

Ik denk dat het enorm afhangt van je persoonlijke talent en gevoel ervoor. Daarnaast is goede begeleiding en mentaal comfort best wel key.

Ik begon toen ik 9 was, binnen twee lessen had ik het lichtrijden onder de knie. Maar een collega vertelde me dat zijn kleindochter van die leeftijd na een paar maanden nog steeds niet kan lichtrijden, als in er nog steeds moeite mee heeft.

Het lijkt me ook een stuk lastiger wanneer je wat ouder bent wanneer je begint.

Dus ja, is er een tijd te koppelen aan het onder de knie krijgen van de basics? Ik zou het in ieder geval niet aandurven...

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-25 23:15

Ik denk dat je grootste uitdaging je leeftijd is. Als je jong leert rijden, gaat dat gewoon veel makkelijker. Dat is niet erg, maar je kan jezelf leercurve niet vergelijken met de jonge generatie.

2 jaar is voor de basis een prima tijd. Nu wordt het kilometers maken en sterker/stabieler worden zelf. Bepaalde core stability oefeningen kunnen je daar mee helpen. Hoe meer controle over jezelf, hoe makkelijker het rijden zal zijn.

Ben heel benieuwd waarom je nu nog hebt leren rijden, altijd al een wens geweest?
Vind het iig weg stoer en dapper!

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-25 23:27

Het klinkt alsof de manege waar je rijdt erg fijn gericht is op correct rijden. Hopelijk is dat ook echt zo, want vaak leer je toch pas echt rijden van een eigen instructeur en een eigen paard. Die geven toch net even wat beter les dan de gemiddelde manege. Niks ten nadelen van hen, maar dat is toch vaak meer gericht op kinderen en met plezier leren rondsturen door de bak.

Doen ze bij de manege ook prive lessen? Geen idee of je dat al doet, maar dat kan soms echt helpen om jezelf net even die juiste hulp te geven omdat je dan continu aandacht en hulp krijgt. En dan vooral ook gericht aangeven wat je moeilijk vindt en waar je graag nog hulp bij wilt. Dan kan een instructeur daar ook gericht mee helpen.

En tot slot, wat hierboven ook al genoemd werd: investeer in je eigen lichaam en souplesse. Voldoende conditie en spierkracht helpen je enorm in het zadel. Er zijn tegenwoordig veel ruiter vitaal coaches die je helpen als ruiter de juiste spieren te trainen, maar zelfstandig kun je natuurlijk ook gemakkelijk werken aan je lichaam. Daar ga je zeker profijt van hebben met je balans in de galop. Af en toe thuis wat sportoefeningen doen of een avondje in de week naar de sportschool kunnen echt helpen in het zadel.

Oke en als allerlaatste: wees niet te streng voor jezelf. Iets leren als kind is vrij eenvoudig, wanneer je geen kind meer bent is dat vaak een stuk ingewikkelder. Echt super tof dat je deze hobby bent gaan oppakken en met voldoende passie en plezier kun je alles bereiken. Dat scheelt weer aan paardrijden: in theorie kun je dat op bijna elke leeftijd doen. :j

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 05:57

Wat hier meespeelt is natuurlijk talent of aanleg, maar ook de leeftijd. EN, niet te vergeten, hoe lang krijg je de tijd in een uur les om te galopperen bijvoorbeeld? Is dat 1 rondje per uur, of zijn dat er 10? Dat maakt ook heel veel uit. En mag je 1 overgang doen, of oefen je gedurende de les een stuk of 5 overgangen?
Verder maakt het paard ook veel uit. Is het een paard met een stijve rug of juist een paard wat loopt als een leunstoel? Op de 1 zit iedereen makkelijker dan op de andere. Dat zul je ook merken als je elke week op een ander dier rijdt.

Maar verder is 1 keer per week les minus de vakanties natuurlijk nog niet veel uren in het zadel. Ga je 2 keer per week rijden, dan zal de progressie er echt al sneller zijn.

Gewoon blijven genieten, het komt echt wel goed.
Oh ja, mocht je het echt leuk vinden, dan kun je op zoek gaan naar een bijrijdpaard. Ik heb een bijrijder die nog wat ouder is dan jij en die meldde zich bij mij als 'gevorderde beginner'. Dus kon mogelijk nog minder dan jij. Ik heb haar de kans gegeven, ze lest 3 keer per maand prive op mijn paard nu bij de instructeur van de manege, rijdt nog de manegeles er bij en verder heb ik haar inmiddels wat leren springen, leren longeren, zijn we met grondwerk begonnen. Zij zocht een braaf wat ouder paard, en met mijn paard gaat dat goed. De jonge ruin is haar te mans, dus die doet ze hooguit als ik er bij ben en ik er eerst op gereden heb.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 09:17

Zoals al vermeld. Talent en aanleg speelt mee. En dan niet alleen van jou hoor. Ook van je instructie en lespaard. Wanneer je met een goed leerpaard en een gedreven instructeur (privé) les hebt, meerdere keren per week, dan kan het best heel snel gaan.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 09:38

Volgens mij is dat heel normaal hoor. Bij de manege hier zijn ook paarden waar bijna niemand zo op weg galoppeert (en paarden bij wie iedereen alles lijkt te kunnen). Zeker als je steeds op andere paarden ingedeeld wordt, leer je zo'n lastiger paard toch wat minder goed doorgronden.
Gewoon meters maken, dan wordt het steeds beter. En leuker!

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 09:54

Ik heb geen talent en 0.0 aanleg dus ik voel me met 40 jaar rij ervaring ook een absolute beginner soms. Helemaal op een paard wat ik niet ken. Maar ook op mijn eigen paard. Mijn tip, zorg vooral dat je er lol in hebt. Dat is het allerbelangrijkste. Ik zie paardrijden als puzzelen. Soms valt alles op zijn plek. Dat zijn momenten die je moet koesteren. En soms kun je het gevoel krijgen dat het niet lukt. Als dat tijdens je les gebeurt gewoon vragen, wat doe ik nu waardoor het niet lukt?

Ninaphan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-25 10:18

MarliesV schreef:
Ik denk dat je grootste uitdaging je leeftijd is. Als je jong leert rijden, gaat dat gewoon veel makkelijker. Dat is niet erg, maar je kan jezelf leercurve niet vergelijken met de jonge generatie.

2 jaar is voor de basis een prima tijd. Nu wordt het kilometers maken en sterker/stabieler worden zelf. Bepaalde core stability oefeningen kunnen je daar mee helpen. Hoe meer controle over jezelf, hoe makkelijker het rijden zal zijn.

Ben heel benieuwd waarom je nu nog hebt leren rijden, altijd al een wens geweest?
Vind het iig weg stoer en dapper!

Hoi! Dank je voor de bemoedigende woorden! Ik kon vroeger niet leren paardrijden omdat ik voor mijn werk geen high risk sport mocht doen. Vandaar dat ik zo laat ben begonnen. Mijn trainer is een event rider en laat me veel balans en beenoefeningen doen ( lichtrijden zonder stijgbeugels , 2 point etc) . Hij beseft dat mijn lichaam ouder is en geleidelijk sterker moet worden en besteed daar veel aandacht aan en ik ben dik tevreden met hem. Buiten het rijden doe ik pilates en yoga , met pilates ben ik begonnen om het rijden te verbeteten en yoga doe ik al jaren. Heel confronterend wel hoe anders je proprioceptie is in het zadel! En dan kijk je naar een gevorderde ruiter en lijkt alles vanzelf en vloeiend te gaan . Ik blijf ervoor gaan want ik vind paarden helemaal geweldig. Dikke merci voor je mooie woorden

Ninaphan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-25 10:22

SusanH schreef:
Ik heb geen talent en 0.0 aanleg dus ik voel me met 40 jaar rij ervaring ook een absolute beginner soms. Helemaal op een paard wat ik niet ken. Maar ook op mijn eigen paard. Mijn tip, zorg vooral dat je er lol in hebt. Dat is het allerbelangrijkste. Ik zie paardrijden als puzzelen. Soms valt alles op zijn plek. Dat zijn momenten die je moet koesteren. En soms kun je het gevoel krijgen dat het niet lukt. Als dat tijdens je les gebeurt gewoon vragen, wat doe ik nu waardoor het niet lukt?

Ik denk dat je een tikje streng bent voor jezelf . Heel herkenbaar wel wat je zegt over dat puzzelen en dat alles soms op zijn plek valt. En ja, dat is een heerlijk gevoel. Enne dan denk je jaaaaa nu weet ik hoe het moet om er dan denk bolgende les achter te komen dat je het niet kan herhalen. En dan lijkt het of je weer helemaal opnieuw begint!

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 10:27

Heb 2 jaar les gehad en ik durf niet te galopperen. Eerste erg fout gegaan... heb inmiddels al 3 jaar eigen paard en er 2x op gezeten haha. Ik rij vaker op het oudere paard van mijn man en enkel stap en draf onderweg. Mijn man en bijrijdsters doen de tochten met galop wel. Ik men overigens veel meer dan dat ik onder het zadel actief ben. In deze wintermaanden zijn de paarden mij te wakker.

Waarom zou je iets moeten doen wat jou niet lukt of niet ligt? Fijn dat alle 3 de gangen jou lukken! Kun je niet op 1 en hetzelfde paard langere tijd lessen? Mij hielp dat enorm. Ik had altijd hetzelfde paard en soms kon dat niet dan altijd hetzelfde reserve paard.

Nu ben ik zo'n 20 jaar jonger begonnen maar niet in beste periode van mijn leven en momenteel qua gezondheid al helemaal een ramp. Overigens ik deed er ook yoga naast en tegenwoordig aqua sporten.

Je bent top bezig en wat maakt niveau uit? Als er maar plezier is! Ik heb enkel plezier in rustige ritjes en in mennen. Overigens ook in grondwerk. Lol samen met je knol is zoveel belangrijker dan een niveau sticker!

loveslimpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 10:33

Zoals al eerder gezegd, probeer je niet te meten aan anderen maar kies je eigen doelen uit, wat zou je graag willen bereiken? Misschien wil je goed genoeg kunnen zitten om een wedstrijdje te rijden, maar wellicht wil je het juist om een keer te gaan springen of een gave buitenrit te maken.

Met een keer les in de week zit je nu dus een een kleine 100 uur rij-tijd. Dat is echt nog niet heel veel… en het ding is, met paardrijden ben je nooit uitgeleerd. Je kunt als combinatie jezelf altijd verbreden of verdiepen en als je dat dan door hebt, begin je op een ander paard weer van voor af aan.

Ga vooral door en houdt plezier!

Ninaphan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-25 10:46

loveslimpie schreef:
Zoals al eerder gezegd, probeer je niet te meten aan anderen maar kies je eigen doelen uit, wat zou je graag willen bereiken? Misschien wil je goed genoeg kunnen zitten om een wedstrijdje te rijden, maar wellicht wil je het juist om een keer te gaan springen of een gave buitenrit te maken.

Met een keer les in de week zit je nu dus een een kleine 100 uur rij-tijd. Dat is echt nog niet heel veel… en het ding is, met paardrijden ben je nooit uitgeleerd. Je kunt als combinatie jezelf altijd verbreden of verdiepen en als je dat dan door hebt, begin je op een ander paard weer van voor af aan.

Ga vooral door en houdt plezier!

Hoi, mijn doel was om buitenritten te maken en ook te kunnen draven en galopperen buiten. Enne… 3 maanden geleden zei mijn trainer dat we dit doel gingen bereiken voor t eind van 2024 en dat is gelukt. Ik ben 3 weken geleden op buitenrit met hem gegaan en het verliep prima. Ik reed op een merrie die in te piste liever lui dan moe is maar buiten rijden vind ze heerlijk. Ze kende heel goed de paadjes waar er gedraafd en gegalopeerd wordt en ze was mega enthousiast maar ook braaf. Ze denderde niet met me weg ofzo. Het was heeeerlijk. Juist omdat het allemaal zo goed ging en ik best wel een gevoel van ‘controle’ had viel het me zo tegen dat ik afgelopen 2 lessen op hetzelfde paard in de piste zoveel moeite had…

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 10:50

Buiten rijden is iets heel anders dan in de rijbak.

Ik kan met mijn eigen pony in de rijbak af en toe enorm lopen stuntelen, in het bos maken we gewoon heerlijk plezier.
Zowel voor je paard als voor jouzelf is rechtuit galopperen een stukje gemakkelijker dan op een rondje.

Mijn pony is in de bak ook anders dan in het bos.

Dus fijn dat je je initiële doel bereikt hebt!

Waarschijnlijk gaat het rijden in de rijbak ook beter nadat je een of meerdere buitenritten hebt gemaakt, gewoon omdat je het gevoel van een eindje door galopperen of draven hebt ervaren.

Je huidige manege klinkt als een goede, 2 jaar op jouw leeftijd is niet gek, zeker niet omdat je veel wisselt van paard.
En veel wisselen van paard is juist in deze fase ook nog heel erg goed, daarmee leer je ook echt op je gevoel werken.

Lekker van blijven genieten en af en toe een buitenrit boeken, zorgen dat je plezier blijft beleven aan het paardrijden.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 10:57

Buiten rijden is vaak makkelijker, zeker met een flegmatiek paard omdat ze dan wat meer impuls hebben. Dus niet te streng zijn voor jezelf, in de bak rijden is inderdaad iets heel anders.

Gewoon lekker kilometers blijven maken en ik weet niet meer hoelang ik er over gedaan heb om de drie gangen te rijden zonder het paard in de weg te zitten (was kind) maar ik weet wel dat zoals anderen al aangeven dat hoe ouder je bent, hoe lastiger het is omdat het lichaam vaak wat minder soepel is.

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 11:00

SusanH schreef:

Dit had ik kunnen schrijven.. Ik rol op ervaring, en ik vind het verschrikkelijk leuk. Maar talent. nee, dat is aan mij voorbij gegaan. Goede instructie kan wel heel veel schelen. maar ik zal nooit de finesses leren.

Wat zijn uiteindelijk je doelen? wat wil je bereiken?

Flubberboot

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-25 21:56

De ene is er 5 jaar mee bezig, de andere 50. Kies voor lol en blijf je best doen, moet leuk blijven voor jou en paard! En vooral: trek je niet teveel aan van anderen. Natuurlijk komt er best wel eens goed advies voorbij, maar er zijn zo enorm veel meningen en methodes dat je het nooit helemaal goed zult doen voor iedereen.

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-25 22:02

Eens met de vorige berichten.. Je huidige plek klinkt goed! Ik zou vragen of jullie nog wat vaker buiten kunnen gaan rijden. En hoe lang t duurt.. Ik denk dat 90 procent het vd ruiters als kind heeft geleerd, dus dat is niet vergelijkbaar.

Je zou nog eens kunnen kijken of je een lesje op een 'joker' (nep paard) kan doen. Dat is ook altijd erg leerzaam

Edit: Oh ik dacht ik zal in je profiel kijken waar je zit.. maar in Spanje weet ik daarvoor niemand :D

Ninaphan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-25 00:10

Flubberboot schreef:
De ene is er 5 jaar mee bezig, de andere 50. Kies voor lol en blijf je best doen, moet leuk blijven voor jou en paard! En vooral: trek je niet teveel aan van anderen. Natuurlijk komt er best wel eens goed advies voorbij, maar er zijn zo enorm veel meningen en methodes dat je het nooit helemaal goed zult doen voor iedereen.

Thanks guapa, inderdaad gewoon mijn best doen en met veel plezier zonder me teveel zorgen te maken over eventueel gestuntel haha. Dank je !

Ninaphan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-25 00:17

Ladyson schreef:
Eens met de vorige berichten.. Je huidige plek klinkt goed! Ik zou vragen of jullie nog wat vaker buiten kunnen gaan rijden. En hoe lang t duurt.. Ik denk dat 90 procent het vd ruiters als kind heeft geleerd, dus dat is niet vergelijkbaar.

Je zou nog eens kunnen kijken of je een lesje op een 'joker' (nep paard) kan doen. Dat is ook altijd erg leerzaam

Edit: Oh ik dacht ik zal in je profiel kijken waar je zit.. maar in Spanje weet ik daarvoor niemand :D

Hoi , bedankt voor je leuke reactie. Hier in spanje is er inderdaad geen joker te bespeuren. Maar ik heb gevraagd aan mn instructeur om het contact , het magische heerlijke nog te vinden elastische contact, vanop de grond samen te oefenen. Hij ziet het helemaal zitten om even paard te spelen haha. Ik wil nl. Niet zitten prutsen met de mond van het paard en daardoor ben ik naar t schijnt een beetje te soft met mijn handen en maak ik te weinig contact. Dus ik ben zeer benieuwd hoe we dat gaan oefenen morgen!

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-25 00:41

Je huidige manege klinkt als een goede manege. Je geniet met volle teugen, toch? Dat is echt het belangrijkste want daar draait de hele hobby om. Doe zo verder!

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-25 17:14

Het klinkt alsof je op de juiste plek bent en zelf ook op de goede weg.

Als je graag wat meer vooruitgang wil zien kun je nog kijken of werken aan je eigen lijf kan helpen. (hint, dat werkt voor bijna iedereen eigenlijk)
De term ruiterfit geeft je gegarandeerd wel video materiaal om thuis eens wat aan de slag te kunnen gaan. Werken aan je eigen kracht coördinatie en soepelheid kan nooit kwaad. Dus het is nooit verspilde tijd.

Ninaphan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-25 19:45

pol013 schreef:
Het klinkt alsof je op de juiste plek bent en zelf ook op de goede weg.

Als je graag wat meer vooruitgang wil zien kun je nog kijken of werken aan je eigen lijf kan helpen. (hint, dat werkt voor bijna iedereen eigenlijk)
De term ruiterfit geeft je gegarandeerd wel video materiaal om thuis eens wat aan de slag te kunnen gaan. Werken aan je eigen kracht coördinatie en soepelheid kan nooit kwaad. Dus het is nooit verspilde tijd.

Thanks! Vollop aan de pilates en ruiterfitheid want fit zijn is altijd top he :j

Ellerhuisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-25 20:47

Wat grappig om te lezen. Ik word zeer binnenkort 60 en heb sinds 3 maanden les. Ik ben (was) bosritten gewend, stap, draf, galop geen probleem. Toen ik begon heb ik gelijk gemeld; ik kan best rijden maar absoluut niet technisch en dat klopt als een bus. We hebben nu 2 jonge dames staan die deze zomer beleerd gaan worden, wordt uitbesteed, dus rijles is essentieel.
Maar poeh, wat is paardrijden zwaar in een bak, ben vaak "kapot" na een half uurtje prive les. Ik rijd op diverse manege paarden, allemaal verschillend van karakter, leer je veel van.
Veel plezier met je lessen en leuk je bericht gelezen te hebben!

Tati2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 16:47

Knap dat je met paardrijden begonnen bent.
Denk dat van veel factoren afhangt.
Rustig aan en jezelf niet te veel druk opleggen.
Genieten!