Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
MarliesV schreef:Ik denk dat je grootste uitdaging je leeftijd is. Als je jong leert rijden, gaat dat gewoon veel makkelijker. Dat is niet erg, maar je kan jezelf leercurve niet vergelijken met de jonge generatie.
2 jaar is voor de basis een prima tijd. Nu wordt het kilometers maken en sterker/stabieler worden zelf. Bepaalde core stability oefeningen kunnen je daar mee helpen. Hoe meer controle over jezelf, hoe makkelijker het rijden zal zijn.
Ben heel benieuwd waarom je nu nog hebt leren rijden, altijd al een wens geweest?
Vind het iig weg stoer en dapper!
SusanH schreef:Ik heb geen talent en 0.0 aanleg dus ik voel me met 40 jaar rij ervaring ook een absolute beginner soms. Helemaal op een paard wat ik niet ken. Maar ook op mijn eigen paard. Mijn tip, zorg vooral dat je er lol in hebt. Dat is het allerbelangrijkste. Ik zie paardrijden als puzzelen. Soms valt alles op zijn plek. Dat zijn momenten die je moet koesteren. En soms kun je het gevoel krijgen dat het niet lukt. Als dat tijdens je les gebeurt gewoon vragen, wat doe ik nu waardoor het niet lukt?
loveslimpie schreef:Zoals al eerder gezegd, probeer je niet te meten aan anderen maar kies je eigen doelen uit, wat zou je graag willen bereiken? Misschien wil je goed genoeg kunnen zitten om een wedstrijdje te rijden, maar wellicht wil je het juist om een keer te gaan springen of een gave buitenrit te maken.
Met een keer les in de week zit je nu dus een een kleine 100 uur rij-tijd. Dat is echt nog niet heel veel… en het ding is, met paardrijden ben je nooit uitgeleerd. Je kunt als combinatie jezelf altijd verbreden of verdiepen en als je dat dan door hebt, begin je op een ander paard weer van voor af aan.
Ga vooral door en houdt plezier!
SusanH schreef:Ik heb geen talent en 0.0 aanleg dus ik voel me met 40 jaar rij ervaring ook een absolute beginner soms. Helemaal op een paard wat ik niet ken. Maar ook op mijn eigen paard. Mijn tip, zorg vooral dat je er lol in hebt. Dat is het allerbelangrijkste. Ik zie paardrijden als puzzelen. Soms valt alles op zijn plek. Dat zijn momenten die je moet koesteren. En soms kun je het gevoel krijgen dat het niet lukt. Als dat tijdens je les gebeurt gewoon vragen, wat doe ik nu waardoor het niet lukt?
Flubberboot schreef:De ene is er 5 jaar mee bezig, de andere 50. Kies voor lol en blijf je best doen, moet leuk blijven voor jou en paard! En vooral: trek je niet teveel aan van anderen. Natuurlijk komt er best wel eens goed advies voorbij, maar er zijn zo enorm veel meningen en methodes dat je het nooit helemaal goed zult doen voor iedereen.
Ladyson schreef:Eens met de vorige berichten.. Je huidige plek klinkt goed! Ik zou vragen of jullie nog wat vaker buiten kunnen gaan rijden. En hoe lang t duurt.. Ik denk dat 90 procent het vd ruiters als kind heeft geleerd, dus dat is niet vergelijkbaar.
Je zou nog eens kunnen kijken of je een lesje op een 'joker' (nep paard) kan doen. Dat is ook altijd erg leerzaam
Edit: Oh ik dacht ik zal in je profiel kijken waar je zit.. maar in Spanje weet ik daarvoor niemand
pol013 schreef:Het klinkt alsof je op de juiste plek bent en zelf ook op de goede weg.
Als je graag wat meer vooruitgang wil zien kun je nog kijken of werken aan je eigen lijf kan helpen. (hint, dat werkt voor bijna iedereen eigenlijk)
De term ruiterfit geeft je gegarandeerd wel video materiaal om thuis eens wat aan de slag te kunnen gaan. Werken aan je eigen kracht coördinatie en soepelheid kan nooit kwaad. Dus het is nooit verspilde tijd.